Τα προβλήματα της νησιωτικής Ελλάδας στο επίκεντρο της προσυνεδριακής εκδήλωσης της ΚΕΔΕ, όπου τοποθετήθηκαν αιρετοί από το Βόρειο και Νότιο Αιγαίο

Το ενδιαφέρον της ΚΕΔΕ στραμμένο στα νησιά

Η τουριστική ανάπτυξη των νησιών, το μεταναστευτικό, καθώς και ζητήματα πολιτισμού, αθλητισμού και παιδείας βρέθηκαν στο επίκεντρο της προσυνεδριακής εκδήλωσης διαλόγου της ΚΕΔΕ που πραγματοποιήθηκε χτες στην Αθήνα και στην οποία συμμετείχαν οι δήμοι από το Βόρειο και Νότιο Αιγαίο.

Στην προσυνεδριακή εκδήλωση, το «παρών» έδωσε η πλειονότητα των δημάρχων Κυκλάδων, αλλά και του υπόλοιπου Νότιου Αιγαίου, ενώ από την πλευρά του Βορείου Αιγαίου, παρέστη και η Περιφερειάρχης, κ. Χ. Καλογήρου. Λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων στη Ρόδο, ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, κ. Γιώργος Χατζημάρκος δεν μπόρεσε να παραβρεθεί.

Ο λόγος δόθηκε πρώτα στους προέδρους των Περιφερειακών Ενώσεων Δήμων (ΠΕΔ) Βορείου και Νοτίου Αιγαίου, με την ομιλία του προέδρου της ΠΕΔ Ν. Αιγαίου, κ. Χατζηδιάκου, να επικεντρώνεται στο «καυτό» θέμα των ημερών, που ταλαιπωρεί το σύνολο των νησιών της Δωδεκανήσου, το μεταναστευτικό.

Ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, κ. Γιώργος Πατούλης, στην εισηγητική ομιλία του, επεσήμανε, ότι «οι Δήμοι της νησιωτικής Ελλάδας έχουν νιώσει, ίσως περισσότερο απ’ όλους μας, πόσο δύσκολη είναι η καθημερινή λειτουργία των Δήμων, τόσο από την άποψη της έλλειψη πόρων, όσο κυρίως και από την έλλειψη προσωπικού».

«Οι Δήμοι της νησιωτικής Ελλάδας είναι αυτοί που θα βρεθούν σε αδιέξοδο αν γίνουν πράξεις οι απόψεις από ανθρώπους άσχετους με τη λειτουργία του θεσμού μας. Όπως αυτή η κατάργηση της κρατικής χρηματοδότησης και αντικατάστασή της από κάποια μορφή τοπικής φορολογίας. Ωρίμασαν αυτές οι συνθήκες; Έγιναν ενέργειες, για να αρχίσουν να κάνουν «τιτιβίσματα» για τόσο σημαντικά θέματα, τα οποία αφορούν όχι την αυτοδιοίκηση, αλλά τον ίδιο τον πολίτη, τον συνοριοφύλακα, στα νησιά μας; Αυτοί, από τα ωραία τους γραφεία, που έτυχε να περάσουν ένα εξάμηνο από κάποιο υπουργείο, μέσα από την τύχη ή την ατυχία που τους έφερε ως εκεί – ατυχία ενδεχομένως για τη χώρα, μακάρι να μη συμβεί – αυτό σημαίνει ότι θα αλλάξουν τη δομή και τον ρουν αυτών των θεμάτων, που λειτουργούν υποστελεχωμένα αλλά με επάρκεια για τον ίδιο τον πολίτη; Έχουν αναρωτηθεί ποτέ οι άνθρωποι αυτοί, από πού οι νησιωτικοί Δήμοι θα αντλήσουν πόρους για να χρηματοδοτήσουν τη λειτουργία των υπηρεσιών τους; Από τις μικρές σε μέγεθος τοπικές κοινωνίες; Οι ίδιοι άνθρωποι δεν είναι αυτοί που ζητούν να καταργηθεί η πρόβλεψη του μειωμένου ΦΠΑ που ισχύει για συγκεκριμένα νησιά της χώρας μας; Λες και τα έσοδα από το ΦΠΑ των νησιών είναι αυτά που θα καλύψουν τα τεράστια ελλείμματα που δημιουργεί η σπάταλη κεντρική κυβέρνηση», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Πατούλης.

