Νέα μέτρηση του βάθους του λιμένα της Ερμούπολης με αφορμή την ακύρωση άφιξης του Saga Sapphire

Βυθομέτρηση... προθέσεων

Καμία διαφορά σε σχέση με τις μετρήσεις της υδρογραφικής υπηρεσίας

Σε βάρος των προσπαθειών για την τουριστική ανάπτυξη της Σύρου αποδεικνύονται οι επιδερμικοί χειρισμοί των εμπλεκόμενων πλευρών όσoν αφορά στην ακύρωση του κατάπλου του κρουαζιερόπλοιου “Saga Sapphire” στη Σύρο το περασμένο Σάββατο με φόντο και τη χθεσινή βυθομέτρηση που επιβεβαιώνει κατηγορηματικά πως ο λιμένας της Ερμούπολης και η προβλήτα είναι απολύτως ασφαλείς για την υποδοχή κρουαζιεροπλοίων.

Αναμφισβήτητα, η κάθε εταιρεία που δραστηριοποιείται οργανωμένα στο πεδίο του θαλάσσιου Τουρισμού έχει υποχρέωση να μεριμνά για τον ασφαλή κατάπλου των πλοίων της στους λιμένες - προορισμούς της. Ωστόσο, δεδομένου ότι η βυθομέτρηση επιβεβαίωσε ότι τα βάθη δεν έχουν αλλάξει στον λιμένα της Ερμούπολης σήμερα και ταυτίζονται με τις καταγεγραμμένες μετρήσεις του Νοεμβρίου του 2014, αλλά και καθώς η συγκεκριμένη κρουαζιέρα “κλείστηκε” έναν μήνα μετά, μόνον ως πρόσχημα δύναται να εκληφθεί οποιαδήποτε αιτιολογία έχει δει μέχρι σήμερα το φως της δημοσιότητας περί “ακαταλληλότητας” βάθους του λιμένα από την πλευρά όσων τοποθετήθηκαν δημόσια μέχρι στιγμής.

Αναπάντητο παραμένει το ερώτημα δε, ποιος αλλά και ποια πληροφόρηση ώθησε τον πλοίαρχο του κρουαζιερόπλοιου να αλλάξει την προγραμματισμένη πορεία αφίξεών του, με την τοπική επιχειρηματική κοινότητα της πόλης, να φαίνεται εν τέλει, ο μεγάλος χαμένος της υπόθεσης, αφού με το Saga Sapphire ταξίδευαν περισσότεροι από 600 Βρετανοί και Αυστραλοί τουρίστες που θα παρέμεναν στο νησί από νωρίς το πρωί έως και αργά το απόγευμα του Σαββάτου.

Το εν λόγω γεγονός θέτει προ των ευθυνών της, κάθε εμπλεκόμενη πλευρά που φέρει ευθύνη για την τουριστική ανάπτυξη της Σύρου, η οποία και καλείται να προασπίσει αποκλειστικά και μόνο τα συμφέροντα της τοπικής κοινωνίας.

Η “Κοινή Γνώμη” δίνοντας συνέχεια στο ρεπορτάζ επικοινώνησε με την πλοιοκτήτρια εταιρεία Saga στα κεντρικά γραφεία της Αγγλίας, από όπου και θα έχει σήμερα την κατάλληλη πληροφόρηση.

Πάντως, ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες θέλουν να ζητήθηκε η συνδρομή ρυμουλκών του Νεωρίου για την προσέγγιση του κρουαζιερόπλοιου και να υπήρξε σχετική άρνηση. Σε αυτή την περίπτωση το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο έχει τη δυνατότητα να απευθύνεται σε ιδιωτική εταιρεία ώστε να εξυπηρετούνται οι ανάγκες του λιμένα της Σύρου.

Δ. Κοσμάς: “Τα ίδια βάθη που αποτυπώνονται και από την υδρογραφική υπηρεσία”

Ειδικότερα, η απόφαση για νέα βυθομέτρηση σε διάφορα σημεία της θάλασσας κατά μήκος της προβλήτας των κρουαζιεροπλοίων και κυρίως στον χώρο που προσδένουν τα κρουαζιερόπλοια, λήφθηκε από τη διοίκηση του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου και πραγματοποιήθηκε χθες το πρωί παρουσία του προέδρου, Δημήτρη Κοσμά, του αντιπροέδρου, Φραγκίσκου Βακόνδιου, του μέλους του ΔΣ, Γιώργου Κανάκη καθώς επίσης και του πλοηγού, Μανώλη Βαμβακάρη με τη συνδρομή σκάφους κατάλληλων εργαλείων.

“Είναι ακριβώς ίδια τα βάθη. Δεν υπάρχει πρόβλημα στο λιμάνι μας” δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Κοσμάς, αμέσως μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας της βυθομέτρησης, γνωστοποιώντας πως το βύθισμα του Saga Sapphire είναι περί τα 8,5-8,6 μέτρα. “Ήταν απόφαση του καπετάνιου να μην ελλιμενιστεί το συγκεκριμένο κρουαζιερόπλοιο πιθανότατα γιατί θεώρησε ότι όντως το βύθισμά του ήταν αρκετό. Ήταν γύρω στα 8,5-8,60 μέτρα” πρόσθεσε παρακάτω, επισημαίνοντας ωστόσο πως, “Τα βάθη – επαναλαμβάνω - τα ελέγξαμε. Δεν έχει πρόβλημα το λιμάνι μας. Είναι τα βάθη που είχαμε τεκμηριώσει και το Νοέμβριο του 2014 και μάλιστα αποτυπώνονται και από την υδρογραφική υπηρεσία σε χάρτη του 2005. Αυτά θα προσπαθήσουμε τώρα να τα επισημοποιήσουμε και να τα δώσουμε στην υδρογραφική υπηρεσία ώστε να επικαιροποιηθεί και ο χάρτης του 2015”.

Αξίζει να σημειωθεί πως, ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου, όπως γνωστοποίησε, ενημερώθηκε για την ακύρωση της προγραμματισμένης άφιξης την ίδια ημέρα που θα κατέπλεε το κρουαζιερόπλοιο στον λιμένα της Ερμούπολης.

“Για να προγραμματισθεί μία κρουαζιέρα σημαίνει ότι μπορεί να πραγματοποιηθεί”

Κληθείς ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου να απαντήσει αν αναζήτησε τους λόγους της ακύρωσης καθώς και αν επικοινώνησε με την πλοιοκτήτρια εταιρεία, απάντησε πως, η διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου θα ενεργήσει εντός της ημέρας, ώστε να αποκαταστήσει οποιαδήποτε λανθασμένη πληροφορία έχει μεταφερθεί. “Θέλαμε να ελέγξουμε πρώτα τα βάθη μήπως είχε γίνει κάποιο λάθος. Θα έρθουμε σε επαφή με την εταιρεία για να ξεκαθαρίσουμε ότι δεν υφίσταται κάτι από όλα αυτά που ακούσθηκαν και να διευκρινίσουμε ότι είναι ασφαλές το λιμάνι μας για να δημιουργήσουμε ένα διαφορετικό κλίμα” σημείωσε χαρακτηριστικά, αναφέροντας πως, οι νέες μετρήσεις στο νοητό εφαπτόμενο σημείο της προβλήτας ξεκινούν από 8,20 μέτρα και στο ύψος της θαλάσσιας περιοχής που προσεγγίζουν τα κρουαζιερόπλοια,  φθάνει από 10 έως και 14 μέτρα, γεγονός που καταδεικνύει ότι μπορούσε να προσεγγίσει το Saga Sapphire.

Πέραν των ανωτέρω όμως, ο κ. Κοσμάς, δήλωσε ξεκάθαρα πως επί της ουσίας δεν έχει απαντηθεί ο λόγος για τον οποίο δεν κατέπλευσε το συγκεκριμένο κρουαζιερόπλοιο. “Το οξύμωρο στο όλο θέμα είναι ότι μία κρουαζιέρα προγραμματίζεται τουλάχιστον πριν ένα χρόνο, μπορεί και δύο χρόνια. Για να κλείσει μία κρουαζιέρα πρέπει όλα τα στοιχεία να συνηγορούν ώστε να μπορεί να πραγματοποιηθεί. Όταν οκτώ ώρες περίπου πριν την άφιξη του πλοίου αποφασίζει ο καπετάνιος με κάποια στοιχεία, να αλλάξει πορεία, αυτό είναι μυστήριο”.

Διαβεβαίωσε ωστόσο, πως οι υπόλοιπες αφίξεις θα πραγματοποιηθούν κανονικά. “Το ότι χάθηκε ένα πλοίο δεν είναι καθόλου καλό για τον τόπο μας, αλλά μην το κάνουμε σημαία ότι έφυγε ένα πλοίο και δεν θα έρθουν τα υπόλοιπα. Δεν υφίσταται τέτοιο θέμα. Δεν έχουμε πρόβλημα με τις υπόλοιπες κρουαζιέρες”.

