Δηλώσεις του Υφυπουργού Νησιωτικής Πολιτικής, Ν. Σαντορινιού με φόντο τη συνέχιση του ακτοπλοϊκού αποκλεισμού των νησιών από την ΠΝΟ έως και την Τρίτη, με προοπτική κλιμάκωσης

Απροθυμία άρσης αποκλεισμού

Καμία προληπτική παρέμβαση υπέρ των Κυκλάδων από τον χωρικό Αντιπεριφερειάρχη

Σε νέα ακτοπλοϊκή απομόνωση βρίσκεται ο νησιώτικος χώρος εξαιτίας της απόφασης της ΠΝΟ να συνεχίσει την απεργία της, έως και το πρωί της Τρίτης (06.00), μετά από τη συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής το πρωί του Σαββάτου, οπότε και τα μέλη της ψήφισαν τη συνέχιση της κινητοποίησής τους έως τις 6 Δεκεμβρίου, αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο κλιμάκωσής της.

Η εξαγγελθείσα δε, απεργία της 8ης Δεκεμβρίου και η δυνατότητα λήψης νέας απόφασης της ΠΝΟ για ενδεχόμενη συνέχιση της κινητοποίησης ένα ακόμη 48ωρο μετά την 6η Δεκεμβρίου, δεν αποκλείεται να προκαλέσει τον επταήμερο αποκλεισμό των νησιωτών και δη των Κυκλαδιτών, καθώς πρόκειται για τον νησιώτικο νομό, όπου τα πλοία των επιδοτούμενων γραμμών, τα οποία κι εξυπηρετούν τη μετακίνηση ανάμεσα στα Κυκλαδονήσια, “έδεσαν” στο λιμάνι του Λαυρίου.

Μοιραία, οι δυσμενέστερες συνέπειες προκύπτουν για τους κατοίκους των μικρών νησιών που στερούνται απευθείας αεροπορικής σύνδεσης από τον τόπο τους, καθώς με αυτόν τον τρόπο, αδυνατούν να μετακινηθούν έστω και μέχρι τον πλησιέστερο νησιώτικο προορισμό που διαθέτει αεροπορική σύνδεση με την Αθήνα. Με φόντο τις εν λόγω αρνητικές συνέπειες, αναδεικνύεται και η σιωπή των αρμοδίων της Αυτοδιοίκησης να προασπίσουν το δικαίωμα των νησιωτών στην απρόσκοπτη μετακίνηση και ειδικότερα του χωρικού Αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων, Γιώργου Λεονταρίτη, ο οποίος θα όφειλε να είχε ενεργήσει έγκαιρα και προληπτικά προχωρώντας σε παρέμβαση προς κάθε πλευρά, με σκοπό τη διεκδίκηση της παραμονής των πλοίων της ενδοκυκλαδικής γραμμής σε λιμάνι του νομού, αφού είχε εξαγγελθεί εγκαίρως η κινητοποίηση.

Με δεδομένο τον νέο κύκλο ακτοπλοϊκής απομόνωσης που βιώνει ο νησιώτικος χώρος, όπως αυτός δυστυχώς επαναλαμβάνεται κάθε χρονιά με αποφάσεις της ΠΝΟ και μάλιστα σε νεκρές περιόδους για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, κλήθηκε να προβεί σε δηλώσεις ο νέος Υφυπουργός Νησιωτικής Πολιτικής και νησιώτης βουλευτής Δωδεκανήσου, Νεκτάριος Σαντορινιός προκειμένου να καταστεί σαφές, αν το αρμόδιο Υπουργείο επεξεργάζεται κάποια πρόβλεψη τροποποίησης στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο απεργιακών κινητοποιήσεων, ώστε να μην βρίσκονται σε “ομηρεία” οι νησιώτες με τις συνεχιζόμενες - και μόνον κατ΄ επίφαση - 48ωρες απεργίες.

Τονίζεται πως, η απόφαση συνέχισης της απεργίας της ΠΝΟ εστιάζει στα “φλέγοντα θέματα που απασχολούν τον κλάδο των ναυτικών με προεξάρχοντα τα θέματα ασφαλιστικού και φορολογικού”.

Όχι στον κοινωνικό αυτοματισμό” αλλά... σε βάρος των νησιωτών

Την οπτική του επί του θέματος των απεργιών της ΠΝΟ ως νέος Υφυπουργός Νησιωτικής Πολιτικής διατύπωσε προς την “Κοινή Γνώμη” ο Νεκτάριος Σαντορινιός, με αφορμή τη δημοσιογραφική ερώτηση, αν προβλέπεται κάποια ενέργεια σε επίπεδο νομοθετικού πλαισίου, η οποία θα λαμβάνει υπόψιν της τη νησιωτικότητα και τις δυσκολίες μετακίνησης και μεταφοράς κυρίως των ανθρώπων, των εμπορευμάτων κλπ, με σκοπό να μη βιώνουν ανά τακτά χρονικά διαστήματα οι νησιώτες τον ακτοπλοϊκό αποκλεισμό.

Παρά του ότι οι απεργίες που εξαγγέλλονται και πραγματοποιούνται για να μην κριθούν παράνομες και καταχρηστικές έχουν διάρκεια 48ώρες, ωστόσο, στην πράξη, η δυνατότητα λήψης επαναλαμβανόμενων ίδιων αποφάσεων, μπορεί να οδηγήσει και οδηγεί αρκετές φορές, στον πολυήμερο νησιώτικο αποκλεισμό. Πιο συγκεκριμένα, σχετικά με το αν εξετάζεται εκ μέρους του αρμόδιου Υπουργείου, η δυνατότητα κατοχύρωσης ενός διημέρου απρόσκοπτης σύνδεσης των νησιών μεταξύ τους και κυρίως με τα κεντρικά μεγάλα λιμάνια, μετά από κάθε 48ωρη απεργία, ο κ. Σαντορινιός δήλωσε τα εξής: “Αυτό είναι κάτι θεσμικό, το οποίο δεν το αντιμετωπίζουμε αυτή τη στιγμή. Αυτή τη στιγμή πρέπει να αντιμετωπίσουμε την πραγματικότητα της απεργίας της ΠΝΟ” καθώς όπως υποστήριξε, “Το ζητούμενο είναι να έρθουμε σε συνεννόηση με την ΠΝΟ προκειμένου να λυθεί η απεργία και αυτό προσπαθούμε να κάνουμε αυτή τη στιγμή”. Ως εκ τούτου, πρόσθεσε πως, “Επομένως, δεν μπαίνουμε σε μία τέτοια λογική η οποία θα δημιουργούσε και καινούργιες τριβές με την ΠΝΟ”, εξηγώντας παράλληλα πως, “εμείς θέλουμε να συνεννοούμαστε με τους εργαζόμενους προς όφελος και των νησιωτών και των εργαζομένων και δεν θέλουμε να δημιουργηθεί κοινωνικός αυτοματισμός”.

Στο σχόλιο δε, πως, μία πλευρά της πραγματικότητας είναι όμως και η απομόνωση των νησιών, εκτός από τα προβλήματα του ναυτικού κλάδου, υποστήριξε πως, “Είναι μία πραγματικότητα, την οποία όμως κανείς θα πρέπει να την δει μέσα στο πλαίσιο του δικαιώματος που έχουν όλοι οι εργαζόμενοι να ασκούν το δικαίωμα της απεργίας. Άρα, το ζητούμενο αυτή τη στιγμή είναι να εκλείπουν οι λόγοι της απεργίας και όχι να δημιουργείται κοινωνικός αυτοματισμός”.

Σε επίπεδο δρομολόγησης του πλοίου ασφαλείας, κάτι που αναγνώρισε κι ο ίδιος πως, ως σήμερα δεν έχει εφαρμοσθεί ποτέ, σημείωσε πως, “Υπάρχει πρόβλεψη από το Ν. 4256/2013 ότι όταν υπερβούν τις τρεις ημέρες οι απεργιακές κινητοποιήσεις, υπάρχει δυνατότητα να μπουν κάποια πλοία για εξυπηρέτηση, τα πλοία ασφαλείας” συμπληρώνοντας όμως πως, “Αυτό όμως, δεν έχει εφαρμοστεί και πρέπει να εφαρμοστεί μέσω του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών και είναι κάτι το οποίο πρέπει να γίνει με πολύ μεγάλη φειδώ και μόνο για να καλύψει πραγματικά μεγάλες ανάγκες”.

Πλήρης σιωπή κι απραξία από τον Αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων

Σε πλήρη αντίθεση με τη δυνατότητα μετακίνησης των νησιωτών με τα πλοία των επιδοτούμενων γραμμών εντός γεωγραφικών ορίων Δωδεκανήσου αλλά και Βόρειου Αιγαίου, τα οποία και δεν αποκλείστηκαν στα κεντρικά λιμάνια δίνοντας τη δυνατότητα στους πολίτες να κάνουν χρήση αεροπορικών δρομολογίων από τη μεταφορά τους σε μεγάλα νησιά, βρίσκεται ο νομός των Κυκλάδων με τα πλοία των ενδοκυκλαδικών δρομολογίων, Hellenic High Speed και Aqua Spirit να παραμένουν στο λιμάνι του Λαυρίου.

Το γεγονός της παντελούς απουσίας ενεργειών εκ μέρους του Αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων, Γιώργου Λεονταρίτη κι άρα, της απραξίας του για την ακτοπλοϊκή απομόνωση του νομού, έρχεται να επιβεβαιωθεί, όχι μόνον από τη μη πραγματοποίηση προληπτικής ενέργειας, αλλά κυρίως από το γεγονός της απουσίας έστω και γραπτής παρέμβασης προς το αρμόδιο Υπουργείο, ακόμη κι εκ των υστέρων για την διεκδίκηση λήξης της απεργίας, αφού έως και την ώρα που γραφόταν το άρθρο (απόγευμα Κυριακής), δεν είχε δημοσιοποιήσει καμία σχετική ενημέρωση.

Το μείζονος σημασίας πρόβλημα που βιώνουν οι Κυκλαδίτες, σε σύγκριση με τα υπόλοιπα νησιά της Περιφέρειας, αλλά και σε σχέση με το Βόρειο Αιγαίο, με την πλειοψηφία των κατοίκων στα μικρά νησιά του νομού μας, τα οποία δεν διαθέτουν αεροδρόμιο για την εναλλακτική μετακίνησή τους, έρχεται να φωτιστεί από την παράθεση ενδεικτικών μόνο παραδειγμάτων επιδοτούμενων πλοίων στα προαναφερθέντα γεωγραφικά συμπλέγματα. Ειδικότερα, χθες, το μεσημέρι το PSARA GLORY βρισκόταν ανοικτά της Χίου, όπως και το OINOUSAI III που κατευθυνόταν προς Χίο από τις Οινούσσες, καθώς επίσης και τα πλοία THASSOS III και SAOS II ανοικτά της Θάσου και προς το λιμάνι της, αντίστοιχα. Τέλος, στα γεωγραφικά όρια Δωδεκανήσου ως παραδείγματα, να αναφερθούν το DODEKANISOS PRIDE ανάμεσα σε Κω και Ψέριμο, το NISSOS KALYMNOS στο λιμάνι της Καλύμνου, όπως επίσης το PATMOS STAR στο λιμάνι Πάτμου και το ANNAEXPRES με κατεύθυνση τους Λειψούς.