Η Φλώρα, ο Γιώργος και ο Ντάνιελ μιλούν για τη συμμετοχή τους στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Βαρδακείου Σχολής Ερμούπολης “Recognize and Change”

Νέοι και πολλά υποσχόμενοι εκπαιδευτές

H εμπειρία τους από τα βιωματικά εργαστήρια στα σχολεία της Σύρου

Πρόσφορο έδαφος τόσο για την ανταλλαγή σκέψεων, απόψεων και προβληματισμών γύρω από το θέμα της ταυτότητας και των σχέσεων, όσο και για την αναζήτηση εκείνων των χαρακτηριστικών που καθιστούν ξεχωριστή και μοναδική την κάθε προσωπικότητα, αποτελούν τα βιωματικά εργαστήρια του διεθνούς έργου «Recognize and Change».

Το τριετές πρόγραμμα, με συντονιστή το Δήμο του Τορίνο υλοποιείται και στην Ελλάδα από τη Βαρδάκειο Σχολή Ερμούπολης και έχει στόχο την ενδυνάμωση της επίγνωσης της ατομικής ευθύνης και την ενεργητική συμμετοχή νέων στη διάδοση ενός πολιτισμού που «συμπεριλαμβάνει και δεν διακρίνει».

Βασική παράμετρος του «Recognize and Change» είναι η δημιουργία ενός πυρήνα νέων εκπαιδευτών, ηλικίας 19-25 ετών, οι οποίοι αναλαμβάνουν τη διεξαγωγή εργαστηρίων μέσα σε τμήματα Γυμνασίων και Λυκείων.

Οι μαθητές δημιουργούν και διαγωνίζονται

Η βασική εκπαίδευση των συμμετεχόντων στο νησί της Σύρου πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο και πριν από τις διακοπές του Πάσχα, ξεκίνησαν τα βιωματικά εργαστήρια με τη μέθοδο peer to peer στο ΕΠΑΛ (Α’ και Β’ Τάξη) και το Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο – Λύκειο Σύρου. Το -εγκεκριμένο από το υπουργείο Παιδείας- εκπαιδευτικό πρόγραμμα, θα ολοκληρωθεί στα μέσα Μαΐου.

Κατά τη διάρκεια υλοποίησής του, οι μαθητές των τάξεων φτιάχνουν τα δικά τους βίντεο, τα οποία θα αναρτηθούν τον προσεχή Ιούνιο σε σχετική πλατφόρμα του προγράμματος. Οι δημιουργίες από όλα τα τμήματα της χώρας θα διαγωνιστούν και θα διεκδικήσουν κάποιο από τα τρία χρηματικά βραβεία (800 ευρώ), τα οποία και θα απονεμηθούν στους διακριθέντες. Οι χρήστες θα έχουν τη δυνατότητα να ψηφίσουν το βίντεο της αρεσκείας τους έως και τον Αύγουστο.

«Η ανταπόκριση είναι μεγάλη, τα παιδιά συμμετέχουν ενεργά και όλα τα βίντεο που έχουν παραχθεί, μέχρι στιγμής είναι καλοδουλεμένα», δηλώνει στην «Κοινή Γνώμη» η συντονίστρια του προγράμματος στη Σύρο, Βιβέτα Καρποντίνη.

Ανταλλαγή εκπαιδευτών μεταξύ Ελλάδας - Βουλγαρίας

Καθίσταται γνωστό πως, η Ελλάδα ανήκει σε ένα δίκτυο μαζί με τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία. Στο πλαίσιο της ανταλλαγής νέων εκπαιδευτών, ο νεαρός Ντάνιελ από τη Βουλγαρία επισκέφτηκε για έξι ημέρες τη Σύρο, όπου «έδεσε» και συνέπραξε με τους νέους εκπαιδευτές του νησιού, τους οποίους αισθάνθηκε από την πρώτη κιόλας στιγμή, «οικογένειά» του.  