Μ. Βαμβακάρης: “Ενημέρωσα τον πλοηγό σε ποια προβλήτα θα δέσει το κρουαζιερόπλοιο”

Σε δηλώσεις προς την εφημερίδα προέβη και ο πλοηγός, Μανώλης Βαμβακάρης, ο οποίος επικοινώνησε με πλοηγό από τον λιμένα του Πειραιά προτού ξεκινήσει ο κατάπλους του Saga Sapphire. “Εγώ επικοινώνησα με πλοηγό στον Πειραιά ο οποίος επέβαινε στο πλοίο για την αναχώρησή του από το λιμάνι του Πειραιά για να διαπιστώσω ότι πράγματι το βύθισμα είναι 8,60 μέτρα όπως μου ανέφερε και ο πλοηγός. Τον ενημέρωσα σε ποιά προβλήτα είναι να έρθει το πλοίο για να μπορέσει να δέσει και πώς θα δέσει το βαπόρι στο λιμάνι και του είπα να ενημερωθεί και από τον ηλεκτρονικό χάρτη” ανέφερε, επισημαίνοντας πως, “από εκεί και πέρα απ΄ ό,τι είδα αποφάσισε ο καπετάνιος να μην έρθει στη Σύρο και να πάει στη Μύκονο. Αυτή είναι η απόφαση του καπετάνιου. Σαν πλοηγός εγώ δεν κάνω μετρήσεις”.

Β. Παρίση: “Πήρε πολλές διαστάσεις το θέμα”

Στο πλαίσιο της σφαιρικής ενημέρωσης, η εφημερίδα επικοινώνησε τηλεφωνικά και με την πράκτορα του κρουαζιερόπλοιου στη Σύρο, Βιργινία Παρίση προκειμένου να καταγράψει τους λόγους της ακύρωσης. “Μίλησαν οι δύο πλοηγοί. Ο καπετάνιος απεφάσισε ότι δεν ήταν ασφαλές για το πλοίο του να έρθει” δήλωσε η ίδια, παραθέτοντας μία σειρά από πιθανούς λόγους που εκτιμά ότι μπορεί να συνηγόρησαν στη συγκεκριμένη απόφαση του πλοιάρχου, αλλά διευκρινίζοντας ταυτόχρονα πως, σε εκείνη δεν γνωστοποιήθηκε η επιχειρηματολογία όσον αφορά στον μη κατάπλου του πλοίου, παρά μόνον η απόφαση. “Δεν ξέρω τί ειπώθηκε μεταξύ των πλοηγών. Μπορεί να είναι ότι το κρουαζιερόπλοιο είχε μεγάλο βύθισμα, ότι τα νερά ήταν κατεβασμένα, ότι δεν υπήρχε ρυμουλκό στο ναυπηγείο επειδή θα υπήρχε στάση εργασίας, ότι επανειλημμένως είχε ζητηθεί να τοποθετηθεί μία μπίντα και δεν είχε μπει και αυτή θα ήταν μία επιπρόσθετη ασφάλεια για το πλοίο” τόνισε συγκεκριμένα η κ. Παρίση, καταλήγοντας πως, “Ο καπετάνιος αποφάσισε να μην έρθει πάντως. Είναι κάτι που έγινε πρώτη φορά. Πήρε πολλές διαστάσεις το θέμα”.

“Η προσέγγισή του θα βοηθούσε την οικονομία του τόπου”

Αναφορικά με το γεγονός, πριν από ένα 24ωρο εξέδωσε ανακοίνωση και ο Εμπορικός Σύλλογος Σύρου στο περιεχόμενο της οποίας, μεταξύ άλλων υπογραμμίζει, “Ο Εμπορικός Σύλλογος Σύρου εκφράζει την οργή και την αγανάκτησή του για την ακύρωση της προσέγγισης του κρουαζιερόπλοιου στο λιμάνι της Σύρου το Σάββατο 18/04/2015. Το λιμάνι της Σύρου είναι το ασφαλέστερο των Κυκλάδων και στην συγκεκριμένη προβλήτα προσεγγίζουν πλοία εμπορικά και επιβατικά χωρίς κανένα πρόβλημα. (...) Η προσέγγιση ενός κρουαζιερόπλοιου αυτής της οικονομικής κατάστασης των επιβατών του συγκεκριμένου κρουαζιερόπλοιου θα βοηθούσε κατά πάσα πιθανότητα την οικονομία του τόπου”.