Ευοίωνα τα πρώτα στοιχεία, μετά και την ανακοίνωση των πινάκων αναπληρωτών δασκάλων από το Υπ. Παιδείας, καθώς στις Κυκλάδες καλύφθηκαν όλες οι θέσεις δασκάλων πρωινής ζώνης, με εκκρεμότητα μόνο λίγες θέσεις εκπαιδευτικών ειδικότητας.

Σχολική χρονιά χωρίς κενά

Ως πρωτοφανές σχολιάζεται το φαινόμενο, όλα τα δημοτικά σχολεία των Κυκλάδων, να υποδεχτούν τους μαθητές, μετά το «πρώτο κουδούνι», χωρίς ελλείψεις στην πρωινή ζώνη, έπειτα από τον μεγαλύτερο, κατά τα τελευταία χρόνια, αριθμό προσλήψεων, δασκάλων, νηπιαγωγών και αναπληρωτών, στις οποίες προχώρησε το Υπ. Παιδείας.

Τις 5179 φθάνουν οι πρώτες προσλήψεις των αναπληρωτών στις ειδικότητες των δασκάλων και νηπιαγωγών για την Πρωτοβάθμια Ειδική  και Γενική Εκπαίδευση, με το Υπουργείο Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων, να επιλέγει, έπειτα από περίπου 15 περίπου χρόνια, να δώσει προτεραιότητα στις προσλήψεις της Πρωτοβάθμιας Ειδικής Εκπαίδευσης, στο πλαίσιο της έμπρακτης απόδειξης της βαρύτητας, που επιχειρεί να δώσει στον ευαίσθητο αυτό χώρο.

Παράλληλα, και σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του Υπουργείου, «είναι η πρώτη φορά που πριν την έναρξη του σχολικού έτους προσλαμβάνεται ένας τόσο μεγάλος αριθμός αναπληρωτών στην Ειδική και Γενική Εκπαίδευση για την Πρωτοβάθμια. Αν μάλιστα συνυπολογισθούν και οι διορισμοί στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και αυτοί των ειδικοτήτων που ακολουθούν τις επόμενες δυο μέρες, ο αριθμός αυτός γίνεται ακόμα μεγαλύτερος».

Σε αντίθεση με την προηγούμενη εξαετία, όπου ο αριθμός των προσλήψεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών, το σχ. έτος 2011-2012 ήταν 2.509, το σχ. έτος 2012-2013 ήταν 3545, το σχ. έτος 2013-2014 ήταν 1257, το σχ. έτος 2014-2015 ήταν 2497, με αποκορύφωμα το σχ. έτος 2015-2016, που ήταν 0, για τη φετινή σχολική χρονιά, το Υπουργείο προχώρησε σε πρόσληψη 1335 αναπληρωτών νηπιαγωγών, 2360 αναπληρωτών δασκάλων, καθώς επίσης και σε πρόσληψη 1261 αν. δασκάλων ειδικής αγωγής, και 223 αν. νηπιαγωγών ειδικής αγωγής, ένας τομέας, που τα προηγούμενα 6 χρόνια, είχε μείνει χωρίς καμία πρόσληψη.

 

«Κάθε τάξη, σε κάθε σχολείο, θα έχει δάσκαλο»

«Όσα χρόνια θυμάμαι, προσωπικά, θεωρώ, ότι είναι από τις ελάχιστες φορές που έχει γίνει αυτό, τόσο ο μεγάλος αριθμός προσλήψεων, που έχει γίνει γενικότερα, όσο και η έγκαιρη ανακοίνωσή τους», σημείωσε, σχολιάζοντας το γεγονός, η Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων, κ. Μαρκέλλα Παραμυθιώτου.

Όπως τόνισε, «είμαι περίπου από το 2007 σε θέσεις ευθύνης στην Α’ βάθμια εκπαίδευση, ωστόσο, είναι πρωτοφανές, το γεγονός, ότι, σε δασκάλους, νηπιαγωγούς, δασκάλους ειδικής αγωγής, νηπιαγωγούς ειδικής αγωγής, για πρώτη φορά, τον αριθμό που ζητήσαμε, μας τον έδωσαν. Ζητήσαμε 110 δασκάλους για 4θέσια και άνω καθώς και 25 δασκάλους για ολιγοθέσια και όπως βλέπουμε, μας τους έδωσαν. Το ίδιο ισχύει και για τους νηπιαγωγούς. Είναι ανακουφιστικό».

