Προγράμματα του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Κορθίου

Εκπαιδευτικές εκδρομές στην Άνδρο

Δράσεις, απευθυνόμενες σε μαθητές, εκπαιδευτικούς και την ευρύτερη τοπική κοινωνία, αναπτύσσει από το 2005 το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Κορθίου στην Άνδρο, στοχεύοντας στην ενημέρωση, τον προβληματισμό και την ευαισθητοποίηση των κοινωνικών ομάδων με ζητήματα που αφορούν στον τόπο.

Αντικείμενα μελέτης των προγραμμάτων του αποτελούν η οικονομία της άντλησης φυσικών πόρων, η διαχείριση του χώρου και η ισορροπία του ανθρώπου με το περιβάλλον που οδηγεί στην αειφόρο ανάπτυξη. Στα εκπαιδευτικά προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης συμμετέχουν ετησίως δεκάδες σχολικές μονάδες εντός και εκτός εμβέλειας, οι οποίες επισκέπτονται το νησί της Άνδρου κάθε άνοιξη.

Το Κ.Π.Ε Κορθίου λειτούργησε για πρώτη φορά το 2004 πλαισιωμένο με δύο εκπαιδευτικούς. Το 2005 λειτούργησε με πέντε εκπαιδευτικούς και το 2008 λειτούργησε εκ νέου με 4 εκπαιδευτικούς, έτσι όπως συνεχίζει να λειτουργεί μέχρι και σήμερα.

“Ξερολιθιές, δαντελωτοί σχηματισμοί της ελληνικής γης”

Πρόσφατα, η “Κοινή Γνώμη” αναφέρθηκε στη συμμετοχή του Γενικού Λυκείου Σύρου στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Ξερολιθιές, δαντελωτοί σχηματισμοί της ελληνικής γης”. Χαρακτηριστικό γνώρισμα αυτής της δράσης είναι οι ξερολιθιές, των οποίων η άγρια ομορφιά προκαλεί θαυμασμό για το πώς ο άνθρωπος κατάφερε να αντιπαλέψει τις δυνάμεις της φύσης και να μετατρέψει τις άγονες πλαγιές σε καλλιεργήσιμες εκτάσεις, μέσα από μια ορθολογική χρήση του περιβάλλοντος προς όφελός του. Με μέτρο, την αρμονία με τη φύση και εργαλείο την πέτρα, έχτισαν τις «αιμασιές» ή τις «πεζούλες», κατασκεύασαν από την ίδια πέτρα αλώνια, πηγάδια, καταλύματα για ανθρώπους και ζώα, καλντερίμια, τοίχους περίφραξης, νερόμυλους, ταβλόμυλους, γεφύρια. Πραγματικά έργα τέχνης, αρμονικά δεμένα με το περιβάλλον, ως αποτέλεσμα μιας φυσικής διεργασίας και όχι της επέμβασης του ανθρώπου.

Στόχος του προγράμματος είναι οι μαθητές να κατανοήσουν τις χρησιμότητες των ξερολιθιών ανάλογα με την χρήση τους, να προσεγγίσουν βιωματικά την τέχνη της κατασκευής της ξερολιθιάς, να εμπεδώσουν τα χαρακτηριστικά του φυσικού περιβάλλοντος της Άνδρου και να το αφουγκρασθούν μέσω των αισθήσεών τους.

Στο πλαίσιο αυτό, η ομάδα του ΓΕΛ Σύρου επισκέφτηκε το Νημποριό Άνδρου, όπου περιπλανήθηκε στα παλιά μονοπάτια, θαύμασε τον ανεμόμυλο με τον κάθετο άξονα και πραγματοποίησε παιχνίδια γνώσεων και παρατήρησης στα γεφύρια του καταρράκτη και της “Μικράς Αγγλίας”.

Στο πρόγραμμα θα συμμετάσχει επίσης το Δημοτικό Σχολίου Πύργου Τήνου στις 29 και 30 Απριλίου 2015.

“Το μονοπάτι του νερού”

Το νερό ως βασικό στοιχείο για την ύπαρξη ζώντων οργανισμών, αλλά και ως στοιχείο που μειώνεται δραματικά παγκοσμίως, χρόνο με το χρόνο, δεν θα μπορούσε να μην εντάσσεται στη θεματολογία της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Ως εκ τούτου, το Κ.Π.Ε. Κορθίου δημιούργησε το πρόγραμμα “Το μονοπάτι του νερού”, που εμπεριέχει όλες τις αξίες που συντηρούν τη ζωή στην Άνδρο. Μέσα από το πρόγραμμα, οι μαθητές αποκτούν γνώσεις για τις ιδιαιτερότητες του νερού και τη σημασία του στην φύση, την κοινωνία και τον άνθρωπο, ενώ προσεγγίζουν βιωματικά την πορεία του νερού από την πηγή μέχρι τη θάλασσα, φωτογραφίζοντας, παρατηρώντας με τη χρήση βιοδεικτών και αναλύοντας με την χρήση αντιδραστηρίων την καθαρότητα του νερού. Εκτός από τα σχολεία της Άνδρου, το πρόγραμμα θα παρακολουθήσουν το 2ο Δημοτικό Σχολείο Παροικιάς Πάρου (4 & 5 Μαΐου), το Ιδιωτικό Σχολείο Μυκόνου Σύγχρονη Παιδεία και το Νηπιαγωγείο Πύργου Τήνου (6 Μαΐου).

