Η ιστορία του πρώτου ηλεκτρικού αυτοκίνητου που κατασκευάστηκε στη Σύρο στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Μεγάλη αναγνώριση

Ο δημιουργός της ταινίας, Μιχάλης Σταυρόπουλος στην "Κοινή Γνώμη"

Μία θέση ανάμεσα στα 60 ελληνικά ντοκιμαντέρ, που θα προβληθούν κατά τη διάρκεια του 16ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, εξασφάλισε η ταινία του Μιχάλη Σταυρόπουλου, με τίτλο “Ανάμεσα σε Δυο Νησιά”, η οποία αφηγείται την ιστορία του πρώτου ηλεκτρικού αυτοκινήτου, που παράχθηκε στη Σύρο το 1973, από τον Ανδριώτη εφοπλιστή Γιάννη Γουλανδρή.

Το Φεστιβάλ θα διεξαχθεί από τις 14 έως τις 23 Μαρτίου, δίνοντας στο κοινό την ευκαιρία να παρακολουθήσει ένα πλούσιο πρόγραμμα ταινιών, που συνθέτουν ένα γοητευτικό μωσαϊκό της ανθρώπινης πραγματικότητας, με αναφορές τόσο στις σύγχρονες εικόνες της κρίσης και το πολιτικό σκηνικό της χώρας, όσο και σε λαμπρές στιγμές της τέχνης και του πολιτισμού.

Όπως σημειώνεται, οι ταινίες τεκμηρίωσης αποτελούν ένα φτηνό, μαχητικό και φλεγόμενο κινηματογραφικό μέσο και μπορούν να απαθανατίσουν κρίσιμες στιγμές μιας χώρας που βρίσκεται σε ακραία μεταβατική περίοδο.

Μέσα από το ντοκιμαντέρ, όπου παρουσιάζεται ένα από τα λίγα εναπομείναντα Enfield E8000 στον κόσμο, ο δημοσιογράφος και διευθυντής σύνταξης του περιοδικού “4 Τροχοί”, καταγράφει τα μυστικά γύρω από τη δημιουργία και την κατασκευή του μοντέλου, που έφερε την “επανάσταση” στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας

Η πρωτεύουσα των Κυκλάδων σε πρώτο πλάνο

Υπενθυμίζεται ότι το συλλεκτικό αυτό όχημα, που σαράντα χρόνια μετά αγόρασε η οικογένεια Γουλανδρή με δικά της έξοδα, εντόπισε στην Αγγλία ο πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Κέντρου Τεχνικού Πολιτισμού Ερμούπολης και μέλος του Συλλόγου Ιστορικών Οχημάτων “Syros-Enfield”, Αλέξης Μαραντζίδης. Ο ίδιος μεσολάβησε για τη μεταφορά του αυτοκινήτου, στην Ελλάδα, προκειμένου να ανακατασκευαστεί και να εκτεθεί στο Βιομηχανικό Μουσείο της Σύρου, θυμίζοντας τη μεγάλη ιστορία του νησιού, αλλά και την προσπάθεια της γνωστής εφοπλιστικής οικογένειας που άλλαξε τα τότε δεδομένα της εποχής, με την κατασκευή 123 συνολικά μονάδων.

Για τις ανάγκες της ταινίας, πραγματοποιήθηκαν γυρίσματα στις ναυπηγικές εγκαταστάσεις του Νεωρίου, στην περιοχή “Βαπόρια”, στο Θέατρο Απόλλων, στο Λιμάνι της Σύρου, στην πλατεία Μιαούλη και σε γραφικούς δρόμους στο κέντρο της πόλης.

Στο πλαίσιο αυτό, χρησιμοποιήθηκαν κλασσικά αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες, ενώ συμμετείχαν επίσης γη Φιλαρμονική του δήμου και ερασιτεχνικοί θεατρικοί θίασοι του νησιού, οι οποίοι φόρεσαν αντιπροσωπευτικές ενδυμασίες της εποχής και συνέβαλαν στην καλύτερη δυνατή αναπαράσταση της δεκαετίας του 1970.

“Οι κόποι μας ανταμείβονται”

Σε δηλώσεις του στην “Κοινή Γνώμη”, ο κ. Σταυρόπουλος σημειώνει ότι η συμμετοχή της ταινίας στο Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης είναι μια σημαντική αναγνώριση της διετούς προσπάθειας όλων των συντελεστών να αποτυπώσουν κινηματογραφικά την πορεία του ιστορικού αυτού οχήματος. Ωστόσο προσθέτει, ότι η χαρά τους θα ήταν ακόμη μεγαλύτερη, αν το ντοκιμαντέρ έπαιρνε το “πράσινο” φως για την έξοδό του στους κινηματογράφους ή την προβολή του σε κάποιο τηλεοπτικό κανάλι, ώστε να το παρακολουθήσει περισσότερος κόσμος.

Όπως τονίζει, το αποτέλεσμα της ταινίας, η οποία θα προβληθεί στο Φεστιβάλ στις 20 και στις 23 Μαρτίου ανταμείβει στο έπακρον τους κόπους ολόκληρης της ομάδας, ενώ προβάλλει με τον καλύτερο τρόπο το όχημα, αλλά και το νησί. “Αν χρειαζόταν να γυρίσω την ταινία από την αρχή, δεν θα άλλαζα απολύτως τίποτα”, αναφέρει χαρακτηριστικά ο δημιουργός. Παράλληλα, τονίζει ότι αν και πρόκειται για ένα ντοκιμαντέρ τεκμηρίωσης, ο ίδιος προσπάθησε να του δώσει μία πιο συναισθηματική χροιά. Παράλληλα σημειώνει ότι δεν υπάρχει σαν σκέψη η πραγματοποίηση κάποιου δεύτερου μέρους, καθώς προσπάθησε στα δύο αυτά χρόνια να κάνει μία ολοκληρωμένη δουλειά. “Δε θεωρώ ότι υπάρχει κάποιο κενό” δηλώνει, χωρίς να αποκλείει το ενδεχόμενο να επιστρέψει μελλοντικά στη Σύρο για το επόμενο κινηματογραφικό βήμα του, αρκεί να βρει μία ενδιαφέρουσα ιστορία, η οποία θα πρέπει να ειπωθεί.