Επιπλέον, ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ, τοποθετούμενος πάνω σε ένα θέμα, που στη συνέχεια απασχόλησε αρκετούς από τους αιρετούς που ανέβηκαν στο βήμα, την διαβούλευση, δηλαδή, για την αλλαγή του ισχύοντος μοντέλου διοικητικής οργάνωσης, του «Καλλικράτη», δήλωσε:

«Ο Καλλικράτης αποδείχθηκε αναποτελεσματικός κι αυτό το βιώσατε στο μέγιστο βαθμό οι Δήμοι της νησιωτικής χώρας. Πρέπει λοιπόν το μοντέλο αυτό να αλλάξει, λαμβάνοντας υπόψη πέραν των άλλων κι αυτό που καλούμε “νησιωτικότητα”. Πρέπει να δημιουργηθεί ένα νέο μοντέλο, που θα λαμβάνει υπόψη την εμπειρία που αποκτήθηκε όλα αυτά τα χρόνια, διορθώνοντας τα λάθη και τις παραλείψεις που ήδη έχουν επισημανθεί. Ως ΚΕΔΕ θα είμαστε διαρκώς σε εγρήγορση για να προωθήσουμε μέσα από το διάλογο με το ΥΠΕΣ τις αναγκαίες αλλαγές. Θεωρούμε επίσης, ότι δεν μπορούμε να μιλάμε για νέο μοντέλο οργάνωσης της Αυτοδιοίκησης και αναβάθμιση της θεσμικής μας λειτουργίας, αν αυτή δεν στηρίζεται σε ισχυρές οικονομικές βάσεις». Αναφερόμενος ειδικότερα στις χωροταξικές αλλαγές, ο κ. Πατούλης υπογράμμισε ότι πρώτα «πρέπει να ερωτηθούν οι τοπικές κοινωνίες».

Υποδομές, αξιόπιστες υπηρεσίες και προωθητικές ενέργειες

Το λόγο πήρε και ο δήμαρχος Μήλου, κ. Γεράσιμος Δαμουλάκης, ως πρόεδρος της Επιτροπής Τουριστικής Ανάπτυξης της ΚΕΔΕ, ο οποίος τόνισε, πως το τρίπτυχο, προκειμένου να υπάρξει τουριστική ανάπτυξη είναι η ύπαρξη των απαραίτητων υποδομών, αξιόπιστες υπηρεσίες, καθώς και προωθητικές ενέργειες για τον τουρισμό.

Οι στόχοι που έχουν τεθεί, σύμφωνα με τον κ. Δαμουλάκη, αναφορικά με την προβολή αφορούν:

- Διαμόρφωση στρατηγικής για προβολή και δημιουργία ολοκληρωμένου σχεδίου δράσης για τον τουρισμό 2015-2019

- Ενίσχυση του τουρισμού μέσω της ανάδειξης των ειδικών και εναλλακτικών μορφών τουρισμού

- Προσέλκυση ποιοτικού τουρισμού με διασφάλιση της ποιότητας σε υποδομές και παρεχόμενες υπηρεσίες

- Τουρισμός 365 μέρες το χρόνο σε όλη τη χώρα, αναδεικνύοντας τα πλεονεκτήματα της κάθε περιοχής

- Εμπλουτισμός του κλασσικού τουριστικού προϊόντος «Ήλιος και Θάλασσα», με υπηρεσίες όπως: ευεξία, πολυτέλεια, τοπική γαστρονομία, με σκοπό την αναβάθμιση των κλασσικών καλοκαιρινών διακοπών

- Ενθάρρυνση επιχειρηματικότητας και επενδύσεων ιδιαίτερα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις με άμεση σύνδεση πρωτογενούς τομέα και τουρισμού, δημιουργία κινήτρων και μέσων για τουριστική εκπαίδευση των εμπλεκομένων με τον τουρισμό και περαιτέρω εκσυγχρονισμό και απλούστευση της νομοθεσίας και των διαδικασιών.

Αναφερόμενος στις προτάσεις που έχει επεξεργαστεί η επιτροπή για την επίτευξη αυτών των στόχων ο δήμαρχος της Μήλου ανέφερε μεταξύ άλλων: τη σύσταση Γραφείου Τουριστικής Ανάπτυξης και Προβολής σε κάθε Δήμο, την καθιέρωση αντιδημάρχου Τουρισμού για τους αμιγώς τουριστικούς ΟΤΑ, τη στελέχωση των γραφείων τουριστικών πληροφοριών και υπηρεσιών που αφορούν τον τουρισμό, τη δημιουργία Δικτύων με σκοπό την ανάδειξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού, μέσω των κοινών ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των Δήμων, την εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου μοντέλου προβολής και προώθησης, που θα περιλαμβάνει την χρήση εξειδικευμένων τεχνικών marketing mix και πρωτότυπων και σύγχρονων μεθόδων προβολής συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρονικών εφαρμογών, τη δημιουργία brand name και την κωδικοποίηση του τουριστικού προϊόντος της κάθε περιοχής.

Ειδικά για τον Θαλάσσιο Τουρισμό, αναφέρθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των εγκαταστάσεων των λιμένων, στη μείωση γραφειοκρατίας για την δημιουργία βασικών υποδομών, στη δυνατότητα δαπάνης για τουριστική προβολή και πρόσληψη προσωπικού από τα Λιμενικά Ταμεία, όπως και στη δυνατότητα των Δήμων να είναι οι φορείς σχεδιασμού και διαχείρισης των χερσαίων ζωνών των λιμανιών.

Υγεία, αιγιαλός, αστυνόμευση και ανεμογεννήτριες

Ο δήμαρχος Πάρου, λαμβάνοντας το λόγο και αφού συνεχάρη το προεδρείο για την πρωτοβουλία «η ΚΕΔΕ επιτέλους να ανοιχτεί στην κοινωνία, ώστε να είναι αυτή που θα δίνει τα μηνύματα προς όλους εμάς, προκειμένου να μπορούμε να κάνουμε καλύτερα τη δουλειά μας», στην τοποθέτησή του, αναφέρθηκε στα θέματα της Υγείας στην Πάρο, στο θέμα της χρήσης του αιγιαλού, της ανάγκης στελέχωσης των Δήμων με Γενικούς Γραμματείς, της ελλιπούς αστυνόμευσης και των αιολικών πάρκων.

Πιο συγκεκριμένα, όσον αφορά στο Κ.Υ. Πάρου, ο κ. Κωβαίος τόνισε, πως «αυτή τη στιγμή βρίσκεται στη χειρότερη κατάσταση. Δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες του νησιού το χειμώνα, ακόμα περισσότερο αδυνατεί το καλοκαίρι, που ο πληθυσμός πολλαπλασιάζεται. Δεν έχουμε παιδίατρο εδώ και τέσσερα χρόνια και όπως καταλαβαίνετε, τα παιδιά που αρρωσταίνουν συνέχεια δεν μπορούν να “ακουμπήσουν” στη δημόσια υγεία. Για να μην κινδυνολογούμε, υπάρχουν ιδιωτικά ιατρεία, που μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες, αλλά σε μία τέτοια περίοδο, που τα βαλάντια όλων μας έχουν μειωθεί, θα θέλαμε τη στήριξη του κράτους, να βρεθεί και να σταθεί δίπλα στον πολίτη».

Εξηγώντας το ζήτημα που προκύπτει από την ΚΥΑ της 7ης Απριλίου για τη χρήση του αιγιαλού, ο δήμαρχος επεσήμανε, πως «έχει μια τρομερή ασάφεια. Λέει ότι δεν δίνονται στη ζώνη αιγιαλού και παραλίας τραπεζοκαθίσματα, που σημαίνει τι; Πολύ σωστά λένε για την άμμο, να μην μπαίνουν τραπεζοκαθίσματα. Να μπαίνουν ομπρελοκαθίσματα. Αλλά οι ζώνες αιγιαλού και παραλίας δεν είναι μόνο άμμος. Και στα νησιά μας υπάρχουν ολόκληρες πλατείες, υπάρχουν δρόμοι εδώ και πάρα πολλά χρόνια, τα οποία είναι πλακόστρωτα και που πάνω σε αυτά απολαμβάνει και ο ντόπιος και ο τουρίστας τον καφέ του και το φαγητό του. Φανταστείτε λοιπόν, στα παραδοσιακά κομμάτια των νησιών, όπως το λιμανάκι της Νάουσας, που είναι ο μεγαλύτερος προορισμός, ίσως και των Κυκλάδων, να τρώει κάποιος το ψάρι του πάνω σε ξαπλώστρες. Αυτό πρέπει να αλλάξει. Παράλληλα, τη στιγμή που όλοι, ως διοίκηση του τόπου, των νησιών μας, δεινοπαθούμε από τη μείωση των πόρων προς εμάς κατά 62%, μας αφαιρούν και άλλο 10%. Μέχρι τώρα ήταν 80% προς εμάς και 20% προς την Κτηματική Υπηρεσία. Αυτή τη στιγμή το 20% γίνεται 30% την ώρα που έχουμε επιφορτιστεί με την καθαριότητα, τον ευπρεπισμό, την αστυνόμευση και τους ναυαγοσώστες στις παραλίες».

Για το θέμα της αστυνόμευσης, ο κ. Κωβαίος στην τοποθέτησή του υπογράμμισε, πως ο μικρός αριθμός των αστυνομικών που καλούνται να διαχειριστούν τον τεράστιο πληθυσμό, με την έλευση των τουριστών, στα νησιά είναι αδύνατον να ανταπεξέλθει στις αρμοδιότητες, οι οποίες εκτός των γραφειοκρατικών, είναι η κυκλοφορία, το παραεμπόριο, αλλά και η γενικότερη παραβατικότητα.

Επιπλέον, ο δήμαρχος Πάρου καταφέρθηκε εναντίον των τεράστιων αιολικών πάρκων, που σχεδιάζεται να εγκατασταθούν σε τεράστιες εκτάσεις τόσο στην Πάρο, όσο και στη Νάξο, στην Τήνο και στην Άνδρο, μετατρέποντάς τις σε βιομηχανικές ζώνες. «Είμαστε υπέρ των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, αλλά όχι και στις τερατώδεις ανεμογεννήτριες, που η κάθε μια έχει ύψος 100 μέτρα», τόνισε.

Η μεταφορά των απορριμμάτων πρωταρχικό ζήτημα

Δεδομένου, ότι από την πλειονότητα των ομιλητών είχαν τεθεί επανειλημμένως τα φλέγοντα προβλήματα, όπως η υποστελέχωση των Δήμων, η υποβάθμιση της νησιωτικότητας, η μεταβολή των συντελεστών ΦΠΑ κ.α., ο δήμαρχος, κ. Μανόλης Μαργαρίτης επικεντρώθηκε στο ζήτημα αποκατάστασης των ΧΑΔΑ, καθώς ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων διαθέτει τις 11 από τις συνολικά 48 χωματερές που υπάρχουν στο Ν. Αιγαίο.