Ταυτόχρονα, «για πρώτη φορά θα υπάρχουν τμήματα ένταξης και ειδικά σχολεία με εκπαιδευτικούς στον αγιασμό, όπως βέβαια και σε αυτά της γενικής αγωγής. Συνήθως ερχόντουσαν Οκτώβριο-Νοέμβριο και αργότερα».

Επιπλέον, σύμφωνα με την κ. Παραμυθιώτου, «φέτος, πρώτη φορά επίσης δεν έφυγαν με αποσπάσεις μόνιμοι εκπαιδευτικοί από τις Κυκλάδες, έφυγε ένας πολύ μικρός αριθμός, ενώ ήρθε ένας πολύ μεγάλος αριθμός. Είχαμε 95 περίπου αποσπασμένους εκπαιδευτικούς από άλλες περιοχές, που ήρθαν στα νησιά μας, κάτι που σημαίνει, πως έχουμε μόνιμο προσωπικό πολύ μεγαλύτερο, το οποίο είναι επίσης πολύ θετικό».

Εξαιρετικά ευοίωνο είναι το γεγονός, πως σε πρώτη φάση και έτσι όπως έγιναν οι πρώτες προσλήψεις, φαίνεται ότι τα σχολεία, όσον αφορά στους δασκάλους, δεν θα εμφανίσουν κενά. «Κάθε τμήμα, κάθε τάξη, θα έχει το δάσκαλό της. Δεν θα υπάρχει νησί που το σχολείο του δεν θα ανοίξει και θα “τρέχουμε” στον αγιασμό να βρούμε άτομο να ανοίξει τις πόρτες», ανέφερε, ενώ συμπλήρωσε, πως «αναμένουμε εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων, όπως δασκάλους πληροφορικής, φυσικής αγωγής, θεατρικής αγωγής, εικαστικών κλπ. Κάποιους, όχι μεγάλο αριθμό, καθώς ο μεγαλύτερος όγκος των αναγκών έχει ικανοποιηθεί από τους αποσπασμένους. Στο σύνολο των Κυκλάδων, αυτοί που περιμένουμε, είναι περίπου 50-60 άτομα. Δεν είναι μεγάλος αριθμός. Από το Υπουργείο έχουν υποσχεθεί, ότι οι θέσεις θα καλυφθούν άμεσα»

Ωστόσο, «οι πρωινές ζώνες, δηλαδή το πρωινό ωράριο, έως τις 13:15, που λειτουργούν τα δημοτικά σχολεία, θα λειτουργεί κανονικά, όπως επίσης και η ζώνη του ολοήμερου, με μικρά κενά σε κάποια σχολεία»

Η νέα αυτή κατάσταση, έρχεται σε αντίθεση με την περσινή, όπου «πολλά ολοήμερα είτε υπολειτουργούσαν είτε δεν λειτούργησαν καθόλου. Υπήρχαν σε νησιά ολοήμερα που δε λειτούργησαν ποτέ».

Όπως υποστήριξε, «πέρσι υπήρχαν κάποιες αστοχίες, οι οποίες δεν ήταν ευθύνη μόνο της πολιτικής ηγεσίας. Ήταν μία συγκυρία πραγμάτων. Ήταν οι εκλογές, που συνέπεσαν με την ανακοίνωση των πινάκων των αναπληρωτών, ήταν μία συγκυρία γενικότερη, λόγω της οποίας όλο το σύστημα υπολειτούργησε».

Σχολιάζοντας την πολιτική βούληση, η κ. Παραμυθιώτου σημείωσε, ότι «φάνηκε, πως υπήρχε ένα “στοίχημα”, που δόθηκε από την πολιτική ηγεσία και απ’ ότι φαίνεται μέχρι στιγμής, το κερδίζει. Αυτό μέχρι στιγμής, διότι θέλουμε περισσότερα. Θέλουμε και τις υπόλοιπες ειδικότητες να έρθουν».

