Διεθνές συνέδριο με θέμα «Λιμάνια, Θαλάσσιες Μεταφορές & Νησιωτικότητα: Περιβάλλον, Καινοτομία, Επιχειρηματικότητα»

Ουσιαστική, βιώσιμη, “μπλε” ανάπτυξη

  • Παρασκευή, 11 Μαρτίου, 2016 - 06:10

Το διεθνές συνέδριο “Λιμάνια, Θαλάσσιες Μεταφορές & Νησιωτικότητα: Περιβάλλον, Καινοτομία, Επιχειρηματικότητα” πραγματοποιείται αυτές τις ημέρες στο στο Εμπορικό & Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά.

Το διεθνές συνέδριο, που ξεκίνησε χτες, 10 και ολοκληρώνεται σήμερα, 11 Μαρτίου, διοργανώνεται από Ενεργειακό Γραφείο Αιγαίου και το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας & Δικτύων Μεταφορών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ) σε συνεργασία με το Δίκτυο Αειφόρων Νήσων Αιγαίου και Ιονίου- ΔΑΦΝΗ, υπό την αιγίδα του Δήμου Πειραιά.

Στο συνέδριο θα δίνουν το «παρών» παράγοντες, που σχετίζονται με τη χάραξη πολιτικής σε τοπικό, εθνικό και διεθνές επίπεδο, καθώς και εκπρόσωποι της ναυτιλίας, της ακαδημαϊκής κοινότητας, της αυτοδιοίκησης, των συλλογικών φορέων και των εταιριών που αναπτύσσουν τεχνολογίες στους τομείς της ενέργειας, των έξυπνων δικτύων, των επικοινωνιών, των μεταφορών, της διοίκησης και της διαχείρισης των αγορών, με στόχο να ενισχυθεί η εξωστρέφεια και να προωθηθεί η ανταλλαγή γνώσεων και καλών πρακτικών.

Η συγκεκριμένη διοργάνωση σκοπό έχει να αναδείξει το ζωτικό ρόλο των λιμένων και της ναυτιλίας στη χάραξη μιας αναπτυξιακής στρατηγικής στον Ευρωπαϊκό και Μεσογειακό χώρο, η οποία θα αξιοποιεί τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των περιφερειών και θα βελτιώνει την ανταγωνιστικότητα των οικονομικών συντελεστών, στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης.

Ταυτόχρονα, παρουσιάζονται από τους ομιλητές οι ιδιαίτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα νησιά ως προς το σχεδιασμό, τη διαχείριση και τη λειτουργία των λιμενικών τους υποδομών, σε σχέση με τις θαλάσσιες συνδέσεις (ενδονησιωτικές και μεταξύ των νησιών και της ηπειρωτικής χώρας). Η προσέγγιση αυτή αποτελεί μέρος της στρατηγικής των «Έξυπνων Νησιών – Smart Islands» της ΕΕ, η οποία είναι μέρος της στρατηγικής για την Γαλάζια Ανάπτυξη (Blue Growth) και την μείωση των εκπομπών θερμοκηπίου.

Σύμφωνα με τη δήλωση του υπεύθυνου της διοργάνωσης Ηλία Ευθυμιόπουλου, διευθυντή του Ενεργειακού Γραφείου Αιγαίου, το οποίο λειτουργεί ως τεχνικός και επιστημονικός σύμβουλος του Δικτύου Αειφορικών Νήσων Αιγαίου και Ιονίου – ΔΑΦΝΗ, «μέσα από την ανάπτυξη των έξυπνων υποδομών και διαδικασιών στα λιμάνια – νησιωτικά και ηπειρωτικά – και τις νέες τεχνολογίες για την υποκατάσταση των ορυκτών καυσίμων στις θαλάσσιες μεταφορές (με ενεργειακά μέσα όπως είναι το LNG και ο ηλεκτρισμός), δίνεται μια ευκαιρία για την ουσιαστική, βιώσιμη και πράσινη ανάπτυξη σε ένα δυναμικό κλάδο της οικονομίας. Μια ακόμα ευκαιρία που δεν πρέπει να πάει χαμένη».

«Δικαιότερος ανταγωνισμός και ενδυνάμωση διαφάνειας»

Στο συνέδριο χαιρετισμό απηύθυνε και ο Πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, κ. Βασίλης Κορκίδης, ο οποίος αναφέρθηκε κυρίως στα νέα δεδομένα λειτουργίας των λιμανιών, αλλά και στο νέο καθεστώς του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ).

Όπως σημείωσε, τα λιμάνια είναι μηχανές ανάπτυξης και λειτουργούν στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής λιμενικής αγοράς τηρώντας τους κανόνες, κανονισμούς και τις αρχές της ανταγωνιστικότητας, της παραγωγικότητας, της διαφάνειας και της προστασίας του περιβάλλοντος.

Αναφέρθηκε μάλιστα στην ψήφιση από την Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, της νομοθεσίας, σχετικά με τους νέους κανόνες για την ελεύθερη οργάνωση των λιμενικών υπηρεσιών και τη χρηματοδοτική διαφάνεια των λιμένων. «Στόχος του νέου Κανονισμού είναι η προώθηση ενός δικαιότερου ανταγωνισμού, η μείωση των νομικών ασαφειών και η ενδυνάμωση της διαφάνειας. Προβλέπει, δηλαδή, μία σειρά ευνοϊκών διατάξεων για τα μικρά λιμάνια, τα οποία αποκτούν μεγαλύτερη αυτονομία, όσον αφορά στον καθορισμό των λιμενικών τελών», τόνισε.

Περνώντας στο λιμάνι του Πειραιά, υποστήριξε, πως «είναι ένα λιμάνι μεγάλων δυνατοτήτων και προοπτικών. Με τις εργασίες του συμμετέχει στους τομείς της Ενέργειας, της Βιομηχανίας, του Εμπορίου και του Τουρισμού. Διαθέτει σύγχρονες υποδομές, τις οποίες αναβαθμίζει συνεχώς, αποτελώντας ταυτόχρονα "hub" της ελληνικής κρουαζιέρας. Μάλιστα, οι τελευταίες εξελίξεις παραχώρησης στην Σ.Ε.Π. Α.Ε., ανοίγουν νέους ορίζοντες για το μεγαλύτερο λιμάνι της Χώρας. Η παρουσία ξένων επενδυτών στον Πειραιά, μας δίνει το πλεονέκτημα ανάπτυξης μιας υπερταχείας σιδηροδρομικής σύνδεσης, που θα φέρει πιο κοντά τον Πειραιά με τη Βουδαπέστη και το κέντρο της Ευρώπης, εξοικονομώντας 10 ημέρες στη μεταφορά εμπορευμάτων σε σχέση με το χρόνο, που θα απαιτούνταν για να φθάσουν, διά θαλάσσης στα λιμάνια του Ρότερνταμ, του Αμβούργου ή του Κιέλου. Αντίστοιχα, τα τρένα θα επιστρέφουν γεμάτα με ευρωπαϊκά προϊόντα στον Πειραιά, απ' όπου και θα μεταφέρονται, διά θαλάσσης, με κοντέινερ στην Ασία».

Σύμφωνα με την εκτίμηση του κ. Κορκίδη, «αν επιτευχθεί κάτι τέτοιο, το μεταφορικό κόστος των προϊόντων θα μειωθεί, κατά 40%, μετατρέποντας πολλά από τα ελληνικά προϊόντα, σε ανταγωνιστικά. Το όφελος για την Ελλάδα θα προκύψει - εκτός από τις επενδύσεις - και από τις μεγαλύτερες εξαγωγές ελληνικών προϊόντων στην Ευρώπη και την Ασία».

Δημιουργία θνησιγενών συνθηκών από την αύξηση ΦΠΑ

Στις άμεσες προτεραιότητές του ΕΒΕΠ επίσης, σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη, «είναι η υιοθέτηση της "blue growth strategy", σε στενή συνεργασία με το Δήμο Πειραιά. Η γαλάζια ανάπτυξη στον ελληνικό θαλάσσιο χώρο είναι ένα νέο μονοπάτι για το μέλλον της Χώρας μας και μία πηγή ανάπτυξης για όλη την Ευρώπη, αφού τα 23 από τα 28 κράτη-μέλη είναι παράκτια και τα 2/3 των συνόρων της Ε.Ε. οριοθετούνται από θάλασσα. Με λίγα λόγια, πιστεύουμε ακράδαντα, ότι με το σωστό timing και με τα εντυπωσιακά υψηλά ποσά χρηματοδότησης της Ε.Ε., με ορίζοντα το 2020, κάθε παράκτια περιοχή, όπως ο Πειραιάς μας, μπορεί να μετατραπεί σε μηχανή αειφόρου ανάπτυξης. Όπως μπορούμε να αντιληφθούμε, τα πλεονεκτήματα είναι πάρα πολλά».

Επιγραμματικά, ανέφερε τη δημιουργία και αναβάθμιση των λιμενικών και τουριστικών υποδομών, την προώθηση εναλλακτικών πηγών ενέργειας, την έμμεση ενίσχυση της ευρωπαϊκής, εμπορικής ναυτιλίας, όπου το 47% είναι ελληνόκτητη, την ώθηση στη Ναυπηγική Βιομηχανία, μέσω των νέων περιβαλλοντολογικών τεχνολογιών, είτε σε ναυπηγήσεις, είτε σε επισκευή πλοίων, είτε για πλατφόρμες εξόρυξης, είτε ακόμα και για πλατφόρμες εναλλακτικών πηγών ενέργειας.

Ολοκληρώνοντας και αναφορικά με τη νησιωτικότητα, ο κ. Κορκίδης τόνισε, ότι «η κατάργηση του μειωμένου Φ.Π.Α. στα νησιά του Αιγαίου, όπως αποδείχθηκε, σύμφωνα και με σχετικές μελέτες, δεν απέφερε τα αναμενόμενα έσοδα στο Δημόσιο. Αντιθέτως, αποτέλεσε ένα ισχυρό, οικονομικό πλήγμα στις τοπικές κοινωνίες, αλλά και στη διάρρηξη της συνοχής του κοινωνικού της ιστού».

«Τόσο για τον επιχειρηματία και επαγγελματία, όσο και για τον πολίτη, η εξομοίωση των φορολογικών συντελεστών, σήμανε μόνο την αύξηση του κόστους λειτουργίας των επιχειρήσεων, δημιουργώντας θνησιγενείς συνθήκες και περαιτέρω αύξηση του ήδη υψηλού κόστους διαβίωσης στα νησιά για τους κατοίκους τους», υπογράμμισε.

Τέλος και δεδομένου, ότι το προσφυγικό ζήτημα φαίνεται να επιτείνει ακόμη περισσότερο τη δυσχερή αυτή κατάσταση για τους νησιώτες ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, προέτρεψε την κυβέρνηση να εφαρμόσει «στοχευμένα μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων, όπως, χαρακτηριστικά, τη διατήρηση του μειωμένου, κατά 30% Φ.Π.Α. αλλά και εντατικοποιημένες δράσεις προβολής τους».

Ετικέτες: