Επιβλήθηκε η αποχώρηση του Θ. Δρίτσα από το υπουργείο

Αιχμές κατά την παράδοση του υπουργείου Ναυτιλίας

  • Τρίτη, 8 Νοεμβρίου, 2016 - 06:16
  • /   Eνημέρωση: 8 Νοε. 2016 - 19:00
  • /   Συντάκτης: Τέτα Βαρλάμη

Τα ηνία του υπουργείου Ναυτιλίας αναλαμβάνει, μετά τον κυβερνητικό ανασχηματισμό, ο μέχρι πρότινος υπουργός Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Παναγιώτης Κουρουμπλής, από τον επί περίπου 22 μήνες υπουργό, Θοδωρή Δρίτσα, ο οποίος αποχώρησε, αφήνοντας αιχμές για την υποχρέωση απομάκρυνσης του.

Εκτός της παύσης από τον υπουργικό θώκο του Θ. Δρίτσα, που αποτελεί ισχυρό στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ, νέο δεδομένο αποτελεί και η δημιουργία υφυπουργείου στο Ναυτιλίας, με την θέση να αναλαμβάνει ο Δωδεκανήσιος βουλευτής, Νεκτάριος Σαντορινιός, ο οποίος θα επιφορτιστεί με το έργο της νησιωτικής αναβάθμισης.

Στοιχείο άξιο παρατήρησης και στην αλλαγή ηγεσίας του υπουργείου Ναυτιλίας, όπως συνέβη και σε άλλα υπουργεία, είναι πως επιδιώκεται να διατηρηθούν πιο μετριοπαθείς στάσεις στη συνολική κυβερνητική πολιτική, έναντι των κάθετων και αδιάλλακτων απόψεων που κατά καιρούς είχε εκφράσεις και ο κ. Δρίτσας κατά των αποκρατικοποιήσεων.

Σε ότι αφορά δε την προαναγγελθείσα μεταβίβαση των αρμοδιοτήτων των Μεταφορών στο υπουργείο Ναυτιλίας, βάσει και του σχετικού προεδρικού διατάγματος, αυτές τελικώς παραμένουν στο υπουργείο Υποδομών.

«Η αποχώρησή μου δεν είναι εθελούσια»

Η τελετή παράδοση παραλαβής έγινε σε ένα κλίμα αμοιβαίας συναίνεσης, χωρίς προσωπικές αντεγκλίσεις μεταξύ των υπουργών, οι οποίοι εκφράστηκαν ιδιαιτέρως θερμά ο ένας για το πρόσωπο του άλλου, ενώ το θετικό κλίμα συμπλήρωσε και το ένθερμο χειροκρότημα των εργαζομένων του υπουργείου προς τον απερχόμενο υπουργό, αποτέλεσε την θετικότερη επιβεβαίωση που θα μπορούσε να λάβει.

Έντονη συζήτηση προκάλεσαν οι αιχμές του απερχόμενου από την ηγεσία του υπουργείου, Θοδωρή Δρίτσα, από τις οποίες κατέστη σαφές πως υποχρεώθηκε σε απομάκρυνση, λόγω των πολιτικών του θέσεων σχετικά με τον τρόπο διαχείρισης θεμάτων μείζονος σημασίας, όπως οι ιδιωτικοποιήσεις των λιμανιών.

Η χαρακτηριστική φράση του κ. Δρίτσα ήταν πως «Η αποχώρησή μου δεν είναι εθελούσια. Αν και ήξερα ότι θα ερχόταν η τελευταία στιγμή, Κανείς δεν είναι αιώνιος. Αντιμετώπισα κρίσιμα ζητήματα, προτίμησα να κρατήσω χαμηλούς τόνους και καμία δημοσιότητα».

Σκιαγραφώντας τόσο τον τρόπο που ο ίδιος αντιμετώπιζε τις υπουργικές του ευθύνες, αλλά ταυτόχρονα και ως επισήμανση προς τον διάδοχο του, σημείωσε ότι «Ο μεγάλος μου εχθρός είναι ο χρόνος που έχει μόνο ένα 24ωρο τη μέρα και ο μεγαλύτερος σύμμαχος εσείς οι συνεργάτες μου. Το να υπηρετείς το υπουργείο σημαίνει ότι δεν έχεις καμία προσωπική ζωή, ελεύθερο χρόνο, κομματική δράση».

Απευθυνόμενος δε προς τα δύο νέα μέλη της ηγεσίας του υπουργείου, τον υπουργό και τον υφυπουργό, τόνισε πως «αυτό το υπουργείο για να σου δώσει χαρά και ικανοποίηση πρέπει να το παντρευτείτε με ένα άτυπο σύμφωνο συμβίωσης».

Στην σύντομη ομιλία του ο απερχόμενος υπουργός απέδωσε τα εύσημα στο λιμενικό για την επιτυχημένη διαχείριση των  μεταναστευτικών και προσφυγικών ροών, χωρίς να παραλείψει να αναφερθεί και στην ελληνική ναυτιλία, η οποία κατάφερε να διατηρήσει σε παγκόσμιο επίπεδο την ανταγωνιστικότητα της.