 

Ενιαίος τύπος Δημοτικών και Νηπιαγωγείων

Μία ακόμη αλλαγή, η οποία πραγματοποιείται, μέσα στο γενικότερο πλαίσιο του νέου σχολείου, που προωθεί το Υπουργείο Παιδείας, αποτελεί και η αλλαγή του τύπου του δημοτικού σχολείου.

«Από το 2010 και μετά, υπήρχαν σχολεία τα οποία ήταν τα κλασσικά, που οι πρώτες τάξεις σχολούσαν 11:40, οι μεγαλύτερες 12:40 και υπήρχε και ένας άλλος αριθμός σχολείων, τα λεγόμενα ΕΑΕΠ ή διευρυμένου ωραρίου, στα οποία όλες οι τάξεις, σχολούσαν στις 14:00. Το γεγονός αυτό, όμως, δημιουργούσε σχολεία δύο ταχυτήτων. Κάποια παιδιά είχαν ειδικότητες, είχαν διευρυμένο ωράριο, ολοήμερο κλπ, σε αντίθεση με τα υπόλοιπα. Αυτό θα γίνεται για όλα τα σχολεία. Αντίστοιχα πέρσι, στη Σύρο, παραδείγματος χάρη, το σχολείο της Ποσειδωνίας, το 5ο και το 1ο Δημοτικό, ήταν ΕΑΕΠ, αλλά όχι τα υπόλοιπα», εξήγησε η κ. Παραμυθιώτου.

Φέτος, όπως τόνισε, «όλα τα σχολεία θα είναι το ίδιο. Το Υπουργείο άλλαξε αυτή την κατάσταση και εισήγαγε ενιαίο τύπο δημοτικού σχολείου, όπου όλα τα σχολειά της χώρας, από την Ανάφη, μέχρι την Κυψέλη και τον Έβρο, θα σχολούν 13:15, για την πρωινή ζώνη και υπάρχει και η προαιρετική, από τις 13:15 έως τις 16:00, όπου αυξάνονται οι ώρες στις ειδικότητες, τόσο στην πρωινή, όσο και στην απογευματινή, ενώ επίσης καθιερώνει σε όλα τα σχολειά στην πρώτη ώρα τη σίτιση, στη δεύτερη ώρα τη μελέτη, από δάσκαλο, ώστε τα παιδιά να κάνουν τα μαθήματά τους και να φύγουν έτοιμα ή σχεδόν έτοιμα για την επόμενη μέρα και στην τρίτη ώρα του ολοήμερου, αφιερώνεται σε ειδικότητα, όπου τα παιδιά μπορούν, ανάλογα με το τι ειδικότητες έχει το σχολείο, να κάνουν εικαστικά, πληροφορική, μουσική κλπ.»

«Όπως μπορεί να γίνει κατανοητό, σε ένα πολύ μικρό νησί, δεν μπορούν να πάνε όλες οι ειδικότητες, αλλά και για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος, έγινε πάλι κάτι, που δεν είχε ξαναγίνει», υπογράμμισε, διευκρινίζοντας, πως «για πρώτη φορά, φέτος, τα δύο υπηρεσιακά συμβούλια, το ΠΥΣΠΕ και το ΠΥΣΔΕ, της Δ/νσης Α’βάθμιας και Δ/νσης Β’βάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων αντίστοιχα, με όλα τα αιρετά μέλη, κάθισαν σε κοινό τραπέζι και αποφασίστηκε, ότι όπου υπάρχουν υπόλοιπα ωρών, για εκπαιδευτικούς ειδικότητας της Β’βάθμιας σε μικρά νησιά, να διατεθούν στα δημοτικά σχολεία. Νόμιμα και θεσμικά και όχι άτυπα και αποσπασματικά. Με τον τρόπο αυτό, έχουμε κι από κει, συμπλήρωμα ωρών, οργανωμένα».

