Τροπολογία του υπουργού Ναυτιλίας υπέρ των απλήρωτων ναυτικών

Εργασιακή προστασία

Την διαφύλαξη των εργασιακών δικαιωμάτων των ναυτικών καθώς και την αντιμετώπιση του προβλήματος των απλήρωτων εργαζομένων της ΝΕΛ θέλησε να αντιμετωπίσει το υπουργείο Ναυτιλίας, με τροπολογία που κατέθεσε ο αναπληρωτής υπουργός, Θοδωρής Δρίτσας.

Η τροπολογία υπέρ της εργασίας των ναυτικών κατατέθηκε σε νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας, η οποία αφορά «στη λήψη επειγόντων μέτρων για την προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων των ναυτικών».

Η νομοθετική πρωτοβουλία του αναπληρωτή υπουργού Ναυτιλίας, ουσιαστικά επιχειρεί την προστασία της ναυτικής εργασίας και την εξασφάλιση καταβολής των δεδουλευμένων των ναυτικών.

Προάσπιση των ναυτικών δικαιωμάτων

Όπως ενημερώνει το υπουργείο Ναυτιλίας, με το παρόν νομοθέτημα προστατεύεται η ναυτική εργασία για απλήρωτους ναυτικούς, σε εταιρείες που εκτελούν δρομολόγια βάσει συμβάσεων με το δημόσιο, όταν εκπίπτουν οι συμβάσεις αυτές. Παρέχεται δηλαδή η δυνατότητα απόδοσης ποσών που εισπράττονται από την κατάπτωση εγγυητικών καλής εκτέλεσης στους απλήρωτους ναυτικούς.

Αυτό πρακτικά σημαίνει πως οι ναυτιλιακές εταιρείες στις οποίες κατοχυρώνονταν οι επιδοτούμενες δρομολογιακές γραμμές, όφειλαν να καταθέσουν, για την ανάληψη της γραμμής, εγγυητική επιστολή.

Κατά την περίπτωση έκπτωσης των εταιρειών αυτών, από τα επιδοτούμενα δρομολόγια, όπως συνέβη με τη ΝΕΛ, τότε οι εγγυητικές επιστολές καταπίπτουν υπέρ του Δημοσίου, χωρίς να ικανοποιούνται οι οικονομικές εκκρεμότητες των εργαζομένων ναυτικών στην εταιρεία.

Η νέα νομοθετική ρύθμιση αλλάζει αυτό το δεδομένο, καθώς πλέον οι εγγυητικές επιστολές θα είναι διαχειρίσιμες, μετά την έκπτωση της εταιρείας, από το υπουργείο Ναυτιλίας, το οποίο θα αναλαμβάνει την εξόφληση των ναυτικών, όπως πρόκειται να γίνει και στην περίπτωση των εργαζομένων της ΝΕΛ, αφού οι εγγυητικές επιστολές της εταιρείας, ύψους περίπου 2 εκ. ευρώ, οι οποίες είναι ήδη στην κατοχή του υπουργείου Ναυτιλίας και πρόκειται να καλύψουν μέρος τουλάχιστον των 3,5 περίπου εκ. ευρώ που οφείλονται στους εργαζόμενους.

Παράλληλα, προστατεύονται τα εργασιακά δικαιώματα των ναυτικών ακόμα και μετά την έναρξη της διαδικασίας εγκατάλειψης ώστε να μπορούν να αναζητήσουν αλλού εργασία χωρίς να χάνουν τα δικαιώματα τους από την κήρυξη σε εγκατάλειψη.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι 38 ναυτικοί του πλοίου «Μυτιλήνη», οι οποίοι ζουν επί μήνες εντός του πλοίου που βρίσκεται αγκυροβολημένο στη Σάμο, στο οποίο όμως έχει διακοπεί η παροχή νερού και ρεύματος, δυσχεραίνοντας τις συνθήκες διαβίωσης τους. Οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι δεν έχουν τη δυνατότητα εγκατάλειψης του πλοίου, διότι αυτό θα σημάνει απώλεια των εργασιακών τους δικαιωμάτων, βάσει ναυτολογίου.

Με τις δύο αυτές ρυθμίσεις ανοίγει ο δρόμος για τη δικαίωση των απλήρωτων ναυτικών της ΝΕΛ, που βρέθηκαν σε θέση απόγνωσης, απλήρωτοι επί ένα χρόνο περίπου, ενώ ταυτόχρονα κατοχυρώνεται και νομοθετικά πλέον η άρση της ομηρίας των απλήρωτων ναυτικών, ομηρία που έζησαν με τραγικούς όρους διαβίωσης επί πολλούς μήνες οι ναυτικοί του πλοίου «Μυτιλήνη» στη Σάμο, όπως και άλλοι ναυτικοί στα λιμάνια του Πειραιά, της Δραπετσώνας και του Λαυρίου.

Παράλληλες ρυθμίσεις

Πέραν αυτών εξασφαλίζονται αξιώσεις εργαζομένων από τη μη καταβολή δεδουλευμένων κατά διαχειριστριών εταιρειών ή κατά κυρίου ναυαγίου που προκύπτουν από δικαστικές αποφάσεις οι οποίες παρέμεναν επί σειρά ετών ανεφάρμοστες.

Θεραπεύεται η δυσμενής διάκριση εις βάρος του πολιτικού προσωπικού του υπουργείου σε ότι αφορά στην υποχρέωση δήλωσης περιουσιακής κατάστασης, καθώς εξισώνονται οι όροι υποχρέωσης υποβολής με τους ισχύοντες για το πολιτικό προσωπικό όλων των υπουργείων.

Διασφαλίζεται η επαναπροκήρυξη διαγωνισμού πρόσληψης 47 λιμενοφυλάκων στο Λιμενικό Σώμα όπως και η δυνατότητα συμμετοχής όλων όσων είχαν δικαίωμα υποβολής υποψηφιότητας στο διαγωνισμό που ακυρώθηκε προκειμένου να επαναπροκηρυχθεί με αυξημένες εγγυήσεις διαφάνειας και αξιοκρατίας.

Εξασφαλίζεται η έγκαιρη προμήθεια καυσίμων για το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή και για τους Πλοηγικούς Σταθμούς.

Επιλύονται όλα τα τυπικά κωλύματα για τη νόμιμη, εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία Υπηρεσιών και Οργάνων της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής. Επίσης επιλύονται ζητήματα σχετικά με τη σύνθεση του Συμβουλίου της Πλοηγικής Υπηρεσίας τα οποία οφείλονται στην κατάργηση της Διεύθυνσης Πλοηγικής Υπηρεσίας.

Παρατείνεται η δυνατότητα τεχνικής υποστήριξης των Εναερίων Μέσων του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής από την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία Α.Ε με την παράταση της σχετικής σύμβασης μεταξύ του Υπουργείου και της ΕΑΒ μέχρι τις 31.12.2015