Κατά πλειοψηφία η έγκριση μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για την πλωτή εγκατάσταση επεξεργασίας αποβλήτων στο Νεώριο από την Οικονομική Επιτροπή της ΠΝΑι

“Τί ανάπτυξη θέλουμε για τη Σύρο ( ; )”

Ένα ακόμη βήμα στην κατεύθυνση νομιμοποίησης της μαρίνας στην Ερμούπολη

Αναπάντητη έμεινε επί της ουσίας η βασική απορία που αφορά στο κατά πόσον η παρουσία μίας πλωτής εγκατάστασης επεξεργασίας υγρών αποβλήτων (κατάλοιπων πετρελαιοειδών) στις εγκαταστάσεις του Νεωρίου μπορεί να συνυπάρξει με την προσπάθεια τουριστικής ανάπτυξης του νησιού κι ως εκ τούτου, σχετικής αξιοποίησης του λιμένα, με την εισήγηση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για την εν λόγω πλωτή εγκατάσταση, να λαμβάνει την - κατά πλειοψηφία - έγκριση από την Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.

Το θέμα που έχει απασχολήσει κατά το πρόσφατο παρελθόν τις συνεδριάσεις των Επιτροπών Διαβούλευσης και Ποιότητας Ζωής, καθώς επίσης και το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης με τους συμμετέχοντες μάλιστα, να έχουν γνωμοδοτήσει επί του θέματος θετικά στις δύο τελευταίες συζητήσεις παρουσία και του εκπροσώπου της εταιρείας North Aegean Slops, Ηλία Ορφανίδη, τέθηκε επί τάπητος στην χθεσινή συνεδρίαση των μελών της Οικονομικής Επιτροπής, που έχει την αρμοδιότητα λήψης απόφασης εκτελεστικού χαρακτήρα.

Ερωτήσεις εκ μέρους της περιφερειακής συμβούλου της Νησιωτικής Ανατροπής, Άννας Μαυρουδή σχετικά με το κατά πόσον έχει εξετασθεί επαρκώς η περιβαλλοντική επιβάρυνση που θα προκύψει στο λιμάνι της Ερμούπολης, ή αν το σχέδιο έκτακτης ανάγκης σε περίπτωση ενδεχόμενου “ατυχήματος” είναι ρεαλιστικό, με δεδομένο ότι η πόλη “γειτνιάζει” με το ναυπηγείο, καθώς επίσης και το πώς θα μεταφραστεί σε πρακτικό επίπεδο για το λιμάνι, η δραστηριότητα “επεξεργασίας και περισυλλογής των αποβλήτων από τα διερχόμενα πλοία” ειπώθηκαν δημοσίως, χωρίς όμως στην ίδια συνεδρίαση να δίδεται κάποια σαφή απάντηση.

Θα πρέπει να τονισθεί πως, την εισήγηση πραγματοποίησε αρμόδιος υπάλληλος της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, με το σώμα – πλην της κ. Μαυρουδή – να υπερψηφίζει, αλλά και τον εκπρόσωπο της μείζονος αντιπολίτευσης, Τζώρτζη Μακρυωνίτη να παραχωρεί θετική ψήφο, με τις επισημάνσεις του δημοτικού συμβουλίου, δηλαδή με την απαίτηση... επεξεργασίας αποβλήτων που θα προέρχονται από πλοία που θα κάνουν δεξαμενισμό στο Νεώριο.

Βεβαίως, στο προσκήνιο τίθεται εκ νέου κι εύλογα, ο προβληματισμός αναφορικά με τη δυνατότητα(;) επιβολής όρων από την πλευρά της Αυτοδιοίκησης, όταν η αρμοδιότητά της, περιορίζεται στη λήψη αποφάσεων γνωμοδοτικού ή και εκτελεστικού χαρακτήρα, οι οποίες όμως αφορούν σε σύμβαση ανάμεσα στις δύο ιδιωτικές εταιρείες (Νεώριο και North Aegean Slops).

Πέραν αυτού, θα αποτελούσε παράλειψη να μην αναφερθεί επιπλέον, ότι, ο προβληματισμός επεκτείνεται και στο θέμα της προσπάθειας τουριστικής “στροφής” της Σύρου καθώς έχει εκδηλωθεί η επιθυμία μελλοντικής αξιοποίησης των υποδομών του λιμένα με δεδομένη και την πρόσφατη έγκριση του master plan της λιμενολεκάνης Ερμούπολης, αλλά και της προσπάθειας νομιμοποίησης της μαρίνας στη θέση “Πηδάλι”.

 

Πράσινο φως” από την Οικονομική Επιτροπή της ΠΝΑι

Ειδικότερα, χθες, στη συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής, δόθηκε το “πράσινο φως” για την “άφιξη” της πλωτής εγκατάστασης σε χώρο του ναυπηγείου, με τον αρμόδιο υπάλληλο της Περιφέρειας να εξηγεί σύντομα τον χαρακτήρα της λειτουργίας της. “Πρόκειται για την τοποθέτηση μίας πλωτής εγκατάστασης η οποία πρόκειται να επεξεργάζεται πετρελαιοειδή απόβλητα τα οποία θα προσεγγίζουν τον λιμένα Σύρου και τις εγκαταστάσεις του ναυπηγείου Σύρου, καθώς και τη συλλογή αποβλήτων λιπαντικών ελαίων από διάφορες εγκαταστάσεις του νησιού” ανέφερε ο κ. Δαφερέρας, επισημαίνοντας παρακάτω πως, “Η μονάδα πρόκειται να εγκατασταθεί στο ναυπηγείο του Νεωρίου Σύρου” και “η εισήγηση της υπηρεσίας είναι θετική υπό τους όρους που αναφέρονται στην εισήγηση” ενώ πρόσθεσε πως, θετική επίσης υπήρξε η εισήγηση του δημοτικού συμβουλίου και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής “υπό προϋποθέσεις”.

 

Ο όρος που είχε τεθεί από το δημοτικό συμβούλιο

Σε τούτο το σημείο αξίζει να υπενθυμιστεί πως, στη συνεδρίαση των αιρετών του Δήμου Σύρου - Ερμούπολης, η εισήγηση του προέδρου της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής και αντιδημάρχου, Μάριου Βουτσίνου υπήρξε θετική, με τον όρο – όπως χαρακτηριστικά είχε αναφέρει – ότι, “η συγκεκριμένη πλωτή εγκατάσταση θα επεξεργάζεται τα απόβλητα, τα οποία θα προέρχονται αποκλειστικά και μόνο από καταναλώσεις, που θα γίνονται στη Σύρο, είτε από πλοία που θα δεξαμενίζονται στο Νεώριο, είτε που θα ελλιμενίζονται στο λιμάνι της Ερμούπολης”. Παρόλα αυτά, εκ μέρους της εταιρείας North Aegean Slops και ειδικότερα του κ. Ορφανίδη που είχε δώσει το “παρών” στη συνεδρίαση είχε σκιαγραφηθεί η πρόθεση επεξεργασίας αποβλήτων γενικώς από διερχόμενα πλοία ώστε να είναι συμφέρουσα η λειτουργία της φορτηγίδας στο λιμάνι της Ερμούπολης.

Επιπρόσθετα, πέραν των ανωτέρω, κρίνεται επιβεβλημένο για το ιστορικό των συζητήσεων περί της εγκατάστασης της πλωτής δεξαμενής να σημειωθεί πως, αρνητική γνωμοδότηση είχε παραχωρήσει η Επιτροπή Διαβούλευσης, καθώς κυρίως εκ μέρους του εκπροσώπου του Συλλόγου “Δικαίωμα” είχαν εκφραστεί πολλές παρατηρήσεις, οι οποίες και είχαν παραμείνει αναπάντητες. Αυτές οι παρατηρήσεις συνδέονταν τόσο με την ουσιαστική λειτουργία της πλωτής εγκατάστασης, όσο και με το αν θα υπάρχει ο απαιτούμενος έλεγχος, αλλά και αν θα τηρούνται τα προβλεπόμενα στις διαδικασίες επεξεργασίας, αποθήκευσης κλπ των αποβλήτων, προκειμένου η παρουσία της φορτηγίδας να μην αποδειχθεί μία περιβαλλοντική “βόμβα”.

