Διχάζουν τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια ασφαλείας

Εν μέσω πυρών οι νησιώτες

Απεργίες πυροδοτεί το νομοσχέδιο για τη ναυτιλία

Περισσότερη φουρτούνα παρά νηνεμία, στα ήδη ταραγμένα νερά του Αιγαίου, προκάλεσε η πρόταση του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Κωστή Μουσουρούλη, για ύπαρξη ακτοπλοϊκού δρομολογίου ασφαλείας κατά τη διάρκεια πολυήμερων απεργιακών κινητοποιήσεων των ναυτικών.

Η ασάφεια όσον αφορά στις γραμμές που θα εξυπηρετούνται και τη συχνότητα των δρομολογίων ασφαλείας, η διατύπωση περί απόφασης του υπουργού για τον καθορισμό τους και η γενικόλογη περιγραφή της πρότασης, υπήρξε η αφορμή πολιτικών αντιπαραθέσεων μεταξύ των εκπροσώπων των κομμάτων και με τον ναυτικό κόσμο από τη μια να αισθάνεται ότι θίγεται άμεσα το δικαίωμα του στην απεργία και τους νησιώτες από την άλλη να γίνονται για ακόμα μια φορά τα «απόνερα» όλων αυτών.

Το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας, για την "ανασυγκρότηση του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και άλλες διατάξεις", το οποίο εισάγεται την Τρίτη 16 Απριλίου, στην ολομέλεια της Βουλής προς συζήτηση, έχει ήδη συναντήσει αντιδράσεις και διαφωνίες των ναυτικών συνδικαλιστικών οργανώσεων.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα και οι πρόσθετες τροπολογίες που πρόκειται να συμπληρωθούν, μία εκ των οποίων αφορά και στη συγκεκριμένη υπουργική πρόταση, να τύχουν της ίδιας αντιμετώπισης.

Άλλωστε την τελευταία ημέρα επεξεργασίας του νομοσχεδίου στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, οι 26 νομοτεχνικές βελτιώσεις του νομοσχεδίου που παρουσίασε ο κ. Μουσουρούλης, δεν αφορούσαν σε κανένα από τα καίρια θέματα που έχουν εγείρει τις ενστάσεις του ναυτικού κόσμου.

Έναρξη κινητοποιήσεων

Εξ αρχής η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία είχε προαναγγείλει 24ωρη προειδοποιητική απεργία σε όλες τις κατηγορίες πλοίων, την ημέρα εισαγωγής του νομοσχεδίου στη Βουλή, με αποτέλεσμα τα πλοία να παραμείνουν δεμένα από τις 6 το πρωί της Τρίτης 16/4 έως και τις 6 το πρωί της Τετάρτης 17/4.

Όπως αναφέρει η ΠΝΟ «δεν είναι διατεθειμένη να αποδεχθεί τετελεσμένα όπως αυτά που περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο», το οποίο χαρακτηρίζει «ταφόπλακα των δικαιωμάτων των Ελλήνων ναυτεργατών», ενώ από στελέχη της έχει υπάρξει η προειδοποίηση ότι σε περίπτωση που τελικά περάσει το νομοσχέδιο ως έχει, χωρίς τις μετατροπές που ζητούν οι ναυτεργάτες, τότε αυτοί θα κλιμακώσουν τις κινητοποιήσεις τους.

Στο ίδιο μήκος κύματος και οι υπόλοιπες ναυτεργατικές συνδικαλιστικές οργανώσεις, με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού, κ. Αντώνη Νταλακογιώργο, να ζητά την απόσυρση του πολυνομοσχεδίου, ενώ ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας, κ. Γιώργος Γεωργακόπουλος, μίλησε για νομοσχέδιο «σκούπα» που έρχεται να ισοπεδώσει θέματα που έχουν να κάνουν με τη ναυτιλία και να ξεπουλήσει τα λιμάνια.

Για προβλήματα κατά την εφαρμογή του, έκανε λόγο ο βουλευτής Α΄ Πειραιά του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Θοδωρής Δρίτσας, «διότι οι διατάξεις που εισάγει οδηγούν σε απορρύθμιση του συνόλου της ναυτιλιακής και λιμενικής δραστηριότητας και γι’ αυτό απορρίφθηκε από τη μεγάλη πλειοψηφία των φορέων που εμπλέκονται με τη ναυτιλία».

Π. Καμμένος: «Εάν υπάρξει συγκεκριμένη πρόταση θα τη δούμε»

Ειδικά για την δρομολόγηση πλοίων ασφαλείας κατά τη διάρκεια απεργιών, να σημειωθεί ότι πρόκειται για πρωτοβουλία του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ κ. Κώστα Τριαντάφυλλου, η οποία κατέληξε, σε συνεννόηση με τον υπουργό κ. Μουσουρούλη, στη διαμόρφωση της πρότασης.

Τοποθετούμενος επ’ αυτής, ο πρόεδρος των Ανεξάρτητων Ελλήνων κ. Πάνος Καμμένος, δήλωσε στην «Κοινή Γνώμη» ότι πρέπει να αποσαφηνιστεί τι νοείται ως δρομολόγιο ασφαλείας, αναφέροντας ότι «Το δρομολόγιο ασφαλείας σημαίνει σύνδεση με όλα τα νησιά. Αυτή τη στιγμή τα νησιά συνδέονται με τα διοικητικά κέντρα και τον Πειραιά με ελάχιστα δρομολόγια, τα οποία θα μπορούσε κανείς να χαρακτηρίσει «δρομολόγια ασφαλείας». Πρώτα απ’ όλα πρέπει να εξηγήσουν τι εννοούν λέγοντας δρομολόγιο ασφαλείας. Δηλαδή ένα καράβι να περιμένει στον Πειραιά σε περίπτωση που παραστεί ανάγκη; Δύο καράβια που θα εκτελούν, ένα τη γραμμή Κυκλάδες και ένα τη γραμμή Δωδεκάνησα;».

Κρίνει ότι «δεν υπάρχει λογική σε αυτό το οποίο λένε», διότι όπως εξηγεί «με το νόημα που δίνουν ότι πρέπει να έχουν σύνδεση όλα τα νησιά, θα πρέπει ουσιαστικά να μιλήσουν για τον έλεγχο του συνόλου της ακτοπλοΐας και για την απαγόρευση της απεργίας».

Σύμφωνα με όλα αυτά συμπληρώνει «εάν κάνουν μία συγκεκριμένη πρόταση θα τη δούμε».

Καταλήγει δε ότι «ουσιαστικά δεν υπάρχει δρομολόγιο ασφαλείας όταν όλα τα νησιά πρέπει να έχουν επικοινωνία. Σε περιπτώσεις απεργίας η ΠΝΟ να φροντίζει και να κάνει προτάσεις κάθε φορά, προκειμένου να υπάρχει διασύνδεση με τα νησιά, αναλόγως με το πόσες μέρες είναι η απεργία και πόσες μέρες θα πρέπει να διασφαλίζεται η επικοινωνία των νησιών».

Π. Ρήγας: «Διατύπωση κοινών θέσεων και μελέτη των λεπτομερειών»

Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ κ. Παναγιώτης Ρήγας, μίλησε για ανάγκη συλλογικής διατύπωσης της πρότασης, ώστε να υπάρξει «αντιμετώπιση της απεργίας, αν ήταν δυνατόν με διακομματική κατ’ αρχήν συνεργασία και διατύπωση κοινής θέσης και βεβαίως σε συνεννόηση με τους ναυτικούς».

Μίλησε για σύγκρουση έννομων αγαθών «από τη μία είναι το δικαίωμα των εργαζομένων στην απεργία, το οποίο είναι ιερό, αλλά τελικά πολύ πιο ιερό είναι το δικαίωμα στη ζωή των νησιωτών. Αυτά εάν τα βάλουμε στη ζυγαριά αυτή θα γείρει προς το δικαίωμα που έχουν οι νησιώτες να μην αποξενώνονται να μην αποκόπτονται από την ηπειρωτική χώρα και να μπορούν να επικοινωνήσουν μεταξύ τους».

Χαρακτηρίζει την πρωτοβουλία σωστή, όμως διευκρινίζει ότι χρειάζεται να «μελετηθεί στις λεπτομέρειες της, έτσι ώστε να επιτυγχάνεται ο σκοπός για τον οποίο αναλαμβάνεται. Δηλαδή να υπάρχει μία στοιχειώδης εξυπηρέτηση των νησιών και των κεντρικών δρομολογιακών γραμμών κατά τις ημέρες της απεργίας, με το πλοίο και το πλήρωμα ασφαλείας και η επικοινωνία των νησιών να διεξάγεται με ασφαλή τρόπο και με την κανονικότητα που η απεργία επιτρέπει. Δεν συζητάμε να κρατηθούν όσα πλοία προβλέπονται στα δρομολόγια αλλά να υπάρχει το μίνιμουμ της εξυπηρέτησης που πρέπει να έχουν τα νησιά».

Δεν παραλείπει δε να στραφεί κατά του ΣΥΡΙΖΑ, χαρακτηρίζοντας τη στάση του «πολιτικά ερμαφρόδιτη», διότι όπως αναφέρει «θα πρέπει να εγκαταλείψει τη διγλωσσία σε όλα τα θέματα και να πει καθαρά αν θέλει ή όχι να υπάρχει εξυπηρέτηση των νησιών κατά τις ημέρες της απεργίας και αν θέλει να πει τον τρόπο και όχι με γενικολογίες».