Γονείς και εκπαιδευτικοί συζήτησαν στη Βιβλιοθήκη του 4ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης για τον Σχολικό Εκφοβισμό

Επικοινωνία με ειλικρίνεια και σεβασμό

Το φαινόμενο του Σχολικού Εκφοβισμού, καθώς και οι τρόποι αντιμετώπισής του τέθηκαν επί τάπητος στην ανοιχτή επιμορφωτική συνάντηση για γονείς και εκπαιδευτικούς, που διοργανώθηκε από το 4ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης.

Καλεσμένος της Διεύθυνσης ήταν ο Προϊστάμενος του Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων Κυκλάδων, Μίλτος Σακελλαρίου, υπεύθυνος για θέματα ενδοσχολικής βίας και σχολικού εκφοβισμού, ο οποίος έδωσε μία άλλη διάσταση στους γονεϊκούς ρόλους Η εκδήλωση περιελάμβανε επίσης παρουσίαση από την εκπαιδευτικό αγγλικών, Ευαγγελία Παππά.

Οι πληροφορίες αντλήθηκαν από το εκπαιδευτικό υλικό του σεμιναρίου «Ανάπτυξη και λειτουργία Δικτύου πρόληψης και Αντιμετώπισης των Φαινομένων Σχολικής Βίας και Εκφοβισμού», που διοργανώθηκε το ακαδημαϊκό έτος 2016-2017 από το Συμβουλευτικό Σταθμό Νέων Κυκλάδων και το εξ’ Αποστάσεως πρόγραμμα του Πανεπιστημίου Αθηνών «Σχολικός Εκφοβισμός», υπό την αιγίδα της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου.

Στο πλαίσιο της εκδήλωσης υπογραμμίστηκε ότι, τα κύρια χαρακτηριστικά του σχολικού εκφοβισμού είναι η ασυμμετρία δυνάμεων, η συστηματική επανάληψη και η πρόθεση του θύτη να βλάψει το θύμα είτε σωματικά, είτε ψυχολογικά. Επομένως, κατέστη σαφές ότι, ένα καθημερινό πείραγμα μεταξύ δύο φίλων στο σχολείο δεν θεωρείται bullying.

Απαραίτητη προϋπόθεση για την άμεση αντιμετώπιση ακραίων φαινομένων είναι η επικοινωνία και η συνεργασία μεταξύ της σχολικής κοινότητας και των γονέων.

Όπως τόνισε η κ. Παππά, ένα σχολείο οφείλει να στοχεύει στην ενδυνάμωση της ενσυναίσθησης μέσα από την υλοποίηση προγραμμάτων Προαγωγής Ψυχικής Υγείας, που καλούν τους μαθητές να μπουν στη θέση του άλλου, να φερθούν όπως θα ήθελαν να φέρονται και στους ίδιους, να μάθουν να σκέφτονται ομαδικά και να συνεργάζονται.  

Διαχείριση Συναισθημάτων

Όλα τα συναισθήματα είναι για τους ανθρώπους. Καλό θα είναι να μην τοποθετούμε στα παιδιά ένα γυάλινο πλέγμα υπερπροστασίας, από τη δική μας ανασφάλεια και καλή πρόθεση να τα προστατεύσουμε. «Λύπη-χαρά, ηρεμία-θυμός, ευχαρίστηση-απογοήτευση, ζήλια, υπερηφάνεια… Όλα θα τα γευτούνε, αρκεί να ξέρουν να τα διαχειριστούνε. Κι εκεί καλό θα είναι να μη στέλνουμε διπλά μηνύματα. Φροντίζουμε να υπάρχει συνέπεια λόγων-πράξεων. Δίνουμε εμείς το καλό παράδειγμα, ακολουθώντας εμείς πρώτα το δρόμο της ηρεμίας-της ευγένειας-της καλής συμπεριφοράς», ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Παππά.

Οριοθέτηση - Σταθερότητα - Συνέπειες των πράξεών μου

Η διαφορετικότητα των παιδιών χρήζει ίσης και δίκαιης μεταχείρισης. Το σύνθημα «όλοι διαφορετικοί –όλοι ίσοι» ισχύει για όλα τα παιδιά. Όλα τα παιδιά έχουν δικαιώματα αλλά και υποχρεώσεις. Για το λόγο αυτό επισημάνθηκε πως η εκπαιδευτική κοινότητα (μαθητές-εκπαιδευτικοί-γονείς) θα πρέπει με αγάπη, σεβασμό και οριοθέτηση να καλλιεργεί όλες τις πλευρές αυτών, για τη διαμόρφωση του χαρακτήρα των μελλοντικών ενηλίκων, απαλλαγμένων από ανασφάλειες.

«Θεωρώ σημαντικό η σχολική μας κοινότητα, μαθητές-εκπαιδευτικοί-γονείς, να επικοινωνεί με ειλικρίνεια, σεβασμό, ξεκάθαρους ρόλους και όρια, μέσα στο πλαίσιο του σχολείου. Οι προσπάθειες αυτές ξεκινούν πάντα με διάθεση για ειλικρινή βελτίωση των σχέσεων και όχι για να δημιουργήσουν επιφανειακές θετικές ή αρνητικές εντυπώσεις. Η πραγματική επικοινωνία ξεπερνά τους εντυπωσιασμούς και χτίζει ουσιαστική διάδραση», δήλωσε στην «Κοινή Γνώμη» η συντονίστρια της εκδήλωσης, Ευαγγελία Παππά.