Υποτονική η κίνηση των εμπορικών καταστημάτων κατά τη χειμερινή εκπτωτική περίοδο

  • Πέμπτη, 1 Μαρτίου, 2018 - 06:13

Οι χειμερινές εκπτώσεις Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2018 ήταν υποβαθμισμένες, αφού μάλλον η Χριστουγεννιάτικη κίνηση μοιάζει να «έκλεψε την παράσταση».

Το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ πραγματοποίησε την περιοδική έρευνα  για την κίνηση της αγοράς κατά τη χειμερινή εκπτωτική περίοδο του 2018. Η έρευνα ήταν τηλεφωνική με χρήση δομημένου ερωτηματολογίου σε δείγμα 250 επιχειρήσεων, εφαρμόζοντας στρωματοποιημένη δειγματοληψία σε δύο στάδια, σε εμπορικές αγορές αστικών κέντρων της χώρας. Παράλληλα καταγράφηκαν οι απόψεις πολλών Εμπορικών Συλλόγων.

Αποτελέσματα της έρευνας

Ως προς το ύψος του ποσοστού έκπτωσης στις εμπορικές αγορές περίπου μία στις τρεις επιχειρήσεις, διαμόρφωσε το ποσοστό των εκπτώσεων μεταξύ 21% και 40%, μειωμένο κατά δέκα μονάδες με το αντίστοιχο ποσοστό που εκτιμήθηκε για τις θερινές εκπτώσεις του 2017. Αντιθέτως αυξάνεται το ποσοστό των επιχειρήσεων που επέλεξαν μικρότερης τάξης έκπτωση, συγκεκριμένα μία στις τέσσερις πραγματοποίησε εκπτώσεις έως και 20%. Τέλος τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις είχαν άνω του 40% έκπτωση στα διαθέσιμα προϊόντα.

Όσον αφορά τις πωλήσεις, μετά τη βελτίωση που παρατηρήθηκε στις θερινές εκπτώσεις του 2017, η εικόνα σε σύγκριση με τη χειμερινή εκπτωτική περίοδο του 2017 δεν φαίνεται να διαφοροποιείται σημαντικά. Τη φετινή χειμερινή εκπτωτική περίοδο οι επιχειρήσεις στο μεγαλύτερο μέρος τους είχαν πτώση στις πωλήσεις τους σε σύγκριση με πέρυσι. Συγκεκριμένα, για παραπάνω από 6 στους 10 επιχειρηματίες, ποσοστό 66%, οι πωλήσεις τους τη χειμερινή εκπτωτική περίοδο ήταν χαμηλότερες σε σύγκριση με το 2017. Ποσοστό 26% δήλωσε ότι παρέμειναν σταθερές και το 8% ότι κινήθηκαν καλύτερα.

Από τις επιχειρήσεις που παρουσίασαν μικρότερο τζίρο στις χειμερινές εκπτώσεις του 2018 σε σύγκριση με το 2017 τέσσερις στις δέκα είχαν μείωση έως 20%, το ίδιο περίπου ποσοστό εμφάνισε μείωση μεταξύ 21% και 40% και 16% των επιχειρήσεων παρουσίασε μείωση πωλήσεων άνω του 40%. Η μείωση σε σχέση με το δίμηνο του 2017 που εκτιμάται από τους Εμπορικούς Συλλόγους σε όλη τη χώρα φτάνει το 8,8% (484 εκ. ευρώ), διαμορφώνοντας την εκτίμηση για το τζίρο του πρώτου διμήνου του 2018 σε 5,02 δις ευρώ από 5,5 δις το 2017.

Η πλειονότητα των επιχειρηματιών σε ποσοστό 58%, δήλωσε ότι η καλύτερη περίοδος των χειμερινών εκπτώσεων ήταν από 8/1 έως 31/1, ένας στους τέσσερις δήλωσε ότι ο Φεβρουάριος αποτέλεσε την καλύτερη περίοδο των εκπτώσεων και 14% των επιχειρηματιών δεν παρατήρησε κάποια σημαντική διαφοροποίηση.