 

Το σχέδιο έκτακτης ανάγκης μετά την περιβαλλοντική αδειοδότηση”

Σε παρόμοιο μήκος κύματος, στο πλαίσιο του σχολιασμού της στην Οικονομική Επιτροπή, η κ. Μαυρουδή έθεσε συγκεκριμένη ερώτηση, η οποία αφορούσε στο κατά πόσον το σύνολο των ερωτημάτων που διατυπώθηκαν κατά τη διάρκεια της Επιτροπής Διαβούλευσης του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης με φόντο την πλωτή εγκατάσταση έχουν απαντηθεί ή όχι, εκτιμώντας αυτά ως σοβαρές παρατηρήσεις. “Στο έγγραφο το συνημμένο που μας δώσατε σχετικά με την Επιτροπή Διαβούλευσης τέθηκαν κάποια σοβαρά ερωτήματα τα οποία δεν γνωρίζω αν απαντήθηκαν. Ως προς την εταιρεία διάφορες διευκρινίσεις. Δηλαδή για τη δυνατότητα που υπάρχει να συλλέγονται από παντού τα συγκεκριμένα υπολείμματα πετρελαιοειδών ή αν το σχέδιο έκτακτης ανάγκης είναι ρεαλιστικό και θα παρακολουθείται. Έχουν μπει μία σειρά ερωτημάτων, κρίνετε ότι αυτά έχουν απαντηθεί;” σχολίασε χαρακτηριστικά, με τον εισηγητή στην Οικονομική Επιτροπή της ΠΝΑι, να σημειώνει τα ακόλουθα: “Εμείς θεωρούμε ότι η μελέτη έχει όσα απαιτούνται προκειμένου να γνωμοδοτήσει η Υπηρεσία. Το σχέδιο έκτακτης ανάγκης είναι κάτι το οποίο κατόπιν της περιβαλλοντικής αδειοδότησης πρόκειται να συνταχθεί και να κατατεθεί προκειμένου να εγκριθεί αρμοδίως”.

 

Προβληματισμός κι εκτιμήσεις περιβαλλοντικής επιβάρυνσης

Κατόπιν των ανωτέρω, η Άννα Μαυρουδή στην τοποθέτησή της επεσήμανε τους λόγους για τους οποίους τάσσεται αντίθετη στην εισήγηση και την “άφιξη” της πλωτής εγκατάστασης επεξεργασίας υγρών απόβλητων (πετρελαιοειδών κατάλοιπων), θέτοντας σε πρώτο πλάνο την επιθυμία του τόπου για τουριστική ανάπτυξη. Μάλιστα, η ίδια πραγματοποίησε σύνδεση του θέματος της έγκρισης της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για την φορτηγίδα με το θέμα της ίδιας συνεδρίασης σχετικά με την έγκριση μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων της μαρίνας στο λιμάνι της Ερμούπολης. Όπως χαρακτηριστικά υποστήριξε, “Είναι ένα θέμα το οποίο το δημοτικό συμβούλιο Σύρου ενέκρινε κατά πλειοψηφία. Υπάρχει αρνητική γνωμοδότηση της Επιτροπής Διαβούλευσης, η οποία μετά έγινε θετική εισήγηση στον Δήμο. Όμως αυτό συνδέεται και με το θέμα 38, την έγκριση της μαρίνας (σσ. επόμενο θέμα προς έγκριση στην ίδια συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής). Να καταλάβουμε λοιπόν ότι στο λιμάνι της Σύρου υπάρχει όλη η οικονομική δραστηριότητα. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει μία υπερ-συσσώρευση”.

Μάλιστα, βάσει των ανωτέρω, η κ. Μαυρουδή εξήγησε πως, πραγματοποιεί τη συγκεκριμένη αναφορά, καθώς, “έχει να κάνει με το τί ανάπτυξη ακριβώς θέλουμε να έχει η Σύρος;”. Στη συγκεκριμένη κατεύθυνση, διευκρίνισε δηλαδή, “Αν υπάρχουν δραστηριότητες που δεν συνάδουν με το τουριστικό προφίλ που θέλει να χτίσει το νησί”.

