Ολοκληρώνεται ο διαγωνισμός της ΥΠΑ για τις άγονες αεροπορικές γραμμές, με τους φορείς της Σύρου και της Πάρου, να ευελπιστούν σε ελαχιστοποίηση της ανάγκης κρατικής επιχορήγησης

«Ο πολίτης είναι κερδισμένος»

Γ. Μαραγκός: Εντός του επόμενου διαστήματος αναμένεται η δημοπράτηση του έργου επέκτασης του διαδρόμου προσαπογειώσεως

Ολοκληρώνεται εντός των επόμενων ημερών, ο διαγωνισμός, που αφορά στην επιδότηση των 20 άγονων αεροπορικών γραμμών, με τα νησιά της Σύρου και της Πάρου, να προσδοκούν να απεμπλακούν από την αναγκαιότητα των επιδοτήσεων, μέσω της ανάπτυξης των υποδομών τους.

Στο σημείο της ολοκλήρωσης βρίσκεται ο διαγωνισμός του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, για τις άγονες αεροπορικές γραμμές, μερικές εκ των οποίων αφορούν και στις Κυκλάδες.

Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ενέκρινε τη συμμετοχή των τριών αεροπορικών γραμμών Olympic Air, Sky Express και Astra Airlines, στο διαγωνισμό, έχοντας εξετάσει τις τεχνικές προσφορές, ενώ στη συνέχεια αναμένεται να ανοιχτούν και οι οικονομικές προσφορές των εταιρειών, προκειμένου να αξιολογηθούν.

Η σύμβαση, η οποία θα καλύπτει με κοινοτικές, αλλά και κρατικές επιδοτήσεις τις γραμμές, αναμένεται να διαρκέσει από 1η Οκτωβρίου αυτού του έτους, έως και τις 30 Σεπτεμβρίου του 2020, ενώ οι 20, στο σύνολό τους, επιδοτούμενες αεροπορικές γραμμές, θα χρηματοδοτούνται με περίπου 12,5 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο, σε αντίθεση με τη μέχρι στιγμής σύμβαση, η οποία προβλέπει 28 επιδοτούμενες γραμμές, με ετήσιο κόστος 39,3 εκατομμύρια ευρώ.

 

Αναλυτικά οι επιδοτούμενες γραμμές

Αξίζει να σημειωθεί, πως οι οκτώ γραμμές, που από 1η Οκτωβρίου δεν θα κοστίζουν στο κράτος, παραμένουν χαρακτηρισμένες ως άγονες, ωστόσο, αναμένεται να εκτελούνται άνευ αντικρίσματος, λόγω του επιχειρηματικού ανταγωνισμού μεταξύ των εταιρειών.

Οι οκτώ γραμμές, οι οποίες θα πραγματοποιούνται δωρεάν για το κράτος είναι οι εξής:

·         Αθήνα-Ικαρία,

·         Αθήνα-Κύθηρα,

·         Αθήνα-Πάρος,

·         Αθήνα- Κάρπαθος,

·         Αθήνα-Σκιάθος,

·         Αθήνα-Ζάκυνθος,

·         Θεσσαλονίκη-Χίος

·         Θεσσαλονίκη- Σάμος

Για τυπικούς λόγους, απορρίφθηκαν τις προηγούμενες ημέρες εκ μέρους της ΥΠΑ οι τεχνικές προσφορές της εταιρείας Olympic Air, για τις γραμμές Κέρκυρα- Άκτιο- Κεφαλονιά- Ζάκυνθος, Λήµνος- Μυτιλήνη- Χίος- Σάµος -Ρόδος, Ρόδος- Κάρπαθος- Κάσος και Ρόδος- Κως- Κάλυµνος- Λέρος- Αστυπάλαια, με πιθανότερο σενάριο, σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής πληροφορίες, να είναι η επανάληψη του διαγωνισμού για τις γραμμές αυτές.

