Αδιαφανείς διαδικασίες καταγγέλλει ο ΣΥΡΙΖΑ για τη μελέτη των περιβαλλοντικών επιπτώσεων του ναυαγίου του Sea Diamond

Ανάμεσα σε δημόσιο και πλοιοκτήτρια το ΕΛΚΕΘΕ

  • Τρίτη, 14 Μαΐου, 2013 - 06:00

Ζήτημα διαπλοκής του Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ) με την πλοιοκτήτρια εταιρία του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond, το οποίο ναυάγησε το 2007 στη Σαντορίνη, φέρνει στην επιφάνεια ερώτηση των βουλευτών Νίκου Συρμαλένιου και Θοδωρή Δρίτσα προς τους Υπουργούς Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Ναυτιλίας και Αιγαίου και Περιβάλλοντος, Κλιματικής Αλλαγής και Ενέργειας.

Οι δύο βουλευτές αναφέρουν ότι «ενώ όλοι είχαν την εντύπωση ότι το ΕΛΚΕΘΕ μελετά και συντάσσει τις εκθέσεις του, ως δημόσιος Οργανισμός, χωρίς καμιά εξάρτηση ή όποια σχέση με τους φορείς του ναυαγίου», προσφάτως λόγω της δίκης που διεξάγεται από τις 26 Μαρτίου στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο Πειραιά, αποκαλύφθηκε ότι το ΕΛΚΕΘΕ, στο οποίο είχε ανατεθεί από το ελληνικό δημόσιο η σύνταξη μελέτης για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του ναυαγίου στο θαλάσσιο οικοσύστημα της περιοχής, ήδη είχε συνάψει από τον Απρίλιο του 2007 σύμβαση και με την πλοιοκτήτρια εταιρία LOUIS HELLENIC CRUISES LTD.

Κανείς δεν γνώριζε τίποτα

Σύμφωνα με τους δύο βουλευτές, το ΕΛΚΕΘΕ φέρεται να έχει εισπράξει από την εταιρεία το ποσό των 358.400 ευρώ για την εκτέλεση έργων που του ανατέθηκαν με σύμβαση για το διάστημα από 28/4/2007 έως και 8/5/2007. Μάλιστα, όπως σημειώνεται, οι διαδικασίες σύναψης της σύμβασης δεν είχαν «ποτέ δημόσια ανακοινωθεί και ο άμεσα ενδιαφερόμενος θηραϊκός λαός δεν γνώριζε και δεν είχε πληροφορηθεί απολύτως τίποτα».

Δεν βλέπει ρύπανση το ΕΛΚΕΘΕ

Το ΕΛΚΕΘΕ, Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου που εποπτεύεται από το Υπουργείο Ανάπτυξης, είναι ερευνητικό κέντρο, το οποίο κατά τακτά χρονικά διαστήματα συντάσσει εκθέσεις σχετικές με τις επιπτώσεις του ναυαγίου. Σύμφωνα με την έκθεσή του, η οποία παρουσιάστηκε και στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο Πειραιά, οι βιοκοινωνίες των θαλάσσιων οργανισμών στην περιοχή γύρω από το ναυάγιο παραμένουν υγιείς, ενώ έχει διαπιστώσει αμελητέες επιπτώσεις στο οικοσύστημα.

Το πόρισμα του ΕΛΚΕΘΕ έρχεται, πάντως, σε αντίθεση με έρευνα που έχει διεξάγει ο καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης, Ευάγγελος Γιδαράκος, ειδικός σε θέματα διαχείρισης τοξικών και επικίνδυνων αποβλήτων, σύμφωνα με την οποία, υπάρχει κίνδυνος έκλυσης τοξικών ουσιών και βαρέων μετάλλων προϊούσας της διάβρωσης του σκάφους, ενώ γινόταν επίσης λόγος και για τον εντοπισμό βαρέων μετάλλων σε ψάρια της περιοχής (σε ποσοστό που προσέγγιζε το 50%) και σε επίπεδα που υπερβαίνουν κατά πολύ τις επιτρεπτές τιμές. Ο ίδιος ο κ. Γιδαράκος έχει, άλλωστε, επανειλημμένως δηλώσει ότι θεωρεί το ναυάγιο του Sea Diamond ως το μεγαλύτερο περιβαλλοντολογικό πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει η χώρα μας.

