Οι «Ετεροχρονισμένοι» του 4ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης στον 3ο Πανελλήνιο Εκπαιδευτικής Ρομποτικής στην Αθήνα

Συγχρονίστηκαν με την γνώση

Μια ανεπανάληπτη εμπειρία έζησαν οι «Ετεροχρονισμένοι» του 4ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης, οι οποίοι συγχρονίστηκαν το περασμένο Σάββατο με περισσότερα από 80 σχολεία της Ελλάδας στον 3ο Τελικό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής για μαθητές Δημοτικού.

Θέμα του διαγωνισμού που διοργάνωσε στο Ολυμπιακό Αθλητικό Κέντρο Αθηνών ο Οργανισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, Επιστήμης & Τεχνολογίας WRO Hellas, ήταν «Οχήματα και μεταφορές του αύριο».

Η ομάδα του 4ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης που μαζί με το Δημοτικό Σχολείο Αρχιλόχου – Μάρπησσας Πάρου εκπροσώπησαν τις Κυκλάδες, έλαβε μέρος με το «Τρενάκι της Σύρου», το οποίο κατέκτησε τη δεύτερη θέση στον Περιφερειακό Τελικό.

Η Ιδέα

Για την κατασκευή του τρένου συνεργάστηκαν μαθητές από τα 2 τμήματα της ΣΤ’ τάξης, υπό την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού πληροφορικής, Μανώλη Αργυρού. Οι εργασίες της ομάδας πραγματοποιήθηκαν τα απόγευματα, δύο φορές την εβδομάδα. Αρχικά, τα παιδιά είδαν αρκετά βίντεο από το διαδίκτυο για να αντλήσουν ιδέες για την κατασκευή μας και μετά από πολλές προτάσεις που έπεσαν στο τραπέζι, κατέληξαν στην συγκεκριμένη κατασκευή. Η ομάδα ασχολήθηκε με την κατασκευή ενός τρένου το οποίο ξεκινά από το λιμάνι της πόλης και καταλήγει στα χωριά της Σύρου και επιστρέφει στον αρχικό του σταθμό. Η ιδέα για τη δημιουργία του τρένου δόθηκε μέσα από την ιστορία του νησιού, καθώς το 1870 στη Σύρο, είχαν ξεκινήσει έργα για την υλοποίηση σιδηροδρομικής γραμμής, δεδομένου ότι η Ερμούπολη αποτελούσε το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας. Το έργο της κατασκευής τρένου στο νησί θα έδινε τη δυνατότητα να μετακινηθούν εμπορεύματα και πρώτες ύλες από το μέρος της παραγωγής τους στις βιομηχανικές μονάδες του νησιού. Επίσης θα μετακινιόντουσαν οι εργαζόμενοι από και προς τον τόπο εργασίας τους.

Η μακέτα

Για τη δημιουργία της μακέτας οι μαθητές μαζί με την εικαστικό του σχολείου, Χρυσή Μπεζιργιανίδου χρησιμοποίησαν φελιζόλ, χαρτόνι φελό, και γυψόγαζα. Στη μακέτα απεικονίζεται ο λόφος της Άνω Σύρου και του Βροντάδου, το Δημαρχείο, εκκλησία του αγ. Γεωργίου, του αγίου Νικολάου. Το λιμάνι της Ερμούπολης καθώς και χαρακτηριστικά μέρη από τα χωριά της Σύρου. Χρησιμοποιήθηκαν από το πακέτο Lego Wedo 2, 1 μοτέρ, 1 αισθητήρας απόστασης και το hub για ασύρματη σύνδεση με τον υπολογιστή. Το ρόλο αισθητήρα για την εκκίνηση του τρένου είχε ένα μικρόφωνο. Το πρόγραμμα ήταν φτιαγμένο με το πρόγραμμα scratch 2.0 καθώς επίσης και το γραφικό που εμφανιζόταν την ώρα που κινούταν το τρένο.

