«Εναλλακτική έκφραση – πολιτισμός και δραστηριότητες τέχνης» στα Γυμνάσια της Σύρου

Οι μαθητές ζωγραφίζουν το «σπίτι» τους

Η καλλιτεχνική έκφραση μέσα από πρωτότυπες βιωματικές δράσεις που έχουν στόχο να συνδυάσουν με αστείρευτα δημιουργικό πάθος την εκπαίδευση με τον πολιτισμό, θα είναι το κλειδί για την αισθητική αναβάθμιση εσωτερικών και εξωτερικών χώρων των Γυμνασίων της Σύρου με την υπογραφή των μαθητών της Β’ Τάξης.

Στο πλαίσιο του μαθήματος των καλλιτεχνικών, πρόκειται να υλοποιηθεί το project “Εναλλακτική έκφραση – πολιτισμός και δραστηριότητες τέχνης”, στο οποίο περιλαμβάνεται η δημιουργία ζωγραφικών έργων από τους μαθητές, στους τοίχους του 1ου και του 3ου Γυμνασίου, υπό την καθοδήγηση της καθηγήτριας, Αργυρώς Διαμαντάκη.

Αισθητική αναβάθμιση των σχολείων

«Η δράση αυτή δίνει στα παιδιά την ευκαιρία να δημιουργήσουν τα δικά τους έργα, αναλαμβάνοντας αποκλειστικά τον καλλωπισμό και την προστασία των χώρων του σχολείου, που στο παρελθόν έχουν γεμίσει από συνθήματα και άλλου είδους μουτζούρες», δήλωσε στην «Κοινή Γνώμη» η Διευθύντρια του 3ου Γυμνασίου Σύρου, Αγαθούλα Καραμπούλα. Πρόσθεσε μάλιστα, πως μέσα από το μάθημα, οι συμμετέχοντες θα λάβουν τις απαραίτητες οδηγίες, θα οργανωθούν και θα εκπαιδευτούν στις κατάλληλες τεχνικές ώστε να προχωρήσουν εύκολα και με άνεση στα δικά τους σχέδια. «Είμαστε σίγουροι ότι η πρωτοβουλία αυτή θα έχει θετικό αποτέλεσμα τόσο για την εικόνα του σχολείου μας, όσο και για τους ίδιους τους μαθητές μας», κατέληξε.

Σε δηλώσεις της στην εφημερίδα», η «ψυχή» του project κ. Διαμαντάκη εξήγησε ότι στο πλαίσιο των μαθημάτων, έγινε μία εισαγωγή στην ιστορία της τέχνης, ενώ παρουσιάστηκε η εξέλιξη της ζωγραφικής σε τοίχο και μεγάλες επιφάνειας από τα αρχαία χρόνια μέχρι και τη σύγχρονη εποχή. «Μάθαμε δηλαδή πώς ξεκίνησε από την αρχαιότητα με τις τοιχογραφίες που είχαν σχέση με την τροφή των ανθρώπων και τα ζώα, στη συνέχεια μιλήσαμε για τη Βεργίνα και την Πομπηία και καταλήξαμε στο «σήμερα», όπου η ζωγραφική χρησιμοποιείται και ως κοινωνική διαμαρτυρία», ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Διαμαντάκη.

Εντυπωσιάζουν τα πρώτα σχέδια

Όπως τόνισε, στόχος του project είναι η δημιουργία έργων σε μορφή γκράφιτι. «Στην τάξη, έχουμε κάνει ήδη κάποια προσχέδια, με βάση τα πράγματα που γνωρίζουν τα παιδιά. Έχουν δημιουργήσει κάποια μοτίβα. Βλέπω τι έχει κάνει καλύτερα ο καθένας και τους προτρέπω να τα χρησιμοποιήσουν στον τοίχο. Άλλος κάνει ωραία μοτίβα, άλλος ωραία λουλούδια, άλλος ωραίες γραφές και άλλος έντονα σχήματα. Τους εξήγησα πως θα πρέπει να ακολουθήσουν συγκεκριμένες προϋποθέσεις, καθώς η ζωγραφική μεγάλων διαστάσεων, θα πρέπει να φαίνεται από απόσταση, σαν τις αφίσες του σινεμά, που κατά τα παλαιότερα χρόνια τις ζωγράφισαν στους τοίχους. Ανάλογα παραδείγματα περιέχονται και στο βιβλίο», εξήγησε η κ. Διαμαντάκη, η οποία, μεταξύ άλλων, συμμετέχει και στο παιδικό εικαστικό εργαστήριο του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, μαζί με άλλους καταξιωμένους εικαστικούς του νησιού και όχι μόνο.

Υπογραμμίστηκε, ότι οι τοιχογραφίες των παιδιών θα πρέπει να έχουν ξεκάθαρα σχήματα και φόρμες, καθώς και έντονες φωτοσκιάσεις ώστε να φαίνονται από απόσταση. «Έχουμε ήδη κάνει φωτοσκίαση στο μάθημα των εικαστικών και τους έχω πει ότι θα χρησιμοποιήσουμε όλα τα στοιχεία που γνωρίζουμε από τα γεωμετρικά σχήματα».

Στα χνάρια του γκράφιτι

Σημειώνεται ότι τα υλικά για τις ανάγκες του project θα καλυφθούν οικονομικά από τη Σχολική Επιτροπή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου. «Μεταξύ αυτών, θα έχουμε και σπρέι τα οποία είναι απαραίτητα στα γκράφιτι. Η τεχνική αυτή απαιτεί συγκεκριμένο τρόπο αποτύπωσης των γραμμάτων και συνήθως λευκό φόντο. Θα προσεγγίσουμε μία τέτοια κατάσταση σε συνδυασμό με τις δεξιότητες των μαθητών», τόνισε.

Διευκρίνισε ωστόσο, ότι τα έργα του Γυμνασίου δεν θα θυμίζουν σε τίποτα αντίστοιχες ζωγραφιές που έχουμε δει κατά καιρούς σε σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. «Έχουμε καταλήξει σε κάτι γεωμετρικά σχήματα και σε ένα πολύ ωραίο μοτίβο, σαν δαντέλα, δημιουργία μιας μαθήτριας, που θα χρησιμοποιηθεί ως φόντο. Παράλληλα, θα υπάρχει συνδυασμός πραγμάτων, ενώ τους πρότεινα ένα αστικό τοπίο, δεδομένου ότι εδώ είναι και πόλη».

Μεγάλο ενδιαφέρον από το σύνολο των μαθητών

Καταλήγοντας, η κ. Διαμαντάκη κατέστησε γνωστό ότι εκτός από τα παιδιά της Β’ Γυμνασίου, ενδιαφέρον για συμμετοχή στο πρότζεκτ έχουν εκφράσει και οι μαθητές των υπόλοιπων τμημάτων των σχολείων. «Θα μπουν όλοι, δεδομένου ότι και τα παιδιά της Γ’ Τάξης έχουν αναπτύξει τη μεγαλύτερη δεξιότητα. Θα γίνει συνδυασμός πραγμάτων και ανυπομονώ να δω το τελικό αποτέλεσμα. Η ανάγκη για αισθητική αναβάθμιση των σχολείων γέννησε την ιδέα, η οποία αρέσει στα παιδιά. Υπήρχε ένας πυρήνας, ο οποίος εξελίχθηκε, αναπτύχθηκε και άνθισε».