Άρση της επίταξης των ναυτικών

Απεργιακή κινητοποίηση της ΠΝΟ στις 6 Νοεμβρίου

Εισήγηση για άρση της επιστράτευσης των ναυτικών, κατατέθηκε προς τον πρωθυπουργό, Αντώνη Σαμαρά, από τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, προκειμένου να λήξει η επίταξη και πολιτική κινητοποίηση στην οποία είχαν υπαχθεί, από το πρωί της 6ης Φεβρουαρίου 2013, τα πληρώματα όλων των πλοίων του Εμπορικού Ναυτικού.

Σύμφωνα με τον κ. Βαρβιτσιώτη, με την πρόταση αυτή «υλοποιείται ένα πάγιο αίτημα της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας. Με αυτόν τον τρόπο επικυρώνουμε τη δημιουργική συνεργασία που έχουμε ξεκινήσει μαζί της, με κοινό γνώμονα το συμφέρον της κοινωνίας. Στην εθνική προσπάθεια που καταβάλλουμε για να βγει η χώρα από την κρίση, ο Έλληνας ναυτικός διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο».

Ο υπουργός Ναυτιλία σε τοποθέτηση του σχετικά με το θέμα ανέφερε ότι «δεν είμαστε σε συγκρουσιακή λογική αυτήν την περίοδο. Αντιθέτως, έχουμε κάνει ορισμένα βήματα μπροστά».

Έστειλε παράλληλα το μήνυμα προς την ΠΝΟ ότι «αν θεωρήσουν ότι αυτό είναι μια λευκή επιταγή στα χέρια τους για να πάμε σε μεγάλες απεργίες, οι οποίες δεν έχουν και αντικείμενο και θα προκαλέσουν έλλειμμα τροφοδοσίας στα νησιά, τότε βεβαίως και θα επανεξετάσουμε το μέτρο».

Από την πλευρά των ναυτικών, ο γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας, Γιάννης Χαλάς, χαρακτήρισε σωστή την κίνηση αυτή του υπουργού, όμως σχολίασε πως «Το θέμα της πολιτικής επιστράτευσης το έχουμε ξεπεράσει και δεν είναι αυτό που θα σταματήσει μια κινητοποίηση. Τέτοιου είδους κινήσεις, με την έννοια ότι είμαστε σε ένα ελεύθερο κράτος δεν θα έπρεπε να γίνονται».

Δεν παρέλειψε όμως να αναφερθεί και στα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Έλληνες ναυτικοί, καθώς σε πολλά πληρώματα πλοίων της ακτοπλοΐας οφείλονται δεδουλευμένα, ενώ έχουν γίνει μειώσεις μισθών που φθάνουν περίπου το 20% και δεν πληρώνεται ο πραγματικός αριθμός των υπερωριών εργασίας.

Όπως χαρακτηριστικά είπε «Στα πληρώματα αυτή τη στιγμή βασιλεύει ο φόβος της ανασφάλειας και της απόλυσης και κανείς δεν καταγγέλλει επισήμως τις μισθολογικές παραβιάσεις εταιρειών στα λιμεναρχεία, ενώ πρόσθεσε ότι «έχει παραδοθεί στο υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου κατάλογος με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Έλληνες ναυτικοί δεν έχει γίνει καμία συζήτηση μέχρι σήμερα για το θέμα της ανεργίας και το πως μπορούν να προστατευθούν οι Έλληνες ναυτικοί».

Τόνισε ότι «Αυτό που θέλουν κυβέρνηση και πλοιοκτησία είναι να υποβαθμίσουν τον Έλληνα ναυτικό με ότι αυτό συνεπάγεται» συμπληρώνοντας πως «όλοι οι αγώνες που έγιναν για να παίρνουν κάποιοι ναυτικοί μια αξιοπρεπή σύνταξη, χάθηκαν στη λαίλαπα των μνημονίων».

Το ιστορικό της επίταξης

Οι πολυήμερες απεργιακές κινητοποιήσεις, στις αρχές του έτους, που πραγματοποίησαν οι ναυτικοί, αντιδρώντας στο νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας και ζητώντας τη δέσμευση των ακτοοπλόων για έναρξη διαπραγματεύσεων για συλλογική σύμβαση εργασίας, τη διασφάλιση της χρηματοδότησης και την αναβάθμιση του Οίκου Ναύτου και την αυτοτέλεια του Γραφείου Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας.

Τότε η κυβέρνηση προχώρησε στο μέτρο της επίταξης, προκειμένου να σταματήσει την απεργία των ναυτικών που «δημιουργούσε πρόβλημα στην επικοινωνία των νησιών και στην διακίνηση των προϊόντων», ανακοινώνοντας ότι «Με γνώμονα την άμεση αποκατάσταση της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας, κηρύσσεται πολιτική κινητοποίηση των πληρωμάτων των δρομολογημένων ακτοπλοϊκών πλοίων».

Το υπουργείο Ναυτιλίας και ο τότε υπουργός, Κωστής Μουσουρούλης, ανέφερε σε ανακοίνωση του ότι «Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, καθώς και οι αρμόδιοι παράγοντες του Υπουργείου, είχαν διαρκείς επαφές και συνεργασία με τη διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) και του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ). Στην τελευταία συνάντηση με την ΠΝΟ, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου ανταποκρίθηκε θετικά σε καίρια αιτήματα που είχαν θέσει επιτακτικά οι ναυτεργάτες. Ο Υπουργός ανακοίνωσε επίσης στην ΠΝΟ τη χρηματοδότηση πολιτικών ενίσχυσης της απασχόλησης των ναυτικών, μέσω κοινοτικών κονδυλίων. Στην ίδια συνάντηση η ΠΝΟ ενημερώθηκε και για τη δέσμευση στην εξόφληση των οφειλών των ακτοπλοϊκών εταιρειών στους εργαζόμενους. Οι διατάξεις του υπό κατάθεση νομοσχεδίου που αφορούν στην ακτοπλοΐα είναι απολύτως απαραίτητες για τη διατήρηση στο ακέραιο, τώρα και στο μέλλον, των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και κατά συνέπεια τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας των ναυτεργατών».

Δεμένα τα πλοία

Καθώς τα περισσότερα από όσα αναφερόταν ως δεσμεύσεις του υπουργείου, δεν υλοποιήθηκαν, με τους εργαζομένους, σε πολλές ακτοπλοϊκές εταιρείες, να παραμένουν απλήρωτοι, με τις απολύσεις στον κλάδο να έχουν πολλαπλασιαστεί, με τις συνθέσεις των πληρωμάτων να μειώνονται συνεχώς, η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία αποφάσισε να προχωρήσει σε 24ωρη πανελλαδική απεργία στις 6 Νοεμβρίου, συμμετέχοντας στην απεργία της ΓΣΕΕ.

Η ΠΝΟ σε ανακοίνωσή στην οποία αιτιολογείται η απόφαση για απεργιακή κινητοποίηση, αναφέρει ότι «Οι Έλληνες ναυτεργάτες πρώτοι από όλους έχουν νοιώσει στο "πετσί" τους τη μάστιγα της ανεργίας, τις συνεχείς απολύσεις, τις συνεχείς μειώσεις στις συνθέσεις των πληρωμάτων, τη μη πληρωμή των δεδουλευμένων τους στον χώρο της ακτοπλοΐας και την απεμπόληση των κοινωνικοασφαλιστικών τους δικαιωμάτων». Επιπλέον να σημειωθεί ότι από την πλευρά των ακτοπλοϊκών εταιρειών αποφασίστηκε από την 1η Νοεμβρίου έως την 31η Μαρτίου, να κάνουν χρήση του νόμου 4150/2013 περί καθορισμού οργανικής σύνθεσης και να προχωρήσουν σε μείωση του ξενοδοχειακού προσωπικού των πλοίων κατά 50%.

Ετικέτες: