Αυξημένη η κίνηση στις επιχειρήσεις εστίασης, κατά το φετινό καλοκαίρι, θετική αποτίμηση του μέτρου της πεζοδρόμησης και αναγκαστική αύξηση των τιμών λόγω εξίσωσης ΦΠΑ, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συλλόγου «Η Τερψιχόρη»

Θετικό αποτέλεσμα με περιθώρια βελτίωσης

Την άποψή του, σχετικά με την πορεία της σεζόν, όσον αφορά στην κίνηση που κατέγραψε η αγορά το φετινό καλοκαίρι, αλλά και τις εκτιμήσεις του για την επόμενη τουριστική περίοδο, παρουσίασε ο πρόεδρος του Συλλόγου Επαγγελματιών Επισιτισμού Εστιάσεως και Συναφών Επαγγελμάτων Σύρου, «Η Τερψιχόρη».

Κατά κοινή ομολογία, το καλοκαίρι του 2015, παρά την περίοδο πολιτικής και οικονομικής αστάθειας του Ιουλίου και ωφελούμενη από τις απρόσκοπτες αυξητικές τάσεις του ελληνικού τουρισμού, η Σύρος βιώνει, έπειτα από αρκετά χρόνια «χειμερίας νάρκης», τα πρώτα θετικά βήματα, αναφορικά με τα ποσοστά της θερινής επισκεψιμότητας, καθώς ο φετινός Αύγουστος, έφερε αύξηση σε σχέση με πέρσι, όπως αναφέρουν οι παράγοντες της αγοράς.

Θετική είναι η έως τώρα εκτίμηση για την σεζόν, σύμφωνα και με τον πρόεδρο του Συλλόγου «Τερψιχόρη», κ. Δημήτρη Αρβανίτη, ο οποίος αναφέρθηκε, τόσο στην πορεία της κίνησης για τις τοπικές επιχειρήσεις εστίασης, οι ιδιοκτήτες των οποίων κατά το καλοκαίρι του 2015, κλήθηκαν αρχικά να γίνουν οι πρώτοι «κριτές» του μέτρου της πεζοδρόμησης, να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του αυξημένου αριθμού επισκεπτών, αλλά και να διαχειριστούν τις αλλαγές στους συντελεστές ΦΠΑ, οι οποίοι αυξήθηκαν εν μέσω της τουριστικής περιόδου.

Αύξηση κίνησης και τζίρου

Σύμφωνα με τον κ. Δ. Αρβανίτη, αν και το τελικό αποτέλεσμα ήταν θετικό, δεν έφτασε στα επίπεδα του επιθυμητού. «Το καλοκαίρι δεν ήταν αυτό που περιμέναμε. Ο Ιούνιος ξεκίνησε πάρα πολύ δυναμικά, με τις εκδηλώσεις και τις διοργανώσεις αυτές που έγιναν, ενώ ο Ιούλιος, σε γενικές γραμμές, ήταν σαν να μην ήρθε ποτέ. Φυσικά, για τον Ιούλιο, επηρέασαν άλλοι παράγοντες, όπως τα capital controls, το δημοψήφισμα, η αστάθεια και όλα τα υπόλοιπα συμβάντα. Ο Αύγουστος, όμως, ήταν πάρα πολύ δυνατός, ίσως καλύτερος κι από πέρσι. Η κίνηση στα μαγαζιά ήταν αυξημένη – αναφέρομαι στο σύνολο των μαγαζιών και όχι μόνο σε αυτά της Ερμούπολης – ήταν πάρα πολύ καλή, περίπου στο 20%-22% πάνω από πέρσι και μπορώ να πω ότι κρατά, ακόμη και τώρα που βρισκόμαστε στο τέλος του μήνα, καθώς από τα προηγούμενα χρόνια, είχαμε συνηθίσει από το τελευταίο δεκαήμερο του Αυγούστου να αδειάζει σιγά-σιγά το νησί. Προς το παρόν είμαστε όλοι ευχαριστημένοι, όσον αφορά στον Αύγουστο», ανέφερε, σημειώνοντας, πως τον τελευταίο μήνα του καλοκαιριού, ακόμη και οι επιχειρήσεις στα χωριά, κατάφεραν να δουλέψουν καλά, με πολύ καλούς τζίρους.