Πιο συγκεκριμένα, οι άγονες αεροπορικές γραμμές, για τις οποίες αναμένεται να εξεταστούν τεχνικές και οικονομικές προσφορές από τις τρεις εταιρείες, αφορούν στα δρομολόγια:

·         Αθήνα – Αστυπάλαια, με επιδότηση 650.000 ευρώ,

·         Αθήνα-Λέρος, με επιδότηση 1.000.000 ευρώ,

·         Αθήνα – Μήλος, με επιδότηση 1.000.000 ευρώ,

·         Αθήνα-Νάξος, με επιδότηση 400.000 ευρώ,

·         Αθήνα-Σητεία, με επιδότηση 500.000 ευρώ,

·         Αθήνα-Κάλυμνος, με επιδότηση 600.000 ευρώ,

·         Αθήνα-Σκύρος, με επιδότηση 12.000 ευρώ,

·         Αθήνα-Σύρος, με επιδότηση 200.000 ευρώ,

·         Αθήνα – Κοζάνη – Καστοριά, με επιδότηση 300.000 ευρώ,

·         Θεσσαλονίκη – Κέρκυρα, με επιδότηση 400.000 ευρώ,

·         Θεσσαλονίκη – Καλαμάτα, με επιδότηση 12.000 ευρώ,

·         Θεσσαλονίκη – Σκύρος, με επιδότηση 12.000 ευρώ,

·         Θεσσαλονίκη – Λήμνος – Ικαρία, με επιδότηση 700.000 ευρώ,

·         Αλεξανδρούπολη – Σητεία. με επιδότηση 500.000 ευρώ,

·         Άκτιο- Σητεία, με επιδότηση 12.000 ευρώ,

·         Κέρκυρα – Άκτιο – Κεφαλονιά – Ζάκυνθος, με επιδότηση 700.000 ευρώ,

·         Λήμνος – Μυτιλήνη – Χίος – Σάμος – Ρόδος, με επιδότηση 1.000.000 ευρώ,

·         Ρόδος – Κάρπαθος – Κάσος, με επιδότηση 1.200.000 ευρώ,

·         Ρόδος – Κως – Κάλυμνος – Λέρος – Αστυπάλαια, με επιδότηση 700.000 ευρώ

·         Ρόδος – Καστελόριζο, με επιδότηση 900.000 ευρώ

 

Θετικές εξελίξεις για την αναβάθμιση του αεροδρομίου Σύρου

Σύμφωνα με το Δήμαρχο Σύρου – Ερμούπολης, κ. Γιώργο Μαραγκό, ο οποίος έχει προχωρήσει, σε συνεργασία και με τον Αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων και την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, σε σειρά συναντήσεων, συζητήσεων και επαφών, με τους αρμόδιους φορείς, για την αναβάθμιση του κρατικού αερολιμένα της Σύρου, με την επέκταση του διαδρόμου προσαπογείωσης, και συμπληρωματικά με την ταπείνωση του λόφου του «Νεράιδα», προκειμένου να έχει τη δυνατότητα προσγείωσης αεροσκαφών 78 θέσεων, «ο στόχος αυτός παραμένει και βρίσκεται σε πολύ καλό δρόμο», ενώ όπως τόνισε, «μέσα στο επόμενο διάστημα, θα έχουμε πολύ θετικές εξελίξεις. Αυτή είναι η εκτίμησή και η πληροφόρησή μου».

Στόχος όπως εξήγησε είναι η αύξηση του ενδιαφέροντος για τη γραμμή, δεδομένου, ότι «οπωσδήποτε, με την αναβάθμιση του αεροδρομίου, η οποία έχει να κάνει και με το κομμάτι της επέκτασης του διαδρόμου προσαπογειώσεως και ταπείνωσης του λόφου του «Νεράιδα», γινόμαστε ακόμη πιο ελκυστικοί ως προορισμός, διότι μπαίνουμε στον αεροπορικό χάρτη της χώρας, καθώς, μέχρι σήμερα – κακά τα ψέματα – είμαστε απόντες, αφού θα έχουμε τη δυνατότητα σύνδεσης, με όλα τα αεροδρόμια της Ελλάδας, με περισσότερες εταιρείες, πέραν της Olympic Air, να μπαίνουν στο “παιχνίδι”, προκειμένου να υπάρξει και ένας υγιής ανταγωνισμός, με τελικό ωφελημένο τον επιβάτη».