“Η Θάλασσα, καθρέφτη μας...”

Η θάλασσα, απαραίτητο στοιχείο ζωής στη γη, προσφέρει στον άνθρωπο αναρίθμητα οφέλη: τροφή, πρώτες ύλες, μεταφορές, υγεία, αναψυχή κ.ά. Δυστυχώς όμως, τα τελευταία χρόνια, ως τελικός αποδέκτης των ανθρώπινων δραστηριοτήτων έχει επιβαρυνθεί σημαντικά. Η ρύπανση της θάλασσας αποτελεί μία από τις σοβαρότερες απειλές για το θαλάσσιο οικοσύστημα και προκαλεί βλαβερές συνέπειες για τη ζωή όλων των οργανισμών που κατοικούν στον πλανήτη μας. Στόχοι του προγράμματος “Η Θάλασσα, καθρέφτης μας”, στο οποίο θα συμμετάσχει και το 1ο Γυμνάσιο Σύρου (1 & 2 Απριλίου) είναι να μάθουν οι μαθητές για την αλληλένδετη σχέση των ειδών της θάλασσας μεταξύ τους, να συνειδητοποιήσουν τη σχέση αλληλεξάρτησης και αλληλεπίδρασης ανθρώπου και θάλασσας και να ευαισθητοποιηθούν σχετικά με τις συνέπειες της ρύπανσης στον άνθρωπο.

“Ο Μύλης, η μύλη και οι μύλοι της Άνδρου”

Ο μύλος (νερόμυλος – ανεμόμυλος) είναι η πρώτη μηχανή παραγωγής έργου φυσικής, ήπιας και ανανεώσιμης πηγής ενέργειας. Με κινητήριο δύναμη τον άνεμο και το νερό κατασκευάσθηκαν οι πρώτες μηχανές (ανεμόμυλοι - νερόμυλοι) που εξυπηρέτησαν αρχικά τον άνθρωπο στην άλεση βασικών ειδών για την διατροφή του. Σημαντική στην Άνδρο είναι και η παρουσία της ελιάς ή “λάινου” όπως ονομάζεται το δέντρο της ελιάς. Λέξη που προέρχεται από το ομηρικό "ελάινο" που είναι το ξύλο της ελιάς, δηλώνοντας την μακρόχρονη παρουσία του δέντρου στο νησί. Λόγω της εκτεταμένης καλλιέργειας της ελιάς υπάρχουν πολλά λιοτρίβια στο νησί, μάλιστα σε κάποια χωριά, όπως της Άρνης εντοπίζονται 17 λιοτρίβια.
Το πρόγραμμα “Ο Μύλης, η μύλη και οι μύλοι της Άνδρου” βοηθά τους μαθητές να ξεχωρίζουν τα διαφορετικά είδη μύλων στην Ελλάδα, να γνωρίσουν τα χαρακτηριστικά των μύλων της Ελλάδας, καθώς και τη διαφορετικότητα της κατασκευής τους, να συνειδητοποιήσουν το ρόλο και τη σημασία των μύλων στις τοπικές κοινωνίες του χθες, καθώς και να κατανοήσουν το μηχανισμό καθώς και τον τρόπο λειτουργίας του ανάλογα με την κατηγορία που ανήκει ο μύλος. Στο πρόγραμμα έλαβε μέρος το Γυμνάσιο Εμπορείου Θήρας, ενώ αντίστοιχη συμμετοχή έχει δηλώσει το Δημοτικό Σχολείο Λευκών Πάρου.

Καθίσταται γνωστό ότι στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Άνδρου υλοποιούνται επίσης τα προγράμματα “Όταν ο γλάρος συνάντησε τη Φρύνη το δελφίνι”, “Αν τα ψάρια είχαν φωνή”, “Ταξίδι στους δρόμους της φωτιάς” καθώς και “Τα μανιτάρια της Άνδρου” , μέσα από το οποίο μεταφέρονται στους μαθητές γνώσεις για τη σπουδαιότητα τους στη φύση, τη διατροφή και τη φαρμακολογία.