Μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα για τα νησιά ζητούν οι πρατηριούχοι

«Μετωπική» για τα καύσιμα

Αγώνας της ΠΟΠΕΚ για οριστική απόφαση από το Υπουργείο που «πελαγοδρομεί» μεταξύ μνημονιακών δεσμεύσεων και πραγματικότητας – Στηρίζει και το Επιμελητήριο Πειραιά
  • Παρασκευή, 23 Αυγούστου, 2013 - 06:00

«Θερμός» αναμένεται να είναι ο Σεπτέμβριος σε ό,τι αφορά στο ζήτημα της ενδεχόμενης μείωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης με ειδική μέριμνα για τις νησιωτικές περιοχές της χώρας.

Πιστό στις μνημονιακές επιταγές, το Υπουργείο Οικονομικών είδε πέρυσι τα δημόσια έσοδα να μειώνονται κατά τουλάχιστον 300 εκατομμύρια ευρώ, αφού η μείωση της κατανάλωσης πετρελαίου ξεπέρασε το 70% κυρίως λόγω της ελάττωσης της αγοραστικής ικανότητας των καταναλωτών αλλά και ενός όχι και τόσο κρύου χειμώνα. Το ακριβότερο κατά 0,33 ευρώ το λίτρο πετρέλαιο, λόγω της αύξησης του ειδικού φόρου κατανάλωσης (ΕΦΚ) εκτόξευσε την τιμή του πετρελαίου στα 1,35-1,45 ευρώ το λίτρο, καθιστώντας το απλησίαστο για πολλά νοικοκυριά. Αποτέλεσμα ήταν πολλά σπίτια, ανέργων, χαμηλόμισθων, χαμηλοσυνταξιούχων κ.λπ. να παγώνουν, την ίδια ώρα που το -καθόλου αποτελεσματικό- μέτρο συρρίκνωνε τα δημόσια έσοδα, παρά τις αρχικές προβλέψεις κυβέρνησης και Τρόικα.

Ραντεβού τον Σεπτέμβριο

Στις διαδοχικές εκκλήσεις φορέων και επαγγελματικών ομάδων για μείωση του ΕΦΚ, αρχικά το Υπουργείο είχε αφήσει ανοικτό το ενδεχόμενο, παραπέμποντάς το στις καλένδες του Σεπτεμβρίου, για να αντιγυρίσει, λίγο αργότερα ένα κατηγορηματικό «όχι», το οποίο σήμερα πάλι παίρνει πίσω. Πριν λίγες ημέρες σε τηλεοπτικές δηλώσεις του ο Υφυπουργός Οικονομικών άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο μείωσης του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης ή αύξησης του επιδόματος θέρμανσης που λαμβάνουν ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού, σημειώνοντας ότι το θέμα εξετάζεται σε σχέση με τα ποσά που μπορούν να διατεθούν, προσθέτοντας πως το προηγούμενο έτος πολλοί ήταν εκείνοι που δεν έκαναν χρήση του δικαιώματός τους να εισπράξουν το επίδομα θέρμανσης.

Φυσικά, δεν αναφέρθηκε στο γεγονός ότι κατά τον προηγούμενο έλεγχο η Τρόικα δεν είχε κάνει αποδεκτό το αίτημα για μείωση του ΕΦΚ, με το σκεπτικό ότι αυτό θα προκαλούσε απώλεια εσόδων στον προϋπολογισμό. Απώλειες βέβαια σημειώθηκαν όχι όμως εξαιτίας της μείωσης που δεν έγινε. Έτσι, το θέμα θα συζητηθεί εκ νέου κατά τη διάρκεια της επόμενης αξιολόγησης τον Σεπτέμβριο, αφού έχει ήδη γίνει κατανοητό ότι οι αρχικές εκτιμήσεις έπεσαν στο κενό.

Έκκληση για μείωση στα νησιά από τους πρατηριούχους

Τον Ιούνιο σε υπόμνημά της προς το Υπουργείο Οικονομικών η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), έκανε λόγο για άμεση αναγκαιότητα μείωσης του ΕΦΚ στα καύσιμα κινητήρων και θέρμανσης στις νησιωτικές περιοχές όπου η οικονομία παρουσιάζει κάποιο βαθμό αυτονομίας λόγω της απομακρυσμένης θέσης των νησιών από τον ηπειρωτικό Ελλαδικό χώρο, αλλά και του περιορισμένου πληθυσμού τους. Η ΠΟΠΕΚ τόνιζε ότι στα νησιά παρατηρείται μεγαλύτερη ύφεση στην αγορά των πετρελαιοειδών η οποία δίχως τη μέριμνα της διοίκησης δεν είναι δυνατόν να αναστραφεί, υπενθυμίζοντας την υποχρέωση του Υπουργείου να σκεφθεί και να πράξει στη βάση -μεταξύ άλλων και- της συνταγματικά κατοχυρωμένης έννοια της νησιωτικότητας.

Πρόταση των πρατηριούχων είναι η μείωση του ΕΦΚ επί των καυσίμων κινητήρων και θέρμανσης στο σύνολο του νησιωτικού χώρου, ώστε να αντισταθμιστεί το αντίστοιχο υψηλό κόστος μεταφοράς των καυσίμων προς τα νησιά και να μειωθεί η τιμή των καυσίμων προκειμένου να διαμορφωθούν προϋποθέσεις ανάκαμψης της οικονομίας.

Η ΠΟΠΕΚ θεωρεί ότι η ενέργεια αυτή θα ενισχύσει μακροπρόθεσμα την οικονομία των νησιών, εκτιμώντας ότι είναι εκτός από αναγκαία και εφικτή και επισημαίνοντας ότι οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης που εφαρμόζονται στα καύσιμα στην Ελλάδα είναι κατά πολύ υψηλότεροι των ελαχίστων προβλεπόμενων από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η εφαρμογή του μέτρου, σύμφωνα με την Ομοσπονδία, θα δημιουργήσει αφενός ισότιμες συνθήκες για τους καταναλωτές των νησιών με τους αντίστοιχους καταναλωτές της ηπειρωτικής χώρας αντισταθμίζοντας το επιπρόσθετο κόστος που βαρύνει τους καταναλωτές στις νησιωτικές περιοχές, ενώ όπως επισημαίνεται με το μέτρο αυτό δεν πλήττεται η εύρυθμη λειτουργία της εσωτερικής κοινοτικής αγοράς, αλλά αντίθετα ενισχύεται η διασφάλιση συνθηκών θεμιτού ανταγωνισμού.

Εκτός από το υπόμνημα που κατέθεσε στο Υπουργείο, η ΠΟΠΕΚ έχει επιδοθεί σε έναν αγώνα να πείσει όλους τους εμπλεκομένους ότι η περασμένη χειμερινή περίοδος με την εξίσωση του Ε.Φ.Κ στο πετρέλαιο θέρμανσης εκτός από την απώλεια εκατομμυρίων ευρώ από τα δημόσια έσοδα, δημιούργησε επί πλέον πλείστα κοινωνικά προβλήματα στις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού, καλώντας σε συμπόρευση όλες τις καταναλωτικές οργανώσεις.

Στήριξη από Επιμελητήριο Πειραιά

Την πρόταση των πρατηριούχων καυσίμων στηρίζει με χθεσινή ανακοίνωσή του και το Επαγγελματικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά (ΕΒΕΠ), επισημαίνοντας ότι η δημοσιονομική κατάσταση της χώρας έχει επηρεάσει τον τομέα της εμπορίας καυσίμων και λιπαντικών με αποτέλεσμα να παρατηρείται οξύτατη ύφεση στην αγορά πετρελαιοειδών.

Το ΕΒΕΠ υπογραμμίζει ότι η αυξημένη τιμή των καυσίμων κυρίως λόγω της υψηλής φορολογίας, έχει οδηγήσει σε μειωμένη κατανάλωση κατά 12% από την αρχή του χρόνου, με αποτέλεσμα πολλοί πρατηριούχοι-έμποροι νησιωτικών και ακριτικών περιοχών να βρίσκονται σε δεινή κατάσταση και να απειλούνται με αφανισμό.

Το Επιμελητήριο Πειραιά θεωρεί απαραίτητη τη μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα ώστε να αντισταθμιστεί το αντίστοιχο υψηλό κόστος μεταφοράς των καυσίμων προς τα νησιά και να μειωθεί η τιμή των καυσίμων αλλά και το κόστος μεταφοράς προϊόντων από και προς τα νησιά, προκειμένου να διαμορφωθούν προϋποθέσεις ανάκαμψης του εμπορίου και της οικονομίας τους.

Δεν είναι άλλωστε η πρώτη φορά που το ΕΒΕΠ ζητά τη μείωση της φορολογίας στα νησιά, θυμίζοντας ότι λόγω του γεωγραφικού αποκλεισμού τους και του υψηλού κόστους μεταφοράς προϊόντων και προσώπων, χρειάζονται πράγματι ειδική μεταχείριση και υπογραμμίζοντας ότι η μείωση του ΕΦΚ επί των καυσίμων κινητήρων και θέρμανσης στα νησιά μπορεί να ενταχθεί στο συνολικό πλαίσιο της φορολογικής αντιμετώπισης των νησιωτικών περιοχών, αφού τα υγρά καύσιμα επιβαρύνονται, μεταξύ άλλων, με Φόρο Προστιθέμενης Αξίας και με Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης. Ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας ανέρχεται σε ποσοστό 23% επί της φορολογητέας αξίας, ενώ για τα νησιά προβλέπεται μειωμένη φορολογία κατά 30%.