Οι μαθητές των Δημοτικών Σχολείων και Γυμνασίων της Περιφερειακής Ενότητας Θήρας προσέχουν, μαθαίνουν και νοιάζονται

Καλλιέργεια θαλάσσιας κυκλοφοριακής αγωγής

Για τους κινδύνους που εγκυμονεί η θάλασσα, καθώς και για τους τρόπους αντιμετώπισής τους, ενημερώνονται και αυτή τη χρονιά οι μαθητές της Σαντορίνης, μέσα από τις δράσεις του «Προσέχω - Μαθαίνω - Νοιάζομαι». 

Το ειδικά διαμορφωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα για παιδιά του Δημοτικού Σχολείου, που επεκτάθηκε φέτος και στα Γυμνάσια, διοργανώνεται από το Λιμενικό Σώμα- Ελληνική Ακτοφυλακή, μέσω της Διεύθυνσης Λιμενικής Αστυνομίας.

Η πρωτοβουλία αυτή, αναλήφθηκε το 2011 από το τότε Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη/Αρχηγείο Λιμενικού Σώματος – Ελληνική Ακτοφυλακή/Διεύθυνση Λιμενικής Αστυνομίας, στο πλαίσιο της ενημέρωσης των πολιτών με σκοπό την προστασία της ανθρώπινης ζωής και τη μείωση των ατυχημάτων και των πνιγμών στη θάλασσα.

Προστατευτική ασπίδα και εργαλείο γνώσης

Το πρόγραμμα συνεχίστηκε κατά τα έτη 2012, 2013, 2014 και 2015, ενώ κατά το έτος 2016 απεστάλη προς υλοποίηση και εφαρμογή σε 57 Λιμενικές Αρχές της χώρας. Ενημερωτικές δράσεις πραγματοποιήθηκαν, μεταξύ άλλων στα Δημοτικά Σχολεία της Θήρας, της Θηρασιάς και της Ανάφης με έμφαση στην πρόληψη, η οποία ως αποτέλεσμα της παιδείας, λειτουργεί σαν προστατευτική ασπίδα και ως εργαλείο γνώσης.

Σκοπός του προγράμματος είναι η καλλιέργεια θαλάσσιας κυκλοφοριακής αγωγής και γενικά ορθής συμπεριφοράς και τήρησης των κανόνων ασφαλείας κατά τη λήψη θαλάσσιου λουτρού.

Όντας ιδιαίτερα επιτυχές και επωφελές, το πρόγραμμα αναβαθμίστηκε, διαμορφώθηκε και διευρύνθηκε φέτος και στις τάξεις του Γυμνασίου, προκειμένου να ενημερωθούν περισσότεροι μαθητές τόσο στην Αττική, όσο και στην υπόλοιπη επικράτεια. Ένας από τους τόπους υλοποίησής του είναι και η Περιφερειακή Ενότητα Θήρας, οι μαθητές της οποίας έχουν αρχίσει ήδη να ενημερώνονται από την Λιμενική Αρχή Θήρας.

Ενημερώσεις σε Σαντορίνη, Θηρασιά και Ανάφη

Μέχρι σήμερα, η δράση έχει πραγματοποιηθεί στο Γυμνάσιο Μεσσαριάς, στα Δημοτικά Σχολεία Μεσσαριάς - Βόθωνα, στο Γυμνάσιο Φηρών, στο Δημοτικό Σχολείο Επισκοπής Γωνιάς, στο Γυμνάσιο Εμπορείου, στο Δημοτικό Σχολείο Ακρωτηρίου και στο Δημοτικό Σχολείο Εμπορείου.

Θα ακολουθήσουν ενημερώσεις στους μαθητές των Δημοτικών Σχολείων Πύργου και Φηρών (19/05), των Δημοτικών Σχολείων Οίας και Μεγαλοχωρίου (22/05), του Δημοτικού Σχολείου Καρτεράδου και του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Φηρών (23/05), του Γυμνασίου και του Δημοτικού Σχολείου Θηρασιάς (12/06) και τέλος, του Γυμνασίου και του Δημοτικού Σχολείου Ανάφης (14/06).

