Πρόγραμμα Εθελοντικής Ενισχυτικής Διδασκαλίας προτείνει για το νησί της Σύρου η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων

Πρόταση συνεργασίας δήμου - εκπαιδευτικών

Στην κατάθεση πρότασης για την υλοποίηση προγράμματος εθελοντικής ενισχυτικής διδασκαλίας με την υποστήριξη του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης προσανατολίζεται η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Κυκλάδων, με στόχο την βελτίωση της απόδοσης των μαθητών του νησιού.

Σημειώνεται ότι ανάλογα προγράμματα εφαρμόζονται σε πολλούς δήμους της Ελλάδας, στο πλαίσιο της κοινωνικής πολιτικής τους. Η ενισχυτική διδασκαλία είναι ένα πρόγραμμα που μπορεί να προσφέρει πολλά στους μαθητές, περιορίζοντας τη σχολική διαρροή ενώ κρίνεται επιτακτική η άμεση έναρξή του σε μια περίοδο όπου πολλές ελληνικές οικογένειες αδυνατούν να στηρίξουν τα παιδιά τους με φροντιστηριακή εκπαίδευση.

«Σε παλαιότερη συζήτησή μας, ο Δήμαρχος εξέταζε θετικά τη δημιουργία μίας εθελοντικής βοηθητικής μονάδας για τους μαθητές της Σύρου, η οποία θα μπορούσε να υιοθετηθεί ως ιδέα και από τα υπόλοιπα νησιά του νομού» σημείωσε ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Χρήστος Μιχαλόπουλος.

Μαθήματα φροντιστηριακού χαρακτήρα

Σε δηλώσεις του στην «Κοινή Γνώμη», ο κ. Μιχαλόπουλος εξήγησε ότι η συγκεκριμένη μονάδα θα λειτουργούσε ως «απογευματινό φροντιστήριο» με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών του νησιού και χωρίς την καταβολή οικονομικού αντιτίμου από τους μαθητές. «Πέρα από τα σχέδια του Υπουργείου Παιδείας, θα μπορούσαν κάλλιστα και οι δήμοι σε εθελοντική βάση να βγάλουν ένα χαρτί με τις σχολικές οργανώσεις πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που υπάρχουν, προκειμένου να πηγαίνουν κάποιοι εκπαιδευτικοί δύο φορές την ομάδα και να διδάσκουν βασικά μαθήματα, όπως μαθηματικά ή γλώσσα». Όπως τόνισε, η παρουσία του δήμου σε μία τέτοια προσπάθεια κρίνεται απαραίτητη, προκειμένου να αποφευχθούν ακραίες αντιδράσεις από εκείνους, που διαφωνούν με την εν λόγω πρόταση.

Ενίσχυση των μαθητών και όχι κάλυψη των κενών

Ωστόσο διευκρίνισε, ότι η εφαρμογή ενός τέτοιου προγράμματος δε συνεπάγεται σε καμία περίπτωση την αλλαγή του θεσμοθετημένου πλαισίου διδασκαλίας του σχολείου. «Δεν θα προσπαθήσουμε να συμπληρώσουμε το απόγευμα τις ώρες παράδοσης ενός μαθήματος. Η διδασκαλία αυτή θα είναι φροντιστηριακού τύπου και θα απευθύνεται σε μαθητές που είτε αντιμετωπίζουν προβλήματα, είτε έχουν χάσει μαθήματα από την προηγούμενη χρονιά», ανέφερε χαρακτηριστικά. Μεταξύ άλλων τόνισε, ότι η εθελοντική ενισχυτική διδασκαλία είναι και μία αφορμή για συνεργασία μεταξύ του δήμου και των εκπαιδευτικών. Δεν παρέλειψε δε να σημειώσει ότι η ενισχυτική διδασκαλία δεν είναι μια άγνωστη ιστορία για τη Σύρο, καθώς υπάρχουν μέχρι και σήμερα εκπαιδευτικοί οι οποίοι παραδίδουν μαθήματα τα απογεύματα.

Δείγμα μιας ανεπτυγμένης κοινωνίας

«Θα θέλαμε να το κάνουμε θεσμό με την υπευθυνότητα του δήμου, ως δείγμα καλής θέλησης και ανεπτυγμένης σκέψης σε τοπικό επίπεδο. Μια κοινωνία που δε σκέφτεται τους ανθρώπους της και δεν έχει θεσμοθετήσει τέτοια πράγματα, λειτουργεί τυχαία. Από την πλευρά της Δευτεροβάθμιας προσπαθούμε να το οργανώσουμε σε βάση, προς όφελος των μαθητών» επεσήμανε, προσθέτοντας ότι θα μπορούσε και ο ίδιος να ενισχύσει την προσπάθεια αυτή ως θεολόγος αλλά και ως πτυχιούχος Διοίκησης επιχειρήσεων. «Παροτρύνουμε τέτοιες ενέργειες με τη στήριξη των τοπικών αρχών, αλλά σε καμία περίπτωση δεν τις βάζουμε στην ίδια αναλογία με περιπτώσεις ανθρώπων που εκ του πονηρού ζητούν να συμπληρώσουν ωράρια ελλείψεων εκπαιδευτικών, κάτι που δεν είναι ανθρώπινο και συναδελφικό. Εμείς μιλάμε για περιπτώσεις ενίσχυσης διδασκαλίας. Δεν επιδιώκουμε να καλύψουμε τα κενά τα πρωινά, ούτε να αντικαταστήσουμε την παράλληλη στήριξη», κατέληξε.

