Στο κενό οι αντιδράσεις για την κατάργηση των νησιωτικών Δ.Ο.Υ.

Αποχαιρέτα τη, την Εφορία που χάνεις

Ιδρύονται γραφεία Εφοριών στους Δήμους – Το «TAXIS» θα λύσει όλα τα προβλήματα, φρονεί το Υπουργείο
  • Παρασκευή, 19 Ιουλίου, 2013 - 06:00

Ούτε τα βασικά προσχήματα δεν τηρούν πλέον τα στελέχη της κυβέρνησης, που σε κάθε ευκαιρία επαναλαμβάνουν πως «λεφτά δεν υπάρχουν» και, ως εκ τούτου, τα «λουκέτα» σε υπηρεσίες και οργανισμούς είναι αναπόφευκτα, με κεντρικό στόχο τη μείωση του κόστους και την εξοικονόμηση πόρων.

Όλα αυτά συμβαίνουν, βέβαια, στον πολύπαθο δημόσιο τομέα για τον οποίον οι πολίτες έχουν πλέον πεισθεί ότι δεν είναι απλώς «ασθενής», αλλά και ο βασικός υπαίτιος για όλα τα δεινά τα οποία υφιστάμεθα. Φυσικά, ουδείς διαφωνεί ότι το ελληνικό δημόσιο χρειάζεται επανεκκίνηση και ορθολογική αναδιοργάνωση προκειμένου να καταστεί περισσότερο λειτουργικό και λιγότερο δαιδαλώδες, όμως για όλα αυτά χρειάζεται, προφανώς, μελέτη και σχεδιασμός με συνυπολογισμό και των ειδικότερων συνθηκών και αναγκών κάθε περιοχής.

«Λουκέτο» και αναστολή λειτουργίας

Την ίδια ώρα λοιπόν, που η έννοια της «νησιωτικότητας» χρησιμοποιείται ως κεντρικό και απολύτως πρακτικό επιχείρημα σε διάφορες διεκδικήσεις, υπηρεσίες που εδρεύουν στα νησιά ετοιμάζονται να βάλουν «λουκέτο» ή να αποδυναμωθούν.

Ήδη σε ό,τι αφορά στις Δ.Ο.Υ. μέχρι σήμερα έχει ανασταλεί η λειτουργία 154 Εφοριών σε όλη την Ελλάδα, μεταξύ των οποίων και σε νησιωτικές περιοχές και εκκρεμεί η αναστολή λειτουργίας 14 ακόμη νησιωτικών Δ.Ο.Υ. των οποίων η καθ’ ύλην και κατά τόπον αρμοδιότητα θα μεταφερθεί στις Δ.Ο.Υ. υποδοχής την 1η Σεπτεμβρίου.

Στις 6 Ιουνίου είχε πραγματοποιηθεί η εκδίκαση της αίτησης ακύρωσης που είχε υποβληθεί κατά υπουργικών αποφάσεων για τη συγχώνευση Δ.Ο.Υ. των Κυκλάδων στη Δ.Ο.Υ. «υποδοχής» της Σύρου και, σύμφωνα με την απόφαση που ελήφθη, κηρύχθηκε η διοικητική αναστολή των αποφάσεων μέχρι την 1/9, γεγονός που σημαίνει ότι οι Εφορίες των Κυκλάδων θα συνεχίσουν να λειτουργούν μέχρι τότε με την ίδια δομική μορφή και τις ίδιες αρμοδιότητες που έχουν και σήμερα.

Ωστόσο, με συνοπτικές διαδικασίες, το δεύτερο δεκαήμερο του Ιουνίου, «φιρμάνι» της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, ζητούσε την εντός 10ημέρου κατάργηση των τμημάτων Ελέγχου και Δικαστικού, με την ταυτόχρονη μετακίνηση του αντίστοιχου προσωπικού που τα στελέχωνε. Έως την 1η Ιουλίου καταργήθηκαν 70 Τμήματα Ελέγχου και ανεστάλη η λειτουργία 71 Τμημάτων Δικαστικού, οι αρμοδιότητες των οποίων περιήλθαν στις Δ.Ο.Υ. της έδρας του Νομού. Σύμφωνα με το Υπουργείο Οικονομικών στόχος της απόφασης αυτής είναι η «δημιουργία ισχυρών φοροελεγκτικών και φοροεισπρακτικών μηχανισμών».