“Έμπνευση δίνει η ίδια η ιστορία”

Καταλήγοντας, καθιστά γνωστό ότι η παραγωγή του ντοκιμαντέρ ήταν η αφορμή για να αναπτύξει μία στενότερη σχέση με την πρωτεύουσα των Κυκλάδων, την οποία μέχρι τότε γνώριζε ως απλός επισκέπτης. “Για τις ανάγκες των γυρισμάτων, επισκέφτηκα το νησί όλες τις εποχές του χρόνου, γνώρισα πολλούς ανθρώπους, οπότε το “δέσιμο” είναι πια διαφορετικό”, σημειώνει. Ερωτώμενος αν η Σύρος μπορεί να εμπνεύσει έναν δημιουργό, ο κ. Σταυρόπουλος υπογραμμίζει ότι “στην προκειμένη περίπτωση, η ίδια η ιστορία έδωσε την έμπνευση” προσθέτοντας ότι ουσιαστικά αυτή είναι που θα προσελκύσει τους θεατές να επισκεφτούν το νησί, προκειμένου να θαυμάσουν από κοντά το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Αλέξης Μαραντζίδης: “Πρόσθετο ατού για το νησί”

Σε δηλώσεις του στην “Κοινή Γνώμη”, ο πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Κέντρου Τεχνικού Πολιτισμού Ερμούπολης, κ. Μαραντζίδης εκτιμά πως το ντοκιμαντέρ θα συμβάλει σημαντικά στην άνοδο του τουρισμού στη Σύρο και στην ευρύτερη προβολή του νησιού. “Πρόκειται για ένα σημαντικό εγχείρημα, το οποίο θα αναδείξει το νησί μας, παρουσιάζοντας τι πραγματικά γινόταν στη Σύρο εκείνη την εποχή, καθώς και τι μπορούσαμε να κάνουμε εμείς οι Έλληνες” αναφέρει χαρακτηριστικά. Ως εκ τούτου, κρίνει την ταινία ως ένα πρόσθετο ατού της Σύρου, το οποίο θα έπρεπε να αξιοποιηθεί αναλόγως από τους αρμόδιους φορείς του τόπου για να προσελκύσει περισσότερο κόσμο. Υποστηρίζει μάλιστα ότι η συγκεκριμένη δουλειά βγαίνει στο “φως” την κατάλληλη χρονική περίοδο, όπου οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες στρέφονται και πάλι στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Ετικέτες: 

Σχόλια

Constantine Adraktas Σάβ, 9 Αυγ. 2014 - 17:59

ο κος Σταυρολπουλος, αν και ειχε τεκμηροωμενα ιστορικα στοιχεια και θα μπορουσε να βρει ακομα πεισσοερα, προτιμησε την στρεβλωση της αληθειας προς χαρη του λαικισμου και δικο του συμφερον. Ιδετε κατωτερω The birth and death of the Enfield 8000 Electric City Car (E8000ECC) Wimbledon, London period Space of an old garage situated in Elm Road by the train rails. Enfield Automotive under Sir Jon Samuel Precursor to the E8000ECC was the Enfield 476 made out of fibreglass. Enfield Automotive under Constantine Adraktas, Chairman, Managing and Technical Director. Crucial second in command, John Ashby, ex Ford The Enfield 476 was scrapped as not satisfying a number of safety criteria (like the 30 mph barrier test) and because it did not attain the Electricity Council potential contract performance specifications. The E8000ECC emerges. Three E8000ECC are carried over to California courtesy and by invitation of Governor Reagan. California expresses the wish to have the E8000ECC produced in California and participate financially and contribute otherwise in its production and promotion. That was several decades before the emergence of Tesla. Cowes, Isle of Wight period The factory of Enfield Industrial Engines becomes available and Enfield Automotive moves in it. Carolos Balian joins and improves the E8000ECC control system. Aerodynamic tests are conducted at Farnborough, the E8000ECC passes the MIRA tests and the Electricity Council contract is won in January 1973 by Enfield Automotive in competition with Ford and British Leyland. The clouds of the 1973 Oil crisis have appeared in the horizon. The shore line from Elefsina to Megara is filled with Tankers belonging to Greek ship-owners. Goulandris decides to sacrifice the E8000ECC in exchange for lucrative long term Tanker contracts from the 7 sisters. A strategic move. For legal, diplomatic and cost reasons, Goulandris with the agreement of the 7 sisters, decides to move the E8000ECC batch factory to Syros, try to satisfy the Electricity Council contract and then let the E8000ECC die there out of "natural causes". Syros period E8000ECCs are built for the Electricity Council, albeit not fully adhering to the Electricity Council contract specifications. Concrete proposals for purchasing Enfield Automotive, owner of the E8000ECC rights, and producing it in California were rejected "out of hand" by Goulandris. What a pity. The E8000ECC - would have been produced in California as envisaged by Reagan - developed further in California - and be ready after a few decades to face the newly born Tesla https://www.academia.edu/7905251/The_birth_and_death_of_the_Enfield_8000_Electric_City_Car_and_ITN_interview_with_Constantine_Adraktas