«Μέγα το της θαλάσσης κράτος»

Ο νέος υπουργός, Παναγιώτης Κουρουμπλής, χρησιμοποίησε την ρήση του Θουκιδίδη «Μέγα το της θαλάσσης κράτος», παραλαμβάνοντας το υπουργείο, ενώ αναφέρθηκε στη συνέπεια, τη διαφάνεια και το ήθος που διέπουν το έργο του Θ. Δρίτσα, με τα οποία δεσμεύτηκε ότι θα συνεχίσει.

Συνεχίζοντας με τα θερμότερα λόγια για τον απερχόμενο υπουργό είπε πως πρόκειται για έναν πραγματικό ευπατρίδη, έναν άνθρωπο  που με την αρχοντιά και την ευπρέπειά του, εκφράζει ότι καλύτερο διαθέτει ο πνευματικός Πειραιάς.

Με την επισήμανση του «Μου αρέσει να αναμετριέμαι με τις δυσκολίες. Βλέπω, ακούγοντας», ο Π. Κουρουμπλής μίλησε για έναν δημοκρατικό πατριωτισμό που είναι απαραίτητος, απαλλαγμένο από σωβινισμούς και εθνικισμούς για να προχωρήσουμε, ενώ ζήτησε τόσο από την ηγεσία του λιμενικού, τις εφοπλιστικές ενώσεις,  τους εργαζόμενους και τα επιμελητήρια να δουλέψουν όλοι μαζί για να εμβαθύνουν ακόμα περισσότερο τη διαφάνεια και την αξιοκρατία.

Όπως είπε «Η πατρίδα βρίσκεται σε μία μεγάλη δίνη και δοκιμασία, από εμάς εξαρτάται να δικαιώσουμε όσους μάς εμπιστεύονται τους ρόλους», σημειώνοντας ότι «μέσα στην οικονομική κρίση μάς συνάντησε ένα μεγάλο πρόβλημα, το προσφυγικό, που εξακολουθεί να παραμένει». Επ’ αυτού επεσήμανε πως «αντί να καταναλωνόμαστε σε κοκορομαχίες, να βρούμε όλοι τη γενναιότητα και να συναντηθούμε σε ένα κοινό μέτωπο, αντιμετωπίζοντας το πρόβλημα αλλά και την οικονομική κρίση».

«Εφαρμογή της ρήτρας νησιωτικότητας»

Εκφράζοντας τις ευχαριστίες του προς τον πρωθυπουργό για την υπουργοποίηση του ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Νεκτάριος Σαντορινιός, αναλόγως ευχαρίστησε και τον Θ. Δρίτσα για το έργο που παραδίδει, το οποίο όπως σημείωσε έχει δώσει έντονα το στίγμα μίας ρεαλιστικής διακυβέρνησης, με ήθος και προοπτική.

Σε ότι αφορά δε τον νέο υπουργό, Παναγιώτη Κουρουμπλή, τον χαρακτήρισε ως ιδιαίτερα έμπειρο και διορατικό, εκτιμώντας πως θα έχει μαζί του μία εποικοδομητική και παραγωγική συνεργασία.

Ειδικά για την πολιτική του συγκεκριμένου υπουργείου ο κ. Σαντορινιός σημείωσε πως αυτή έχει στόχο τη διασύνδεση των εφαρμοσμένων πολιτικών με τις ανάγκες των νησιών, επισημαίνοντας ότι «Τα νησιά μας είχαν πολύ καιρό αφεθεί στο έλεος των αρνητικών επιπτώσεων της νησιωτικότητας. Αντικρουόμενες πολιτικές, που υπαγορεύονταν από διάφορα συμφέροντα, έχουν προκαλέσει την έλλειψη στοιχειωδών υποδομών στα νησιά και έχουν φέρει τους κατοίκους σε θέση ώστε να αισθάνονται πολίτες δεύτερης κατηγορίας».

Θέτοντας τον στόχο της κυβέρνησης για την θέση που ο ίδιος αναλαμβάνει είπε πως «μέσω της δημιουργίας του συγκεκριμένου χαρτοφυλακίου, είναι να ακουστούν οι νησιώτες και να υπάρξει μία ολοκληρωμένη προσπάθεια για την αναβάθμιση των νησιών και την εφαρμογή της ρήτρας νησιωτικότητας- έτσι όπως προστάζει το Σύνταγμα της χώρας αλλά και το αντίστοιχο ευρωπαϊκό. Μαζί με τους νησιώτες θα χαράξουμε ενιαία και στοχευμένη πολιτική, που θα ξεκινά από τη βελτίωση τα καθημερινότητάς τους και θα προχωρά σε πρακτικά μέτρα ενίσχυσης της οικονομικής τους δραστηριότητας και θα καταλήγει στο σχεδιασμό των μικρών ή μεγάλων έργων υποδομής».