Μηνύματα Πίστεως από την Ιερά Μητρόπολη Σύρου

Η παραβολή του Μεγάλου Δείπνου

  • Σάββατο, 16 Δεκεμβρίου, 2017 - 11:39

Στη σημερινή εκπομπή "Μηνύματα Πίστεως" από την Ιερά Μητρόπολη Σύρου, η κα Αλεξάνδρα Φετουρή μας παραθέτει την παραβολή του "Μεγάλου Δείπνου" όπως την κατέγραψε ο Ευαγγελιστής Λουκάς και πως αυτή συνδέεται με το χαρμόσυνο γεγονός της γέννησης του Χριστού.

Η γέννηση του Χριστού αποτελεί πιο πιο χαρμόσυνο και θαυμαστό γεγονός. Ο Θεός γίνεται άνθρωπος, θεός και άνθρωπος ενώθηκαν στο πρόσωπο του λόγου του Θεού. Αυτή η ενσάρκωση αποτέλεσε παγκόσμιο γεγονός και χώρισε την ιστορία στο μέσον, προ Χριστού και μετά Χριστόν.

Δύο πνευματικοί σταθμοί υπάρχουν στη ζωή των ανθρώπων, τα Χριστούγεννα και το Πάσχα. Αποτελούν μεγαλα γεγονότα ,μυστήρια κορυφαια, θεϊκά και αθάνατα. Μυστήρια αλληλοπεριχωρούμενα, μιας και η Γέννηση γέννησε και την Ανάσταση. 

Ο Ευαγγελιστής Λουκάς μας παραδίδει την παραβολή του "Μεγάλου Δείπνου". Την συγκεκριμένη παραβολή την ακούμε πριν τη γέννηση του Χριστού γιατί ο Χριστός γεννήθηκε για να μας δείξει τη βασιλεία των ουρανών και πως θα μπορέσουμε να εργαστούμε για να την αποκτήσουμε. "Ομειώθη η Βασιλεία των Ουρανών". Ο Χριστός είναι ο ίδιος που νιώθει τον ευατό του ότι είναι μεγάλος οικοδεσπότης, κάνει ένα ωραίο τραπέζι και δίνει μία δεξίωση και καλεί όλο τον κόσμο να πάει να φάει μέσα μαζί του. Όπως παραθέτει και ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος, αυτός ο Δείπνος γίνεται συνεχώς μέσα στην εκκλησία και είναι η Θεία Ευχαριστία. Είναι ο ίδιος που προσφέρει το αίμα του και το σώμα του προκειμένου να καταλάβει ο άνθρωπος πως θα αποκτήσει την αιώνια ζωή.

Με αυτή την παραβολή ο Κύριος θέλει να δείξει ποιες είναι οι σχέσεις μεταξύ ανθρώπου και Θεού. Δυστυχώς οι άνθρωποι αρνήθηκαν την πρόσκληση. Ο πρώτος είπε ότι αγόρασε έναν αγρό και έπρεπε να πάει να τον δει, ο δεύτερος ότι είχε πέντε βόδια και έπρεπε να πάει σε αυτά, ο τρίτος ότι έπρεπε να επιστρέψει στη γυναίκα του, και αρνήθηκαν την πρόσκληση, αβάσιμες και λάθος δικαιολογίες. Μέσα στο σκοτάδι της άγνοιας των ανθρώπων, είναι δύσκολο γι’ αυτούς να καταλάβουν τι είναι η Βασιλεία του Θεού.

Έτσι και σήμερα οι κοινωνικές μας υποχρεώσεις γίνονται από απρόσωπες, προσωπικές και εγωκεντρικές. Για τον σύγχρονο άνθρωπο πάνω απ’ όλα είναι η κοινωνία και για χάρη της αρνείται την πρόσκληση της εκκλησίας, τον ίδιο το Θεό. Η άρνηση αυτή δείχνει την επιπολαιότητα των ανθρώπων. Ο Χριστός ήρθε να θυσιαστεί για να τον κατανοήσω ότι μου δίνει μια αιώνια κατοικία, η χαρά δεν είναι δική του αλλά δική μας. Μέσα στην κοινότητα της εκκλησίας ζούμε την πρόγευση της Βασιλείας των Ουρανών.  Αν δεχθούμε την πρόσκληση θα γίνουμε ελεύθεροι άνθρωποι, άνθρωποι με μία αξιοπρέπεια. Φεύγουμε από τη ματαιότητα και προχωράμε στην αιωναιότητα. Δεν είναι θρησκοληψία ούτε τυπολατρεία, ο χριστιανισμός είναι ένα πνεύμα ελεύθερό, αρκεί να συλλάβουμε την ουσία του.

Το νόημα αυτής της περικοπής έγκειται στο να καταλάβουμε το νόημα της άρνησης των ανθρώπων στην θεία πρόσκληση. Πρέπει  να καταλάβουμε τι είναι καλό και τι είναι άριστο. Αυτοί οι άνθρωποι δεν αρνήθηκαν την πρόσκληση του Κυριού με τη δικαιολογία ότι θα κάνουν κάτι ανήθικο. Αρνήθηκαν επειδή είχαν δουλειά, η δουλειά είναι θεάρεστη. Αλλά μέσα στο καλό υπάρχει και το άριστο, όμως αυτοί οι άνθρωποι με την άρνησή τους έθαψαν το άριστο με το καλό. Πρέπει να ξέρουμε να αξιολογούμε και να σκεπτόμαστε σοβαρά για να μην χάσουμε απ’ τη ζωή μας το άριστο. Με τη γέννηση του Χριστού, πρέπει κι εμείς να αναγεννηθούμε και να γίνουμε καινούριοι άνθρωποι.