Παρά την καλή εικόνα ακόμη και τις τελευταίες μέρες του Αυγούστου, οι επικείμενες εκλογές, όπως ανέφερε, μετρίασαν την κίνηση του Σεπτέμβρη, η οποία αναμενόταν να κινηθεί σε υψηλότερα επίπεδα από πέρσι, καθώς οι επισκέπτες φαίνονται επιφυλακτικοί, για το ό,τι αυτές συνεπάγονται.

Ικανοποιητικό μέτρο παρά τις αρχικές ανησυχίες η πεζοδρόμηση

Για τον πρόεδρο της «Τερψιχόρης», το τελικό αποτέλεσμα της εκτεταμένης πεζοδρόμησης του κέντρου της Ερμούπολης, ικανοποίησε τους επιχειρηματίες.

«Στην αρχή, η αλήθεια είναι, ότι υπήρξαν κάποιες μικρές αντιρρήσεις, ήμασταν λίγο επιφυλακτικοί, σχετικά με την πεζοδρόμηση και το κλείσιμο του ιστορικού κέντρου. Τελικά, αποδείχτηκε, στο “crash-test”, όταν ήρθε ο περισσότερος κόσμος τον Αύγουστο, ότι το μέτρο λειτούργησε πάρα πολύ καλά».

Ωστόσο, όπως επεσήμανε, υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης. «Δεν βοήθησαν κάποιες παράμετροι σχετικά με το πάρκινγκ, καθώς θεωρούμε ότι δεν υπήρξε πολλή οργάνωση. Παρ’ όλα αυτά, πολύς κόσμος κατέβηκε στο κέντρο της Ερμούπολης και στη μεγάλη τους πλειοψηφία οι επιχειρήσεις βοηθήθηκαν από αυτό το μέτρο, καθώς ο κόσμος μπορούσε να περπατήσει και να καθίσει κάπου άφοβα, χωρίς να έχουν τα αυτοκίνητα μπροστά τους, χωρίς να φοβούνται να αφήσουν το παιδί τους να παίξει ελεύθερα. Βοηθούνται αρκετά, όλα τα καταστήματα, τόσο της παραλίας, όσο και των πεζόδρομων πιο μέσα, που είναι εστιατόρια και ταβέρνες, ως επί το πλείστον».

Προτάσεις του συλλόγου για καλύτερη εξυπηρέτηση

Σύμφωνα με τον πρόεδρο, η «Τερψιχόρη» έχει καταθέσει τις προτάσεις της, σχετικά με τα σημεία, που χρήζουν βελτίωσης, στον Δήμο Σύρου-Ερμούπολης, οι οποίες και πρόκειται να συζητηθούν, μετά το τέλος της σεζόν.

Ενδεικτικά, ανέφερε:

«Κύριο σημείο είναι η στάθμευση των οχημάτων. Αναγκαστικά, πρέπει να βρεθούν χώροι, καθώς τα υπάρχοντα πάρκινγκ δεν μπορούν να απορροφήσουν τον όγκο των οχημάτων των ντόπιων, πόσο μάλλον των επισκεπτών, όπως φέτος. Έπειτα, πρέπει να δοθεί προσοχή στη σήμανση. Οι περισσότερες ταμπέλες δεν υπάρχουν και από όσες υπάρχουν, οι περισσότερες είναι ζωγραφισμένες. Αυτά όλα, δυσκολεύουν τον επισκέπτη. Πρέπει, επίσης, να μεριμνήσουμε για την Άνω Σύρο, η οποία είναι ένα “κόσμημα” για το νησί μας. Πρέπει να υπάρξει διαφημιστική καμπάνια για τη Σύρο εντός Ελλάδος, κυρίως όμως, πρέπει να προωθηθεί εκτός Ελλάδος, χωρίς φυσικά να αφήσουμε τον τομέα της κρουαζιέρας, η οποία σημειωτέον φέτος, έφερε πολύ καλό κόσμο στο νησί και έτσι πρέπει να συνεχιστεί. Να έρχεται κόσμος, που θα βγει, που θα καθίσει στην ταβέρνα, στο εστιατόριο, που θα επισκεφτεί και θα ψωνίσει από τα εμπορικά καταστήματα, που θα χρησιμοποιήσει το ταξί, για να κάνει τη βόλτα του στα χωριά ή στην Άνω Σύρο. Αυτές είναι ευκαιρίες, που δεν πρέπει να αφήνουμε να πηγαίνουν χαμένες».

Επιπλέον, τόνισε, πως έχουν ήδη γίνει προσπάθειες, σε συνεργασία και με το Επιμελητήριο Κυκλάδων, μέσω σεμιναρίων, προκειμένου επιχειρηματίες και εργαζόμενοι του κλάδου να καταφέρουν παροχές υπηρεσιών ακόμη υψηλότερου επιπέδου, προσπάθειες, στις οποίες, ο κ. Δ. Αρβανίτης, υπογράμμισε, πως χρειάζεται και η βοήθεια από πλευράς του Δήμου.

«Αναγκαστικά, θα πρέπει να αυξηθούν οι τιμές»

Δεδομένων των πρόσφατων δεσμεύσεων της Ελλάδας προς τους Ευρωπαίους εταίρους, συντελείται σταδιακά η εξίσωση των συντελεστών ΦΠΑ, γεγονός που αποτελεί αιτία ανησυχίας, για τους επιχειρηματίες του κλάδου της εστίασης.

Όπως σημείωσε ο κ. Δ. Αρβανίτης, για φέτος «στο σύνολο των επιχειρήσεων ο ΦΠΑ απορροφήθηκε. Οι αλλαγές προέκυψαν στα μέσα της σεζόν και οι τιμοκατάλογοι δεν μπορούσαν να αλλάξουν, παρ’ όλα αυτά, οι ίδιοι οι επιχειρηματίες ήθελαν να το απορροφήσουν, αρχικά, προκειμένου να δούμε, δοκιμαστικά, πώς θα πάει. Σχετικά, οι τιμές του νησιού, ήταν πάρα πολύ καλές. Δεν υπήρξαν κρούσματα αισχροκέρδειας, ούτε όμως είχαμε και παράπονα από τον κόσμο, όσον αφορά στις τιμολογήσεις».

«Η αύξηση του ΦΠΑ θα επηρεάσει αρκετά. Δυστυχώς, στο δικό μας κλάδο, δεν είναι μόνο ένα προϊόν, όπως για παράδειγμα ο καφές, που μπορεί να επηρεαστεί. Επηρεάζονται πολλά προϊόντα. Έχουμε αυξήσεις έως και 100% στα προϊόντα της τροφοδοσίας μας. Άρα, όπως είναι φυσικό, είναι πολύ δύσκολη υπόθεση, να κρατηθούν οι τιμές στα ίδια επίπεδα, καθώς μιλάμε για τεράστια διαφορά μονάδων. Από 9% και 13%, φτάσαμε στο 16% και μέχρι του χρόνου θα έχουμε φτάσει στο 23%. Η αύξηση των 12 μονάδων, μεταφράζεται σε πολλά χρήματα παραπάνω, αναφορικά με το σύνολο της τροφοδοσίας των επιχειρήσεων. Δυστυχώς, παράλληλα με τα ενοίκια, με τις εισφορές στα ασφαλιστικά ταμεία και άλλα πάγια έξοδα, το κόστος των οποίων μένει αμετάβλητο, αναγκαστικά, κάποια στιγμή, θα πρέπει να αυξηθούν και οι τιμές», δήλωσε, εξηγώντας, πως η ελληνική νησιωτική τουριστική αγορά, δεν θα μπορέσει να ανταγωνιστεί άλλες μεσογειακές χώρες, όπως η Τουρκία, που οι εκεί αντίστοιχοι φόροι δεν ξεπερνούν το 5% ή 10%.

«Ας μην ξεχνάμε, ότι στη νησιωτική Ελλάδα, έχουμε να αντιμετωπίσουμε και το ζήτημα των μεταφορών, που περιλαμβάνουν το κόστος της μεταφορικής εταιρείας, το κόστος των ακτοπλοϊκών, στα οποία επίσης αυξήθηκε το ΦΠΑ και βλέπουμε ήδη αυξημένα τα εισιτήρια από 2 έως 3 ευρώ», ανέφερε, επισημαίνοντας, ότι με αυτό τον τρόπο, τα νησιά χάνουν την ανταγωνιστικότητά τους, όχι μόνον απέναντι σε άλλες χώρες, αλλά ακόμη και σε προορισμούς του εσωτερικού, «στα οποία μπορεί κανείς να κάνει τις διακοπές του, οδηγώντας απλά με το αυτοκίνητό του, χωρίς να χρειάζεται να πληρώσει αυτά τα υπέρογκα ποσά για τη μετακίνησή του με το πλοίο».