Ανεξαρτητοποιείται η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, ενώ συστήνεται Δημόσια Αρχή Λιμένων, ένας σχεδιασμός που χαρακτηρίζεται από επικάλυψη αρμοδιοτήτων και ασάφεια στους σκοπούς

Νέα δομή για τις Αρχές Λιμένων

Την αλλαγή του καθεστώτος για τη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, σε ανεξάρτητη αρχή, καθώς επίσης και τη δημιουργία Δημόσιας Αρχής Λιμένα, που θα αφορά μόνο τον Οργανισμό Λιμένα Πειραιά, για την εποπτεία του νέου τρόπου λειτουργίας του, φέρνει το Υπουργείο Ναυτιλίας, με σχέδιο νόμου.

Οι συγκεκριμένες αλλαγές, περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας, με τίτλο «Μεταρρύθμιση του Συστήματος Εποπτείας και Ελέγχου του Ελληνικού Λιμενικού Συστήματος και άλλες διατάξεις», το οποίο μάλιστα είχε περάσει από την απαραίτητη διαδικασία διαβούλευσης, η περίοδος της οποίας έληξε χτες, 9 Μαΐου. Ωστόσο, κατά τη συζήτησή, με αφορμή ερώτηση βουλευτή, προς τον υπουργό Ναυτιλίας, το θέμα συζητήθηκε και στο Ελληνικό Κοινοβούλιο.

Σύσταση νέας αρχής, λόγω ιδιωτικοποίησης ΟΛΠ

Όσον αφορά στη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, το Υπουργείο Ναυτιλίας προτείνει, μέσω του συγκεκριμένου σχεδίου νόμου, την μετατροπή του σε ανεξάρτητη ρυθμιστική αρχή, ενώ επιπλέον, ορίζεται ο θεσμικός της ρόλος, ο οποίος, σύμφωνα με το υπουργείο, θα είναι να παρεμβαίνει σε ζητήματα ανταγωνισμού, με την επίλυση διαφορών των χρηστών των λιμένων, ωστόσο, μόνο μετά από σχετική προσφυγή, η οποία θα αφορά στον υγιή ανταγωνισμό.

Ταυτόχρονα, προτείνεται η σύσταση Δημόσιας Αρχής Λιμένων, η οποία θα διαθέτει περιφερειακό γραφείο και στον Πειραιά. Η νέα Αρχή, θα αναλάβει όλο το πεδίο αρμοδιότητας και εποπτείας, σε θέματα δημοσίου συμφέροντος, που έως και πριν την παραχώρησή του σε ιδιώτη, κατείχε ο ΟΛΠ.

Για τη νέα αυτή Αρχή, το υπουργείο προτείνει να είναι αυτοτελής και ανεξάρτητη υπηρεσιακή μονάδα του Υπουργείου Ναυτιλίας, τόσο με οικονομική, όσο και με διοικητική αυτοτέλεια. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, ο κύριος στόχος της σύστασής της, είναι η συμβολή της στην επίτευξη των προγραμματικών στόχων του λιμενικού συστήματος της χώρας, στο πλαίσιο πάντα των αρμοδιοτήτων που της απονέμονται, εντός του οποίου περιλαμβάνεται η διατήρησης κυριαρχίας και της εδαφικής συνοχής, σε συνεργασία, με τη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, τη Γενική Γραμματεία Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής, που υπάγεται στο υπουργείο.

Η νέα Αρχή, εκτιμάται πως θα συμβάλλει στην τοπική, περιφερειακή και εγχώρια οικονομική, κοινωνική και κοινοτική ευημερία, στην προστασία του περιβάλλοντος, στην παροχή αξιόπιστων και ποιοτικών υπηρεσιών από τους φορείς διαχείρισης του λιμένα σε πλοία, επιβάτες και φορτία, αλλά και στην κατοχύρωση και τον έλεγχο εφαρμογής των εργασιακών δικαιωμάτων και των συνδικαλιστικών ελευθεριών στη λιμενική ζώνη, με τη διατήρηση σε ισχύ των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας.

Κανονιστικός ρόλος σε α’ και β’ βαθμό για ΔΑΛ και ΡΑΛ

Κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης, αλλά και του πρώιμου διαλόγου, έπειτα από σχετική ερώτηση του βουλευτή, κ. Κεδίκογλου, υπήρξαν αρκετές επισημάνσεις, σε σχέση με το νομοσχέδιο.

Από την πλευρά του, ο κ. Κεδίκογλου ρώτησε σχετικά με τους λόγους που οδήγησαν στην ανάγκη σύστασης της ΔΑΛ, καθώς επίσης και ποιες θα είναι οι αρμοδιότητές της, ενώ επεσήμανε, ότι το ζητούμενο ήταν να καταστεί λειτουργική και Ανεξάρτητη Αρχή η υπάρχουσα Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων και όχι να ιδρυθεί μία νέα που θα βρεθεί σε πλήρη επικάλυψη αρμοδιοτήτων και με την Ρυθμιστική Αρχή αλλά και με τον ιδιώτη παραχωρησιούχο του ΟΛΠ.

O υπουργός Ναυτιλίας, κ. Δρίτσας, σχετικά με την ανάγκη σύστασης της ΔΑΛ, αλλά και το ρόλο της σε σχέση με τη ΡΑΛ, απάντησε, πως δεδομένου, ότι παντού υπάρχουν οι λεγόμενες port authorities, ο διεθνής δηλαδή όρος για τις δημόσιες αρχές λιμένων. Όσον αφορά στη ΡΑΛ, ο κ. Δρίτσας σημείωσε, πως με το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου, της δίνονται ευρύτατες αρμοδιότητες, πλήρης ανεξαρτησία, αυτοελεγχόμενες διαδικασίες και απολογισμός, χωρίς να είναι μία “εικονική” ανεξάρτητη αρχή. Παράλληλα, υποστήριξε, πως «η ΡΑΛ έχει την αρμοδιότητα να ρυθμίζει τα του ανταγωνισμού, άσχετα αν υπάρχει η γνωστή αρχή του ανταγωνισμού, αλλά εν πάση περιπτώσει για τα λιμενικά, για όλη την Ελλάδα, και για όλα τα λιμάνια και για όλα τα λιμενικά ταμεία και για τα πάντα παρεμβαίνει ρυθμιστικά για τον ανταγωνισμό. Η εποπτεία, όμως, του δημόσιου χώρου από ποιον θα ασκείτο;», δικαιολογώντας την ίδρυση της ΔΑΛ, για την οποία διευκρίνισε, πως η ΔΑΛ θα έχει αρμοδιότητες κανονιστικού χαρακτήρα σε πρώτο βαθμό, ενώ σε δεύτερο η ΡΑΛ.

Ωστόσο, τόσο ο βουλευτής κ. Κεδίκογου, όσο και ο Σύλλογος Υπαλλήλων Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, ο οποίος συμμετείχε στην διαβούλευση, επεσήμαναν τη σημαντικότατη επικάλυψη αρμοδιοτήτων, που παρατηρείται στις δύο Αρχές. Παράλληλα, ο ΣΥΠΥΕΝ έκανε λόγο για γενικολογίες και ασάφειες περί της κυριαρχίας και εδαφικής συνοχής του Ελληνικού Δημοσίου, «λες και χωρίς την ύπαρξη της ΔΑΛ δεν μπορεί να διασφαλισθεί η κυριαρχία του ελληνικού κράτους στα ελληνικά λιμάνια», τονίζοντας, πως «χωρίς ρητή αναφορά σε συγκεκριμένες αρμοδιότητες είναι απαράδεκτη από διοικητικής, νομικής και οικονομικής απόψεως».

Υπό αμφισβήτηση ο ρόλος & οι εργασιακές σχέσεις

Ταυτόχρονα, τόσο ο κ. Κεδίκογλου, όσο και ο Σύλλογος, επεσήμαναν την ασάφεια η οποία παρατηρείται, σε σχέση με τα οργανογράμματα της Δημόσιας και Ρυθμιστικής Αρχής, τις προβλεπόμενες αποδοχές, το ωράριο των υπαλλήλων, κλπ.

Όσον αφορά στη ΔΑΛ, ο Σύλλογος υπογράμμισε, πως προβλέπονται «30 θέσεις προσωπικού οι οποίες μπορούν να γίνουν και 50, για μια δημόσια αρχή χωρίς σκοπό και συγκεκριμένες αρμοδιότητες. Επίσης συνιστώνται και 3 οργανικές θέσεις δικηγόρων με σχέση έμμισθης εντολής για να μπορούν να ασκούν και δικηγορία ελεύθερα. (…) Επιτρέπεται η απόσπαση, μετάταξη ή μεταφορά προσωπικού της ΟΛΠ ΑΕ και της ΟΛΘ ΑΕ στη ΔΑΛ και μάλιστα, αν δεν φτάνουν οι 50 οργανικές θέσεις, οι πλεονάζοντες θα καταλάβουν προσωποπαγείς θέσεις, διατηρώντας το μισθό που λαμβάνουν σήμερα με τη μορφή προσωπικής διαφοράς, καθώς το ενιαίο μισθολόγιο του δημοσίου θα έριχνε τις αποδοχές του εν λόγω προσωπικού στο 1/3 των σημερινών του αποδοχών. Απορίες εγείρονται ως προς την απόσπαση, μετάταξη και μεταφορά προσωπικού από Ανώνυμες Εταιρείες στο ελληνικό δημόσιο».

Παρ’ όλα αυτά, αιχμές άφησε ο Σύλλογος και σε ό,τι αφορά στα δημοσιονομικά και τους υπαλλήλους της ΡΑΛ, υποστηρίζοντας, πως «το δημοσιονομικό κόστος λειτουργίας της ΡΑΛ είναι απροσδιόριστο, καθώς οι αποδοχές και το ύψος αποζημίωσης κατά συνεδρίαση, θα ρυθμιστούν αργότερα με ΚΥΑ των Υπουργών Οικονομικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Επίσης προβλέπεται αποζημίωση για τη συμμετοχή των υπαλλήλων της ΡΑΛ στις συνεδριάσεις του ΔΣ, ενώ λόγω δημοσιονομικών περικοπών έχουν καταργηθεί όλες οι αμειβόμενες επιτροπές του υπόλοιπου δημοσίου. Γιατί γίνεται αυτή η εξαίρεση για τους υπάλληλους της ΡΑΛ, όταν μάλιστα μπορούν να συμμετέχουν έως 5 υπάλληλοι ανά συνεδρίαση; Με την παρ.15 δεν γίνεται σαφές για ποιο λόγο τα μέλη της ΡΑΛ που δεν είναι αποκλειστικής απασχόλησης πρέπει να απαλλάσσονται των υπηρεσιακών τους καθηκόντων και να παίρνουν πλήρεις αποδοχές και παράλληλα αποζημίωση ανά συνεδρίαση», ενώ πρόσθεσε, πως «προβλέπονται για άλλη μια φορά αποζημιώσεις συμβουλίων και επιτροπών για το προσωπικό της ΔΑΛ, όπως άλλωστε προβλέφθηκε και για τους υπαλλήλους της ΡΑΛ, όταν σε όλο το υπόλοιπο δημόσιο έχουν καταργηθεί οι αμειβόμενες επιτροπές και συμβούλια».