Κατά της αλλαγής του θεσμικού πλαισίου της ελληνικής ναυτιλίας που επιχειρεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τάσσεται η Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών και Ναυαγοσωστικών Πλοίων

«Ωμή παρέμβαση που θέλει να απορρυθμίσει την ελληνική ναυτιλία»

  • Παρασκευή, 29 Ιανουαρίου, 2016 - 06:20

Μία σειρά αρνητικών συνεπειών για την ελληνική ναυτιλία απαριθμεί η Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών και Ναυαγοσωστικών Πλοίων με αναλυτική ανακοίνωσή της, το περιεχόμενο της οποίας στηλιτεύει την παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τις αλλαγές που επιθυμεί να προωθήσει στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο συνολικά του κλάδου.

Επισημαίνοντας εξ αρχής ότι τάσσονται αντίθετα τα μέλη της Ένωσης με οποιαδήποτε αλλαγή μεταφράζεται ως «ωμή παρέμβαση» με στόχο την «απορρύθμιση της ελληνικής ναυτιλίας» καθιστούν σαφές, πως, τα ρυμουλκά επί της ουσίας αποτελούν το μέσον εκείνο, με τη συνδρομή του οποίου, τα πλοία εκτελούν το έργο των θαλάσσιων μεταφορών μεταξύ των λιμένων. Σημειώνοντας δε, πως, τα ρυμουλκά παρέχουν υπηρεσίες αναγκαίες, διευκρινίζουν ακόμη πως, η παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, εκτός από το ότι εγείρει προβληματισμό, ταυτόχρονα, δείχνει να αγνοεί(;) και την ελληνική πραγματικότητα των λιμένων.

«Άδικη και παράλογη στάση»

«Οι πλοιοκτήτες των υπό ελληνική σημαία ρυμουλκών πλοίων δηλώνουμε με σαφήνεια τόσο προς την Ελληνική Πολιτεία όσο και κυρίως προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή την πλήρη αντίθεσή μας στην - με πρωτοφανή τρόπο για τα Ευρωπαϊκά δεδομένα - προσπάθεια να επιβληθεί μια άδικη και παράλογη τροποποίηση του θεσμικού πλαισίου, με βάση το οποίο λειτούργησε και λειτουργεί η ελληνική ναυτιλία» αναφέρουν στον πρόλογο της ανακοίνωσής τους, κάνοντας σύντομη μνεία στο χρόνο αλλά και τον τρόπο με τον οποίο καθιερώθηκε αυτό το θεσμικό πλαίσιο. «Επιθυμούμε μάλιστα να υπενθυμίσουμε ότι ήδη από την περίοδο 2012-2014 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε και διερεύνησε σε βάθος το όλο θεσμικό/νομικό πλαίσιο και έλαβε τόσο από το σύνολο των ναυτιλιακών ενώσεων όσο και από τις αρμόδιες ελληνικές υπηρεσίες όλα τα στοιχεία, που καταδεικνύουν με απόλυτη διαφάνεια ότι το θεσμικό αυτό πλαίσιο είχε καθιερωθεί βάσει νόμων πολύ πριν την είσοδο της χώρας στην τότε Ε.Ο.Κ. και προϋπήρχε πολύ πριν τις περίφημες Κατευθυντήριες γραμμές της Ε.Ε., οι οποίες εν πολλοίς αντέγραψαν το ελληνικό σύστημα και υιοθέτησαν/καθιέρωσαν το σύστημα του φόρου χωρητικότητας (tonnagetax), όπως και πολλά ακόμη στοιχεία, σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση».

Αγνοείται η ιδιαιτερότητα των ελληνικών λιμένων και όχι μόνο…

Σκληραίνοντας σταδιακά την κριτική της, η Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών και Ναυαγοσωστικών Πλοίων υποστηρίζει πως, η οπτική της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τα ελληνικά ρυμουλκά, ως «μη συμμετέχοντα στο μεταφορικό έργο», αναδεικνύει την παντελή άγνοια των χαρακτηριστικών των ελληνικών λιμένων και τις δυνατότητές τους με φόντο και τα σημερινά δεδομένα στα πλοία. Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται στο απόσπασμα της ανακοίνωσης, «Ειδικά, η αντιμετώπιση των ελληνικών ρυμουλκών λιμένα εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ως δήθεν μη συμμετεχόντων στην έννοια των θαλάσσιων μεταφορών, αγνοεί πλήρως τις ιδιαιτερότητες των ελληνικών λιμένων, όπως και πολλών ευρωπαϊκών, διότι τα σύγχρονα πλοία λόγω του μεγέθους τους αδυνατούν να καταπλεύσουν και να αποπλεύσουν ασφαλώς χωρίς τη βοήθεια των ρυμουλκών λιμένα». Υπογραμμίζεται ως εκ τούτου, πως, «Με απλά λόγια, τα ρυμουλκά αποτελούν το μέσο με το οποίο το πλοίο εκτελεί τη θαλάσσια μεταφορά μεταξύ των λιμένων», με τα μέλη της Ένωσης να διευκρινίζουν μάλιστα πως, «Βεβαίως τα ρυμουλκά πλοία δεν μεταφέρουν φορτία ή επιβάτες, αλλά συντελούν στην ασφαλή ολοκλήρωση του μεταφορικού έργου φορτίων και επιβατών παρέχοντας υπηρεσίες απόλυτα αναγκαίες και εντελώς συναφείς προς τις κατ’ εξοχήν και κατά κυριολεξία θαλάσσιες μεταφορές». Οι υπηρεσίες αυτές συμπληρώνουν μάλιστα, «αποτελούν εξειδικευμένη ναυτιλιακή εργασία που εκτελείται με ειδικό πλοίο, το ρυμουλκό λιμένος και με έμπειρους επαγγελματίες τους ναυτικούς που έχουν τα απαιτούμενα προσόντα όπως π.χ. εξειδικευμένο πλοίο και πλήρωμα αντίστοιχα απαιτείται για τα υγρά καύσιμα και τα εμπορευματοκιβώτια».

