Ξεκίνησε η συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Ναυτιλίας

«Θάλασσα» αντιδράσεων

Τις αναμενόμενες αντιδράσεις προκαλεί το πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας, με τον τίτλο «Περί ανασυγκρότησης του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και άλλες διατάξεις», το οποίο εισήχθη ήδη προς συζήτηση στην επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.

Μια σειρά διατάξεων του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, επηρεάζουν άμεσα το επαγγελματικό μέλλον χιλιάδων ναυτικών, καθώς καταργούνται οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας, όμως παράλληλα αλλάζουν άρδην την εικόνα της ακτοπλοΐας, προς το δυσμενέστερο, γεγονός που θα προκαλέσει ιδιαίτερα προβλήματα στο νησιωτικό χώρο.

Εκτός αυτών προωθείται, η εδώ και καιρό σχεδιαζόμενη παραχώρηση σε ιδιώτες των λιμανιών της χώρας, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται και πολλά νησιωτικά λιμάνια και μαρίνες.

Η ολοένα επιδεινούμενη κατάσταση που επικρατεί στο χώρο της ακτοπλοΐας, εξαιτίας των προβληματικών συνδέσεων, λόγω των μειώσεων των δρομολόγιων, σε συνδυασμό με το υψηλό κόστος των ναύλων, συνυπολογίζοντας και την ανεπαρκή υποδομή των λιμανιών, είναι από τις ανοιχτές πληγές των νησιών.

Έναντι όλων αυτών, η επιλογή της κυβέρνησης, σύμφωνα με τα όσα επιτάσσει η τρόικα, προωθεί λύσεις που θα δυσχεράνουν περεταίρω την κατάσταση.

Αυτό γίνεται εμφανές με τη μείωση στους 8 μήνες της υποχρεωτικής ναυτολόγησης των συμβατικών πλοίων της ακτοπλοΐας και 3+1 μήνες για τα ταχύπλοα, όπως και με την κατάργηση του ορίου των 30 ετών για την ναυτολόγηση πλοίων στην ακτοπλοΐα, με ότι αυτό συνεπάγεται, όπως πολύ καλά γνωρίζει το σύνολο των νησιωτών.

Μειώνεται η σύνθεση των πληρωμάτων της ακτοπλοΐας, από την 1η Νοεμβρίου έως τις 31 Μαρτίου, με τα πλοία να λειτουργούν με το ελάχιστο προσωπικό.

Ν. Συρμαλένιος: «Εξυπηρέτηση των συμφερόντων των εφοπλιστών»

Χαρακτηριστικά είναι τα όσα σημείωσε ο βουλευτής Κυκλάδων, Νίκος Συρμαλένιος, στην εισήγησή του κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής «Το νομοσχέδιο έχει δύο βασικούς στόχους: Πρώτον, να εξυπηρετήσει τα συμφέροντα των εφοπλιστών και των ακτοοπλόων. Δεύτερον, να ανοίξει το δρόμο προς την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών, στοχεύοντας στην ικανοποίηση ιδιωτικών επιχειρηματικών συμφερόντων».

Ειδικά για την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου των ακτοπλοϊκών μεταφορών, ο κ. Συρμαλένιος ανέφερε ότι «θα επιφέρει μεγάλα δεινά τόσο στους ναυτεργάτες, όσο και στα νησιά, ιδιαίτερα τα μικρότερα, τα οποία θα κινδυνεύσουν στην κυριολεξία να μείνουν για μεγάλα διαστήματα χωρίς πλοία».

Κατέθεσε δε τις προτάσεις του κόμματος του, οι οποίες αφορούν στη «δημιουργία ενός δημόσιου – κοινωνικού φορέα χάραξης των δρομολογίων και εκτέλεσης των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, έτσι ώστε το δικαίωμα της μεταφοράς, που αποτελεί αυτονόητο κοινωνικό δικαίωμα, να μπορεί να υλοποιείται απρόσκοπτα καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου». Με την πρόταση αυτή επιδιώκεται «η συνεργασία κράτους και τοπικής αυτοδιοίκησης, δεν καταργεί τους ιδιωτικούς φορείς, αναλαμβάνει όμως πρωτίστως τις γραμμές της ενδοεπικοινωνίας, που κατά βάση χαρακτηρίζονται ως γραμμές δημοσίου συμφέροντος. Δίνει επίσης μια άλλη προοπτική στο σημερινό τέλμα των ακτοπλοϊκών εταιρειών, που χρεοκοπημένες εν πολλοίς από το τραπεζικό σύστημα, μεταθέτουν τα σπασμένα λαθεμένων τους επιλογών στο κοινωνικό σύνολο και στο εργασιακό κόστος».