ΕΛΜΕ Α’ Κυκλάδων: «Η πρόταση αυτή θα μας βρει αντίθετους»

Από την πλευρά του, ο αντιπρόεδρος της ΕΛΜΕ Α’ Κυκλάδων Παναγιώτης Παπαμιχαήλ δήλωσε ότι μία τέτοια πρόταση θα προκαλέσει την οξύτατη αντίδραση των εκπαιδευτικών του νησιού. « Έρχονται κάποιες μορφές εθελοντισμού να υποκαταστήσουν το κράτος που πρέπει να παρέχει οργανωμένα όλες αυτές τις δομές. Έτσι, δεν θα γίνονται πια προσλήψεις στα σχολεία, γιατί θα φροντίζει το θέμα ο δήμος μέσω του εθελοντισμού. Η ενισχυτική διδασκαλία που γίνεται από συναδέλφους στα σχολεία, εντάσσεται στο πλαίσιο της αλληλεγγύης και της σχέσης που έχουμε αναπτύξει, δεν μπορεί να γίνει μόνιμη κατάσταση και να υποκαταστήσει μια δομή που πρέπει να παρέχει το κράτος» σημείωσε ο κ. Παπαμιχαήλ.

Επαναφορά της ενισχυτικής διδασκαλίας στα σχολεία

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με δηλώσεις του Υπουργού Παιδείας, πρόθεση της νέας πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου είναι η άμεση έναρξη της ενισχυτικής διδασκαλίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Για το λόγο αυτό εξετάζεται η κατάθεση των ρυθμίσεων για την έναρξή της ενδεχομένως ως τροπολογία σε νομοσχέδιο που θα κατατεθεί το επόμενο διάστημα. Ειδικότερα, ο Υπουργός έκανε λόγο για επαναφορά μιας –ποιοτικά αναβαθμισμένης- ενισχυτικής διδασκαλίας και της πρόσθετης διδακτικής στήριξης που είχαν ουσιαστικά καταργηθεί.

Όπως υπογραμμίζεται, το πρόγραμμα θα προσφέρει αρκετές θέσεις εργασίας σε αδιόριστους εκπαιδευτικούς, καθώς προβλέπονται 1.020 προσλήψεις μέσω ΕΣΠΑ, κυρίως αναπληρωτών μειωμένου ωραρίου σε ειδικότητες όπως αυτές των φιλολόγων, μαθηματικών, φυσικών και άλλες.

Τα προηγούμενα χρόνια το εν λόγω πρόγραμμα λειτούργησε αποσπασματικά στο τέλος του σχολικού έτος, εξαιτίας των γραφειοκρατικών διαδικασιών, που η προηγούμενη πολιτική ηγεσία αποφάσισε να ξεπεράσει με νομοθετική ρύθμιση στο πολυνομοσχέδιο το οποίο δεν κατατέθηκε προς ψήφιση.

Για την εφαρμογή της εν λόγω νομοθετικής ρύθμισης υιοθετούνται οι ορισμοί της «αντισταθμιστικής εκπαίδευσης», της «ενισχυτικής διδασκαλίας» και της «πρόσθετης διδακτικής στήριξης».

Στην έννοια της αντισταθμιστικής εκπαίδευσης υπάγονται η ενισχυτική διδασκαλία των μαθητών γυμνασίου, η πρόσθετη διδακτική στήριξη των μαθητών όλων των τύπων λυκείου, η κατ’ ιδίαν διδασκαλία που παρέχεται σε κρατούμενους και η διδασκαλία που παρέχεται στα τμήματα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που λειτουργούν στο πλαίσιο εγκεκριμένων Οργανισμών θεραπείας του άρθρου 51 του ν.4139/2013.

Τέλος, σκοπός της πρόσθετης διδακτικής στήριξης είναι η επανένταξη των μαθητών στην διαδικασία μάθησης, η μείωση της μαθητικής διαρροής, η βελτίωση της απόδοσής τους ώστε να ολοκληρώσουν την δεύτερη βαθμίδα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με επιπρόσθετο στόχο την ενίσχυση της προοπτικής πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.