«Αναταράξεις» για την πώληση των αεροδρομίων

-Ο. Κεφαλογιάννη: Στοίχημα για την κυβέρνηση οι ιδιωτικοποιήσεις-Εθνική υπόθεση ο τουρισμός -Ν. Συρμαλένιος: Κυβερνητικό άλλοθι για την ιδιωτικοποίηση η ανάγκη εξεύρεσης χρημάτων - Βέβαιη η αύξηση των τιμών ειδικά στις τουριστικές περιοχές
  • Πέμπτη, 21 Μαρτίου, 2013 - 06:00

Για το κόστος των αερομεταφορών και την ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών ερίζουν κυβέρνηση και αντιπολίτευση, αναφορικά με την προωθούμενη διαδικασία αποκρατικοποιήσεων των περιφερειακών αερολιμένων, που είχε προαναγγείλει στις αρχές Μαρτίου ο Υπουργός Ανάπτυξης, Κωστής Χατζηδάκης, δηλώνοντας τότε ότι οι αποκρατικοποιήσεις γίνονται πρωτίστως για αναπτυξιακούς και όχι για ταμειακούς λόγους. Εκπρόσωποι της κυβέρνησης θεωρούν τις αποκρατικοποιήσεις περίπου ως αντίδοτο στην ύφεση, αναφέροντας μόνο «ψιθυριστά» ότι αποτελεί διεθνή υποχρέωση που έχει αναλάβει η χώρα. Στον αντίποδα, η αξιωματική αντιπολίτευση εστιάζει στους κινδύνους που υποκρύπτει η διαδικασία και στα αρνητικά αποτελέσματα που θα επιφέρει για τους πολίτες.

Για βελτιωμένες υπηρεσίες σε λογικές τιμές κάνει λόγο το Υπουργείο

Σε δηλώσεις της προχθές, κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου στο Ηράκλειο Κρήτης, στην οποία παρέστη για την παρουσίαση του νέου προγράμματος δρομολογίων της αεροπορικής εταιρίας Aegean, η Υπουργός Τουρισμού διεμήνυσε ότι η ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αερολιμένων θα βελτιώσει τις παρεχόμενες υπηρεσίες και την ανταγωνιστικότητα των τόπων προορισμού τουριστών. Η κ. Όλγα Κεφαλογιάννη δήλωσε ότι η προώθηση των ιδιωτικοποιήσεων αποτελεί μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση, επισημαίνοντας ότι το Υπουργείο της βρίσκεται σε στενή συνεργασία με το Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για τον σχεδιασμό μιας εθνικής στρατηγικής αεροπορικών μεταφορών, παρακολουθώντας στενά τις πρωτοβουλίες του ΤΑΙΠΕΔ για την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αερολιμένων.

Στην υπουργική ατζέντα για την ανάπτυξη του τουρισμού στην Ελλάδα σε ό,τι αφορά στην πολιτική των αερομεταφορών, σύμφωνα με τα όσα είπε η Υπουργός, ως κρίσιμα ζητήματα τίθενται η εξασφάλιση της ανταγωνιστικότητας των τουριστικών προορισμών, με τη διατήρηση λογικών και ανταγωνιστικών χρεώσεων στους αερολιμένες, και η παροχή κινήτρων για την επέκταση της εποχικότητας (τουλάχιστον από Απρίλιο έως Οκτώβριο) μέσω χαμηλότερων χρεώσεων στους αερολιμένες.

Η κ. Κεφαλογιάννη χαρακτήρισε, εξάλλου, τον τουρισμό ως εθνική υπόθεση, επισημαίνοντας ότι αποτελεί σημαντική δυναμική οικονομική δραστηριότητα, που μπορεί να αποτελέσει βάση ανάπτυξης και εξόδου της χώρας από την κρίση. «Έχουμε αφήσει πίσω μας τις αγκυλώσεις του παρελθόντος και προχωράμε σε βαθιές διαρθρωτικές αλλαγές και μάλιστα σε μικρό χρονικό διάστημα. Τα αποτελέσματα αυτής της ρήξης με το παρελθόν σύντομα θα είναι ορατά και στην ελληνική κοινωνία», υπογράμμισε η Υπουργός.