Αντίστοιχες αλλαγές στο ωράριο, εφαρμόζονται και στα νηπιαγωγεία, ενώ και πάλι υπάρχει η διαμόρφωση ενός ενιαίου τύπου. «Αυξήθηκαν οι ώρες στα νηπιαγωγεία, που ενώ έως πέρσι σχολούσαν γύρω στις 12:15, πλέον θα σχολούν στις 13:00, για την πρωινή ζώνη, ενώ η απογευματινή, τελειώνει στις 16:00. Δηλαδή, περίπου όπως τα Δημοτικά, κάτι που αποτελεί επίσης μία καινοτομία μεγάλη», επεσήμανε, σχολιάζοντας, πως θα εξυπηρετήσει ιδιαίτερα τους γονείς που έχουν «ένα παιδί στο νηπιαγωγείο και άλλο στο δημοτικό, το ένα παιδί σχολά στις 13:00 και το άλλο στις 13:15 και δεν υπάρχει χρονικό κενό ανάμεσα στα δύο ωράρια, κάτι, που εξυπηρετεί στην παραλαβή των παιδιών. Βοηθά επίσης, στο να γίνει καλύτερο το πρόγραμμα και στο νηπιαγωγείο, διότι κατά την άποψή μου, ήταν κάπως “κομμένο”».

 

Ανοιχτά Δημοτικά ακόμη και με ένα παιδί

Αρκετή δυσκολία στην πλήρωση των θέσεων, υπήρξε για το νησί της Νάξου, όπου, όμως, όλες οι θέσεις καλύφθηκαν πριν την έναρξη της διδακτικής περιόδου.

«Η Νάξος, εκτός της ιδιαιτερότητας λόγω νησιωτικότητας, έχει και την ιδιαιτερότητα της ορεινότητας. Η ιδιαιτερότητα αυτή, δημιουργεί πάρα πολλά ζητήματα και εκεί, καταφέραμε να ανοίξουμε όλα τα δημοτικά σχολεία, σε όλα τα ορεινά χωριά της Νάξου, ακόμη και με ένα παιδί, όπως το σχολείο του Απόλλωνα, με ένα παιδί, του Δανακού, με δύο παιδιά, της Κορώνου, όπου θα υπάρχει δάσκαλος, να ανοίξει το σχολείο στον αγιασμό. Οι αποστάσεις εκεί είναι τραγικά μεγάλες, 15-17 χιλιόμετρα σε ορεινή ζώνη», εξήγησε η Δ/ντρια της Α’βάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων. «Δεν προχωρήσαμε σε καμία συγχώνευση, σε κανένα κλείσιμο σχολείου, εκτός από μία περίπτωση ενός νηπιαγωγείου στην Πάρο και συγκεκριμένα στα Μάρμαρα, όπου θα γίνει μεν αναστολή, διότι υπήρχαν μόνο τρία παιδιά, ωστόσο, σε απόσταση 800 μέτρων, υπάρχουν δύο άλλα νηπιαγωγεία».

Όπως ανέφερε, «χρειάζεται κόπος, και αρκετά καλή ενημέρωση στις τοπικές κοινωνίες, προκειμένου να καταλάβουν τον παιδαγωγικό ρόλο του σχολείου και των καθαρά παιδαγωγικών λόγων, που μας οδηγούν στους χειρισμούς που κάνουμε εμείς εδώ και εγώ ως Διευθύντρια Εκπαίδευσης».

 

Χωρίς πιστοποιημένα κολυμβητήρια οι Κυκλάδες

Σχετικά με την εγκύκλιο του Υπουργείου, όπου ορίζεται, πως σε σχολεία, που απέχουν έως 25χλμ από δημοτικό, δημόσιο, ή ιδιωτικό κολυμβητήριο, γίνεται υποχρεωτικός ο χαρακτήρας των μαθημάτων κολύμβησης, η κ. Παραμυθιώτου διευκρίνησε, πως τα μαθήματα κολύμβησης δεν αφορούν κανένα νησί των Κυκλάδων, ούτε και τη Σύρο.

«Για το θέμα της κολύμβησης, αναρτήθηκε μία λίστα από το Υπουργείο, όσον αφορά στα κολυμβητήρια που είναι πιστοποιημένα, προκειμένου να πραγματοποιηθούν τα μαθήματα. Οι Κυκλάδες, δεν διαθέτουν κανένα πιστοποιημένο κολυμβητήριο, μέχρι στιγμής», τόνισε.