Αντιδράσεις που πέφτουν στο κενό

Όπως ήταν αναμενόμενο, οι αποφάσεις του Υπουργείου Οικονομικών έχουν ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων τόσο στους εργαζομένους στις Δ.Ο.Υ. όσο και σε τοπικούς και πολιτικούς φορείς.

Σε πολιτικό επίπεδο οι πρώτες αντιδράσεις είχαν σημειωθεί από την πλευρά των Οικολόγων Πράσινων, που χαρακτήριζαν ως αδιανόητη και πρόχειρη την απόφαση του Υπουργείου η οποία, όπως τόνιζαν, «μαρτυρά μια στρεβλή αντίληψη επί των υπαλλήλων του και πλήρη έλλειψη μέριμνας για τον ανθρώπινο παράγοντα». Σε ό,τι ειδικά αφορά στους νησιώτες, οι Οικολόγοι Πράσινοι διεμήνυαν ότι το Υπουργείο δεν έχει προβλέψει πώς θα εξυπηρετούνται οι νησιώτες, εκτιμώντας ότι τα προβλήματα που πρόκειται να δημιουργηθούν θα είναι περισσότερα από αυτά που επιχειρείται να επιλυθούν.

Το θέμα είχαν φέρει στη Βουλή και οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ, Κυκλάδων Ν. Συρμαλένιος και Δωδεκανήσων Δ. Γάκης, με σχετική ερώτησή τους προς τον Υπουργό Οικονομικών. Οι δύο βουλευτές επεσήμαιναν ότι η εφαρμογή της απόφασης θα οδηγήσει σε περαιτέρω συρρίκνωση και πιθανότατα κλείσιμο και άλλων Δ.Ο.Υ. στο Νότιο Αιγαίο, υπογραμμίζοντας ότι μετά την απόφαση για κατάργηση των Δ.Ο.Υ. Λέρου, Καλύμνου και Καρπάθου στα Δωδεκάνησα, και Τήνου, Κέας, Άνδρου, και Μήλου στις Κυκλάδες, «υποβαθμίζεται περισσότερο ο φοροεισπρακτικός μηχανισμός στο όνομα των μνημονιακών δεσμεύσεων». Αναφερόμενοι δε, στη μεταφορά των δύο βασικών τμημάτων, Δικαστικού και Ελέγχου, από πολλές Δ.Ο.Υ. των Κυκλάδων και της Δωδεκανήσου, οι κ.κ. Γάκης και Συρμαλένιος εκτιμούσαν ότι αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα τη σημαντική μείωση των φορολογικών εσόδων, καθώς και την αύξηση της ταλαιπωρίας και της οικονομικής επιβάρυνσης των φορολογούμενων κατοίκων, θίγοντας, ταυτόχρονα το ζήτημα της ελλιπέστατης συγκοινωνιακής πρόσβασης των νησιωτών προς την έδρα του κάθε νομού αλλά και το γεγονός ότι ακόμη δεν είναι ολοκληρωμένο το νέο σύστημα TAXIS.

Ταυτόχρονα, εκ μέρους των εργαζομένων η ΠΟΕ-Δ.Ο.Υ. σε μια σκληρή ανακοίνωσή της έκανε λόγο για αυθαιρεσία, αδιαλλαξία και «λογική της διοίκησης με πρότυπα Σουλτάνου και όχι Υπουργών», δηλώνοντας την οργή και την αγανάκτηση της Ομοσπονδίας για τη συνεχή «βίαιη καταπάτηση των εργασιακών δικαιωμάτων» των εφοριακών, τη διάλυση τμημάτων και υπηρεσιών και τις συνεχείς οργανωτικές αλλαγές, διαμηνύοντας ότι αν ο Υπουργός δεν αλλάξει γνώμη, η Ομοσπονδία θα διακόψει πλέον κάθε σχέση και επικοινωνία.