«Νιώθω πάρα πολύ ευτυχισμένος τόσο για τη συμμετοχή μου στο πρόγραμμα, όσο και για την ευκαιρία που μου δόθηκε να φύγω για πρώτη φορά από τη χώρα μου και να επισκεφτώ την Ελλάδα» σημειώνει ο ίδιος. Το παζλ των ευχάριστων αναμνήσεων που θα κρατήσει από τη Σύρο, συμπληρώνουν η εγκάρδια φιλοξενία, η αρμονική συνύπαρξή του με τους συντελεστές του προγράμματος, όσο και η θετική αύρα του νησιού, το οποίο επιθυμεί να επισκεφτεί ξανά το καλοκαίρι μαζί με τους φίλους του.

Αντίστοιχα, τη Βουλγαρία και συγκεκριμένα το Μπουργκάς, τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη στη Βουλγαρική Ακτή της Μαύρης Θάλασσας, θα επισκεφτεί σε δύο εβδομάδες, μία συμμετέχουσα του «Recognize and Change» από τη Σύρο.

«Ανακαλύπτουμε τον εαυτό μας»

Για τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα και την επαφή τους με τους μαθητές της Σύρου, μέσα από τα βιωματικά εργαστήρια στο ΕΠΑΛ και το  ΕΝ.Ε.Ε. Γυμνάσιο – Λύκειο, μίλησαν στην «Κοινή Γνώμη» δύο νέοι εκπαιδευτές.

Η Φλώρα, 20 ετών, ταξίδεψε στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων αποκλειστικά για το «Recognize and Change».  «Χάρηκα πάρα πολύ όταν είδα την προκήρυξη της Βαρδακείου Σχολής και ακόμα περισσότερο, όταν έγινε δεκτή η αίτηση συμμετοχής μου», ανέφερε χαρακτηριστικά. Το πρόγραμμα της έδωσε τη δυνατότητα να καταπιαστεί με θέματα που προβληματίζουν και την ίδια, αλλά και να μάθει πολλά καινούρια πράγματα μέσα από τη συναναστροφή τους τόσο με τους υπόλοιπους νέους εκπαιδευτές, όσο και με τους μαθητές του νησιού. «Έμαθα πολλά για τον εαυτό μου, ενώ βοήθησα κι άλλους να ανακαλύψουν τον δικό τους». Καταλήγοντας, δήλωσε «κερδισμένη» από τη συμμετοχή της και ικανοποιημένη με την έκβαση των εργαστηρίων, τα οποία έδωσαν την ευκαιρία στους μαθητές να εκφράσουν όμορφα συναισθήματα.

Από την άλλη, ο Γιώργος (23 ετών) είναι φοιτητής του Τμήματος Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου στη Σύρο. Μόλις ενημερώθηκε για το έργο από έναν φίλο που ασχολείται με τα προγράμματα της Βαρδακείου, δήλωσε αμέσως συμμετοχή. «Είναι μια διαδικασία προβληματισμού και αναζήτησης των χαρακτηριστικών που συνθέτουν τον εαυτό μας. Ο πλουραλισμός των απόψεων που εκφράζονται κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων έχει μεγάλο ενδιαφέρον. Με πολλές από αυτές ταυτιζόμαστε, ενώ άλλες μας βοηθούν να ανακαλύψουμε και κάποια πράγματα για τον εαυτό μας, που δεν τα είχαμε σκεφτεί έως τώρα. Κάποια προβληματάκια στην αρχή λύθηκαν πολύ εύκολα και κυρίως από την ίδια την ομάδα. Τα παιδιά προβληματίστηκαν με όσα συζητήθηκαν και πέρασαν από το μυαλό τους, έμειναν ενθουσιασμένα και φυσικά ενθουσιάστηκαν με την ιδέα του διαγωνισμού».

Τα αποτελέσματα των εργαστηρίων, καθώς και τα βίντεο που θα διακριθούν στο διαγωνισμό, θα παρουσιαστούν στη Σύρο, τον Σεπτέμβριο του 2018.