Να προσκομιστούν οι συμβάσεις και οι εκθέσεις του ΕΛΚΕΘΕ

Οι κ.κ. Συρμαλένιος και Δρίτσας ερωτούν τους συναρμοδίους Υπουργούς εάν γνώριζαν την κατάρτιση της σύμβασης μεταξύ ΕΛΚΕΘΕ και πλοιοκτήτριας εταιρίας, και ειδικά αν είχαν υπόψη τους ότι οι σχετικές μελέτες του ΕΛΚΕΘΕ έγιναν επί πληρωμή από την πλοιοκτήτρια εταιρεία, ζητώντας να ενημερωθούν γιατί κάτι τέτοιο δεν έχει ανακοινωθεί δημοσίως. Μάλιστα, θέτουν θέμα διαφάνειας των διαδικασιών, εφόσον, όπως σημειώνουν, η σύμβαση έγινε με απευθείας ανάθεση και χωρίς να έχει προκηρυχθεί διαγωνισμός. Οι δύο βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ ζητούν από τους Υπουργούς να καταθέσουν τις όποιες συμβάσεις έχουν υπογραφεί μεταξύ του ΕΛΚΕΘΕ και των πλοιοκτητών ή εκπροσώπων της εταιρείας του ναυαγήσαντος πλοίου, τις σχετικές αποδείξεις πληρωμών από το έτος 2007 μέχρι και σήμερα, καθώς και τις εκθέσεις που έχει συντάξει το ΕΛΚΕΘΕ για το θέμα του Sea Diamond.