Η αίσθηση – εμπειρία

Οι μαθητές πέρασαν καλά και διασκέδασαν κατά τη διαδικασία της προετοιμασίας, έμαθαν να συνεργάζονται, είδαν ότι μπορούν να υλοποιήσουν τις ιδέες τους μέσα από την ομαδική εργασία και αποκόμισαν γνώσεις από το scratch και τον χειρισμό αισθητήρων μέσα από αυτό. Επιπλέον, είχαν την ευκαιρία να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους με ιστορικά στοιχεία, ανακαλύπτοντας πτυχές του νησιού που μέχρι σήμερα αγνοούσαν.

Το ίδιο εποικοδομητική ήταν και η εμπειρία που αποκόμισαν οι πέντε εκπρόσωποι των «Ετεροχρονισμένων» που βρέθηκαν στον Τελικό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής στην Αθήνα μαζί με τον δάσκαλό τους, Μανώλη Αργυρό.

Γνωριμία με άλλα σχολεία της χώρας

Σημειώνεται ότι την ίδια μέρα διεξάχθηκαν και οι Πανελλήνιοι Διαγωνισμοί για μαθητές Γυμνασίου και Ρομποτικής, παρουσία πλήθους κόσμου που παρευρέθηκε στο ΟΑΚΑ για να θαυμάσει τα έργα των σχολείων.

Οι μαθητές του 4ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης είχαν την ευκαιρία να επισκεφτούν τα περίπτερα των άλλων διαγωνιζομένων και να δουν καταπληκτικές δουλειές – καρπούς ομαδικής εργασίας σε περισσότερα από 80 δημοτικά σχολεία της χώρας. «Στο πλαίσιο αυτό, γνωριστήκαμε με άλλα σχολεία και μάλιστα με ένα ανταλλάξαμε στοιχεία για να επικοινωνήσουμε στο μέλλον», δήλωσε στην «Κοινή Γνώμη» ο κ. Αργυρός.

Όπως τόνισε ήταν μια αξέχαστη εμπειρία, καθώς πέρα από το διαγωνιστικό μέρος, οι μαθητές είδαν τι μπορούν να φτιάξουν και τι κατασκευές θα μπορούσαν να δημιουργήσουν, χρησιμοποιώντας απλά υλικά.

«Το επίπεδο ήταν αρκετά υψηλό και τα παιδιά πήραν μια γεύση από αυτά που θα μπορούσαν να δημιουργήσουν στο Γυμνάσιο», ανέφερε χαρακτηριστικό.

Έφτασαν στην πηγή και δεν έφυγαν διψασμένοι

Παρά το γεγονός ότι, το 4ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης ήταν υποψήφιο στην κατηγορία του Ειδικού Βραβείου μαζί με άλλα πέντε σχολεία για τη συνολική παρουσία τους στον διαγωνισμό, δεν κατάφερε να περάσει στην τελική φάση. Ο κ. Αργυρός δεν κρύβει μάλιστα την πικρία της ομάδας για την τακτική της Κριτικής Επιτροπής, η οποία κατέληξε στο αποτέλεσμα, χωρίς να αξιολογήσει ποτέ κάποια διαγωνιζόμενα έργα, μεταξύ αυτών και το τρένο των «Ετεροχρονισμένων». «Περιμέναμε την επιτροπή να επισκεφτεί το περίπτερό μας και στο τέλος ακούσαμε από τις ανακοινώσεις ότι ένα άλλο σχολείο απέσπασε το Ειδικό Βραβείο. Παρόλα αυτά ζητήθηκε από τους κριτές να το αξιολογήσουν εκ των υστέρων. Ακούσαμε καλά λόγια γενικότερα και δεν μπήκαμε στη διαδικασία να κάνουμε ένσταση» τόνισε, προσθέτοντας ότι το νόημα δεν ήταν το βραβείο αλλά να ζήσουν τα παιδιά μια ανεπανάληπτη εμπειρία και να γνωριστούν με έμπειρους ανθρώπους τους χώρου.