Ημέρα ναυαγίου-ημέρα διαμαρτυρίας

Επέτειος καταστροφής

«Τίποτα δεν έχει αλλάξει και τίποτα δεν είναι όπως παλιά»

Ένα ολόκληρο νησί εμπαίζεται επί έξι χρόνια, με την κρατική ολιγωρία και τα οικονομικά συμφέροντα να παραδίδουν ένα από τα ομορφότερα παγκοσμίως τοπία, στην αδιαφορία.

Σαν σήμερα πριν έξι χρόνια, στην καλντέρα της Σαντορίνης, σημειώθηκε το ναυάγιο του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond, με την ιστορία του γνωστή και χιλιοειπωμένη.

Αυτό που σήμερα όμως συνεχίζει να καίει και να ταλαιπωρεί, στο σύνολο της την κοινωνία του νησιού και όπως θα έπρεπε όλου του Αιγαίου, αφορά στο κουφάρι που τόσα χρόνια μετά, βρίσκεται ακόμα εκεί, με ότι αυτό συνεπάγεται.

Η απαιτήσεις

Ακόμα μία κινητοποίηση διαμαρτυρίας, σήμερα στο νησί της Σαντορίνης, με συγκέντρωση στην πλατεία των Φηρών, έξω από τα γραφεία της Δ.Ο.Υ Θήρας, με πρωτοστάτες τον Δήμο Θήρας, την Ιερά Μητρόπολη Θήρας και τη Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών, με ένα και μοναδικό αίτημα, την ανέλκυση του ναυαγίου.

Και όπως οι ίδιοι σημειώνουν «Έχουμε υποχρέωση όλοι μαζί να απαιτήσουμε την άμεση απομάκρυνση του κουφαριού από τη θάλασσά μας, για το καλό το δικό μας, των παιδιών μας και του μοναδικού στον κόσμο, νησιού μας».

Μία ανέλκυση που εκτιμήθηκε περί τα 80 εκ. ευρώ και για την απαίτηση της κατέθεσε αγωγή ο Δήμος Θήρας, στρεφόμενος κατά της πλοιοκτήτριας εταιρείας, των δύο διαχειριστριών του πλοίου και της ασφαλιστικής εταιρείας.

Παράλληλα είχε κατατεθεί και πάλι από τον Δήμο δεύτερη αγωγή, με την οποία απαιτεί αποζημίωση για ηθική βλάβη, εξαιτίας της δυσφήμισης και της αναταραχής που προκλήθηκε στην περιοχή από το ναυάγιο και η οποία στρέφεται κατά των προαναφερόμενων συν του πλοιάρχου και τριών στελεχών της διαχειρίστριας εταιρείας του πλοίου.

Πέραν αυτών υπήρξε και τρίτη αγωγή εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου, που και αυτή στρέφεται κατά της πλοιοκτήτριας εταιρείας, των δύο διαχειριστριών του πλοίου, του πλοιάρχου και των ασφαλιστικών εταιρειών.

Το Ελληνικό Δημόσιο ζητά αποζημίωση 7 εκατ. ευρώ για ηθική βλάβη που προκάλεσε η ρύπανση και επιπλέον 3 εκατ. ευρώ λόγω δυσφήμισης του δημοσίου, βάσει των ισχυρισμών της πλοιοκτήτριας εταιρείας ότι αυτό ευθύνεται για τη βύθιση του πλοίου εξαιτίας λάθος χαρτογράφησης της υδρογραφικής υπηρεσίας του πολεμικού ναυτικού.

Και οι τρεις αγωγές εκδικάστηκαν την Τρίτη 2 Απριλίου στο πρωτοδικείο Πειραιά, με την έκδοση των αποφάσεων να αναμένεται μέσα στο επόμενο τετράμηνο.

Η καταθέσεις των επιστημόνων

Για ένα εξ αρχής καταδικασμένο πλοίο σε βύθιση, εξαιτίας των ρηγμάτων που προκλήθηκαν από την πρόσκρουση, έκανε λόγο στην κατάθεση του ο ναυπηγός Μηχανολόγος, κ. Αντώνης Ματθαίου, παρά του ότι τόσο το πλήρωμα όσο και η πλοιοκτήτρια εταιρεία κατέβαλαν κάθε δυνατή προσπάθεια προς αποτροπή αυτής της εξέλιξης.

Όσον αφορά στην προκληθείσα ρύπανση ο δόκτορας ωκεανογραφίας, κ. Βασίλης Μαμαλούκας, ως υπεύθυνος της «Τεχνικής Προστασίας του Περιβάλλοντος», η οποία είχε επιφορτιστεί με το έργο λήψης άμεσων μέτρων για την εμφανιζόμενη αρχικά επιφανειακή ρύπανση, στην κατάθεση του ανέφερε ότι όλα τα απαιτούμενα μέτρα γι’ αυτό είχαν ληφθεί όμως παραδέχτηκε ότι η κύρια ρύπανση προκλήθηκε από τη βύθιση του πλοίου.

Ο ίδιος, ως εκπρόσωπος της εταιρείας η οποία είχε αναλάβει να κάνει τις απαραίτητες ενέργειες, κατ’ εντολή της διαχειρίστριας και της ασφαλιστικής εταιρείας του Sea Diamond, έδωσε τις δικές του απαντήσεις στα όσα η Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών για την Ανέλκυση του Κ/Ζ Sea Diamond, ανακοίνωσε για την μόλυνση που παρατηρείται στην Καλντέρα, με τα μέτρα που έχουν ληφθεί ουσιαστικά να μην αποδίδουν, καθώς «το πλωτό φράγμα δεν είναι ικανό να μαζέψει όλους τους τοξικούς ρύπους που έχει μέσα του και απελευθερώνει κατά καιρούς το ναυάγιο».

Ο κ. Μαμαλούκας χαρακτηρίζει «το αντιρρυπαντικό φράγμα απολύτως αξιόπιστο και αποτελεσματικό», συμπληρώνοντας ότι «η ποσότητα ουσιών που εκλύονται –δημιουργώντας γυαλάδα- είναι μηδαμινή και αμελητέα».

Μέχρι σήμερα συνεχίζεται η διχογνωμία μεταξύ των πορισμάτων του Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ) και του τμήματος Μηχανικών Περιβάλλοντος του Πολυτεχνείου Κρήτης – Εργαστήριο Τοξικών και Επικίνδυνων Αποβλήτων, που το μεν πρώτο αναφέρει ότι «στη θαλάσσια περιοχή δεν διαπιστώνεται καμία επιβάρυνση ή ρύπανση του θαλάσσιου οικοσυστήματος της Σαντορίνης, από τη βύθιση του κρουαζιερόπλοιου», ενώ το δεύτερο θεωρεί αναγκαίο «το ναυάγιο του «Sea Diamond» πρέπει να ανελκυθεί και να απομακρυνθεί από την περιοχή της Καλντέρας ή με οποιονδήποτε τρόπο να εξουδετερωθεί. Η επιβάρυνση που έχει επιφέρει στην περιοχή είναι σαφής και μοναδικός τρόπος αποτροπής της συνέχισής της είναι η απομάκρυνση του ναυαγίου. Κάθε άλλη καθυστέρηση ή ενέργεια θα έχει ως αποτέλεσμα την οικολογική και όχι μόνον καταστροφή της Καλντέρας».

Η πλοιοκτήτρια εταιρεία, έχει προχωρήσει ναι μεν στην τοποθέτηση καμερών υπερύθρων προς ανίχνευση πετρελαιοειδών στην περιοχή του ναυαγίου, με ασύρματη μετάδοση των εικόνων τόσο προς την ίδια την εταιρεία όσο και προς το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας, όμως από την εγκατάσταση του συστήματος, τον Ιανουάριο του 2013 μέχρι σήμερα δεν έχει φτάσει σχετικό υλικό στο Λιμενικό Ταμείο Θήρας.

Με το ποινικό σκέλος της υπόθεσης του ναυαγίου να συνεχίζει να εξετάζεται στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο Πειραιά, με τη χθεσινή κατάθεση του ενός εκ των τριών πραγματογνωμόνων που όρισε η εισαγγελία Νάξου για την υπόθεση, η υπόθεση φαίνεται αν τραβά σε μάκρος, χωρίς κανείς να αναλαμβάνει την ευθύνη να δώσει ένα τέλος, προχωρώντας στην ανέλκυση του κουφαριού του πλοίου.