Οι μικροί Φρερ ανακάλυψαν θαλασσινούς «θησαυρούς» και έμαθαν τα μυστικά ενός καραβομαραγκού

«Βούτηξαν» στα βαθιά

Τους ανεκτίμητους «θησαυρούς» που κρύβονται στη θάλασσα «ανακάλυψαν» τα παιδιά του Ιδιωτικού Νηπιαγωγείου «Ο Άγιος Γεώργιος» μέσα από ένα πρωτότυπο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που εμπνεύστηκαν και οργάνωσαν τα ίδια.

Το σχέδιο εργασίας με τίτλο «Η θάλασσα» υλοποιείται στην τάξη τους από τα μέσα του περασμένου Οκτωβρίου, περιλαμβάνοντας ποικίλες δράσεις.

Ειδικότερα, τα παιδιά έμαθαν για τα ζώα της θάλασσας τόσο μέσα από βιβλία, όσο και μέσα από εικόνες, παιχνίδια και videos, δημιουργώντας μάλιστα και το δικό τους βυθό. Στο πλαίσιο αυτό, είχαν την ευκαιρία να έρθουν για πρώτη φορά σε επαφή και με βιβλίο επαυξημένης πραγματικότητας.

Επίσης, έμαθαν για τον κύκλο του νερού, για τη ζωή στο βυθό (φυτά και ζώα), για τα ζώα που βρίσκονται υπό εξαφάνιση στη Μεσόγειο, για τις τρικυμίες, για τον Θεό της θάλασσας, τον Ποσειδώνα, για τα υποβρύχια και τη χρήση αυτών. Στο τέλος, μάλιστα, κατασκεύασαν με ανακυκλώσιμα υλικά και τα δικά τους υποβρύχια.

Μέσα από πειράματα με νερό (υλικά που βουλιάζουν- επιπλέουν, υλικά που διαλύονται στο νερό και υλικά που δε διαλύονται, υγρά διαφορετικών πυκνοτήτων και αντικείμενα που βρίσκονται μέσα σε νερό με λάδι -πετρελαιοκηλίδα-) έμαθαν για τις ιδιότητες του θαλασσινού νερού και για τις επιπτώσεις που επιφέρει η μόλυνσή του. Με αυτό τον τρόπο, κατανόησαν καλύτερα τη σημασία προστασίας της θαλάσσιας ζωής, δημιουργώντας τα δικά τους συνθήματα. Για την προστασία της θάλασσας και των ακτών τα παιδιά ενημερώθηκαν και μέσα από σχετικά videos και υλικό της Helmepa. Έμαθαν για ένα σημαντικό υλικό που παίρνουμε από τη θάλασσα, το αλάτι, με τη βοήθεια του οποίου κατασκεύασαν τη δική τους πλαστελίνη, την οποία χρησιμοποίησαν για να φτιάξουν διάφορες μορφές ζωής του βυθού της θάλασσας.

Γνωριμία με την παράδοση

Τέλος, τα παιδιά θέλησαν να μάθουν τον τρόπο κατασκευής μίας βάρκας και γι’ αυτόν τον σκοπό επισκέφθηκαν το εργαστήριο του καραβομαραγκού Μανώλη Ζώρζου. Εκεί τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά ένα παραδοσιακό επάγγελμα το οποίο χάνεται στο πέρασμα των χρόνων. Αρχικά, αφού ξεναγήθηκαν στον χώρο, ο κ. Ζώρζος μίλησε στους μαθητές για το επάγγελμά του και άρχισε να εξηγεί τα βασικά μέρη από τα οποία αποτελείται ένα καΐκι.

Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να μπουν και σε μία από τις μικρογραφίες τις οποίες έχει κατασκευάσει αλλά και να αγγίξουν πολλά από τα εξαρτήματα των μικρογραφιών. Επιπλέον, έμαθαν για τα εργαλεία τα οποία χρησιμοποιούνταν τα παλιότερα χρόνια για την κατασκευή των ξύλινων καϊκιών και είδαν φωτογραφίες από το τότε στο σήμερα, με πολλά διαφορετικά ξύλινα σκαριά που έχουν επισκευαστεί στο πέρασμα των δεκαετιών από την οικογένεια του κ. Ζώρζου. Τα παιδιά έφυγαν με τις καλύτερες εντυπώσεις από το εργαστήριο και για να ευχαριστήσουν τον κ. Ζώρζο εκτός από την αναμνηστική κατασκευή που του έδωσαν θέλησαν να του τραγουδήσουν και ένα θαλασσινό τραγούδι.

Το σχέδιο εργασίας θα κλείσει τις επόμενες ημέρες με την επίσκεψη ενός καπετάνιου στην τάξη μας και με την ελπίδα ότι τα παιδιά κατάφεραν να αντιληφθούν τη μεγάλη προσφορά της θάλασσας στον άνθρωπο και το πόσο σημαντικό είναι να την προστατεύουμε.