Παρέμβαση του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Πειραιά για τη διατήρηση των εξαιρέσεων από το ΦΠΑ των ναυπηγοεπισκευαστικών εργασιών

Αντιδράσεις του ναυπηγικού κλάδου

Με το ΦΠΑ που συζητείται να επιβληθεί στις εργασίες ναυπηγοεπισκευής, επιτείνεται η αρνητική κατάσταση που βιώνει όλο το τελευταίο διάστημα ο ναυπηγικός τομέας της χώρας, σύμφωνα με τα όσα επικαλείται το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Πειραιά.

Με παρεμβάσεις προς τους συναρμόδιους υπουργούς, ζητείται η εξαίρεση των ναυπηγοεπισκευαστικών επιχειρήσεων από την επιβολή φόρου, με την επίκληση των καταστροφικών συνεπειών που θα σημάνει η επιβολή του στην ανάκαμψη τους.

Το θέμα της επιβολής ΦΠΑ στις ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες τέθηκε κατά τη συνάντηση των εκπροσώπων του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Πειραιά με τον Γ.Γ. Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, Αθανάσιο Χριστόπουλο, κατά την οποία τονίστηκε η επαπειλούμενη καταστροφή που θα σημάνει μία τέτοια απόφαση για τον ναυπηγοεπισκευαστικό κλάδο.

Η στάση των πλοιοκτητών, που όλο το τελευταίο διάστημα της οικονομικής κρίσης στρέφονται όλο και περισσότερο σε πιο συμφέρουσες ναυπηγικές μονάδες του εξωτερικού και ιδίως της γειτονικής Τουρκίας, έχει συντελέσει στην πτώση που παρουσιάζουν οι ναυπηγικές επιχειρήσεις της Ελλάδας.

Τόσο το υψηλό κόστος εργασιών, όσο και τα αυξημένα εργασιακά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εν λόγω επιχειρήσεις, αποτελούν κύρια ανασταλτικά στοιχεία στην προσέλκυση πελατών.

Η επιβολή ΦΠΑ στις εργασίες των ναυπηγείων που μέχρι τώρα ήταν υπό απαλλαγή, αναμένεται με την μεταβολή του ισχύοντος καθεστώτος να προκαλέσει αύξηση του κόστους τόσο στον τομέα κατασκευής όσο και επισκευών, όπως επισημαίνουν οι εκπρόσωποι των ναυπηγείων.

Οι κίνδυνοι της απόφασης

Τις καταστροφικές επιπτώσεις στις ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις που θα έχει το ενδεχόμενο της επιβολής ΦΠΑ στις ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες, επεσήμανε σε επιστολή του προς τους Υπουργούς Οικονομικών, Ευκλείδη Τσακαλώτο, Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, Γιώργο Σταθάκη, τον αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, Τρύφων Αλεξιάδη και την Υφυπουργό Βιομηχανίας, Θεοδώρα Τζάκρη, το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Πειραιά.

Στην επιστολή παρέμβασης σημειώνεται πως ένα από τα βασικότερα αιτήματα του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Πειραιά, μέλη του οποίου είναι στη συντριπτική τους πλειοψηφία οι ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις, είναι η επαναδραστηριοποίηση της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης Περάματος και γενικότερα η επανεκκίνηση και ανάκαμψη της ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας μας. Για την επίτευξη αυτού του στόχου επιτακτική ανάγκη είναι θέσπιση κινήτρων και διευκολύνσεων ώστε και οι υφιστάμενες επιχειρήσεις να βρουν το δρόμο προς την ανάπτυξη, που όλοι ευαγγελίζονται, αλλά και επενδύσεις να γίνουν που θα οδηγήσουν στην ανάκαμψη του κλάδου.

Αναφέρεται πως μετά από συνάντηση με τον Γεν. Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, Αθανάσιο Χριστόπουλο, θέμα συζήτησης υπήρξε μία πιθανή επιβολή ΦΠΑ στην κατασκευή, επισκευή, συντήρηση, καύσιμα, λιπαντικά, κλπ., των επιβατηγών, επιβατηγών-οχηματαγωγών και γενικά εμπορικών πλοίων.

Αυτή η προοπτική παρεμποδίζει τις ανατεθείσες σε μικρές ναυπηγικές μονάδες στη Σαλαμίνα και στο Πέραμα, εργασίες κατασκευής επιβατηγών-οχηματαγωγών πλοίων, μήκους περίπου 100 μέτρων, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν στην εμπορική ναυσιπλοία της χώρας μας.

Παρά τις δυνατότητες που έχουν τα ελληνικά ναυπηγεία τόσο στον τομέα της κατασκευής όσο και της επισκευής πλοίων, οι αριθμοί είναι απογοητευτικοί, αφού μόνο 11 πλοία κατασκευάζονται σε τρία ναυπηγεία της χώρας και συγκεκριμένα στα ναυπηγεία, Περάματος, Βόλου και Σαλαμίνας.

Σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζει το Επιμελητήριο, η πιθανή επιβολή ΦΠΑ στις αναφερόμενες εργασίες συνέπεια θα είχε τη μη ανανέωση του γερασμένου υφιστάμενου στόλου λόγω της αύξησης του κόστους κατασκευής, επισκευής, κλπ., την μετακύλιση του κόστους στο επιβατικό κοινό, τον κίνδυνο να μην αποπερατωθούν οι εργασίες που άρχισαν και, βέβαια, να μη συνεχίσουν με νέες παραγγελίες οι πλοιοκτήτες, οι οποίοι θα στραφούν στη γείτονα ή σε άλλες χώρες για την κατασκευή των πλοίων τους.

Δεν παραλείπει να χρησιμοποιήσει το ισχυρό όπλο της ανεργίας, ως αρνητική εξέλιξη, υπογραμμίζοντας ότι κύρια συνέπεια θα ήταν να δοθεί καίριο χτύπημα στις επιχειρήσεις του κλάδου με ότι αυτό συνεπάγεται για την ανεργία που καλπάζει στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη Περάματος, θα προστεθούν επιχειρήσεις στις ήδη κλειστές και άνεργοι στη σωρεία των ανέργων.

Το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Πειραιά εκφράζει την αντίθεσή του σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο που θα έχει καταστρεπτικές επιπτώσεις στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και ιδιαίτερα στις επιχειρήσεις του ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου.

Καταλήγει δε στην επιστολή παρέμβασης εκφράζοντας την πεποίθηση πως εκ μέρους των αρμόδιων υπουργείων θα γίνουν αντιληπτοί οι κίνδυνοι από μία τέτοια απόφαση απόφαση, και ζητώντας να διατηρηθούν οι εξαιρέσεις από την επιβολή ΦΠΑ, όπως προβλέπεται από το άρθρο 27, παρ. 1α΄και δ΄ του Ν. 2589/2000, («Κώδικας Φόρου Προστιθέμενης Αξίας»).

Ετικέτες: