Μικροί μαθητές της Φολεγάνδρου και της Πάρου συνεργάστηκαν με σχολεία της Ελλάδας, της Λιθουανίας και της Ρουμανίας, στο πλαίσιο του eTwinning

Ζωγραφίζοντας συναισθήματα

Την ευκαιρία να εκφράσουν δημιουργικά τα συναισθήματά τους είχαν οι μαθητές του μονοθέσιου Νηπιαγωγείου Φολεγάνδρου και του 4ου Νηπιαγωγείου Παροικιάς Πάρου μέσα από τη συμμετοχή τους στην ευρωπαϊκή πλατφόρμα του eTwinning.

Οι δύο εκπαιδευτικές μονάδες των Κυκλάδων συνεργάστηκαν μαζί με έξι ακόμα νηπιαγωγεία (τέσσερα από την Ελλάδα και δύο από το εξωτερικό), στο πλαίσιο του προγράμματος ‘’Painting Feelings’’.

Στόχοι του συγκεκριμένου έργου, που υλοποιήθηκε κατά τη διάρκεια της φετινής χρονιάς, ήταν

Στόχος του προγράμματος ήταν η γνωριμία των νηπίων με τον κόσμο των βασικών συναισθημάτων , η διαφοροποιησή τους σε ευχάριστα και δυσάρεστα, η αναγνωρισή τους και η ανάλογη εκφρασή τους με ποικίλους τρόπους και σε διαφορετικές καταστάσεις, η καλλιέργεια της ενσυναίσθησης

Μέσα από ποικίλες δραστηριότητες μεταξύ των σχολείων και με τη χρήση συνεργατικών διαδικτυακών εργαλείων κατάφεραν να αποδώσουν μέσα από την τέχνη τα συναισθήματα.

Γνωριμία με τα συνεργαζόμενα σχολεία

Το πρώτο στάδιο ήταν ο προγραμματισμός και η οργάνωση του έργου με κατανομή αρμοδιοτήτων των εταίρων και συνεργατική δημιουργία λογότυπου. Μέσω online συνδέσεων (Skype), τα σχολεία είχαν τη δυνατότητα να γνωριστούν μεταξύ τους και να παρουσιάσουν τραγούδια. Παράλληλα δημιουργήθηκε ένα βίντεο για την παρουσίαση των σχολείων και των τόπων τους. Επίσης, δημιουργήθηκε ο χάρτης των συνεργαζόμενων νηπιαγωγείων. Ακόμη την περίοδο αυτή δημιουργήθηκαν ευχετήριες κάρτες από τα συνεργαζόμενα σχολεία με ευχές για τα Χριστούγεννα και το νέο έτος. Επιπλέον, συντέθηκε από τα συνεργαζόμενα σχολεία ένα χριστουγεννιάτικο τραγούδι εστιάζοντας στα συναισθήματα. Οι Χριστουγεννιάτικες προετοιμασίες αναρτήθηκαν σε ένα κοινό τοίχο (paddlet).

Συγγραφική και εικαστική απόδοση των συναισθημάτων

Επόμενο βήμα αποτέλεσε η γνωριμία των μαθητών με τα συναισθήματα.  Στόχος ήταν να διακρίνουν κάθε συναίσθημα, να το αναγνωρίζουν και να το κατονομάζουν. Προς αυτή την κατεύθυνση κινήθηκε η δραστηριότητα για τη συγγραφή του συνεργατικού βιβλίου των συναισθημάτων, το οποίο γράφτηκε και εικονογραφήθηκε από όλα τα συνεργαζόμενα σχολεία με συνεργατικό εργαλείο ζωγραφικής. Στη συνέχεια δημιουργήθηκαν ψηφιακά, επιτραπέζια και επιδαπέδια παιχνίδια από τα αδελφοποιημένα σχολεία. Τα παιχνίδια αυτά αναρτήθηκαν στην πλατφόρμα (twin space) και παίχτηκαν από το σύνολο των παιδιών των συνεργαζόμενων σχολείων.

Στο πλαίσιο των αποκριάτικων δράσεων έναυσμα δημιουργικών δράσεων αποτέλεσε και ο πίνακας ζωγραφικής με θέμα τον κλόουν. Αρχικά, κάθε σχολείο επεξεργάστηκε τον πίνακα μέσα από περιγραφές και αναλύσεις των στοιχείων του και εύρεση πληροφοριών για τον δημιουργό του. Στη συνέχεια κάθε σχολείο έδωσε ένα συναίσθημα στον κλόουν αυτό και τελικά όλα τα σχολεία μαζί έγραψαν την ιστορία του κλόουν. Ο κλόουν επισκέφτηκε  όλα τα σχολεία με τη σειρά και τα παιδιά κάθε φορά που ο κλόουν έφτανε στον τόπο τους εκείνα μάντευαν πως αισθανόταν. Με αφορμή τον ερχομό της άνοιξης μέσω τηλεδιασκέψων τα παιδιά τραγούδησαν τα Χελιδονίσματα (κάλαντα άνοιξης).

Επιπρόσθετα, στα πλαίσια του γενικότερου προβληματισμού με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα κατά του Σχολικού Εκφοβισμού, τα νηπιαγωγεία μέλη  του έργου έφτιαξαν τις δικές τους αφίσες  με συνθήματα κατά του Σχολικού εκφοβισμού μεταφέροντας το δικό τους μήνυμα. Ακόμη, με αφορμή τον εορτασμό και τις προετοιμασίες των σχολείων για το Πάσχα το έργο συνδέθηκε με την παράδοση και τα λαϊκά ήθη και έθιμα. Αρκετές από τις δράσεις αυτές παρουσιάστηκαν και στη δεύτερη τηλεδιάσκεψη μεταξύ των σχολείων.

Τέλος, τα σχολεία προχώρησαν στην εικαστική απόδοση των συναισθημάτων, στη δημιουργία συνεργατικής έκθεσης ζωγραφικής και ενός συνεργατικού αναμνηστικού άλμπουμ. Το έργο αξιολογήθηκε από μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς και παρουσιάστηκε στις σχολικές τάξεις και ευρύτερα.

Εκτός από το Νηπιαγωγείο Φολεγάνδρου με υπεύθυνη την κ. Κατερίνα Μπιρμπίλη και το 4ο Νηπιαγωγείο Παροικιάς με υπεύθυνη νηπιαγωγό την κ. Δήμητρα Παπασωτήρη, στη δράση συμμετείχαν ακόμα το 4o Νηπιαγωγείο Αρτέμιδος, το 3ο Νηπιαγωγείο Κιλκίς, το Kėdainių specialioji mokykla της Λιθουανίας, το 2/θ Νηπιαγωγείο Γαρδικίου, το 1ο Νηπιαγωγείο Ορεστιάδας και το Granita Nr.13 Step By Step της Ρουμανίας.

Ανάπτυξη δεξιοτήτων

Στην τελική παρουσίαση των δράσεων του σχολείου της, οι οποίοι είναι αναρτημένη στο διαδίκτυο, η κ. Παπασωτήρη, εξηγεί ότι το έργο «painting feelings» του eTwinning, συνδέθηκε με το Αναλυτικό πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου της Πάρου. Μεταξύ άλλων, οι μικροί μαθητές ανέπτυξαν την ικανότητα να διηγούνται – αφηγούνται, να περιγράφουν, να εξηγούν και να ερμηνεύουν, να συμμετέχουν σε συζητήσεις και να χρησιμοποιούν στοιχειώδη επιχειρήματα, να βελτιώνουν και να εμπλουτίζουν τον προφορικό λόγο τους.

Τα παιδιά συμμετείχαν σε συζητήσεις κατά τη διάρκεια ανάγνωσης ιστοριών, επεξεργασίας και προβληματισμούς μέσα από επίδειξη εποπτικού υλικού και βίντεο, ήρθαν σε επαφή με τη μητρική γλώσσα των χωρών που συμμετείχαν στο πρόγραμμα, γράφοντας ευχές στην Χριστουγεννιάτικη κάρτα τους, στα Αγγλικά, Λιθουανικά και Ρουμανικά και έγιναν μικροί μαθητές, συνεχίζοντας και δίνοντας τέλος σε μια ιστορία.

Γνωριμία με τον εαυτό τους και με τον κόσμο

Επιπλέον, ενθαρρύνθηκαν να αντιγράψουν λέξεις και υποστηρίχθηκαν στην προσπάθειά τους, να γράψουν μικρά κείμενα, σχετικά με το θέμα ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τις επιδιώξεις τους. Έγραψαν το όνομά τους στις εργασίες τους και εξασκήθηκαν στο να χρησιμοποιούν σωστά ένα μολύβι, δημιούργησαν πίνακες με θετικά και αρνητικά συναισθήματα, μέτρησαν και αποτύπωσαν αριθμητικά τα αποτελέσματά τους. Έκαναν ερωτήσεις, προβληματίστηκαν και βρήκαν λύσεις σε δυσκολίες που αντιμετώπιζαν οι συμμαθητές τους, αλλά και ήρωες αγαπημένων παραμυθιών στη σωστή έκφραση και κατανόηση των συναισθημάτων τους και τέλος, χρησιμοποίησαν το χάρτη της Ευρώπης για να βρουν που βρίσκονται τα συνεργαζόμενα σχολεία.

Μέσα από τις δράσεις του προγράμματος, τα παιδιά «πειραματίστηκαν» με διάφορα υλικά και χρώματα, έμαθαν ή επινόησαν διάφορες τεχνικές και τις εφάρμοσαν για να σχεδιάζουν και να ζωγραφίζουν, ενώ εκφράστηκαν με το ελεύθερο δραματικό παιχνίδι, ανέπτυξαν τη δημιουργικότητά τους και γνώρισαν τον εαυτό τους και τον κόσμο.

Τα ονόματα όλων των υπεύθυνων εκπαιδευτικών

Άννα Παλαιοδήμου, 4ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΑΡΤΕΜΙΔΟΣ, Greece

Αικατερίνη Μπιρμπίλη, 1/θέσιο Νηπιαγωγείο Α. Μεράς Φολεγάνδρου, Greece

Τριάδα Τσολακίδου, 1ο  Νηπιαγωγείο Ορεστιάδας, Greece

Διονυσία Κανερνή, 2/θέσιο Νηπιαγωγείο Γαρδικίου, Greece

Ιωάννα Κόλλια, 3ο Νηπιαγωγείο Κιλκίς, Greece

Δήμητρα Παπασωτήρη, 4o Νηπιαγωγείο Παροικίας Πάρου,  Greece

SIMONA SIOLAC, Gradinita, Nr. 13 Step by Step, Romania

Ingrida Jureviciene, Kėdainių specialioji mokykla,  Lithouania