«Καμπανάκι κινδύνου» για την απόκλιση στα έσοδα στην εκτέλεση του προϋπολογισμού του δήμου Σερίφου

Υπο έλεγχο η κατάσταση

Αναστάτωση προκάλεσε η δημοσιοποίηση των οικονομικών στοιχείων των δήμων, σύμφωνα με την οποία ο δήμος της Σερίφου, βρίσκεται μεταξύ των δήμων με το εντονότερο πρόβλημα απόκλισης στην εκτέλεση του προϋπολογισμού τους.

Σύμφωνα με τα όσα ανέφεραν οι πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας, η υπεύθυνη υπηρεσία του Υπουργείου Εσωτερικών για τους δήμους, το «Οικονομικό Παρατηρητήριο», συγκεντρώνει τα οικονομικά στοιχεία, που του παρέχονται από τους ίδιους τους ΟΤΑ ανά και επικοινωνεί με τους δήμους, οι οποίοι φαίνεται να αγγίζουν το «κόκκινο» και καλώντας τους να αναμορφώσουν τους προϋπολογισμούς τους με αριθμούς που να ανταποκρίνονται στην υφιστάμενη πραγματικότητα, ούτως ώστε να αποφευχθεί η χρήση σκληρών μέτρων, καθώς, όπως ορίζει η νομοθεσία, αν ένας δήμος βρίσκεται εκτός προϋπολογισμού με απόκλιση πλέον του 10% για δύο συνεχή τρίμηνα, εντάσσεται υποχρεωτικά σε πρόγραμμα επιτήρησης, προκειμένου να αυξήσει τα έσοδά του ή να μειώσει τα έξοδά του, με πιθανές αυξήσεις τελών ή απολύσεις προσωπικού.

Αιτία οι σοβαρές ελλείψεις σε προσωπικό

Όπως τόνισε ο δήμαρχος, κ. Αντώνης Αντωνάκης, ο δήμος Σερίφου, «όλοι οι δήμοι της Ελλάδος, κάνουν έναν προϋπολογισμό και εκεί καταγράφουν τα έσοδα που προβλέπονται να έχουν μέσα στο έτος. Στη δική μας περίπτωση, η απόκλιση δεν αφορά το σκέλος των εσόδων, δηλαδή δεν χρωστάμε, δεν υπάρχουν τέτοια θέματα, εμάς μας αφορά στο σκέλος των εσόδων.»

Εξηγώντας, αναφέρει: «Ο δήμος της Σερίφου εκδίδει λογαριασμούς ύδρευσης και αποχέτευσης και από αυτά προβλέπει τι έσοδα θα έχει. Ωστόσο, ο δήμος μας έχει μόνο δύο άτομα διοικητικό προσωπικό, οι οποίοι είναι αναγκασμένοι να κάνουν τα πάντα, όλες τις λειτουργίες που απαιτεί ένας δήμος. Δηλαδή από το να πάρουν ένα πρωτόκολλο, μέχρι να συντάξουν μια απόφαση, να ανεβάσουν στο διαδίκτυο στοιχεία, να λειτουργήσουν το ταμείο, όλα αυτά. Τον Δεκέμβριο του 2013 άρχισε να λειτουργεί στο δήμο μας η ταμειακή υπηρεσία, που ήταν ένα μεγάλο βήμα για τον δήμο της Σερίφου. Βέβαια, όλα αυτά τα νέα δεδομένα για τον δήμο και με μόνο δύο άτομα προσωπικό, έχουν φέρει δυσκολίες, στο να πραγματοποιείται εύρυθμα η καταμέτρηση των υδρομετρητών, με αποτέλεσμα για ένα διάστημα να μην εκδίδονται λογαριασμοί και ο δήμος να μην εισπράττει τα ανάλογα προϋπολογισμένα έσοδα.»

Για να αντιμετωπιστεί το ζήτημα, ο δήμος ανέθεσε σε ιδιώτη εξωτερικό συνεργάτη να κάνει την καταμέτρηση των υδρομετρητών, προκειμένου να μπορέσουμε να εκδόσουμε λογαριασμούς. Η καταμέτρηση έχει ήδη πραγματοποιηθει και θα εντός του επόμενου διαστήματος θα εκδοθούν και οι λογαριασμοί. Όλο αυτό όμως, απαιτεί κάποιο χρόνο, λόγω της σοβαρής έλλειψης προσωπικού που υπάρχει. Αυτό, λοιπόν, είναι το πρόβλημα, που έχει δημιουργήσει μια απόκλιση, ως προς το σκέλος των εσόδων. Και όπως φάινεται, το βλέπουν στο παρατηρητήριο, διότι παίρνουν τα στοιχεία από το δήμο και βλέπουν πως έχουμε μια απόκλιση από αυτό που έχει προϋπολογιστεί ότι θα έχει λαμβάνειν ο δήμος σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.Θα προσπαθήσουμε στο επόμενο διάστημα να βγουν οι λογαριασμοί και να αυξηθούν τα έσοδα του δήμου προκειμένου να μην έχουμε στο εξής τέτοια θέματα αποκλίσεων.»

«Δεν τίθεται ζήτημα αύξησης τελών»

Στο ερώτημα αν η προσωρινή απόκλιση προκαλεί προβλήματα και στην ισοσκέλιση με τα έξοδα του Δήμου, ο κ. Αντωνάκης υποστηρίζει, πως «προκαλεί πρόβλημα για την επόμενη χρονιά, του 2015, στον προϋπολογισμό που θα συνταχθεί το επόμενο διάστημα και συγκεκριμένα στον τομέα των δαπανών. Διότι ο νέος προϋπολογισμός θα βασιστεί στα πραγματικά έσοδα που παρουσιάζει ο δήμος τώρα. Δεδομένου ότι αυτή τη στιγμή τα έσοδά μας είναι περιορισμένα, στο σκέλος των ανταποδοτικών, δηλαδή στο σκέλος της ύδρευσης και της αποχέτευσης, που ευθύνεται για την απόκλιση, θα ξεκινήσει ο νέος προϋπολογισμός και με μειωμένες δαπάνες. Όσο προχωρά το έτος, όταν αυξήσουμε τα έσοδά μας, θα γίνει αναμόρφωση, θα προσαρτηθούν τα νέα έσοδα και θα αυξηθούν, αντίστοιχα και οι δαπάνες.»

Για την πιθανότητα ένταξης του δήμου Σερίφου σε πρόγραμμα επιτήρησης από το Οικονομικό Παρατηρητήριο του Υπουργείου Εσωτερικών, ο δήμαρχος απαντά, ότι «στη δική μας περίπτωση δεν τίθεται ζήτημα να επιβληθεί από το Οικονομικό Παρατηρητήριο κάποια αύξηση τελών, καθώς το πρόβλημα δεν έγκειται στο κόστος των τελών, το πρόβλημα έγκειται στο ότι δεν είχαν εκδοθεί οι λογαριασμοί, λόγω των δυσκολιών που υπήρχαν. Άρα δεν μπορεί να τεθεί θέμα αύξησης των υποχρεώσεων των δημοτών, ποσο μάλλον μειώσεων στο προσωπικό», ενώ συμπληρώνει καθησυχαστικά, πως «έχει ήδη ληφθεί απόφαση για τα τέλη και δεν θα υπάρξει καμία αύξηση. Το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί είναι καθαρά θέμα των ελλείψεων που δεν μας επέτρεψαν να εκδόσουμε λογαριασμούς και συνεπώς να εισπράξουμε τα προϋπολογισμένα έσοδα.Σιγά σιγά θα αποκατασταθεί η κανονική λειτουργία στα πάντα».