Κλείνοντας την τοποθέτησή της, υποστήριξε κατηγορηματικά πως, “Χρειάζεται μία περαιτέρω διερεύνηση ως προς την επιβάρυνση που θα έχει η Σύρος με μία τέτοια νέα δραστηριότητα” αναγνωρίζοντας παράλληλα, πως, “πάντα το πίστευα αυτό, ότι πρέπει να διαχειριζόμαστε τα κάθε είδους απόβλητα αποκεντρωμένα. Δηλαδή στην περιοχή στην οποία παράγονται”. Ωστόσο, με φόντο τα αναπάντητα ερωτήματα και τη γενική εισήγηση, καταψήφισε το θέμα, λέγοντας συγκεκριμένα τα εξής: “Κατά συνέπεια, επειδή εγώ δεν έχω σχηματίσει πλήρη εικόνα για την επιβάρυνση που θα έχει το νησί της Σύρου, για το τί σημαίνει να γίνεται επεξεργασία και περισυλλογή από όλα τα διερχόμενα πλοία, επειδή δεν έχει εκπονηθεί μία στρατηγική μελέτη του τί θέλουμε να κάνουμε μέσα στο λιμάνι, αν το Νεώριο συνάδει με όλα τα υπόλοιπα, πού θα μπει η μαρίνα με τα mega yachts, τί σημαίνει όλο αυτό για τη Σύρο, θα μειοψηφήσω”.

 

Υπερψηφίστηκε η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για τη μαρίνα

Του προαναφερθέντος θέματος, ακολούθησε η σύντομη εισήγηση και η διαδικασία ομόφωνης έγκρισης της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων του “πολύπαθου έργου” όπως χαρακτηριστικά σχολίασε ο κ. Μακρυωνίτης, της μαρίνας στη θέση “Πηδάλι” εντός της λιμενολεκάνης της Ερμούπολης. Η ψήφος των αιρετών υπήρξε θετική ενισχύοντας την προσπάθεια του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου να νομιμοποιηθεί το συγκεκριμένο αναξιοποίητο έργο. Στην παράθεση βασικών στοιχείων αναφορικά με το ιστορικό της μαρίνας προχώρησε ο ίδιος εισηγητής. Σύμφωνα με όσα επεσήμανε, “Πρόκειται για τη μαρίνα στη θέση “Πηδάλι” Ερμούπολης Σύρου, η οποία διαθέτει συνολικά 220 περίπου θέσεις ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής διαφόρων κατηγοριών και 30 περίπου θέσεις χερσαίας απόθεσης σκαφών. Στη χερσαία έκταση της μαρίνας έχουν αναπτυχθεί βοηθητικοί κτιριακοί χώροι”. Πρόσθεσε μάλιστα πως, “Το εν λόγω έργο είχε αδειοδοτηθεί περιβαλλοντικά το 1997 και οι περιβαλλοντικοί όροι έληξαν τέλη του 2007. Το έργο ολοκληρώθηκε το 2003 και μεταγενέστερα της κατασκευής του έργου εντοπίστηκαν διαφορές μεταξύ των υλοποιημένων έργων και της χωροθετημένης γενικής διάταξης αυτών, οι οποίες αφορούν κατά κύριο λόγο στις επιχώσεις και τη διαμόρφωση της χερσαίας ζώνης της μαρίνας. Δεδομένων των διαφορών αυτών, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου έχει ξεκινήσει τη διαδικασία νομιμοποίησης, απαραίτητη προϋπόθεση για την ολοκλήρωση της οποίας είναι και η περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου με την υφιστάμενη κατάσταση”. Βάσει των όσων ανέφερε παρακάτω, αποσπώντας τις θετικές ψήφους των μελών της Οικονομικής Επιτροπής “η εισήγηση της υπηρεσίας μας είναι θετική με τους όρους βέβαια που αναφέρονται στη σχετική εισήγηση”.