Ως προς τις σχετικές ενέργειες της Δ/νσης, όπως σημείωσε, «στείλαμε προς όλους τους Δήμους των Κυκλάδων αίτημα, να μας απαντήσουν εγγράφως, διότι δεν γίνεται, εφόσον το Υπουργείο κρίνει, πως πρέπει να γίνει, να υπολείπονται τα παιδιά των Κυκλάδων, ποια πιστοποιημένα κολυμβητήρια διαθέτουν ή σε τι ενέργειες θα προβούν, ώστε να τα πιστοποιήσουν. Ωστόσο, θα πρέπει να διασφαλιστεί η ασφάλεια, να υπάρχουν οι κατάλληλες προδιαγραφές. Αναμένουμε άμεση απάντηση από τους Δήμους, καθώς όλοι θέλουμε να κάνουμε κι εμείς στα νησιά μαθήματα, όπως θα γίνονται στην υπόλοιπη χώρα».

 

Ολιγωρία των Δήμων σε σχέση με τα σχολικά κτίρια

Ένα «αγκάθι» ωστόσο, που παραμένει, λίγες ημέρες πριν το άνοιγμα των σχολείων, αφορά στη συντήρηση των σχολικών κτιρίων.

«Υπάρχουν θέματα στα κτίρια των σχολείων. Εκεί θα πρέπει, τόσο ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, όσο και οι υπόλοιποι Δήμοι των Κυκλάδων, να μην τρέχουν πανικόβλητοι τις τελευταίες μέρες, για να διευθετήσουν ζητήματα, που έχουν να κάνουν, με γκρεμίσματα, με σοβάδες, ελαιοχρωματισμούς και ούτω καθεξής», επεσήμανε.

«Παρατηρείται μία ολιγωρία από την πλευρά των Δήμων και θα ήθελα να την επισημάνω, διότι, καταλαβαίνω, ότι και οι Δήμοι αγωνίζονται για πλειάδα ζητημάτων και αντιμετωπίζουν προβλήματα, γνωρίζω, όμως, ότι τα απαραίτητα κονδύλια υπάρχουν. Από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, όπως ενημερώθηκα από τον Αντιπεριφερειάρχη, με τον οποίο μίλησα σήμερα, έχουν δοθεί χρήματα και αρκετά. Συγκεκριμένα, από τα 4 εκατομμύρια ευρώ, που δόθηκαν στην Περιφέρεια, τα 2 εκατομμύρια διατίθεται για τα σχολεία των Κυκλάδων», υπογράμμισε, προσθέτοντας, ότι «οι όποιες εργασίες, λοιπόν, θα πρέπει να γίνουν και να γίνουν έγκαιρα. Έχουμε ζητήματα κτιριακά γενικώς, όχι αποκλειστικά στη Σύρο, παντού. Οι Δήμοι πρέπει να μεριμνήσουν και τον κόσμο, κυρίως τα παιδιά, που μένουν μόνιμα – και κατά τη διάρκεια του χειμώνα – εδώ.

 

«Πλαίσιο εντιμότητας και δικαιοσύνης»

Τέλος, η κ. Παραμυθιώτου σχολίασε, πως «κάθε τι καινούριο, δημιουργεί δυσκολίες, ακόμη και στους εκπαιδευτικούς, που δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό και κάνουν, πραγματικά, πολύ μεγάλες προσπάθειες, αναπληρωτές που έρχονται από την άλλη άκρη της Ελλάδας, με πολύ χαμηλό μισθό – ας μην ξεχνάμε ότι τα ενοίκια στις Κυκλάδες είναι πολύ υψηλά – και πρέπει αυτούς τους εκπαιδευτικούς να τους ευχαριστούμε».

«Ως Δ/νση Α’βάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων, κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν, πάντα, στο πνεύμα της εντιμότητας και της δικαιοσύνης. Θέλουμε να υπάρχει δικαιοσύνη, όσον αφορά στα παιδιά, αλλά και όσον αφορά στους εκπαιδευτικούς, σχετικά με το πώς θα τοποθετηθούν, το πώς θα διαχειριστούμε εμείς το προσωπικό που είναι στη δικαιοδοσία μας. Με αυτό πορευόμαστε και θα συνεχίσουμε να πορευόμαστε», διεμήνυσε κλείνοντας.