Ακριβά εισιτήρια, λιγότερα δρομολόγια, χαμηλή ποιότητα υπηρεσιών προβλέπει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ

Αντίθετη άποψη έχει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ αναφορικά με τις προωθούμενες ιδιωτικοποιήσεις των αερολιμένων, μεταξύ αυτών και των έξι αερολιμένων των Κυκλάδων σε Πάρο, Θήρα, Μύκονο, Νάξο, Σύρο και Μήλο. Σε δήλωσή του ο βουλευτής, Νίκος Συρμαλένιος, εκφράζει την πεποίθηση ότι η πώληση των αεροδρομίων της χώρας θα οδηγήσει σε ακριβά εισιτήρια, λιγότερα δρομολόγια και χαμηλή ποιότητα υπηρεσιών, τονίζοντας ότι η κυβέρνηση χρησιμοποιεί ως άλλοθι για την ιδιωτικοποίηση την ανάγκη εξεύρεσης χρημάτων, χωρίς να υπολογίζει ότι αυτά που θα χάσει μπορεί να είναι περισσότερα από αυτά που πρόσκαιρα θα κερδίσει.

Αναλύοντας την άποψη αυτή, ο βουλευτής Κυκλάδων επισημαίνει ότι ειδικά στα νησιά, που αποτελούν τις κατεξοχήν τουριστικές περιοχές της χώρας, οι επενδυτές, επιχειρώντας ταχεία απόσβεση, θα αυξήσουν τις τιμές των εισιτηρίων, καθιστώντας τις αερομεταφορές απαγορευτικές για τους νησιώτες. Την ίδια ώρα, ο κ. Συρμαλένιος κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για το ενδεχόμενο δημιουργίας καρτέλ τιμών, εξαιτίας του τρόπου με τον οποίο προωθείται η ιδιωτικοποίηση, με την ΥΠΑ να «είναι απλώς διακοσμητική και η παρέμβαση του κράτους επουσιώδης».

Κινδυνεύουν τα έργα υποδομών μέσω ΕΣΠΑ

Επιπλέον, ο κ. Συρμαλένιος κάνει αναφορά και στη σκανδαλώδη, όπως τη χαρακτηρίζει, δυνατότητα που δίνεται στους υποψήφιους επενδυτές να μην πληρώνουν στο Ελληνικό Δημόσιο τις δόσεις που προβλέπονται ετησίως από τη σύμβαση που θα υπογράψουν, επικαλούμενοι οικονομικές ζημιές, καθώς, σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, το συμβατικό αντάλλαγμα θα είναι αρχικό εφάπαξ τίμημα και οι ετήσιες πληρωμές, αναλόγως κερδών ή εσόδων. Σύμφωνα με τον κ. Συρμαλένιο, κάτι τέτοιο «θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια σε κάθε είδους λογιστικά τεχνάσματα, προκειμένου τα αεροδρόμια να εμφανίζονται ζημιογόνα, ώστε οι ιδιώτες να απαλλαγούν από την καταβολή χρημάτων».

Σε ό,τι, δε, αφορά τα λιγότερο κερδοφόρα αεροδρόμια που δεν θα πωληθούν, το μέλλον αυτών θεωρείται αβέβαιο, αφού, σήμερα η λειτουργία τους χρηματοδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό, μέσω συμψηφισμού κερδών και ζημιών μεταξύ όλων των αεροδρομίων της χώρας. Αν, όμως, τα αεροδρόμια μιας γεωγραφικής περιοχής ιδιωτικοποιηθούν, ο ιδιώτης δεν θα έχει τη δυνατότητα να λάβει επιδοτήσεις για τις «άγονες» γραμμές, καθώς αυτό απαγορεύεται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Ταυτόχρονα, όπως επισημαίνεται, μια σειρά από αεροδρόμια έχουν εντάξει έργα υποδομών τους στο ΕΣΠΑ, προγράμματα πολλών εκατομμυρίων που κινδυνεύουν να χαθούν σε περίπτωση ιδιωτικοποίησής τους.

Τέλος, ο κ. Συρμαλένιος αναφέρει ότι τα μεικτά αεροδρόμια, αυτά δηλαδή που χρησιμοποιούνται και από τις ένοπλες δυνάμεις, εκχωρούνται δίνοντας τη δυνατότητα στον επενδυτή να κάνει τροποποιήσεις στη λειτουργία τους, μετά από συνεννόηση με το υπουργείο Άμυνας. «Αυτό αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία που θα οδηγήσει σε απίστευτης έμπνευσης καταστάσεις, όπου ιδιώτες και υπουργείο Άμυνας θα ερίζουν για την αναγκαιότητα ή όχι τροποποιήσεων στη λειτουργία αυτών των αεροδρομίων, με ό,τι αυτό σημαίνει για την ασφάλεια, την αμυντική θωράκιση, αλλά και τη διεθνή εικόνα της χώρας», εκτιμά ο βουλευτής Κυκλάδων του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ.