Βράβευση του π. εφοπλιστή και νυν ιδρυτή και Διευθυντή του διαδικτυακού ναυτιλιακού μουσείου Greek Shipping Miracle Γ. Φουστάνου από το Propeller Club Πειραιά

“Ας δείξουμε τι σημαίνει δημιουργική Ελλάδα”

  • Παρασκευή, 31 Μαρτίου, 2017 - 06:19

Το σύνολο του έργου του πρώην εφοπλιστή, κ. Γιώργου Φουστάνου, για την ναυτιλία και την ιστορία της, βραβεύτηκε από το Propeller Club του Πειραιά. H συμβολή του κ. Φουστάνου, στην ελληνική ναυτιλία, καθώς επίσης και στη συγκέντρωση ιστορικών στοιχείων, για την ανάδειξη της πολυσήμαντης προσφοράς της, ακόμη και στον τελευταίο πολίτη του κόσμου, τιμήθηκε, με ένα βραβείο, που παρέδωσε ο πρόεδρος του Propeller Club of the United States, κ. Γιώργος Ξηραδάκης.

Εμπέδωση σημασίας των θαλάσσιων μεταφορών

Παραλαμβάνοντας το βραβείο του, ο κ. Φουστάνος ευχαρίστησε θερμά τον πρόεδρο του Propeller Club, αλλά και το Δ.Σ. του φορέα, σημειώνοντας, πως αποτελεί όμορφο συναίσθημα να τιμάται κανείς από ένα φορέα με μεγάλη ιστορία και κύρος.

“Αν και πλησιάζω στην ολοκλήρωση της έβδομης δεκαετίας της ζωής μου, όχι μόνο συνεχίζω με αμείωτο ενδιαφέρον, αλλά έχω οραματιστεί και θέσει με την πολύτιμη πλέον συνδρομή του γιού μου Μιχαήλ- ιδιαίτερα υψηλούς στόχους. Στόχους που αφορούν την λειτουργία αλλά και την περαιτέρω δυναμική διείσδυση του διαδικτυακού μουσείου Greek Shipping Miracle στο χώρο της διεθνούς ναυτιλίας”, τόνισε, σημειώνοντας, πως στόχος είναι η προσέλκυση του ενδιαφέροντος “όσο το δυνατόν περισσότερων πολιτών του κόσμου των οποίων η ζωή έμμεσα ή άμεσα επηρεάστηκε ή επηρεάζεται θετικά από τη διαχρονική διαδρομή και τα επιτεύγματα της ναυτιλίας των Ελλήνων, χωρίς ωστόσο οι ίδιοι να το αντιλαμβάνονται”. Εμφανίστηκε αισιόδοξος δε, ότι “η συνειδητοποίηση αυτού του γεγονότος, θα τους φέρει ψυχικά πιο κοντά στην Ελλάδα, κάτι που η πατρίδα μας χρειάζεται όσο ποτέ σήμερα. Παράλληλα όμως, αυτό θα τους βοηθήσει να αντιληφθούν καλύτερα τη σημασία των θαλασσίων μεταφορών στην καθημερινότητα του πλανήτη”.

“Για την αποτελεσματική προβολή των ευρημάτων μας, επιλέξαμε όπως προανέφερα το διαδίκτυο, τον πλέον σύγχρονο και αποτελεσματικό τρόπο προβολής σε παγκόσμια κλίμακα με ιδιαίτερη απήχηση στις νέες γενιές στις οποίες πιστεύουμε αξίζει να εστιάσουμε την προσοχή μας. Έτσι, μετά από συστηματική προετοιμασία που διήρκεσε τρία χρόνια, ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2014 τη λειτουργία του το διαδικτυακό μουσείο Greek Shipping Miracle, ένας ιστότοπος που φιλοδοξεί να ενσωματώσει δεκάδες χιλιάδες εικόνες φωτογραφικού και αρχειακού υλικού”, ανέφερε ο κ. Φουστάνος, επισημαίνοντας, ότι “το μουσείο, που υλοποιήθηκε χάρη στη στήριξη περισσότερων από είκοσι υποστηρικτών οι οποίοι εκπροσωπούν ναυτιλιακούς ομίλους με σημαντική όσο και μακρόχρονη παρουσία στο ναυτιλι- ακό χώρο -και στους οποίους εκφράζω την ευγνωμοσύνη μου παρουσιάζει σε λιγότερο από τρία χρόνια λειτουργίας, εξαιρετικά ενθαρρυντικά αποτελέσματα. Κύριο χαρακτηριστικό, οι μέχρι σήμερα επισκέψεις από 159 χώρες καθώς και η σημαντική παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ιδιαίτερα στο Facebook με 65.000 περίπου followers”.

Όπως τόνισε, “στο υπερπόντιο πλέον ταξίδι του Greek Shipping Miracle που συμπεριλαμβάνει και τη διεθνή ναυτιλία, εύχομαι και ελπίζω να έχουμε κοντά μας όλη τη ναυτιλία. Το έργο της ναυτιλίας δεν είναι δικό μου, ανήκει σε όλους μας. Είναι ο καθρέφτης μιας άλλης Ελλάδας, αυτής της προόδου και της πρωτοπορίας. Ας δείξουμε λοιπόν στον κόσμο τι σημαίνει δημιουργική Ελλάδα”, ενώ ορμώμενος της βράβευσης, υπογράμμισε, πως “τυχόν υιοθέτηση της νοοτροπίας που χαρακτηρίζει τη διεθνή λειτουργία της ναυτιλίας μας, είναι το αποτελεσματικότερο “μνημόνιο” για την πρόοδο της χώρας μας. Ιδού λοιπόν η πρόκληση”.

Αναντικατάστατη δραστηριότητα στον πλανήτη

Ο κ. Φουστάνος, αναφερόμενος στην ιστορία και τις προοπτικές της ελληνικής ναυτιλίας, σημείωσε, ότι “αποτελεί καθήκον όλων των ανθρώπων της ναυτιλίας μας, ως παγκόσμια ηγέτιδα δύναμη στον κορυφαίο αυτό τομέα της οικονομίας, να αγωνιστούμε με όλες μας τις δυνάμεις, ώστε να προβληθεί το έργο και να βελτιωθεί όπου γης η εικόνα, όχι μόνο της ελληνικής αλλά και της διεθνούς ναυτιλίας. Η ναυτιλία έχει αντιμετωπίσει τις τελευταίες δεκαετίες μεγάλα προβλήματα από τα κέντρα λήψης αποφάσεων που λειτουργούν και θεσμοθετούν κάτω από την πίεση της κοινής γνώμης, η οποία στη συντριπτική της πλειοψηφία αγνοεί παντελώς τη σημασία των θαλασσίων μεταφορών. Ελάχιστοι αντιλαμβάνονται ότι η ναυτιλία αποτελεί, ίσως, τη μοναδική αναντικατάστατη δραστηριότητα στον πλανήτη. Χωρίς αυτή είναι αδύνατον να λειτουργήσει η παγκόσμια οικονομία”.

Σύμφωνα με τα παραπάνω, όπως υποστήριξε, “είναι καιρός, να αφυπνιστούμε και να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά τη μεγάλη πρόκληση της ενημέρωσης της παγκόσμιας κοινής γνώμης για τα θέματα που μας απασχολούν. Με το να ασχολούμαστε μόνο με την εκπόνηση εξειδικευμένων μελετών με στόχο να προβάλλουμε μέσω ψυχρών στατιστικών τον ρόλο και τη σημασία της ναυτιλίας, ή να πραγματοποιούμε ημερίδες και συνέδρια για να συζητάμε μεταξύ μας τους προβληματισμούς μας, η δημόσια εικόνα της ναυτιλίας δεν αλλάζει. Βρισκόμαστε πλέον στον 21ο αιώνα, η τεχνολογία και ιδιαίτερα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προσφέρουν τη δυνατότητα να περαστούν μηνύματα με τη καταλυτική δύναμη της εικόνας, κυρίως στους νέους. Ο κόσμος αρέσκεται να βλέπει χειροπιαστά πράγματα, δεν ασχολείται και, κυρίως, δεν πείθεται με τις στατιστικές”.

Παράλληλα, αναφέρθηκε και στη θητεία του στο Δ.Σ. της Ένωσης Εφοπλιστών επί 15 περίπου χρόνια ως έναν από τους κορυφαίους σταθμούς της ζωής του, καθώς αφενός εργάστηκε εξαρχής με διάθεση και ζήλο, ενώ εισέπραξε, όπως σχολίασε πολλή αγάπη και εκτίμηση για τις προσπάθειές του, από τους τότε συναδέλφους του, όπως επίσης και τους προέδρους, τους οποίους υπηρέτησε.

Πολλαπλά εμπόδια στη συγκέντρωση υλικού

Προχωρώντας στην απόφασή του για ενασχόληση με την ιστορία της ναυτιλίας, ο κ. Φουστάνος σημείωσε, πως αυτό που σηματοδότησε την απόφασή του για αυτή την έστω ερασιτεχνική δράση του, “υπήρξε η διαπίστωση ότι η δραστηριότητα είχε επιδερμικά και μόνον καταγραφεί. Αναφέρομαι δε σε εφοπλισμό, και όχι ναυτιλία, γιατί θεωρώ ότι στη χώρα μας τουλάχιστον, ο εφοπλισμός και ιδιαίτερα ο παραδοσιακός, αποτελεί τη μετεξέλιξη του ίδιου του ναυτικού. Γνώριζα ότι πολλά ιστορικά ντοκουμέντα και αρχεία είχαν καταστραφεί στην πορεία του χρόνου, μεταξύ αυτών ένα μεγάλο μέρος του αρχείου της Ενώσεως Εφοπλιστών, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται κάθε απόπειρα συγγραφής σοβαρού έργου. Από την άλλη πλευρά, οι πολλές ιδιαιτερότητες της ναυτιλίας, η εσωτρέφεια και η μυστικοπάθεια που χαρακτηρίζει τους περισσότερους Έλληνες εφοπλιστές, αλλά και ο τρόπος με τον οποίο έχει διαχρονικά εξελιχθεί και λειτουργήσει ανταγωνιστικά η ναυτιλία στο διεθνή χώρο, διαφέρει διαμετρικά με όσα συμ- βαίνουν στη χώρα μας. Ήταν και είναι, κατά την άποψή μου, σχεδόν αδύνατον σε ανθρώπους που δεν γνωρίζουν εκ των έσω τη ναυτιλία, όση μόρφωση και εάν διαθέτουν, να μελετήσουν, να αξιολογήσουν και ακολούθως να εξιστορήσουν με ακρίβεια οτιδήποτε αφορά το έργο της ποντοπόρου ναυτιλίας και κυρίως, την προσωπικότητα και τα επιτεύγματα των ανθρώπων της στο διεθνή στίβο”.

Κλείνοντας την ομιλία του, ο κ. Φουστάνος τόνισε, πως “με αυτές τις αρχές και τα πιστεύω οραματίστηκα και έταξα στον εαυτό μου να ασχοληθώ και να επιχειρήσω να καταγράψω την ιστορική διαδρομή των Ελλήνων στη ναυτιλία. Δεν με προβλημάτιζε το γεγονός ότι θα υπήρχαν και αρνητικές πτυχές στα όσα η έρευνά μου θα ανακάλυπτε, γιατί ήμουν αποφασισμένος εκ των προτέρων, να λειτουργήσω ως ιστορικός και όχι ως αγιογράφος. Από την άλλη πλευρά, είχα τη βεβαιότητα ότι η όποια σύγκριση μεταξύ των θετικών και των αρνητικών, θα έκλινε πάντοτε υπέρ της θετικής πλευράς και αυτό με τον απλό συλλογισμό ότι τόσο το διεθνές χρηματοπιστωτικό σύστημα, όσο και οι διεθνείς ναυλωτές ήταν αδύνατον να στηρίζουν διαχρονικά κακούς επιχειρηματίες, όπως ήθελαν να εμφανίζουν τα περισσότερα ΜΜΕ τους Έλληνες εφοπλιστές, σε άλλες εποχές”.