Η επίσημη θέση του Υπουργείου

Σε απάντησή του στην ερώτηση των δύο βουλευτών, ο Υπουργός Οικονομικών, Γιάννης Στουρνάρας, ξεκαθαρίζει ότι στόχος της ευρύτερης αναδιοργάνωσης των φορολογικών υπηρεσιών, είναι η «βελτίωση της ποιότητας, η μείωση του κόστους των παρεχόμενων προς τους πολίτες υπηρεσιών, η δημιουργία νέων ευέλικτων μονάδων, καθώς και η εξοικονόμηση ανθρώπινων πόρων για τη δραστηριοποίησή τους στον νευραλγικό τομέα των ελέγχων».

Οριστικό «αντίο» για τις νησιωτικές Δ.Ο.Υ.

Ο κ. Στουρνάρας ενημερώνει ότι η αναδιοργάνωση θα ολοκληρωθεί σταδιακά και στον σχεδιασμό κατά το τελικό στάδιο αυτής περιλαμβάνεται και ο περιορισμός των σημείων ελέγχου και αναγκαστικής είσπραξης σε λιγότερες και περισσότερο ενισχυμένες υπηρεσίες. Στους νομούς Κυκλάδων και Δωδεκανήσων οι δύο Δ.Ο.Υ. που θα παραμείνουν σε λειτουργία είναι αυτές σε Σύρο και Ρόδο. Αναφερόμενος στη ρήτρα περί νησιωτικότητας, στην οποία είχαν κάνει αναφορά στην ερώτησή τους οι δύο βουλευτές, ο κ. Στουρνάρας αρκέστηκε στην επισήμανση ότι προς το παρόν, κατά το μεταβατικό στάδιο της αναδιοργάνωσης, δεν ανεστάλη η λειτουργία των Δ.Ο.Υ. σε όσα νησιά λειτουργεί μόνο μία Εφορία, αλλά θα ανασταλεί στο τελικό στάδιο αυτής. Με άλλα λόγια, η απόφαση περί κατάργησης των νησιωτικών Δ.Ο.Υ. είναι οριστική και τελεσίδικη!

Γραφεία Εφοριών στους Δήμους και «τάξη» στις ουρές μέσω TAXIS

Τι πρόκειται όμως να συμβεί στα νησιά όπου οι Δ.Ο.Υ. θα κλείσουν; Σύμφωνα με το Υπουργείο Οικονομικών, οι Δήμοι των νησιών θα διαθέσουν χώρους όπου θα εγκατασταθεί γραφείο της κεντρικής Εφορίας (Σύρου και Ρόδου) προκειμένου να μπορούν να εξυπηρετηθούν οι φορολογούμενοι. Οι αρμοδιότητες των γραφείων αυτών, βέβαια, σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την υπερ-Εφορία της έδρας, όμως, σύμφωνα με τον Υπουργό, οι αρμοδιότητες που έχουν ήδη προβλεφθεί «θα διευρύνονται συνεχώς δεδομένης της εξέλιξης του νέου TAXIS».

Το Υπουργείο εκτιμά, συνεπώς, ότι το σύστημα από την 1/9/2013, όταν θα «πέσουν» και οι τελευταίες νησιωτικές Δ.Ο.Υ., θα είναι πανέτοιμο να λειτουργήσει και μάλιστα, όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται στην απάντησή του, «με απώτερο στόχο να μην απαιτείται η αυτοπρόσωπη παρουσία στις Δ.Ο.Υ.». Ως εκ τούτου, από την 1η Σεπτέμβρη γραφεία της Δ.Ο.Υ. Σύρου θα πρέπει να είναι έτοιμα να λειτουργούν στους κατά τόπους Δήμους και ταυτοχρόνως, οι πολίτες θα είναι σε θέση να διεκπεραιώνουν τις υποθέσεις τους εκτός Δ.Ο.Υ., με την επιχειρούμενη αναβάθμιση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών του Υπουργείου.

Προφανώς, οι ουρές που σημειώνονται στις Εφορίες από φορολογουμένους που θέλουν να διεκπεραιώσουν τις υποθέσεις τους («χαράτσι», ρυθμίσεις οφειλών, έκδοση κλειδαρίθμων, πληρωμές κ.ο.κ.) με το τέλος του Αυγούστου θα «εξαφανιστούν μαγικά».