Ειδικά για τις ιδιωτικοποιήσεις των λιμανιών, ο Κυκλαδίτης βουλευτής αναφέρεται στα νησιά λέγοντας ότι «οι φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης αγωνίστηκαν για πολλά χρόνια για να πετύχουν το αυτονόητο, της διαχείρισης δηλαδή, των λιμανιών των νησιών από την ίδια την τοπική αυτοδιοίκηση. Από τη σύσταση των Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων μέχρι και σήμερα έχουν καταβληθεί σημαντικές προσπάθειες και έχουν επιτευχθεί σε συνεργασία με φορείς της Πολιτείας σημαντικά έργα υποδομής στα λιμάνια. Πραγματοποιήθηκαν μεγάλες κοινωνικές επενδύσεις, προς όφελος όχι μόνο των κατοίκων, αλλά και της εθνικής οικονομίας (ενδεικτικά θα αναφέρω τα λιμάνια της Μυκόνου και της Ρόδου). Αν τελικά προχωρήσουν οι ιδιωτικοποιήσεις σημαντικών λιμανιών της Περιφέρειας, αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την εκμετάλλευση από ιδιώτες λιμανιών με έντονη τουριστική κίνηση και σημαντικά έσοδα, τις υποδομές των οποίων έχει χρηματοδοτήσει, τόσο η Ελλάδα, όσο και η Ε.Ε. Επίσης θα έχει ως αποτέλεσμα να μειωθούν τα έσοδα σε σημαντικό βαθμό για τις τοπικές κοινωνίες, παρά τα αντισταθμιστικά τέλη, τα οποία θεωρούμε βέβαιο ότι θα πρέπει να δοθούν στον αντίστοιχο δήμο. Επίσης δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα λιμάνια αποτελούν σημαντικές πύλες εισόδου και γι’ αυτό ο έλεγχος των λιμανιών θα πρέπει να γίνεται από το δήμο και από τους αρμόδιους κρατικούς φορείς».

Οι αντιδρώντες

Κατόπιν της πρώτης αντίδρασης των ναυτεργατών, όπως δημοσιοποίησε την προηγούμενη εβδομάδα η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ), ότι θα προχωρήσει σε προειδοποιητική απεργία την ημέρα κατάθεσης του στη Βουλή, σειρά παίρνουν τα σωματεία και οι ενώσεις που εκπροσωπούν το σύνολο του ναυτικού κόσμου.

Πλέον στο χορό των αντιδράσεων μπαίνουν η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού, ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εργαζομένων στην Ναυτιλία και τον Τουρισμό, η Ένωση Μονίμων και Δοκίμων Λιμενεργατών ΟΛΠ, η Ένωση Μονίμων Υπαλλήλων ΟΛΠ, η Ένωση Τεχνικών και Χειριστών Υπαλλήλων ΟΛΠ, ο Σύλλογος Υπαλλήλων ΝΑΤ, ο Πανελλήνιος Σύλλογος Υπαλλήλων Υ.Ε.Ν, η Πανελλήνια Ένωση Κυβερνητών – Μηχανοδηγών και η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Πλοηγικής Υπηρεσίας.

Σε κοινό τους κείμενο επισημαίνουν τα προβλήματα που θα δημιουργήσει η τυχόν ψήφιση και εφαρμογή του νομοσχεδίου, οπότε ξεκινούν έναν από κοινού αγώνα για να την αποτρέψουν.

Ως τελικό στόχο θέτουν «την απόσυρση του νομοσχεδίου και την έναρξη ουσιαστικού διαλόγου όπου τα συμφέροντα της κοινωνίας θα προτάσσονται έναντι των συμφερόντων των εφοπλιστών».

Προχωρούν δε σε ενημέρωση των τοπικών κοινωνιών για τις αρνητικές συνέπειες που θα έχει η τυχόν εφαρμογή του νομοσχεδίου.

Γνωστοποιούν την οδυνηρή κατάσταση στην οποία θα περιέλθουν οι ναυτικοί, καθώς θα πληγούν από την ανεργία στο σύνολο τους, επισημαίνουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα λιμάνια των νησιών, με την κυβέρνηση αντί να βοηθήσει ουσιαστικά τους δημόσιους φορείς διαχείρισης, επιλέγει να τα παραχωρήσει στον οποιοδήποτε ιδιώτη ενδιαφερθεί, με αποτέλεσμα να διαμορφωθεί μια κερδοφόρα για αυτόν τιμολογιακή πολιτική, ενώ θα επικρατήσει ένας εργασιακός μεσαίωνας.

Στους ιδιώτες περνά και η Πλοηγική Υπηρεσία, παρά του ότι ανάλογες ρυθμίσεις ιδιωτικοποίησης των υπηρεσιών πλοήγησης έχουν απορριφθεί στο παρελθόν από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Και όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην κοινή τους ανακοίνωση «Από αυτόν τον φαινομενικά παράλογο σχεδιασμό οι μόνοι που ωφελούνται είναι οι εφοπλιστές, διότι σε ένα κολοβό υπουργείο μπορούν να υπαγορεύσουν τις δικές τους προτεραιότητες πολιτικής. Μια στρατιωτικοποιημένη δομή δεν έχει τη δυνατότητα ν’ ασκεί αυτόνομη πολιτική, να έχει απορίες και αντιρρήσεις, απλά εκτελεί εντολές. Η προοπτική αυτή είναι επικίνδυνη για την ελληνική ναυτιλία και τα νησιά».