Η συγγραφέας Μαριβίτα Γραμματικάκη στη Σίφνο

  • Παρασκευή, 15 Απριλίου, 2016 - 06:10

Στη Σίφνο ολοκληρώνεται το επιτυχημένο πρόγραμμα του Συνδέσμου Οι Φίλοι του Ελληνικού Νησιού και της Θάλασσας «Μουσική για Όλους», που απευθύνεται σε παιδιά, εφήβους και ενήλικες.

Το πρόγραμμα υλοποιείται με τη δωρεά από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και περιλαμβάνει επιλεγμένες εισηγήσεις, σεμινάρια, συναυλίες, βιωματικά εργαστήρια, ανταλλαγές επισκέψεων ανάμεσα στους μαθητές των μουσικών εργαστηρίων και ταξίδια μαθητών από τα νησιά στην Αθήνα για παρακολούθηση συναυλιών και παραγωγών για παιδιά και νέους ακροατές. Θα διαρκέσει από τον Ιανουάριο μέχρι τον Ιούνιο του 2016. 

Ο κύκλος των σεμιναρίων – εργαστηρίων ολοκληρώνεται με τη  συγγραφέα Μαριβίτα Γραμματικάκη. 

Ειδικότερα, το Σάββατο 16 Απριλίου, ώρα 19:00 – στην Αίθουσα Εκδηλώσεων Ιδρύματος Στυλιανού Πρόκου στην Απολλωνία, το σεμινάριο για εφήβους, γονείς και εκπαιδευτικούς με τίτλο "Εσωτερικό παιδί και παραμύθι".

Θέμα του, το εσωτερικό παιδί που έχει ο καθένας μέσα του και το πως μπορεί να επικοινωνήσει μαζί του μέσα από ένα παραμύθι. Και τι είναι το παραμύθι; Είναι μόνο ένας μύθος; ή κρύβει τις μεγαλύτερες αλήθειες; Και πως μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε σαν μέσον επικοινωνίας, δημιουργίας, έμπνευσης, χαράς και διδασκαλίας.

Τα συναισθήματα μας δημιουργούνται όχι από το συνειδητό νου, αλλά από το εσωτερικό παιδί, δηλαδή το υποσυνείδητο. Ενώ ένα κομμάτι του εαυτού μας έχει ωριμάσει και έχει καταλάβει τα πράγματα λογικά, υπάρχει ένα άλλο κομμάτι του εαυτού μας, που λειτουργεί ακόμα συναισθηματικά, όπως λειτουργούσαμε όταν ήμασταν μικρά παιδιά. Χρειάζεται να γνωρίσουμε το εσωτερικό παιδί, να το δεχτούμε, να το αγαπήσουμε, και να το αφήσουμε να εκφραστεί.

Την Κυριακή 17 Απριλίου στις 11:30 στο Μουσικό Εργαστήρι «Φραγκίσκη Ψαχαροπούλου – Καρόρη» στο Κάτω Πετάλι θα πραγματοποιηθεί το πρόγραμμα “Κόκκινη κλωστή... τραγουδά ένα βιολί”     

Πρόκειται για ένα εργαστήρι δημιουργίας και αφήγησης μουσικού παραμυθιού, για παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας. Εικόνα, κίνηση, λόγος, και μουσική είναι τα μαγικά υλικά που χρειάζονται για να κρατάνε ζωντανή την φαντασία των παιδιών. 

 

Τι είναι τα παραμύθια;

Το παραμύθι έχει μουσική ή η μουσική κρύβει κάποιο παραμύθι;

Ότι και αν ισχύει είναι το ίδιο σωστό. Κάθε λέξη έχει μια μελωδία και κάθε μελωδία έχει ένα συναίσθημα, άρα κρύβει κάποια λέξη. Και τα δύο μαζί φυσικά γεννούν τις εικόνες. Το ζητούμενο είναι να καταλάβουμε πως το τρίπτυχο λόγος – μουσική- εικόνα γίνεται ένα και ενιαίο με μοναδικό οδηγό την φαντασία.