Ορμώμενος από το γεγονός, ότι τα απορρίμματα των νησιών των Μικρών Κυκλάδων, έπειτα από την ολοκλήρωση του προγράμματος αποκατάστασης των ΧΑΔΑ, θα πρέπει να μεταφέρονται στο ΧΥΤΑ της Νάξου, παρά την προμήθεια σύγχρονων κινητών Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων για κάθε νησί, ο δήμαρχος σημείωσε, πως ακόμη εκκρεμεί το θέμα της μεταφοράς τους. «Από την προηγούμενη κυβέρνηση, την οποία πιέσαμε, καταφέραμε και ψηφίστηκε τον Δεκέμβριο ο νόμος, παρ’ όλο που είχε καθυστερήσει πάρα πολύ, σχετικά με την ακτοπλοϊκή μεταφορά των απορριμματοφόρων. Επιτρέπει την μεταφορά των απορριμματοφόρων, αλλά σε δρομολόγια με οχηματαγωγά, άνευ επιβατών. Οξύμωρο σχήμα. Πώς θα μεταφέρουμε, αφού δεν διαθέτουμε πλοία τύπου “παντόφλα”; Πρέπει να τα μεταφέρουμε με κάποιο άλλο μέσο», υπογράμμισε.

Κατά συνέπεια των όσων ανέφερε, ο κ. Μαργαρίτης, τόνισε την επιτακτική ανάγκη να δοθεί η δυνατότητα στα απορριμματοφόρα να μεταφέρονται με επιβατηγά/οχηματαγωγά πλοία, καθώς όπως ανέφερε, το ζήτημα δεν απασχολεί μόνο τη Νάξο, αλλά και άλλα νησιά, όπως η Κάλυμνος, η Πάτμος κ.α.

«Να καταργηθούν τα Επιχειρησιακά Προγράμματα»

Στην ομιλία του, ο δήμαρχος Θήρας, κ. Ζώρζος, έθιξε σε συνέχεια των όσων ανέφερε σχετικά ο κ. Κωβαίος, την ανάγκη στελέχωσης των Δήμων με Γενικούς Γραμματείς και ειδικούς συμβούλους, οι οποίοι, όπως εξήγησε, θα συμπληρώσουν με επάρκεια τα κενά, καθώς διέθεταν την απαραίτητη εξειδίκευση.

Άλλο ένα θέμα, στο οποίο εστίασε, είναι η χρησιμότητα των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων στους Δήμους. «Τελικά, τα Επιχειρησιακά Προγράμματα αποδεικνύονται βερμπαλιστικά κείμενα, τα οποία δεν υλοποιούνται. Εφόσον οι Δήμοι δεν έχουν τη δυνατότητα ενός τεχνικού προγράμματος λόγω της υποστελέχωσης, ποια Επιχειρησιακά Προγράμματα και για ποιο λόγο να σπαταλούνται ώρες, προκειμένου να συντάσσονται βερμπαλιστικά κείμενα που δεν θα έχουν καμία εφαρμογή; Ζητείται να καταργηθεί αυτό το πράγμα, να μην είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε Επιχειρησιακά Προγράμματα», επεσήμανε.

Τέλος, τοποθετούμενος επί του ζητήματος των ΧΑΔΑ, ο κ. Ζώρζος τόνισε, πως Δεδομένων των προσφυγών για τις νέες θέσεις ΧΥΤΑ, αλλά και των ασφυκτικών χρονοδιαγραμμάτων εφαρμογής των αποφάσεων για κλείσιμο των χωματερών, ο κ. Ζώρζος επεσήμανε την ανάγκη επέκτασης των προθεσμιών αποκατάστασης των χωματερών, αλλά και των ενδιάμεσων λύσεων, για ακόμη 6 μήνες. «Βρισκόμαστε μπροστά στον κίνδυνο να κλείσουν πιθανόν οι χωματερές και να έχουμε τα σκουπίδια μας στις αυλές μας και στους δρόμους. Καταλαβαίνετε, για έναν προορισμό όπως η Σαντορίνη τι θα σημαίνει κάτι τέτοιο για τον τουρισμό αν μας συμβεί κάτι τέτοιο. Δεν θα είναι πλήγμα μόνο για το νησί, θα είναι πλήγμα για όλη την Ελλάδα».

Ετικέτες: