Συνέντευξη με το μέλος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων από τη Σίφνο Δ. Απόλλων

Μάχεται καθημερινά η νησιωτική επιχειρηματικότητα

“Φορολογούμαστε σαν να είμαστε επιχείρηση στο Κολωνάκι”

Στην πράξη να ενισχυθεί η επιχειρηματικότητα στα νησιά ζητά μέσω της συνέντευξής του, ο εκπρόσωπος των επιχειρηματιών της Σίφνου στο Επιμελητήριο Κυκλάδων, Δημήτρης Απόλλων, ο οποίος μίλησε στην “Κοινή Γνώμη” για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει μία επιχείρηση στο νησί την τρέχουσα δύσκολη οικονομικά περίοδο.

Ο ίδιος αναφέρθηκε μεταξύ άλλων, στο καθεστώς φορολόγησης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, στην ακτοπλοϊκή σύνδεση καθώς και στη μειωμένη τουριστική κίνηση, επισημαίνοντας πως μέσω του Επιμελητηρίου Κυκλάδων είναι ευτυχές το γεγονός πως γίνονται παρεμβάσεις ώστε να ενδυναμωθεί η επιχειρηματικότητα.

Αναλυτικά η συνέντευξη που παραχώρησε ο κ. Απόλλων στο νησί της Σίφνου προβάλλεται μέσω του web tv.

· Πώς έχει επηρεάσει η κρίση την επιχειρηματικότητα στη Σίφνο; Τί βιώνει μία μικρομεσαία επιχείρηση στο νησί;

“Θεωρώ ότι οι περισσότερες επιχειρήσεις καθώς είναι οικογενειακές κάνουν τα αδύνατα, δυνατά ώστε να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στη σημερινή κατάσταση. Πλέον δεν μιλάμε για κέρδος. Οι επιχειρήσεις είναι μικρές, οικογενειακές και εποχικές. Συνηθίζεται όλη η οικογένεια να ασχολείται για τρεις μήνες με την επιχείρηση ενώ το ζενίθ της κίνησης είναι είκοσι - τριάντα ημέρες. Επειδή μάλιστα οι μισθοί έχουν μειωθεί στο 40% και οι συντάξεις είναι πενιχρές οι άνθρωποι, οι καταναλωτές δεν μπορούν να καλύψουν ούτε τις βασικές ανάγκες τους, άρα δεν υπάρχει ρευστότητα στην αγορά. Το κράτος φαίνεται να μη λαμβάνει αυτό το γεγονός υπόψιν του και έχει εφαρμόσει φορολογικά μέτρα που είναι καταστροφικά για την επιχειρηματικότητα. Για παράδειγμα, η φορολογία μίας επιχείρησης από το πρώτο ευρώ είναι ένα άδικο μέτρο. Σκεφθείτε ότι έχουμε φόρους, παρακρατήσεις και πολλά λειτουργικά έξοδα που δεν μένει τίποτα για την επιβίωση της επιχείρησης. Ενδέχεται κάποιοι επιχειρηματίες να έχουν μηνιαίως υποχρέωση να καταβάλουν επιπρόσθετα και τα ενοίκιά τους. Είναι γενικώς δύσκολη η κατάσταση και πλέον ακόμη και οικονομίες να είχε κάποιος, εξαντλούνται. Το κράτος έρχεται και μας τιμωρεί καθώς μας φορολογεί σαν να είμαστε ένα εμπορικό κατάστημα στο Κολωνάκι ή ένα κατάστημα στην Ερμού”.

· Υποστηρίζετε ουσιαστικά ότι η επιχειρηματικότητα σε συνάρτηση με τη νησιωτικότητα φαίνεται να μη λαμβάνεται υπόψιν. Τα προβλήματα που βιώνετε και τα αιτήματά σας, τα προωθείτε προς το κεντρικό κράτος, μέσω συλλογικών οργάνων που εκπροσωπούν τις επιχειρήσεις σας;

