Ενδοσχολικό παιδαγωγικό σεμινάριο με θέμα “Διδάσκοντας στο σημερινό σχολείο”

Εναλλακτικές μορφές διδακτικής

Αξιόλογες εισηγήσεις γύρω από την εκπαίδευση παιδιών με σύνδρομο Down και Aspenger, τις φυσικές επιστήμες, τα θρησκευτικά, αλλά και την επίδραση της πειθαρχίας στην επίδοση των μαθητών

Επτά ενδιαφέρουσες ομιλίες γύρω από τις σημερινές μεθόδους διδασκαλίας είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν όσοι βρέθηκαν στο ενδοσχολικό παιδαγωγικό σεμινάριο που διοργάνωσε το Δημοτικό Σχολείο Βάρης Μάννα, με θέμα “Διδάσκοντας στο σημερινό σχολείο”.

Τους εισηγητές παρουσίασε ο διευθυντής της μονάδας Απόστολος Χατζηπαρασκευαΐδης, ενώ σύντομο χαιρετισμό απηύθυναν η Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Ειρήνη Βλαστάρη, η Σχολική σύμβουλος Α/θμιας Εκπ/σης 2ης Περιφέρειας Κυκλάδων, Ειρήνη Τσαβαλά και η Προϊσταμένη του Τμήματος Επιστημονικής. Παιδαγωγικής Καθοδήγησης της Α/θμιας Εκπαίδευσης Ν. Αιγαίου, Μαρκέλλα Παραμυθιώτου.

Διδασκαλία μαθητών με νευρολογικές διαταραχές

Τον κύκλο των εισηγήσεων άνοιξε ο π. Απόστολος Καβαλιώτης, σύμβουλος ειδικής αγωγής, ο οποίος αναφέρθηκε στη διδασκαλία μαθητών με Σύνδρομο Down, που αποτελεί την πιο γνωστή μορφή χρωμοσωμιακής ανωμαλίας. Αναλύοντας τις μαθησιακές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν επικεντρώθηκε στο εξατομικευμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα το οποίο προτείνεται, δίνοντας έμφαση στα ιδιαίτερα προβλήματα και τις ικανότητες κάθε παιδιού. Στόχοι προτεραιότητας αποτελούν η αυτοεξυπηρέτηση (πχ. ένδυση, σίτιση, έλεγχος σφιγκτήρων, προσωπική υγιεινή), η οποία πιθανόν να έχει κατακτηθεί πριν ενταχθεί το παιδί στο δημοτικό σχολείο, η επικοινωνία και η κοινωνικοποίηση.

Στη συνέχεια, το λόγο πήρε η Διευθύντρια του Δημοτικού Σχολείου Ποσειδωνίας, Μαριλένα Γιαννούλη, η οποία μίλησε για τις μεθόδους διδασκαλίας σε μαθητές με σύνδρομο Aspenger. που αποτελεί νευρολογική διαταραχή αλλά συναντάται και σε παιδιά με προγεννητικά και περιγεννητικά προβλήματα. Τα παιδιά αυτά έχουν φυσιολογική και πάνω νοημοσύνη και προχωρούν αρκετά καλά στο Σχολείο κάτω από κάποιες προϋποθέσεις. O εκπαιδευτικός που καλείται να διδάξει τέτοιους μαθητές συχνά, δυσκολεύεται να αντιληφθεί ότι ο μαθητής ανήκει σε μια ιδιαίτερη κατηγορία ατόμων με ειδικές ανάγκες με ιδιαίτερο χαρακτηριστικό τη δυσκολία επικοινωνίας και κοινωνικής αλληλεπίδρασης. Η εκπαίδευση των μαθητών Asperger, βασίζεται σε εξατομίκευση εκπαιδευτικού προγράμματος με έμφαση την κατανόηση του εαυτού και των άλλων, την εκμάθηση κανόνων κοινωνικής συναλλαγής, την επεξήγηση αφηρημένων και μεταφορικών εννοιών, την συνεργασία με την οικογένεια και όλα αυτά σε ένα κλίμα αποδοχής της διαφορετικότητας του μαθητή.

Καινοτόμες δράσεις

Για το Διαθεματικό σχέδιο διδασκαλίας: “Επικοινωνούμε με τα ζώα που κινδυνεύουν με εξαφάνιση” μίλησε ο Διευθυντής του Δημοτικού Σχολείου Άνω Σύρου, Πέτρος Προβελέγγιος. Πρόκειται για μια πρόταση διδασκαλίας που με τις απαραίτητες προσαρμογές μπορεί να εφαρμοσθεί σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού Σχολείου. Στόχος, είναι η παραγωγή γραπτού λόγου (επιστολές-επικοινωνιακός λόγος) και η ευαισθητοποίηση σε θέματα που αφορούν στην προστασία των απειλούμενων ζώων με δραστηριότητες που σχετίζονται με την ελληνική γλώσσα, τη θεατρική αγωγή, την περιβαλλοντική εκπαίδευση και τις ΤΠΕ.

Εξίσου ενδιαφέρουσα ήταν και η εισήγηση του Νίκου Ψαρρού, εκπαιδευτικού στο Δημοτικό Σχολείο Ποσειδωνίας ο οποίος παρουσίασε το θέμα “Διδακτική Φυσικών Επιστημών και ομαδοσυνεργατική διδασκαλία”. Στην εισήγησή του, ο κ. Ψαρρός παρουσίασε τα κύρια σημεία ενός καινοτόμου διδακτικού περιβάλλοντος το οποίο σχεδιάστηκε για τη διδασκαλία της δομής και της λειτουργίας του ανθρώπινου σώματος. Ειδικότερα ο κοινωνικός εποικοδομητισμός (Κόκκοτας 2000) αποτέλεσε το θεωρητικό πλαίσιο για το σχεδιασμό μιας διδακτικής παρέμβασης με θέμα το πεπτικό και μυϊκό σύστημα η οποία εφαρμόστηκε σε 10 Δημοτικά σχολεία του Βόλου σε τμήματα της Ε΄ και Στ΄ τάξης.

Για την αλλαγή του χαρακτήρα του μαθήματος των Θρησκευτικών στο σχολείο, μίλησε ο εκπαιδευτικός του 5ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης, Σπύρος Γεωργίου, ο οποίος όρισε τον άξονα μιας νέας διδακτικής προσέγγισης, που θα παίρνει υπ’ όψη του την εντόπια οργανωμένη μεταφυσική παράδοση αλλά και τις απαιτήσεις της σύγχρονης σπουδαστικής συνείδησης. Στη συνέχεια, ακολούθησε η ομιλία του Παναγιώτη Τσούκου, εκπαιδευτικού Φυσικής Αγωγής στο Δημοτικό Σχολείο Βάρης Μάννα, γύρω από την επίδραση της πειθαρχίας στη σχολική επίδοση μαθητών της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Τέλος, το λόγο πήρε ο εκπαιδευτικός Νεκτάριος Φαρασόπουλος, ο οποίος ανέλυσε την καμπάνια ενημέρωσης των μαθητών της έκτης τάξης του 1ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης (2011-2012) για την εξοικονόμηση ενέργειας, ενώ στη συνέχεια ακολούθησε διαλογική συζήτηση ανάμεσα στους ομιλητές και τους παρευρισκομένους.