Τα δύο αυτά εργαστήρια απευθύνονται σε μαθητές Α' έως ΣΤ' δημοτικού, προσαρμοσμένα κάθε φορά στις ηλικίες τους. 

Μέσα σε ένα σχολικό δίωρο, προσπαθούμε να:

-αναπτύξουμε την φαντασία τους,

-να επικοινωνήσουν με τα συναισθήματά τους,

-να δουλέψουν με ομάδες,

-να υποκριθούν τους ρόλους της ιστορίας

-να αναπτύξουν την επικοινωνία και την εκφραστικότητα,

-να εκφράσουν τις δικές τους ιδέες και να συντονιστούν μεταξύ τους,

-και τέλος να βρουν την μουσική που θα ταιριάζει σε κάθε ήρωα μέσα από επιλεγμένα μουσικά κλασικά θέματα ή από την  χρήση κρουστών οργάνων(ντέφι, ταμπούρο, ξύστρα, καμπανούλες) καθώς και από τον ήχο μιας ζωντανής βιόλας (μαζί με την μουσικό)τους δίνει την δυνατότητα ζωντανής συμμετοχής στην μουσική επένδυση.

Η εικονογράφηση επίσης μπορεί να είναι, για κάποια παιδιά, ένας τρόπος έκφρασης.

Βιογραφικό Μαριβίτας Γραμματικάκη

Η  Μ Α Ρ Ι Β Ι Τ Α  Γ Ρ Α Μ Μ Α Τ Ι Κ Α Κ Η  γεννήθηκε στα Χανιά. Έχει σπουδάσει Βιόλα με υποτροφία στο Ωδείο Αθηνών στην τάξη της Ισμήνης Κάρτερ, απ’ όπου πήρε το δίπλωμά της το 1986 με άριστα παμψηφεί και πρώτο βραβείο. Το 1983 διορίστηκε στην ορχήστρα του Γ΄ Προγράμματος της ΕΡΤ. Το 1993 έγινε μόνιμη μουσικός στην Ορχήστρα της Λυρικής σκηνής. Δίδαξε Βιόλα στο Ωδείο Αθηνών την π ε ρ ί ο δ ο  2 0 0 2-2 0 1 2.  Δ ι δ ά σ κ ε ι  σ τ ο  Α τ τ ι κ ό  Ω δ ε ί ο. 

Παράλληλα με τη μουσική της πορεία, ασχολήθηκε από το 1983 μέχρι το 1990 με την έρευνα και τη συγγραφή κειμένων παιδικών εκπομπών για την Ελληνική Τηλεόραση δίπλα στη Φραγκίσκη Καρόρη και έκανε επίσης την παρουσίαση της εκπομπής «Ο κόσμος της Μουσικής». Έχει γράψει τα εξής παραμύθια για παιδιά:  «Το νησί της Αρμονίας» (εκδ. Success Dynamics), «Ο Ζητιάνος και η χρυσή κλειδαρότρυπα» (εκδ. Διάπλαση), «Το μπλε κοχύλι» (εκδ. Καλέντη), «Το αστέρι του γίγαντα» (εκδ. Καλέντη) και το «Μαγικό βιολί» (εκδ. Καλέντη), το οποίο παρουσιάστηκε ως θεατρικό-μουσικό έργο για παιδιά τον Μάιο του 2011 στη Λυρική Σκηνή και συνάντησε μεγάλη επιτυχία. Έχει ολοκληρώσει τέσσερις κύκλους σεμιναρίων δημιουργικής γραφής στο ΕΚΕΒΙ για παραμύθι, διήγημα και θέατρο. Τον Οκτώβριο του 2010 δημιούργησε το βιωματικό εργαστήρι παραμυθιού «Παραμύθι ν’ αρχινήσει» και διδάσκει σε μαθητές δημοτικού, αλλά και σε εκπαιδευτικούς την τέχνη του παραμυθιού και της μουσικής ως μέσο θεραπείας, επικοινωνίας και δημιουργίας.