Όσον αφορά τον τρόπο πληρωμής που επέλεξαν οι καταναλωτές για τις αγορές τους εντός των χειμερινών εκπτώσεων, το 51% των επιχειρηματιών απάντησε ότι ήταν κυρίως με κάρτες, το 31% ότι χρησιμοποίησαν κάρτες και μετρητά στον ίδιο βαθμό και το 18% κυρίως με μετρητά.

Για τα καταστήματα που άνοιξαν την Κυριακή 14 Ιανουαρίου, σε σύγκριση με τη θερινή περίοδο του 2017, 7 στους 10 δηλώνουν ότι η λειτουργία του καταστήματός τους την εν λόγω ημέρα δεν επηρέασε τον τζίρο της εκπτωτικής περιόδου. Ένας στους τέσσερις επιχειρηματίες πιστεύει ότι η λειτουργία του καταστήματος την Κυριακή 14 Ιανουαρίου επηρέασε αρνητικά τον συνολικό τζίρο και μόλις το 2% ότι τον επηρέασε θετικά.

Η πλειονότητα των επιχειρηματιών που άνοιξαν την Κυριακή 14 Ιανουαρίου τα καταστήματά τους, έχουν επωμιστεί οι ίδιοι την κάλυψη της ανάγκης απασχόλησης προσωπικού, ενώ το 24% έχει επεκτείνει το ωράριο των υπαλλήλων που απασχολεί, τέλος μόλις 1% έχει προσλάβει επιπλέον υπάλληλο για την κάλυψη της ανάγκης.

Οι εκτιμήσεις των Εμπορικών Συλλόγων σε 65 περιοχές της χώρας, για κίνηση των πωλήσεων κατά τη διάρκεια των χειμερινών  Εκπτώσεων 2018 σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2017, αποτυπώνουν μία μείωση της τάξης του 8,8%, με χαρακτηριστικές τις αναφορές από νησιά των Κυκλάδων, που δηλώνουν ότι η

Νάξος κινήθηκε στα ίδια επίπεδα, η Σαντορίνη κατέγραψε μείωση 1%-10% και ακόμα μεγαλύτερη μείωση,11%-20%,η Σύρος.

Επιστροφή στα αρνητικά πρόσημα

Ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης δήλωσε σχετικά:

«Μόλις τελείωσε μία εκπτωτική περίοδος, η οποία όπως φαίνεται από τα διαθέσιμα στοιχεία της έρευνας του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών, χαρακτηρίστηκε από ένα υποτονικό κλίμα, με επιστροφή στα αρνητικά πρόσημα τόσο σε αγοραστική κίνηση όσο και σε τζίρο. Ωστόσο, για μία ακόμα περίοδο εκπτώσεων, οι εμπορικές επιχειρήσεις διατήρησαν χαμηλές τιμές και ανταποκρίθηκαν με συνέπεια στις απαιτήσεις των καταναλωτών. Στόχος μας, ήταν να διατηρήσουμε το ψυχολογικό θετικό πρόσημο των εορτών και στις χειμερινές εκπτώσεις, ξεπερνώντας τον περυσινό τζίρο του πρώτου διμήνου των 5,5 δις ευρώ. Παρά όμως, τις προσδοκίες που είχαν διαμορφωθεί ο τζίρος των επιχειρήσεων το πρώτο δίμηνο του 2018 εκτιμάται ότι μειώθηκε σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό. Το 2018, λοιπόν, δεν ξεκίνησε με τον τρόπο που τελείωσε το 2017 για το λιανικό εμπόριο. Παρ’ όλα αυτά όλοι αντιλαμβανόμαστε ότι η αγορά βρίσκεται σε μία διαδικασία συνολικής προσαρμογής, σημάδια της οποίας είναι και αυτές οι αυξομειώσεις. Ελπίζουμε, το αποθαρρυντικό ξεκίνημα του 2018 να μην είναι ενδεικτικό της πορείας του έτους και στο τέλος να κλείσει η αγορά με θετική αποτίμηση. Οφείλουμε, τέλος, να αναγνωρίσουμε ότι η φετινή περίοδος των εκπτώσεων πέρασε σχεδόν απαρατήρητη για το κλάδο του λιανικού εμπορίου και μάλλον αδιάφορα για τους καταναλωτές».

Ετικέτες: