Η “νέα μόδα” στην αγορά της Σύρου

Η “φωνή” των εμπόρων για την λειτουργικότητα της λευκής νύχτας

Ο Εμπορικός Σύλλογος Σύρου εκφράζει την θετική του στάση για την εφαρμογή της πρωτοβουλίας στο άνοιγμα των καταστημάτων από το απόγευμα μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες στις 9 Αυγούστου. Αντίθετα, οι ιδιοκτήτες των εμπορικών καταστημάτων διατηρούν επιφυλακτική θέση για την αποτελεσματικότητα της λευκής νύχτας. Ωστόσο υπήρχαν και κάποιοι που αγνοούσαν την εφαρμογή της νέας πρακτικής.

Ως στόχο του εγχειρήματος αυτού , ο σύλλογος θέτει την ενίσχυση των τοπικών καταστημάτων όπως και την προβολή και υιοθέτησης της αντίληψης πως “ όταν έχουμε αντικείμενο, θα ανοίγουμε” όπως δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Αλεξανδρίσης, εκφράζοντας την αισιοδοξία του για το φετινό καλοκαίρι. Από την άλλη πλευρά, “αισιοδοξία υπό προϋποθέσεις” εκφράζουν οι συριανοί καταστηματάρχες καθώς όπως θεωρούν το νησί δεν έχει τις κατάλληλες υποδομές για να λειτουργήσει αποτελεσματικά μια τέτοια εφαρμογή. Κάποιοι βέβαια τον χαρακτήρισαν “ως χάσιμο χρόνου”. Οι απόψεις διίστανται και η συμμετοχή στην προσπάθεια αυτή φαίνεται να έχει αρνητικό πρόσημο.

Ο σκοπός αγιάζει τα μέσα

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ που διεξήγε η “Κοινή Γνώμη” ελάχιστοι είναι εκείνοι οι καταστηματάρχες εκ των οποίων εκφράζουν την θετική πλευρά της συγκεκριμένης ενέργειας. Ακόμα και αν οι περισσότεροι τάχθηκαν κατά το άνοιγμα των καταστημάτων τους τις Κυριακές , θεώρησαν ότι μια νύχτα του Αυγούστου θα φάνταζε όντως “λευκή” με την προϋπόθεση ωστόσο την συλλογική πρωτοβουλία Βασικό κριτήριο που θέτουν κάποιο εκ του συνόλου είναι η ύπαρξη ενδιαφερόμενου υποκειμένου. Στην αντίθετη οπτική γωνία βρίσκονται όσοι θεωρούν πως το άνοιγμα των εμπορικών χώρων κατά τις νυχτερινές ώρες θα είναι η αφορμή εκείνη που θα επιφέρει μεγαλύτερη κύματα τουρισμού. Προβάλλεται λοιπόν το ερώτημα, “ Η κότα έκανε το αυγό, ή το αυγό την κότα”;

Ένα ποσοστό των ερωτηθέντων εξέφρασε την θετική πλευρά του εγχειρήματος ακόμα και στην περίπτωση που η τουριστική κίνηση είναι δυσανάλογη του κέρδους των εμπόρων. Όπως χαρακτηριστικά ανέφεραν το άνοιγμα των καταστημάτων εκείνη την μέρα, κατά την οποία αναμένεται να υπάρχει μεγαλύτερη τουριστική κινητικότητα, αποτελεί ένα πρόσχημα διαφήμισης των εμπορικών προϊόντων τους έστω και για τους απλά περαστικούς στην αγορά του νησιού. Για άλλους πάλι η λευκή νύχτα αποτελεί μια πρόκληση και μια πρωτοτυπία και εκφράζουν την περιέργεια να την υλοποιήσουν καθώς όπως υποστηρίζουν η συγκεκριμένη καινοτομία θα κεντρίσει και το ενδιαφέρον τόσο των Συριανών κατοίκων όσο και των επισκεπτών της Σύρας. Τέλος για τους υποστηρικτές της άποψης ότι “το ολοήμερο άνοιγμα των καταστημάτων δημιουργεί την επιθυμία αγορών στους καταναλωτές” , αντιμετωπίζει την λευκή νύχτα ως ακόμη ένα μέσο ώστε να επιτευχθεί ο σκοπός που δημιουργεί όρεξη και διάθεση στην αγοραστική μάζα για κατανάλωση.

Οι πιο αισιόδοξοι έμποροι , οι οποίοι ακόμα και αν γνωρίζουν ότι η εφαρμογή της πρακτικής αυτής θα ναυαγήσει στο έλεος των ελλείψεων και παραλείψεων της πρωτεύουσας, δέχονται να συμμετάσχουν στην πρωτοβουλία του συλλόγου, υιοθετώντας το μότο “ κάθε δοκιμή καλοδεχούμενη” . Παρόλο που τα προβλήματα που εμφανίζονται στην πράξη γίνονται αντιληπτά από την πλειοψηφία, κάποιοι αποδέχονται την πρόσκληση-πρόκληση της λευκής νύχτας στο όνομα της συλλογικής δράσης και της ομαδικότητας, και όπως υποστηρίζουν και οι ίδιοι “ Είναι ένα πείραμα και θα το διασκεδάσουμε”.

“Χρόνου έχουμε λεφτά δεν έχουμε”

Είναι η απάντηση της πλειοψηφίας των συμμετεχόντων στο ρεπορτάζ που εστιάζουν περισσότερο στα υψηλά λειτουργικά έξοδα που θα δημιουργηθούν κατά την διάρκεια τόσο της “λευκής νύχτας” όσο και κατά το άνοιγμα των εμπορικών καταστημάτων τις Κυριακές. Υποστηρίζοντας παράλληλα, πως “όποιος θέλει να ψωνίσει θα βρει χρόνο τις ώρες που πρέπει” , εκδηλώνοντας τις υποψίες τους για την ανυπαρξία τουριστών ακόμα και στην περίοδο του Αυγούστου. Όπως πολλοί δήλωσαν , η λευκή νύχτα που διοργανώνει ο Σύλλογος Εμπόρων προς όφελος των εμπόρων για εκείνους μεθερμηνεύεται ως “ακόμη μια μαύρη νύχτα” καθώς οι υποδομές του νησιού δεν εξυπηρετούν την αποτελεσματικότητα της εφαρμογής της.

Ένα μέρος των καταστηματαρχών που εξέφρασαν την δική τους γνώμη εστίασε στο ζήτημα της λανθασμένης διοργάνωσης και στο γεγονός ότι αυτή καθ΄ αυτή η ενέργεια, για την οποία μάλιστα δεν έχουν επαρκή ενημέρωση, δεν θα επιφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα. Πληθώρα προβλημάτων ήρθαν στο προσκήνιο ως βασικές αιτίες της αποτυχίας της λευκής νύχτας στο νησί. Το ζήτημα της πεζοδρόμησης, η μετατροπή δηλαδή του πεζόδρομου σε δρόμο διέλευσης αυτοκινήτων τις ώρες που καλούνται τα καταστήματα να παραμείνουν ανοιχτά, οι συγκεκριμένες ώρες που προσεγγίζουν κόσμο κυρίως στα νυχτερινά καταλύματα και όχι στην αγορά, όπως και η απουσία συμπληρωματικών εκδηλώσεων που θα δημιουργήσουν μια ιδιαίτερη ατμόσφαιρα προσέλκυσης του καταναλωτή είναι κάποια από τα σημαντικά ζητήματα που θα εμποδίσουν την λειτουργικότητας της εφαρμοσμένης απόφασης.

Η φωνή των περισσότερων εμπόρων χαρακτηρίζει την εφαρμογή της λευκής νύχτας ως πρόσκαιρη λύση που δεν θα ευνοήσει τους επιχειρηματίες. Ως “τέχνασμα” την προσδιόρισαν κάποιο με στόχο να αποκρύψει τα ουσιαστικά προβλήματα που καλείται καθημερινά να αντιμετωπίσει ένα έμπορος στον τόπο, όπως είναι για παράδειγμα η βαριά φορολόγηση του. 'Όπως οι ίδιοι υποστήριξαν ο εμπορικός κόσμος, δεν έχει ανάγκη από αποσπασματικές κινήσεις που φέρουν αντίθετα αποτελέσματα από τα επιθυμητά, αλλά να πραγματοποιηθούν πρώτα διορθωτικές αλλαγές εκσυχρονισμού του νησιού ώστε να στεφθούν με επιτυχία παρόμοιες ενέργειες στο μέλλον.