“Είναι τιμή μου που είμαι μέλος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων εκπροσωπώντας το νησί μου. Θεωρώ ότι τα προβλήματα πρέπει να μεταφέρονται στους Συλλόγους ή στους φορείς όπως το Επιμελητήριο και μέσα από εκεί πρέπει να διεκδικήσουμε κάτι καλύτερο. Αναμφισβήτητα το Επιμελητήριο με το e – booking βοηθά πάρα πολύ τη λειτουργία των καταλυμάτων. Επίσης, μέσω του Aegean Cuisine τονίζει την ποιότητα των εστιατορίων και των καταστημάτων εστίασης, ενώ προσπαθεί να κάνει γνωστές παραδοσιακές συνταγές ενισχύοντας τη γαστρονομία των νησιών. Δίνεται έμφαση στα τοπικά προϊόντα και στηρίζεται επίσης ο πρωτογενής τομέας και φυσικά η τοπική οικονομία. Το Επιμελητήριο επιπλέον γίνεται καθημερινά δέκτης του συνόλου των αιτημάτων και στη συνέχεια καταγράφει και προωθεί προτάσεις και παρατηρήσεις ενώ προχωρά και σε παρεμβάσεις στα αρμόδια υπεύθυνα υπουργεία. Είτε τα αιτήματα αφορούν σε θέματα ασφαλιστικών εισφορών, είτε ακτοπλοΐας, είτε υγείας που σχετίζονται όμως πάντοτε με την επιχειρηματικότητα”.

· Ένα ευαίσθητο ζήτημα είναι η ακτοπλοϊκή σύνδεση της Σίφνου με τα άλλα νησιά και τον Πειραιά. Σε σημαντικό βαθμό οι επιχειρήσεις εξαρτώνται και από την επισκεψιμότητα και την τουριστική κίνηση ενώ και οι κάτοικοι χρειάζεται να μετακινούνται για να καλύπτουν πλήθος απλών υποχρεώσεων σε υπηρεσίες. Δεδομένων των προβλημάτων που είναι γνωστά, πώς βιώνει μία επιχείρηση του νησιού τον “αποκλεισμό”;

“Δυστυχώς είμαστε μία χώρα ναυτική κι όμως δεν έχουμε πλοία. Σήμερα δεν μπορούμε να επικοινωνούμε καθημερινά με την πρωτεύουσα των Κυκλάδων και με τον Πειραιά. Θα έπρεπε να έχουμε τη δυνατότητα καθημερινά να ταξιδεύουμε προς τη Σύρο. Επιπλέον, είναι και το κόστος του αντιτίμου πολύ μεγάλο όσον αφορά στη μετακίνησή μας στον Πειραιά. Δυσκολίες αντιμετωπίζουν εμπορικές επιχειρήσεις και τουριστικές επιχειρήσεις ενώ οι επισκέπτες λόγω των συγκεκριμένων προβλημάτων θα επιλέξουν να ταξιδέψουν σε άλλον προορισμό. Άρα, θα πρέπει όλοι μας να συμβάλουμε προς την επιθυμητή κατεύθυνση. Με τον ίδιο τρόπο θα πρέπει να ενδιαφερθούν και οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, για τις οποίες είναι κατανοητό ότι αναζητούν παράλληλα το κέρδος τους. Γνωρίζουμε τα προβλήματα και το κόστος των μετακινήσεων αλλά κάτι πρέπει κάτι να γίνει και είναι υπεύθυνο και το κράτος”.

· Ως επιχειρηματίες γνωστοποιείτε τα προβλήματά σας στην Περιφερειακή και Δημοτική Αρχή; Από την πλευρά τους, έχετε τη στήριξη που θα επιθυμούσατε;

“Θεωρώ ότι η Περιφέρεια μπορεί να βοηθήσει με έργα υποδομής στο νησί. Αν υπάρχουν αυτά, τότε θα μπορείς να έχεις και πιο καλό αλλά και ποιοτικό τουρισμό στα νησιά. Όταν υπάρχουν μαρίνες, σωστά λιμάνια και οδικό δίκτυο, τότε λογικό είναι να αποτελέσεις έναν ιδανικότερο προορισμό. Επίσης, η Δημοτική Αρχή πιστεύω ότι μπορεί να συνδράμει και να προσπαθήσει για το καλύτερο”.

· Ολοκληρώνοντας τη συνέντευξη ποιο μήνυμα θέλετε να απευθύνετε τόσο προς τους νησιώτες, όσο και προς τους αρμόδιους φορείς προς τους οποίους εκφράζετε τα αιτήματά σας;

“Η επιχειρηματικότητα και η νησιωτικότητα θα πρέπει να υποστηριχθούν. Με παρεμβάσεις στη φορολογική πολιτική αλλά και σε επίπεδο απλοποίησης της γραφειοκρατίας. Για μία απλή υπόθεση θα πρέπει ένας επιχειρηματίας της Σίφνου να πραγματοποιήσει ταξίδι τεσσάρων ημερών και να έχει δαπανήσει χρήματα που σήμερα δεν έχει. Αυτός δεν είναι βηματισμός της κρατικής μηχανής. Αυτή η λειτουργία εξαθλιώνει, ταλαιπωρεί και πεθαίνει τους νησιώτες”.