Ριζικές αλλαγές επιφέρει το νέο νομοσχέδιο για τις μεταφορές

Νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και κανονισμός λειτουργίας για τα ταξί

  • Πέμπτη, 2 Νοεμβρίου, 2017 - 06:15

Τις βασικές διατάξεις του νομοσχεδίου για τις μεταφορές παρουσίασε εχθές ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος υπογράμμισε ότι με την ψήφιση του, θεσμοθετούνται ισχυροί μηχανισμοί ελέγχου και εποπτείας σε όλες τις γκρίζες ζώνες των μεταφορών, που υπήρχαν σκόπιμα για να εξυπηρετούνται συγκεκριμένα συμφέροντα.

Ο κ. Σπίρτζης με την επισήμανση ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο εγκαθιδρύει ισονομία, δικαιοσύνη και αξιόπιστους μηχανισμούς ελέγχου στον τομέα των μεταφορών, παρουσίασε, μεταξύ άλλων, τις αλλαγές του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και τις ρυθμίσεις για τα ταξί και τους αυτοκινητιστές,.

Τροποποίηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ)
Μία άλλη κατηγορία που περιλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου είναι οι αλλαγές στον κώδικα οδικής κυκλοφορίας.

Κωδικοποιούνται-ταξινομούνται οι παραβάσεις του κώδικα οδικής κυκλοφορίας σε τρεις κατηγορίες: στης χαμηλής, μεσαίας και υψηλής επικινδυνότητας. Επίσης προβλέπονται δύο πρόσθετες κατηγορίες, της πολύ υψηλής συχνότητας πρόκλησης ατυχημάτων η μία, της αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς η δεύτερη, για τις οποίες το πρόστιμο θα είναι μηδενικό, αλλά θα αφαιρείται η άδεια οδήγησης για 60 ημέρες.
Κάποιες παραβάσεις που προβλέπονται μέσα στο σχέδιο νόμου είναι η χρήση κινητού τηλεφώνου, χωρίς τη χρήση ακουστικών και την τοποθέτηση κινητού σε ειδική θέση για ανοιχτή ακρόαση. Η παρεμπόδιση της διάβασης των ατόμων με αναπηρία, η στάθμευση σε αποκλειστικές γενικές θέσεις στάθμευσης ατόμων με αναπηρία και η χρήση της λωρίδας εκτάκτου ανάγκης.

Για τις περιπτώσεις που βαριά οχήματα οδηγούνται μόνο στην αριστερή λωρίδα ή χρησιμοποιούν την αριστερή λωρίδα για προσπέραση, ενώ υπάρχει κίνηση στην αριστερή λωρίδα, αφαιρούνται οι πινακίδες και η άδεια οδήγησης για 30 ημέρες και το διπλάσιο χρονικό διάστημα αφαιρείται επίσης η άδεια οδήγησης.
Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις στην περίπτωση υποτροπής στη δεύτερη φορά εκτός από την αφαίρεση υποχρεώνεται σε επανεξέταση και σε επανέκδοση της άδειας οδήγησης.
Ενιαίο πρόστιμο προβλέπεται για όλα, εκτός από τις παραβάσεις που προαναφέρθηκαν, οπότε αυτό σημαίνει ότι θα υπάρξει οριζόντια μείωση σε όλα τα πρόστιμα εκτός από τα βαριά που θα είναι σε ποσοστό 40% και θα υπάρχει προσαύξηση μέχρι το τριπλάσιο από το σύστημα του Υπουργείου Οικονομικών, ανάλογα με το εισόδημα. Σε αυτή την κατηγορία της μείωσης του 40% ή της προσαύξησης δεν εντάσσονται οι παραβάσεις όπως είναι η κατανάλωση αλκοόλ που θα ισχύσει το ίδιο πλαίσιο που υπάρχει και σήμερα, η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, οι διατάξεις που σχετίζονται με τον τρόπο προσπέρασης οχημάτων, δηλαδή οι σοβαρές παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Επίσης, προβλέπεται η αύξηση των ορίων ταχύτητας κατόπιν μελέτης, από τα 130 χιλιόμετρα που είναι σήμερα στα 150 χιλιόμετρα την ώρα.
Ένα άλλο θέμα που απασχολεί κυρίως τη νησιωτική Ελλάδα και τις τουριστικές περιοχές είναι οι γνωστές τετράτροχες μοτοσικλέτες και οχήματα υπαίθριων δραστηριοτήτων, όπου απαγορεύεται η χρήση τους σε δρόμους, στο οδικό δίκτυο, στο ασφαλτοστρωμένο οδικό δίκτυο.
Ένα κεφάλαιο που υπάρχει μέσα στο σχέδιο νόμου ρυθμίζει την πολυδιαφημισμένη κυκλοφορία ποδηλάτου. Για πάρα πολλά χρόνια, λοιπόν, η χώρα έχει δώσει εκατομμύρια για ποδηλατόδρομους, αλλά δεν είχε ρυθμιστικό πλαίσιο για την κυκλοφορία τους, ούτε για τη σήμανση, ούτε για τις ποινές, ούτε για την οδική παιδεία και συμπεριφορά των οδηγών ποδηλάτων.
Μία σειρά από άρθρα ρυθμίζουν τη σήμανση των οδών με πινακίδες για τα ποδήλατα και την οριζόντια σήμανση και τις διαγραμμίσεις που πρέπει να υπάρχουν, τη φωτεινή σηματοδότηση για τους ποδηλάτες και τη σήμανση που πρέπει να υπάρχει στους ποδηλατόδρομους.
Αυστηροποιούνται τα κριτήρια για τους οδηγούς που μεταφέρουν μαθητές. Θεσπίζεται ενιαίο όριο ηλικίας, των οδηγών που μεταφέρουν μαθητές, στα 55 έτη, για οδηγούς λεωφορείων και το όριο επιτρέπεται να παραταθεί μέχρι το 65ο έτος της ηλικίας του οδηγού εφόσον ανά πενταετία προηγηθούν ιατρικές εξετάσεις, αλλά και δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς, καθώς θα υπάρχει επιτροπή που θα ελέγχει τη φυσική τους κατάσταση, τα αντανακλαστικά τους στην πορεία ενός λεωφορείου.
Οι οδηγοί που έχουν συμπληρώσει τα 75 έτη θα υποχρεώνονται σε δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς για κάθε κατηγορία που επιθυμούν να ανανεώσουν και δεν θα αρκούν μόνο οι ιατρικές βεβαιώσεις, αλλά ανά πέντε έτη θα υπάρχει μία διαδικασία δοκιμασίας στο δρόμο.
Νέος Κανονισμός Λειτουργίας ΕΔΧ αυτοκινήτων
Εκσυγχρονίζεται ο Κανονισμός Λειτουργίας των αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης και των οδηγών.
Θεσπίζονται οι απαγορεύσεις, ότι δεν μπορεί να αρνηθεί κάποιος τη μίσθωση μη μισθωμένου αυτοκινήτου δημόσιας χρήσης, αυτοκινήτου ταξί, απαγορεύεται η μη συμμόρφωση προς τις υποδείξεις του επιβάτη ως προς τη διαδρομή και τον προορισμό, υποχρεώνονται να μεριμνούν για τη διατήρηση των κατάλληλων εσωτερικών συνθηκών θερμικής άνεσης και ποιότητας αέρα, απαγορεύεται η άρνηση της μίσθωσης μη μισθωμένου δημόσιας χρήσης αυτοκινήτου ταξί σε άτομα με αναπηρία, αναδιαμορφώνεται ο Κώδικας Συμπεριφοράς των οδηγών αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης προς τους επιβάτες, αλλά και τους άλλους οδηγούς.
Απαγορεύεται οι επαγγελματίες αυτοκινητιστές να οδηγούν υπό την επίδραση οινοπνεύματος ή άλλων ουσιών. Υποχρεώνονται να έχουν συνοδευτικά έγγραφα όταν μεταφέρονται ασυνόδευτα δέματα και λοιπά αντικείμενα έως 20 κιλά.

Επιτρέπεται η μεταφορά κατοικίδιων ζώων υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, δηλαδή μέσα σε ειδικό καλάθι ή με φίμωτρο. Υποχρεώνονται οι οδηγοί δημόσιας χρήσης να μεταφέρουν στο νοσοκομείο πρόσωπα που χρειάζονται βοήθεια, ακόμη και από ατυχήματα, εφόσον ζητηθεί από την αρμόδια αρχή, δηλαδή από το ΕΚΑΒ, σε περίπτωση ατυχήματος.
Θεσπίζονται υποχρεώσεις και κανονισμός λειτουργίας για τους ιδιοκτήτες και τους εκμεταλλευτές των ταξί. Απαγορεύεται να χρησιμοποιούν οδηγούς που δεν έχουν την ειδική άδεια, υποχρεώνονται να ελέγχουν την ακριβή λειτουργία του ταξίμετρου, υποχρεώνονται να μεριμνούν για την απαιτούμενη τακτική συντήρηση και ορθή λειτουργία των συστημάτων κλιματισμού θέρμανσης ψύξης και αερισμού.
Θεσπίζονται και για τους επιβάτες κανόνες, όπως ότι απαγορεύεται να ρίχνουν αντικείμενα εντός ή εκτός των οχημάτων, να τηρούν επιμελώς οδηγίες για τη μετακίνηση μικρών παιδιών, βρεφικών-παιδικών καροτσιών, αποσκευών, ποδηλάτων και κατοικίδιων ζώων. Στις περιπτώσεις που επιβάτες αναμένουν ένα αυτοκίνητο δημόσιας χρήσης για μίσθωση και αν στην αναμονή υπάρχουν τυφλοί, ανάπηροι, έγκυοι, είναι υποχρεωτική η παραχώρηση της προτεραιότητας στη μίσθωση του αυτοκινήτου δημόσιας χρήσης.
Και γι’ αυτούς τους κανονισμούς προβλέπονται στη συνέχεια Πειθαρχικά Συμβούλια, που λειτουργούν με συγκεκριμένη σύνθεση, με συγκεκριμένες προβλέψεις που αν ένας Περιφερειάρχης δε συγκροτεί το Πειθαρχικό Συμβούλιο, να το συγκροτεί το Υπουργείο.
Οι ποινές είναι πειθαρχικές και είναι τριών κατηγοριών, ανάλογα με τη σπουδαιότητα που έχει η κάθε ποινή. Είναι η επίπληξη, το διοικητικό πρόστιμο και η αφαίρεση της ειδικής άδειας οδήγησης. Οι ποινές επίσης κατηγοριοποιούνται σε χαμηλής αξιολόγησης, που είναι από επίπληξη έως πρόστιμο 300 ευρώ, σε μεσαίας αξιολόγησης που προβλέπεται διοικητικό πρόστιμο από 300 έως 600 ευρώ και η αφαίρεση της ειδικής άδειας οδήγησης και της υψηλής αξιολόγησης που προβλέπεται η αφαίρεση ειδικής άδειας οδήγησης για έξι μήνες και επανεξέταση για την έκδοση της άδειας αυτής.
Θεσπίζονται και οι υψηλές πειθαρχικές ποινές, για συγκεκριμένες παραβάσεις επιπλέον των διατάξεων του ΚΟΚ και του ποινικού κώδικα, όπως είναι αυτή της χρήσης αλκοόλ, όπου προβλέπεται διοικητικό πρόστιμο 2 χιλιάδες ευρώ και σε περίπτωση υποτροπής 4 χιλιάδες ευρώ και αφαίρεση της ειδικής άδειας για ένα έτος και μετά επανέκδοση. Και αφαίρεση της ειδικής άδειας ταξί από έξι μήνες έως και οριστικά σε περίπτωση υποτροπής, με αιτιολογημένη απόφαση και σε ιδιαίτερες περιπτώσεις σοβαρών παραβάσεων του κανονισμού, όπως είναι αντικοινωνική ή αντιεπαγγελματική συμπεριφορά.
Θεσπίζεται μία Επιτροπή για θέματα αξιολόγησης των υπηρεσιών των δημόσιας χρήσης αυτοκινήτων και αυτή η Επιτροπή έχει συγκεκριμένες αρμοδιότητες, πρέπει συνεχώς να υπάρχει για να αναμορφώνει τον κανονισμό λειτουργίας, τις υποχρεώσεις των ιδιοκτητών ή των αυτοκινητιστών, τους κανόνες και τα προσόντα ή την αναμόρφωση του πλαισίου για την απόκτηση της ειδικής άδειας, την κατάσταση των οχημάτων και τις προϋποθέσεις για τη διάθεση αυτών και τις διοικητικές κυρώσεις που επιβάλλονται.
Θεσπίζεται επίσης ηλεκτρονικό σύστημα και απευθείας γραμμή για τους πολίτες για καταγγελίες. Δηλαδή δημιουργείται στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κεντρικό ηλεκτρονικό σύστημα, τηλεφωνικό κέντρο και υπηρεσία σύντομων γραπτών μηνυμάτων, παραπόνων και καταγγελιών των επιβατών, για παραβάσεις του κανονισμού λειτουργίας των ταξί.
Επίσης κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης επιβάλλεται η στάση του ταξί ή αυτών των οχημάτων για την επιβίβαση ή την αποβίβαση ατόμων με εμφανείς βαριές κινητικές αναπηρίες ή τυφλότητα. Δηλαδή μπορούν να σταθμεύσουν για να πάρουν άτομο με αναπηρία οπουδήποτε και προβλέπονται και βαριές ποινές αν δε σταματήσουν.
Διευρύνεται η δυνατότητα αδειών δημόσιας χρήσης στη νησιωτική Ελλάδα, που προβλέπεται από τον παλιό νόμο μία άδεια ταξί, για να μην υπάρχει μονοπώλιο, να υπάρχουν τουλάχιστον δύο άδειες.
Αναστέλλεται η υποχρέωση αντικατάστασης αυτοκινήτων ως το 2020, λόγω της οικονομικής κρίσης.

Υποχρεώσεις θεσπίζονται και για το κράτος. Θεσπίζεται ότι εντός 18 μηνών, από τους αρμόδιους Δήμους, στο βασικό κύριο οδικό δίκτυο των πρωτευουσών, των περιφερειακών ενοτήτων, πρέπει να οριστούν.