Προσδιορίζονται η διοικητική οργάνωση και το σχέδιο επενδύσεων, για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, που παραχωρήθηκαν στην κοινοπραξία της Fraport

Χαράζεται η πολιτική

  • Τρίτη, 1 Μαρτίου, 2016 - 06:10

Σύσκεψη, σχετικά με το στρατηγικό σχεδιασμό των επενδύσεων, της κοινοπραξίας Fraport, για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, μεταξύ των οποίων και οι διεθνείς αερολιμένες της Μυκόνου και της Σαντορίνης, πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη.

O στρατηγικός σχεδιασμός της κοινοπραξίας Fraport-Slentel, η οποία αναλαμβάνει από τον Οκτώβριο τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια για 40 χρόνια, βρέθηκε στο επίκεντρο ευρείας σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα την περασμένη Πέμπτη με τη συμμετοχή του διευθύνοντος συμβούλου της Fraport, Στέφαν Σούλτε και του προέδρου της Slentel και του ομίλου, κ. Δημήτρη Κοπελούζου.

Η σύμβαση και το επενδυτικό σχέδιο των 330 εκατ. ευρώ μέχρι το 2020 και του 1,4 δισ. στη διάρκεια της παραχώρησης, συζητήθηκαν εκτενώς. Σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα της εφημερίδας Ναυτεμπορική, με τη στρατηγική ανάλυση της κοινοπραξίας για τα περιφερειακά αεροδρόμια, ο παραχωρησιούχος θα επιχειρήσει να αξιοποιήσει το πλεονέκτημα του ελληνικού κλίματος και του καλού καιρού ως κύριο εργαλείο μάρκετινγκ για τους 14 προορισμούς, με στόχο την επέκταση της σεζόν τόσο στους ανοιξιάτικους όσο και στους φθινοπωρινούς μήνες, ώστε να αντιμετωπιστεί η εποχικότητα της τουριστικής περιόδου.

Επίσης, θα δώσει έμφαση στις τιμές των 14 προορισμών, στην ασφάλεια, και κυρίως στο ποικιλόμορφο τοπίο, αλλά και στον πολιτιστικό και ιστορικό πλούτο, καθώς διαπιστώθηκε ότι υπάρχει τουριστικό δυναμικό που δεν έχει ακόμη πλήρως αξιοποιηθεί, επιδιώκοντας να αυξήσει το επίπεδο αναγνωρισιμότητας της Θεσσαλονίκης, της Κέρκυρας, των Χανίων, της Κεφαλονιάς, της Ζακύνθου, του Ακτίου, της Καβάλας, της Ρόδου, της Κω, της Σάμου, της Μυτιλήνης, της Μυκόνου, της Σαντορίνης και της Σκιάθου.

Τα συγκεκριμένα αεροδρόμια αποτελούν σήμερα βασικές πηγές εσόδων του ελληνικού τουρισμού, αντιπροσωπεύοντας το 75%-78% της συνολικής κίνησης και εξυπηρετώντας το 2015 πάνω οπό 23 εκατ. επιβάτες. Σύμφωνα με στοιχεία, το 2015 από το «Μακεδονία» διακινήθηκαν 5,59 εκατ. επιβάτες, από τη Ρόδο 4,57 εκατ. και από τα Χανιά 2,75 εκατ.

Διοικητική οργάνωση στο πνεύμα πολυεθνικής εταιρείας

Σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης, τα αεροδρόμια θα αναπτυχθούν ανεξάρτητα και με εξειδικευμένο κατά περίπτωση πλάνο, κάτω από μία ενιαία διοικητική «ομπρέλα», ενώ οι αποφάσεις για την παραχώρηση θέσεων στις αεροπορικές εταιρείες θα καθοδηγούνται από τη ζήτηση της αγοράς.

Η οργανωτική δομή της κοινοπραξίας θα περιλαμβάνει ένα διοικητικό και ένα εκτελεστικό συμβούλιο, ενώ θα συσταθούν ξεχωριστές διοικήσεις για κάθε αεροδρόμιο. Το εκτελεστικό συμβούλιο θα αποτελείται από έναν διευθύνοντα σύμβουλο, έναν οικονομικό διευθυντή και έναν γενικό διευθυντή επιχειρήσεων. Στη συνέχεια και κατά τη μεταβατική περίοδο, μία ομάδα από εξειδικευμένους εμπειρογνώμονες διαχείρισης αεροδρομίων θα τους υποβοηθήσει.

Οι βασικές λειτουργίες με υψηλές δυνατότητες συνέργειας θα ομαδοποιούνται και θα συγκεντρώνονται σε business units στα κεντρικά για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας και της αποδοτικότητας, ενώ οι υπόλοιπες λειτουργίες με τοπικό ενδιαφέρον θα παραμένουν στα αεροδρόμια.

Οι διευθυντές των περιφερειακών αεροδρομίων θα αναφέρονται στον διευθύνοντα σύμβουλο, ενώ μεταξύ άλλων θα υπάρχει ειδικό τμήμα συνδέσμου με την Πολεμική Αεροπορία και την ΥΠΑ.

Επιπλέον, κάθε αεροδρόμιο θα διαθέτει ειδική ομάδα διαχείρισης, που θα είναι εξειδικευμένη στη λειτουργία και στα τεχνικά θέματα των αεροδρομίων, με επικεφαλής διευθυντή αεροδρομίου, ο οποίος θα έχει την πλήρη ευθύνη για το εκάστοτε αεροδρόμιο και θα ενεργεί ως εκπρόσωπος της κοινοπραξίας απέναντι στις τοπικές αρχές. Όπως αναφέρει το δημοσίευμα της Ναυτεμπορικής, για την απρόσκοπτη λειτουργία των αεροδρομίων σε 24ωρη βάση, θα υπάρχουν δύο διευθυντές επιχειρήσεων ανά βάρδια, οι οποίοι θα είναι και αναπληρωτές διευθυντές αεροδρομίου.

Παράλληλα, θα υπάρχει ομάδα τεχνικών και μηχανικών σε ετοιμότητα επί τόπου. Εξωτερικοί συνεργάτες ή τρίτοι θα αναλάβουν υπηρεσίες διάσωσης και πυρόσβεσης, ασφαλείας, εξυπηρέτησης εδάφους, ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας κτλ. Η κοινοπραξία, σύμφωνα με πληροφορίες, θα βασιστεί στους υφιστάμενους εργαζομένους της ΥΠΑ και στις ικανότητές τους, καθώς θεωρεί ότι εκτελούν εξαιρετική δουλειά σε δύσκολο περιβάλλον.

Σχέδιο επέκτασης και των δύο διεθνών αεροδρομίων στις Κυκλάδες

Για κάθε αεροδρόμιο έχει διαμορφωθεί ένα συγκεκριμένο «project plan», το οποίο περιλαμβάνει ηλεκτρομηχανικές και κτηριακές παρεμβάσεις, και θα εξελίσσεται στη συνέχεια, ανάλογα με τη μακροπρόθεσμη πρόβλεψη της αεροπορικής και επιβατικής κίνησης.

Συγκεκριμένα, για το αεροδρόμιο της Σαντορίνης, προβλέπεται αναβάθμιση και επέκταση των βασικών χώρων του αεροσταθμού κατά 17.000 τ.μ., ενώ θα ακολουθήσουν άλλες δύο, καθώς και αναδιαμόρφωση και επέκταση του αεροδιαδρόμου κατά 75 μέτρα. Σύμφωνα με τη σύμβαση μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και της Κοινοπραξίας, ο παραχωρησιούχος, δύναται να προχωρήσει σε απαλλοτριώσεις των γύρω οικοπέδων, προκειμένου να προβεί στις επιθυμητές επεκτάσεις.

Όσον αφορά στο αεροδρόμιο της Μυκόνου, σχεδιάζεται άμεση ανακαίνιση και αντικατάσταση του οδοστρώματος του διαδρόμου και του χώρου ελιγμών, αλλά και μελλοντική επέκτασή τους με απαλλοτρίωση 13 στρ., επέκταση του αεροσταθμού κατά 9.000 τ.μ., καθώς επίσης και επείγουσες παρεμβάσεις σε συστήματα φωτισμού και σήμανσης.

Στόχος η επέκταση των εμπορικών δραστηριοτήτων

Τη σύσκεψη απασχόλησε και η σημερινή κατάσταση των αεροδρομίων, μετά και τις επισκέψεις του ίδιου του διευθύνοντος συμβούλου της Fraport, τα περισσότερα εκ των οποίων όπως διαπιστώθηκε βρίσκονται σε κατάσταση εγκατάλειψης και παρακμής με ελλιπέστατες υποδομές και δεκάδες προβλήματα, από τους διαδρόμους προσαπογειώσεως μέχρι τους ασυντήρητους ιμάντες αποσκευών και της τριτοκοσμικής κατάστασης τουαλέτες.

Στόχος των Fraport-Slentel είναι η απόλυτη ανατροπή αυτής της εικόνας και ο ριζικός εκσυγχρονισμός τους, με βασικούς πυλώνες την κατασκευή νέων εγκαταστάσεων διαχείρισης επιβατών διεθνών προδιαγραφών και υψηλής ποιότητας, την αναβάθμιση των υποδομών (από διαδρόμους μέχρι συστήματα φωτισμού και πυροσβεστικούς σταθμούς) ώστε να συμμορφωθούν με τα αυστηρότερα πρότυπα ασφαλείας της ΙΑΤΑ, και την αύξηση του τουριστικού ρεύματος, μέσω επέκτασης της σεζόν την άνοιξη και το φθινόπωρο και του ανοίγματος σε καινούργιες αγορές, προσελκύοντας νέες αεροπορικές εταιρείες.

Στρατηγική κατεύθυνση αποτελεί η επέκταση και των εμπορικών δραστηριοτήτων, καθώς, όπως δείχνουν τα στοιχεία από Ευρώπη και Αμερική, το 60% περίπου των εσόδων των αεροδρομίων προέρχονται από τα ρυθμιζόμενα τέλη (επιβατών, προσγείωσης και στάθμευσης αεροσκαφών), ενώ το υπόλοιπο 40%, με τάσεις αύξησης, από τις μη αεροπορικές δραστηριότητες, όπως είναι το πάρκινγκ, η ενοικίαση αυτοκινήτων, η εστίαση, τα duty free και άλλα καταστήματα.