Σχόλια

Λυκούσης Βασίλης Παρ, 17 Μαΐου. 2013 - 0:29

Σας ενημερώνω και πρός αποκατάσταση της αλήθειας οτι η επερώτηση των συγκεκριμένων βουλευτών δεν εχει βάση και πιστεύω οτι εγινε χωρίς ουσιαστικά στοιχεία και ισως απο λάθος πληροφόρηση. Αν ειχαν επικοινωνήσει με το ΕΛΚΕΘΕ οι απαντήσεις ειναι απλές και προφανείς. Τους παραρακαλώ να το πράξουν και τώρα. Το ΕΛΚΕΘΕ ειναι ο εθνικός θεματοφύλακας αλλα και ο μοναδικός αξιόπιστος και πιστοποιημένος σύμβουλος της πολιτείας σε θέματα θαλάσσιου περιβάλλοντος και τεχνολογίας. Ηταν και ειναι παρών σε ολα τα μεγάλα ναυτικά ατυχήματα (Σινούκ-Αθως, ελικόπτερα ΕΚΑΒ, αεροπλάνα ΠΑ κα) μετα απο πρόσκληση της πολιτείας και πάντα με αμεση ανταπόκριση λόγω της μοναδικής επιχειρησιακής δυνατότητας που του δίδουν οι υλικοτεχνικές του υποδομές, η τεχνογνωσία, η υψηλή επιστημονική κατάρτηση, η επαγγελματικότητα των τεχνικών αναλυτών, τα πιστοποιημένα εργαστήρια. Το πιό σημαντικό ομως ειναι η διεπιστημονική προσέγγιση του θαλάσσιου περιβάλλοντος απο διαφόρων ειδικοτήτων βιολόγους, χημικούς, φυσικούς γεωλόγους, χημικούς μηχανικούς, ναυπηγούς μηχανικούς και πολιτικούς μηχανικούς που κατέστησαν το ΕΛΚΕΘΕ πρωτοπόρο σε Ευρωπαικό επίπεδο ως προς την επιτυχία σε υψηλού επιπέδου ανταγωνιστικά προγράμματα. Αυτό αποτελεί και το συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχεση με μικρές ομάδες μεμονομένων επιστημόνων και φοιτητών δίδοντας στο ΕΛΚΕΘΕ την μοναδική δυνατότητα να διεξάγει ολοκληρωμένες διεπιστημονικές μελέτες του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Με βάση το ανωτέρω πλαίσιο πρέπει να κατανοηθούν και οι μόνες αξιόπιστες ερευνες που διεξάγει το ΕΛΚΕΘΕ στην περιοχή της καλδέρας τόσο γιά την περίπτωση του ναυαγίου αλλα και γενικώτερα για την ηφαιστειότητα της περιοχής κατα την τελευταία δεκαετία. Σε οτι αφορά την σύμβαση που αναφέρονται οι βουλευτές αλλα και οτι "κανείς δεν γνώριζε τίποτα" η σύμβαση αυτή "επεβλήθη" από την ελληνική πολιτεία και ζητήθηκε απο το ΕΛΚΕΘΕ να επιχειρήσει αμεσα λόγω του επείγοντος του χαρακτήρα αλλα και λόγω οτι διέθετε τόναπαραίτητο εξειδικευμένο εξοπλισμό. Αφορούσε "χειρουργικού χαρακτήρα" ερευνα με το τηλεκατευθυνόμενο οχημα (ROV) για να διαπιστωθει η θέση και να αποτυπωθεί (τρισδιάστατα) φωτογραφικά-video το ναυάγιο αλλα και προσπάθεια εντοπισμού του Γάλλου αγνοούμενου, να εντοπιστεί και να ανελκιστεί το "μαύρο κουτί" του ναυαγίου το επιχείρηση εξαιρετικού ρίσκου που πραγματοποιήθηκε με εξαιρετική επιτυχία και τέλος εγινε λεπτομερειακή βυθομετρική αποτύπωση της περιοχής του ναυαγίου αλλα και αποτύπωση των ιζηματολογικών και ωρισμένων γεωλογικών χαρακτηριστικών. Οι εντατικές αυτές ερευνες διήρκεσαν περίπου 20 ημέρες το δε συνολικό ποσό που αναφέρεται, και ειναι αληθές, ειναι ελάχιστο με βάσει τα διεθνείς προδιαγραφές και θεωρείται τιμή "κόστους" οπως συνήθως κάνει το ΕΛΚΕΘΕ σε περιπτώσεις εθνικής εμβέλειας επιχειρήσεις και ειναι τουλάχιστον 50-60% μικρότερες απο κοστολογήσεις ιδιωτών για τα ιδια εργα. Το πλέον σημαντικό που θα πρέπει να σημειώσω ειναι οτι λόγω της σοβαρότητας του επιχειρήματος τον συντονισμό τον ειχε αναλάβει εισαγγελέας με παρουσία ανώτερων αξιωματικών του ΥΕΝ με πλήρη γνώση του υπουργού ΥΕΝ, του δημάρχου Θήρας, με καθημερινές παρουσιάσεις της τηλεόρασης και συνεντελυξεις οπως του Γενικού Γραμματέα Ερευνας και Τεχνολογίας του ΥΠΑΝ κλπ. Υπεύθυνος και γενικός συντονιστής του προγράμματος ηταν ο Πρόεδρος του ΕΛΚΕΘΕ καθ Γ.Χρόνης. Οχι μόνο λοιπόν δεν ηταν κρυφό αλλα κύριο θέμα στις τηλεοπτικές ειδήσεις και φυσικά ηταν ενήμερος ο Θηραικός λαός. Τελειώνοντας θέλω να σας διαβεβαιώσω οτι το ΕΛΚΕΘΕ ειναι ο μοναδικός Ελληνικός φορέας που παρέχει αξιόπιστα στοιχεία και πιστοποιημένες μελέτες για το θαλάσσιο περιβάλλον στο πλαίσιο της ολοκληρωμένης και ολιστικής προσέγγισης χωρίς ατομικές και προσωπικές φιλοδοξίες των ερευνητών, προβολές μέσω ΜΜΕ κλπ. Δεν αποτυπώνει και παρουσιάζει αποτελέσματα του θαλάσσιου περιβάλλοντος κατα παραγγελία, δεν ωραιοποιεί η υπερβάλλει για ιδιον οφελος. Ειμαι στην διάθεσή σας για κάθε πληροφορία. Με εκτίμηση Δρ. Βασίλης Λυκούσης Διευθυντής του Ινστιτούτου Ωκεανογραφίας Ελληνικό Κέντρο Θαλάσσιων Ερευνών

MANOLIS STEFANAKIS Τρί, 28 Μαΐου. 2013 - 11:09

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΟ ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. Γούρνες Πεδιάδος, Πέμπτη 23 Μαίου 2013 Αρ. πρωτ.: 339 ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ – ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ Σχετικά με την πρόσφατη ερώτηση των βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ Κυκλάδων Ν. Συρμαλένιου και Α’ Πειραιώς Θ. Δρίτσα για τη συμμετοχή του ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. στις ερευνητικές δραστηριότητες στη θαλάσσια περιοχή που σχετίζεται με το ναυάγιο Sea Diamond οφείλουμε να αναφέρουμε τα εξής: Η πλοιοκτήτρια εταιρία όφειλε σύμφωνα με το νόμο, μετά το ναυάγιο να διασφαλίσει με δικό της κόστος την έρευνα για τον εντοπισμό τυχόν αγνοουμένων καθώς και την ανάσυρση του καταγραφέα ταξιδιού. Η έρευνα ανατέθηκε κατεπειγόντως και κατόπιν υποδείξεως της Πολιτείας από την πλοιοκτήτρια εταιρεία στο ΕΛΚΕΘΕ, στο μοναδικό, πιστοποιημένο, αξιόπιστο και διαθέτοντα τον κατάλληλο εξειδικευμένο εξοπλισμό και υποδομές θαλάσσιας επισκόπησης (ηχοβολιστικό πλευρικής διασκόπησης, πολυκαναλικό ηχοβολιστικό, ηχοβολιστικό 3.5khz καθώς επίσης υποβρύχιο τηλεχειριζόμενο όχημα [ROV] για την βιντεοσκόπηση), Δημόσιο Εθνικό Φορέα και σύμβουλο της Πολιτείας. Η έρευνα περιελάμβανε 1. Τρισδιάστατη χαρτογραφική απεικόνιση του ναυαγίου και του βυθού σε ακτίνα 50 μ πέριξ του ναυαγίου. 2. Λεπτομερής επιθεώρηση και καταγραφή του ναυαγίου, εντοπισμός και ανέλκυση του καταγραφέα ταξιδιού («Μαύρο Κουτί»). 3. Καταγραφή και περιγραφή της σύστασης του πυθμένα και της φυσικής γωνίας αναπαύσεως των υποστρωμάτων του πυθμένα στην περιοχή του ναυαγίου. Οι εντατικές αυτές έρευνες διήρκεσαν περίπου 20 ημέρες και αφορούσαν "χειρουργικού χαρακτήρα" έρευνα με το τηλεκατευθυνόμενο όχημα (ROV) για να διαπιστωθεί η θέση και να αποτυπωθεί τρισδιάστατα (φωτογραφικά-video) το ναυάγιο αλλά και προσπάθεια εντοπισμού του Γάλλου αγνοούμενου, εντοπισμού και ανέλκυσης του "μαύρου κουτιού" του ναυαγίου. Ήταν μια επιχείρηση μεγάλου ρίσκου που πραγματοποιήθηκε με εξαιρετική επιτυχία. Λόγω της σοβαρότητας του επιχειρήματος, τον συντονισμό είχε αναλάβει εισαγγελέας, παρουσία ανώτερων αξιωματικών του Υ.Ε.Ν., με πλήρη γνώση του υπουργού Υ.Ε.Ν., του δημάρχου Θήρας, με καθημερινές παρουσιάσεις της τηλεόρασης και συνεντεύξεις όπως του Γενικού Γραμματέα Έρευνας και Τεχνολογίας, του Υπουργού Ανάπτυξης κλπ. Υπεύθυνος και γενικός συντονιστής του προγράμματος ήταν ο τέως Πρόεδρος του ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. καθ Γ. Χρόνης. Όχι μόνο λοιπόν δεν ήταν κρυφό αλλά κύριο θέμα στις τηλεοπτικές ειδήσεις και φυσικά ήταν ενήμερος τόσο ο Θηραϊκός, όπως και όλος ο Ελληνικός λαός. Η αμοιβή του ΕΛΚΕΘΕ περιελάμβανε το κόστος χρήσης