Διεύρυνση και αναβάθμιση του προγράμματος

Από το 2011 έως το 2015, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Προσέχω - Μαθαίνω - Νοιάζομαι» αποτελείτο από διαδραστικές οπτικοακουστικές παρουσιάσεις (PowerPoint), απευθυνόμενες στους μαθητές των πρώτων τάξεων του Δημοτικού.  Φιγούρες ηρώων της Disney και άλλων ταινιών κινουμένων σχεδίων, συμμετείχαν σε διάφορα σενάρια, υπογραμμίζοντας τη σημασία του καπέλου, των γυαλιών ηλίου, του αντηλιακού, της αποφυγής επικίνδυνων παιχνιδιών και του φαγητού πριν το μπάνιο.

Πέρυσι, 57 Λιμενικές Αρχές παρέλαβαν το πρόγραμμα αναβαθμισμένο, κατά τέτοιον τρόπο ώστε να ανταποκρίνεται πλέον σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού σχολείου, με προοπτική επέκτασης για την υπόλοιπη σχολική περίοδο και στις τάξεις του Γυμνασίου. Συνολικά συμμετείχαν 1.348 μαθητές από την Αττική και 19.052 παιδιά από την Περιφέρεια.

Με τη μεθοδολογία του συγκεκριμένου προγράμματος, το οποίο είναι εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας δια βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, παρέχεται στους συμμετέχοντες μαθητές η δυνατότητα να μάθουν παίζοντας, διασκεδάζοντας και συζητώντας τους βασικούς κανόνες συμπεριφοράς στη θάλασσα και στην παραλία, προκειμένου να προληφθούν ατυχήματα τα οποία λαμβάνουν χώρα κάθε καλοκαιρινή περίοδο.

Επιπλέον, τα παιδιά συνειδητοποιούν κι εμπεδώνουν την επιτακτική ανάγκη για ένα καθαρό περιβάλλον, προς το οποίο καλούμαστε να δείχνουμε τον απαιτούμενο σεβασμό.

Η  Διεύθυνση Λιμενικής Αστυνομίας (ΔΛΑ) σε συνεργασία με τον κοινωνικό μη κερδοσκοπικό οργανισμό «SAFE WATER SPORTS» (SWS), προέβη στη βελτίωση και αναμόρφωση του προγράμματος επιδιώκοντας – τη διεύρυνση και σε άλλες ομάδες – πέραν των μαθητών των δύο ή τριών τάξεων του Δημοτικού Σχολείου. Στο πλαίσιο αυτό, εκπονήθηκαν και άλλες ηλεκτρονικές παρουσιάσεις (pptx), ειδικά διαμορφωμένες η μεν πρώτη, για τις τάξεις της Γ', Δ', Ε', και ΣΤ' του Δημοτικού σχολείου και η δε δεύτερη, για τις τάξεις του Γυμνασίου.

Οι παρουσιάσεις αυτές αποτελούνται από διαδραστικά εικονικά σενάρια σε παραλίες και θάλασσες με θαλάσσια μέσα αναψυχής, λουόμενους κ.λ.π., εντρυφώντας το ακροατήριο σταδιακά και κλιμακωτά, με κουίζ , παιχνίδια, ερωτήσεις - απαντήσεις κλπ, στην ασφάλεια στη θάλασσα και στην ασφαλή διενέργεια των θαλασσίων δραστηριοτήτων.

Στόχος η μείωση των ατυχημάτων στη θάλασσα

Το πρόγραμμα έτυχε ιδιαιτέρως θετικής ανταπόκρισης, τόσο από την πλευρά των εκπαιδευτικών όσο και από την πλευρά των μικρών μαθητών, οι οποίοι το παρακολούθησαν με μεγάλο ενδιαφέρον με την υποβολή καίριων και εύστοχων αποριών οι οποίες απαντήθηκαν από τους παρουσιαστές- στελέχη των συμμετεχόντων Λιμενικών Αρχών.

Η καλλιέργεια θαλάσσιας κυκλοφοριακής αγωγής σε συνδυασμό με τη διαχρονική υλοποίηση του προγράμματος στις σχολικές μονάδες δύναται να συμβάλει στη σταδιακή μείωση των ατυχημάτων στη θάλασσα, των πνιγμών και της παραβατικής γενικά συμπεριφοράς κατά τη διενέργεια θαλασσίων δραστηριοτήτων.