Διατηρείται η συλλογική σύμβαση. Απασχολούνται Έλληνες ναυτικοί

Στη συνολική παρέμβασή της, η Ένωση μάλιστα, δεν παραλείπει να αναφέρει πως, παρά τις επώδυνες οικονομικές καταστάσεις που κάνουν τον κλάδο να ασφυκτιά καθημερινά, τα υπό ελληνικής σημαίας ρυμουλκά έχουν καταφέρει και διατηρούν τη συλλογική σύμβαση των ανθρώπων που εργάζονται στα πλοία τους. «Η Ένωσή μας υπενθυμίζει επίσης ότι τα υπό ελληνικής σημαίας ρυμουλκά πλοία απασχολούν, σύμφωνα με το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο, αποκλειστικά έλληνες ναυτικούς και παρά το γεγονός ότι η κρίση έχει πλήξει τις εταιρείες μας με τις διαρκείς πιέσεις προς μείωση του κόστους ρυμούλκησης στα ελληνικά λιμάνια, οι πλοιοκτήτες διατηρούν εν ισχύ τη συλλογική σύμβαση των ναυτικών που απασχολούν στα πλοία τους» εξηγούν χαρακτηριστικά.

«Διάσπαση ενότητας και συρρίκνωση ναυτιλίας»

Παρά τα ερωτηματικά που έρχονται στο προσκήνιο επιτακτικά, η Ένωση, τονίζει ξεκάθαρα πως, ο σκοπός της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δείχνει να είναι η διάσπαση της ενότητας του κλάδου και κατ΄ επέκταση η συρρίκνωση της ελληνικής ναυτιλίας. «Απορούμε με την εμμονή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να διασπάσει την ενότητα της ελληνικής ναυτιλίας (θέλοντας σε πρώτη φάση τον αποχωρισμό από τον κύριο κορμό των ρυμουλκών, αλιευτικών και τουριστικών πλοίων) και να επιβάλλει ένα πλαίσιο που όχι μόνο δεν σχετίζεται με την ελληνική ναυτιλιακή πραγματικότητα, αλλά θα επιφέρει τη συρρίκνωσή της, τη μείωση του αριθμού των ναυτιλιακών εταιρειών, άρα την μείωση των πλοίων υπό ελληνική σημαία, τη μείωση του ναυτεργατικού δυναμικού και φυσικά και των εργαζομένων στα γραφεία των ναυτιλιακών εταιρειών.Εγείρονται πολλά ερωτήματα για τη στάση και τα κίνητρα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής» αναφέρουν τα μέλη της Ένωσης, «Διότι τα ελληνικά ρυμουλκά λιμένος – σήμερα περίπου 120 σε αριθμό, όπου εργάζονται περίπου 900 ναυτικοί και απασχολούνται στα γραφεία των εταιρειών 1500 υπάλληλοι – δεν έχουν τη δυνατότητα ούτε σημαία να αλλάξουν, ούτε να πάνε να ρυμουλκήσουν σε ξένα λιμάνια». Σύμφωνα με όσα εξηγούν εν κατακλείδι, « Άρα, με όσα προτείνει η Ε.Ε. ωθεί το ελληνικό ρυμουλκό πλοίο στην έξοδο από τη ναυτιλιακή αγορά και μαζί του τις πλοιοκτήτριες εταιρείες, τους ναυτικούς και τους εργαζόμενους», επισημαίνοντας τέλος πως, «Κάθε θεσμικό πλαίσιο έχει ανάγκη βελτιώσεων συν τω χρόνω. Αυτό είναι γεγονός, αλλά η παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν αποτελεί πρόταση βελτίωσης. Είναι ωμή παρέμβαση που στοχεύει στη διάλυση του κλάδου μας και γενικότερα στην απορρύθμιση της ελληνικής ναυτιλίας».