Η επιβολή 13 ευρώ σε όσους ταξιδεύουν από και προς τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, που εκμεταλλεύεται η Fraport αναμένεται να ισχύσει στο επόμενο διάστημα

«Κεφαλικός φόρος» στα περιφερειακά αεροδρόμια

  • Παρασκευή, 2 Σεπτεμβρίου, 2016 - 06:16

“Χαράτσι” ύψους 13 ευρώ, αναμένεται να επιβληθεί κατ’άτομο, σε όσους επιβάτες επιλέγουν να μετακινηθούν από και προς τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, τα οποία παραχωρήθηκαν στην γερμανικών συμφερόντων εταιρεία Fraport.

Με 13 ευρώ επιπλέον αναμένεται να επιβαρύνονται οι επιβάτες, που θα ταξιδεύουν με αφετηρία ή προορισμό, τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, που εκμεταλλεύεται η εταιρεία Fraport, μετά την παραχώρησή τους, μεταξύ των οποίων και αυτά της Μυκόνου και της Σαντορίνης.

Εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο κ. Moscovici εξέδωσε απάντηση στις 17 Αυγούστου με αφορμή γραπτή ερώτηση που είχε καταθέσει στην Ευρωβουλή την 1η Φεβρουαρίου ο Ανεξάρτητος Ευρωβουλευτής, Καθηγητής, κ. Νότης Μαρίας, σχετικά με την διαδικασία της εν λόγω παραχώρησης εκ μέρους του ΤΑΙΠΕΔ στη Fraport. Στην απάντησή του, ο Ευρωπαίος Επίτροπος αρνείται να αναγνωρίσει, τόσο τη σύγκρουση συμφερόντων που προκύπτει από την διαδικασία παραχώρησης των αεροδρομίων, όσο και την παραβίαση των διατάξεων περί απαγόρευσης κρατικών ενισχύσεων και κατάχρησης δεσπόζουσας θέσης εκ μέρους της Fraport όπως έθεσε ο Έλληνας ευρωβουλευτής στην ερώτησή του.

«Δεν πείθει κανέναν»

Όπως είχε καταγγείλει ο κ. Μαριάς στην ερώτησή του, «κατά τη διαδικασία παραχώρησης παραβιάστηκαν οι οικείες διατάξεις του πρωτογενούς και δευτερογενούς δικαίου της ΕΕ περί διεθνούς διαγωνισμού και σύγκρουσης συμφερόντων, καθώς η Lufthansa Consulting, θυγατρική της εταιρίας Lufthansa AG, ασκούσε χρέη συμβούλου προς το ΤΑΙΠΕΔ για την εν λόγω παραχώρηση, την ίδια στιγμή που η μητρική της εταιρία κατέχει το 8,45% των μετοχών της Fraport AG».

Σ΄ αυτό, ο κ. Moscovici, απαντά ότι «οι εσωτερικές διαδικασίες κρίθηκαν νόμιμες από το Ελεγκτικό Συνέδριο της Ελληνικής Δημοκρατίας» ενώ για το ζήτημα της σύγκρουσης συμφερόντων καταλήγει ότι «τέτοια μελλοντική σύγκρουση συμφερόντων θα ήταν, για παράδειγμα, η σημαντική συμμετοχή άνω του 15 % σε αεροπορική εταιρία ή εάν αεροπορική εταιρία συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο του πιθανού επενδυτή· εν προκειμένω όμως αυτός ο όρος δεν φαίνεται να ισχύει».

Αναφορικά δε με την παραβίαση των διατάξεων της ΣΛΕΕ και συγκεκριμένα «των άρθρων 107 και 108 της ΣΛΕΕ περί απαγόρευσης κρατικών ενισχύσεων και του άρθρου 102 ΣΛΕΕ περί απαγόρευσης κατάχρησης δεσπόζουσας θέσης εκ μέρους της Fraport AG», όπως ανέφερε ο κ. Μαριάς, ο Επίτροπος αρκείται να επισημάνει ότι «οι διαθέσιμες πληροφορίες δεν επαρκούν για να διαπιστωθεί η ύπαρξη κρατικής ενίσχυσης», χωρίς περαιτέρω επιχειρήματα, κάτι που από την πλευρά του ευρωβουλευτή σχολιάζεται, πως «προφανώς δεν πείθει κανέναν».

 «Καμία κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης»

Αναλυτικότερα, ο κ. Μαριάς, στην ερώτησή του, επεσήμανε, πως ανεπαρκείς παραμένουν οι διευκρινήσεις της Επιτροπής, ήδη από προηγούμενη ερώτησή του, σχετικά με τη διαδικασία παραχώρησης εκ μέρους του ΤΑΙΠΕΔ δεκατεσσάρων περιφερειακών αεροδρομίων της Ελλάδας στην κοινοπραξία Fraport AG-Slentel Ltd.

Ο ευρωβουλευτής επαναλαμβάνει, πως «η εν λόγω παραχώρηση παραβιάζει τις διατάξεις της ΣΕΕ και ΣΛΕΕ περί ελεύθερου ανταγωνισμού και απαγόρευσης κρατικών ενισχύσεων, όπως αναλύσαμε και στην ως άνω ερώτησή μας. Επιπλέον, κατά τη διαδικασία παραχώρησης παραβιάστηκαν οι οικείες διατάξεις του πρωτογενούς και δευτερογενούς δικαίου της ΕΕ περί διεθνούς διαγωνισμού και σύγκρουσης συμφερόντων, καθώς η Lufthansa Consulting, θυγατρική της εταιρίας Lufthansa AG, ασκούσε χρέη συμβούλου προς το ΤΑΙΠΕΔ για την εν λόγω παραχώρηση, την ίδια στιγμή που η μητρική της εταιρία κατέχει το 8,45% των μετοχών της Fraport AG».

Σύμφωνα με τα παραπάνω, ο κ. Μαριάς απευθύνει ερωτήματα προς την Επιτροπή, ως το προς ποια μέτρα προτίθεται να λάβει για να διασφαλίσει:

1.      την τήρηση του δικαίου της ΕΕ και της αρχή της διαφάνειας κατά τη διαδικασία της ως άνω παραχώρησης εκ μέρους του ΤΑΙΠΕΔ προς την κοινοπραξία Fraport AG-Slentel Ltd των εν λόγω δεκατεσσάρων περιφερειακών αεροδρομίων ενόψει και της ανωτέρω εμπλοκής της Lufthansa Consulting;

2.      την τήρηση των άρθρων 107 και 108 της ΣΛΕΕ περί απαγόρευσης κρατικών ενισχύσεων και του άρθρου 102 ΣΛΕΕ περί απαγόρευσης κατάχρησης δεσπόζουσας θέσης εκ μέρους της Fraport AG.

Στην απάντηση του κ. Moscovici τονίζεται, πως «η Επιτροπή επισημαίνει εκ νέου ότι οι εσωτερικές διαδικασίες κρίθηκαν νόμιμες από το Ελεγκτικό Συνέδριο της Ελληνικής Δημοκρατίας το οποίο ενέκρινε τη συμφωνία και τη διαγωνιστική διαδικασία στο σύνολό της. Το 2012, η Ελληνική Δημοκρατία σύναψε σύμβαση με την Lufthansa Consulting Gmbh, μέσω ανοικτής διαγωνιστικής διαδικασίας, ως τεχνικό σύμβουλο με κύριο καθήκον την παροχή συνδρομής στην προετοιμασία των μοντέλων και των προβλέψεων για την κυκλοφορία στους εν λόγω αερολιμένες. Σύμφωνα με την πρόσκληση υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος, κάθε ενδιαφερόμενος(-νη) επενδυτής/κοινοπραξία όφειλε να επιβεβαιώσει γραπτώς ότι δεν υπήρχε σύγκρουση συμφερόντων, η οποία θα μπορούσε να επηρεάσει με οποιοδήποτε τρόπο την ικανότητά του/της να παράσχει πρόσβαση στους αερολιμένες και σε όλες τις εγκαταστάσεις τους σε όλους τους πιθανούς χρήστες χωρίς διακρίσεις. Τέτοια μελλοντική σύγκρουση συμφερόντων θα ήταν, για παράδειγμα, η σημαντική συμμετοχή άνω του 15 % σε αεροπορική εταιρία ή εάν αεροπορική εταιρία συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο του πιθανού επενδυτή· εν προκειμένω όμως αυτός ο όρος δεν φαίνεται να ισχύει».

Όσον αφορά την τήρηση του άρθρου 107 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ), στην απάντηση της Επιτροπής αναφέρεται, ότι οι διαθέσιμες πληροφορίες δεν επαρκούν για να διαπιστωθεί η ύπαρξη κρατικής ενίσχυσης στις διαδικασίες. Αναφορικά δε, με την τήρηση του άρθρου 102 της ΣΛΕΕ, η Επιτροπή διατείνεται, πως δεν γνωρίζει κανένα περιστατικό το οποίο υποδεικνύει ότι η Fraport θα μπορούσε να έχει προβεί σε ενέργειες που είναι δυνατόν να θεωρηθούν ως κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης.