Αυξημένα και φέτος τα τροχαία ατυχήματα, κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, με την ΕΛ.ΑΣ. να επισημαίνει την ανάγκη υπευθυνότητας πρωτίστως εκ μέρους των οδηγών

Η χαλαρότητα στο τιμόνι… πληρώνεται

Στους ίδιους τους οδηγούς οχημάτων αποδίδεται η ευθύνη για την προστασία και πρόληψη, σε ό,τι αφορά στον τομέα των τροχαίων ατυχημάτων, τα οποία αυξάνονται κατακόρυφα, ιδιαίτερα κατά τον τελευταίο μήνα του καλοκαιριού.

Με αφορμή δύο θανάσιμα τροχαία ατυχήματα, τα οποία σημειώθηκαν σε Μύκονο και Σαντορίνη, καθώς επίσης και δύο σοβαροί τραυματισμοί στο δρόμο, σε Μύκονο και Μήλο, κατά τη διάρκεια των τελευταίων ημερών, η εφημερίδα ήρθε σε επαφή με τον υπεύθυνο του Γραφείου Τύπου της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης Νοτίου Αιγαίου, κ. Πέτρο Βασιλάκη, ο οποίος μίλησε για τα κύρια αίτια της πρόκλησης ατυχημάτων, αλλά και το ρόλο της ΕΛ.ΑΣ. στην πρόληψή τους.

Πρώτος παράγων η συμπεριφορά του οδηγού

Εξ αρχής, ο κ. Βασιλάκης, τόνισε την κύρια ευθύνη των οδηγών, σημειώνοντας, πως «όλα έχουν να κάνουν, κατά κύριο λόγο και πρωτίστως, με τον ανθρώπινο παράγοντα. Με την οδική συμπεριφορά και την κουλτούρα που έχουμε εμείς οι ίδιοι».

Από την πλευρά της η ΕΛΑΣ προβαίνει ανά συχνά διαστήματα, ειδικότερα εντός των καλοκαιρινών μηνών, σε ενημέρωση, σχετικά με το ζήτημα, ενώ, όπως επεσήμανε, «στην ενημέρωση, πρέπει να συμβάλλουν όλοι, τόσο οι συναρμόδιοι φορείς, όσο και τα ΜΜΕ, προκειμένου να τονιστεί στον κόσμο, ότι θα πρέπει με δική τους πρωτοβουλία να φορούν τη ζώνη ασφαλείας ή το κράνος, όταν πίνουν να μην οδηγούν, να χρησιμοποιούν τον “εφεδρικό” οδηγό, το φίλο της παρέας που δεν έχει πιεί, όλα αυτά που επαναλαμβάνουμε κάθε φορά. Από κει και πέρα, υπάρχουν οι συγκυρίες, ενώ σε σπάνιες περιπτώσεις θα συμβούν και πολλά τροχαία ατυχήματα μαζεμένα».

Σε ό,τι αφορά δε, στο κομμάτι των επιχειρήσεων ενοικίασης οχημάτων, οι οποίες αρκετές φορές, παρατηρείται το φαινόμενο, με γνώμονα το κέρδος, να ενοικιάζουν αυτοκίνητα, μηχανές, ή “γουρούνες”, χωρίς να υπάρχουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά, από πλευράς του πελάτη, ή χωρίς να καθιστούν σαφές, ότι πρέπει να τηρούνται οι κανόνες ασφαλούς οδήγησης, ο κ. Βασιλάκης σημείωσε, πως «όχι αφού συμβούν τα ατυχήματα, αλλά από πριν, διενεργούνται έλεγχοι και ως προς τη λειτουργία αυτών των καταστημάτων, όσο και στο κομμάτι της τήρησης των προϋποθέσεων, που προβλέπονται, για την ενοικίαση ενός οχήματος».

Ωστόσο, όπως επεσήμανε, αν και πρόκειται για έναν παράγοντα, που μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο κάποιου ατυχήματος, δεν αφορά στα αίτια της πρόκλησής του. «Το να μη φορά κάποιος κράνος, δεν είναι πρόκληση τροχαίου ατυχήματος, αφορά στο αποτέλεσμα, δηλαδή, στο ότι, όταν για κάποιο λόγο βρεθεί να πέσει από το όχημα, θα χτυπήσει σοβαρά το κεφάλι του. Δεν έχει να κάνει με το αν θα συμβεί ή όχι τροχαίο ατύχημα, απλώς επιτείνει το αποτέλεσμά του».

Σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη, αν και η υποστελέχωση των Αστυνομικών Σταθμών και Τμημάτων στα νησιά είναι γεγονός, ο τομέας των τροχαίων ατυχημάτων δεν επηρεάζεται από αυτή.

«Κατά κύριο λόγο, έχει να κάνει με τη συμπεριφορά και την κουλτούρα όλων μας. Δεν έχει να κάνει με το αν η Αστυνομία βεβαιώνει ή όχι παραβάσεις. Για παράδειγμα, στα μηνιαία δελτία Τύπου, που εκδίδει η ΕΛΑΣ, οι παραβάσεις, σε αντιστοιχία με τους ελέγχους είναι δυσανάλογες», υπογράμμισε, αναφέροντας επί παραδείγματι, ότι «σε 18.000 ελέγχους το μήνα, οι βεβαιωμένες παραβάσεις, να ανέρχονται στις 800». Όπως πρόσθεσε, «οι έλεγχοι γίνονται σε μεγάλο βαθμό και κυρίως το καλοκαίρι, με σκοπό την αποτροπή. Ωστόσο, ο έλεγχος δεν έχει άμεση σχέση με το τροχαίο ατύχημα. Ούτε μπορεί ένας αστυνομικός να βρίσκεται πίσω από κάθε οδηγό, ούτε πίσω από κάθε πεζό. Πρωτίστως, η πρόκληση των ατυχημάτων έχει άμεση σχέση με τη συμπεριφορά του οδηγού».

Ο κ. Βασιλάκης συμπλήρωσε, πως «ενδεχομένως, σε ένα βαθμό, οι έλεγχοι της Αστυνομίας να επηρεάζουν τους οδηγούς, διότι κάποιος μπορεί να “φοβάται” τη βεβαίωση μιας παράβασης και αναγκάζεται να φορέσει τη ζώνη ή το κράνος, λόγου χάρη, αλλά το ζητούμενο για όλους μας είναι και πρέπει να είναι, όχι να τηρεί τους κανόνες ασφαλείας κανείς επειδή φοβάται».

Όπως τόνισε, η ασφάλεια στο όχημα θα πρέπει να είναι κύριο μέλημα των οδηγών, «άσχετα αν βρίσκεται σε νησί, ή αν η απόσταση είναι μικρή. Όταν συμβεί ένα τροχαίο ατύχημα, σε αυτόν που θα συμβεί, θα τον αφορά 100%.

Τρεις απώλειες ζωής καθημερινά από τροχαία

«Το καλοκαίρι, μπορεί να είναι συνδυασμένο με τη χαλαρότητα, αλλά δεν πρέπει σε καμία περίπτωση αυτή η χαλαρότητα να συνδέεται με την οδήγηση. Στην οδήγηση η προσοχή πρέπει να είναι τεταμένη και η χαλαρότητα δε δικαιολογείται, διότι, δυστυχώς, στην οδήγηση την πληρώνουμε και οι επιπτώσεις αφορούν, τόσο το άτομο/τα άτομα που εμπλέκονται, όσο και το σύστημά μας ολόκληρο», τόνισε ο κ. Βασιλάκης, σημειώνοντας, πως επηρεάζονται επίσης το οικογενειακό, εργασιακό περιβάλλον των εμπλεκομένων, καθώς και το ίδιο το κράτος. «Επηρεάζεται ένα ολόκληρο σύστημα ανθρώπων. Γι’ αυτό τα λόγο πρέπει να προσέχει κανείς όταν οδηγεί».

Υπενθυμίζεται προς όλους τους οδηγούς, σύμφωνα και με την επίσημη ενημέρωση εκ μέρους της Αστυνομίας, ότι «Οδηγώ με Ασφάλεια» σημαίνει:

·         Μαθαίνω και εφαρμόζω τον Κ.Ο.Κ.

·         Δεν οδηγώ όταν έχω καταναλώσει οινοπνευματώδη ποτά

·         Σέβομαι τα όρια ταχύτητας

·         Δεν κάνω αντικανονικά προσπεράσματα

·         Δεν παραβιάζω τον κόκκινο σηματοδότη

·         Σταματώ στο STOP και δίνω προτεραιότητα

·         Δίνω προτεραιότητα στους πεζούς και στα άτομα με ειδικές ανάγκες

·         Σέβομαι τα σήματα και τις υποδείξεις των τροχονόμων

·         Φορώ πάντοτε ζώνη ασφαλείας

·         Τοποθετώ τα παιδιά στο πίσω κάθισμα του αυτοκινήτου και τους φορώ ζώνη ασφαλείας

·         Σε περίπτωση που οδηγώ ή είμαι συνεπιβάτης σε μοτοσυκλέτα, φορώ πάντα κράνος

·         Πριν ξεκινήσω για ταξίδι, ελέγχω το όχημα που θα οδηγήσω

Με πρωτοβουλία του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» και της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, με την υποστήριξη της Ελληνικής Αστυνομίας, συνεχίζεται και αυτό το καλοκαίρι η ευαισθητοποίηση  των πολιτών, μέσω της επιτυχημένης εκστρατείας ενημέρωσης «Enjoy visiting Greece. Stay Safe on the road!».

Στόχος της εκστρατείας είναι η πρόληψη των τροχαίων συμβάντων κατά τη θερινή περίοδο, όπου καταγράφεται αύξηση των μετακινήσεων σε εθνικούς και επαρχιακούς δρόμους. Τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛ. ΣΤΑΤ.) για την περσινή καλοκαιρινή περίοδο, σύμφωνα με το ΙΟΑΣ «προκαλούν θλίψη, αφού το καλοκαιρινό τρίμηνο είχαμε 248 νεκρούς και 352 σοβαρά τραυματίες, ενώ μόνο τον Αύγουστο σημειώθηκε μεγάλη αύξηση των θανάσιμων τραυματισμών με 103 νεκρούς (15,7% σε σχέση με το 2014). Αυτό σημαίνει ότι περισσότερα από 3 άτομα χάνουν κάθε μέρα τη ζωή τους εξαιτίας τροχαίου, με το πρόβλημα να εντείνεται τον Αύγουστο όταν κορυφώνεται η έξοδος των Ελλήνων αλλά και η επισκεψιμότητα των ξένων στη χώρα μας».