ωκεανογραφικού σκάφους, το οποίο είναι απαραίτητο για τέτοιες ωκεανογραφικές έρευνες, το κόστος συντήρησης, απόσβεσης, επισκευής και κινδύνου απώλειας των οργάνων και αμοιβές προσωπικού, είναι δε, ελάχιστο βάσει των διεθνών προδιαγραφών και θεωρείται τιμή "κόστους" όπως συνήθως κάνει το ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. σε περιπτώσεις εθνικής εμβέλειας επιχειρήσεις και είναι τουλάχιστον 50-60% μικρότερες από κοστολογήσεις ιδιωτών για τα παρόμοια έργα. Το ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. • Είναι ένα Ν.Π.Δ.Δ., ο προϋπολογισμός του οποίου καλύπτει την μισθοδοσία του προσωπικού και μόνο. Οι συντηρήσεις οργάνων, ωκεανογραφικών σκαφών, μισθοδοσία συμβασιούχων, λειτουργικά έξοδα (ηλεκτρικό, τηλέφωνα, φύλαξη εγκαταστάσεων, καθαρισμός κτιρίων, κλπ) καλύπτονται από τα ερευνητικά προγράμματα που εκτελεί το Κέντρο. • Ήταν και είναι παρόν σε όλα τα μεγάλα ναυτικά ατυχήματα (εντοπισμός και ανέλκυση των συντριμμιών του στρατιωτικού ελικόπτερο τύπου «ΣΙΝΟΥΚ» που κατέπεσε ανοιχτά του Άθω, ελικόπτερα ΕΚΑΒ, ανέλκυση των συντριμμιών μαχητικών αεροσκαφών F-16 που κατέπεσαν νότια της Κρήτης, κ.α.) μετά από πρόσκληση της πολιτείας και πάντα με άμεση ανταπόκριση λόγω της μοναδικής επιχειρησιακής δυνατότητας που του δίδουν οι υλικοτεχνικές του υποδομές, η τεχνογνωσία, η υψηλή επιστημονική κατάρτιση, η επαγγελματικότητα των τεχνικών αναλυτών, τα πιστοποιημένα εργαστήρια. Το πιο σημαντικό όμως είναι η διεπιστημονική προσέγγιση του θαλάσσιου περιβάλλοντος από επιστήμονες διαφόρων ειδικοτήτων βιολόγους, χημικούς, φυσικούς γεωλόγους, χημικούς μηχανικούς, ναυπηγούς μηχανικούς και πολιτικούς μηχανικούς, που κατέστησαν το ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. πρωτοπόρο σε Ευρωπαϊκό επίπεδο ως προς την επιτυχία σε υψηλού επιπέδου ανταγωνιστικά προγράμματα. Αυτό αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση με μικρές ομάδες μεμονωμένων επιστημόνων και φοιτητών και δίνει στο ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. την μοναδική δυνατότητα να διεξάγει ολοκληρωμένες διεπιστημονικές μελέτες στο θαλάσσιο περιβάλλον. Τέλος, πρέπει να διευκρινισθεί ότι οι έρευνες και οι αναλύσεις που πραγματοποιεί το ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε ακολουθούν τα τελευταία διεθνή επιστημονικά πρωτόκολλα και έχουν επανειλημμένα κριθεί ως αξιόπιστα από διεθνείς αρμόδιους φορείς. Όπως σε όλα τα ερευνητικά κέντρα παγκοσμίως, η έρευνα που διεξάγει το ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε μπορεί να χρηματοδοτηθεί από ιδιωτικούς φορείς, αλλά σε καμία περίπτωση τα αποτελέσματα δεν είναι κατά παραγγελία ή κατευθυνόμενα. Για το Δ.Σ. του Πανελλήνιου Συλλόγου Εργαζομένων στο ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. Ο Πρόεδρος Μ. Στεφανάκης Ο Γεν. Γραμματέας Δ. Ποδάρας