Παράλληλα, όπως ανέφερε ο κ. Μαραγκός, «με την αύξηση της δυναμικότητας του αεροδρομίου, θα έχουμε τη δυνατότητα, όπως και η Πάρος τώρα, με τα σημερινά δεδομένα, όταν έχουμε κι εμείς ολοκληρωμένο το έργο αυτό, σύνδεσης και με αεροδρόμια γειτονικών χωρών, όπως της Ιταλίας, της Τουρκίας, της Κύπρου, των Βαλκανίων, της Αιγύπτου και μάλιστα με απευθείας πτήσεις και όχι με πτήσεις ανταπόκρισης», με τον Δήμαρχο να εξηγεί, πως για τις αεροπορικές εταιρείες, με την αύξηση της χωρητικότητας των αεροσκαφών, το κάθε δρομολόγιο, είναι πιο ελκυστικό, είναι περισσότερο βιώσιμη αυτή η αεροπορική σύνδεση».

Λαμβάνοντας υπόψιν τα ανωτέρω, ο Δήμαρχος τονίζει, πως «η Σύρος, επιδοτείται, λόγω της μικρής χωρητικότητας των αεροσκαφών. Ωστόσο, δεδομένου, ότι η Σύρος, βάσει ενός συγκεκριμένου και συγκροτημένου πλάνου προώθησης και προβολής το οποίο ήδη εφαρμόζεται και το επόμενο διάστημα θα “ξεδιπλωθεί” ακόμη περισσότερο, σε ό,τι αφορά στον προωθητικό σχεδιασμό για το νησί μας, θεωρώ, ότι αυτό σε συνδυασμό με ένα μεγαλύτερο αεροδρόμιο, είναι σαφές, πως εφόσον είναι περισσότερο ελκυστικός ο προορισμός, πιο αναγνωρίσιμος, ενδεχομένως, σε λίγο διάστημα να μην αποτελούμε ούτε εμείς επιδοτούμενη γραμμή».

Όπως διευκρίνισε, αν και η σύμβαση θα διαρκέσει έως και το 2020, δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο, το κρατικό αεροδρόμιο της Σύρου να απενταχθεί από τις επιδοτούμενες αεροπορικές γραμμές, λόγω της ανάπτυξής του, σε συντομότερο διάστημα.

«Δεν ξέρω πως ακριβώς θα διαμορφωθεί το κείμενο της σύμβασης, με τις εταιρείες, οι οποίες θα μειοδοτήσουν στο διαγωνισμό, όμως, υπάρχει πιθανότητα, να περιληφθούν κάποιες ρήτρες, αν για παράδειγμα, μέσα σε αυτό το διάστημα, το αεροδρόμιο της Σύρου, ή και άλλα αεροδρόμια, έχει μία αναβάθμιση και αλλάξουν τα χαρακτηριστικά του και ενδεχομένως θα μπορεί να εξαιρεθεί».

Διόλου απίθανο αυτό το ενδεχόμενο, σύμφωνα με τον κ. Μαραγκό, εφόσον ταυτόχρονα με τις διαδικασίες, βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία πρόσληψης συμβούλου, εκ μέρους της κυβέρνησης, προκειμένου να προχωρήσει σε δεύτερο κύκλο αποκρατικοποιήσεων, για τα περιφερειακά αεροδρόμια, επιπλέον των 14, που ήδη δημοπρατήθηκαν.

«Λαμβάνοντας υπόψιν τα παραπάνω και για αυτά τα αεροδρόμια, είναι σαφές, πως ενδεχομένως, θα υπάρξει κάποια πρόβλεψη, στη σύμβαση των άγονων γραμμών, αφού είναι πολυετής, μία ρήτρα, ότι αν στο διάστημα χρονικής ισχύος της σύμβασης, αλλάξουν τα δεδομένα, για μερικά από τα αεροδρόμια, στα οποία αφορά, ή όσον αφορά στο καθεστώς διαχείρισής τους, προφανώς θα μπορεί να εξαιρεθεί το εκάστοτε αεροδρόμιο, για τους εκάστοτε λόγους».

Προς αποφυγή της όποιας παρανόησης, των λεγομένων του κ. Μαραγκού, το αεροδρόμιο της Σύρου δεν αναμένεται να αποκρατικοποιηθεί, ωστόσο η αναφορά στην παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων, πραγματοποιήθηκε ως παράδειγμα, σχετικά με την πλειάδα αλλαγών στα δεδομένα, που ενδέχεται να συμβούν κατά την πάροδο μίας τετραετίας και για τις οποίες δεν αποκλείεται να μεριμνήσει με ειδικές διατάξεις εντός της σύμβασης η πολιτεία.

Αντίθετα, ο κ. Μαραγκός επεσήμανε την βαρύτητα που δίνει ο Δήμος στην αναβάθμιση του αερολιμένα της Σύρου και των προοπτικών που αυτή θα προσφέρει στο νησί, σημειώνοντας, πως αναμένονται θετικότατες εξελίξεις στο ζήτημα, με διαγωνισμό και ανάθεση του έργου εντός του επόμενου διαστήματος.

«Επειδή η περίοδος του καλοκαιριού, είναι μία περίοδος, όπου δεν προωθούνται τα έργα υποδομών και δεν ενδείκνυται η δρομολόγηση, υλοποίηση ή δημοπράτησή τους, εφόσον απαγορεύεται και η δημοσίευση διαγωνισμών μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου, εκτιμώ, φρονώ, ότι εντός του αμέσως επόμενου διαστήματος, θα έχουμε θετικές εξελίξεις, για το διαγωνισμό του έργου», κατέληξε ο Δήμαρχος.

 

«Είχαμε και θα συνεχίσουμε να έχουμε αεροπλάνο»

Στη σταδιακή απένταξή της από τις άγονες γραμμές, καθώς δεν θα υπάρχει πλέον ανάγκη, για κρατική επιχορήγηση, προκειμένου να συνεχίζονται τα αεροπορικά δρομολόγια, εξέφρασε και ο Αντιδήμαρχος του Δήμου Πάρου, κ. Χρήστος Χριστόφορος, ο οποίος υπογράμμισε, πως με τη λειτουργία του νέου αεροδρομίου, τα νέα για τις αερομεταφορές της Πάρου, είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά, σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία.

«Τα στοιχεία του Αυγούστου, δείχνουν 204% αύξηση της επιβατικής κίνησης με τη δημιουργία του νέου αεροδρομίου. Δεν πήραν κάποια επιδότηση οι εταιρείες, προκειμένου να το επιλέξουν, ωστόσο, υπήρξαν 18.725 επιβάτες σε σχέση με 6.159 πέρσι τον Αύγουστο, που η γραμμή ήταν επιδοτούμενη και με κόστος για το Δημόσιο», σημείωσε.

Όπως εξήγησε ο κ. Χριστόφορος, «το καλοκαίρι, δεν υπάρχει λόγος να μιλάμε για άγονη γραμμή στην Πάρο. Η Πάρος, είναι ένας τουριστικός προορισμός, συγκαταλέγεται μεταξύ των δημοφιλέστερων προορισμών στην Ελλάδα, υπάρχει μεγάλη ζήτηση. Αν μιλούσαμε για κάποια επιδότηση, ενδεχομένως, να συζητούσαμε στο πλαίσιο των χειμερινών μηνών, όταν στο νησί απομένουν οι μόνιμοι κάτοικοι, που με όλες αυτές τις φοροληστρικές επιδρομές, που έχουν γίνει για όλους τους Έλληνες, το τελευταίο διάστημα, θα μπορούσαμε να ζητήσουμε όσο το δυνατόν χαμηλότερους ναύλους για τα αεροπορικά εισιτήρια». Ωστόσο, σημείωσε, «σε ένα περιβάλλον ελεύθερης οικονομίας και ελεύθερης αγοράς δεν ξέρω, κατά πόσον μπορεί το κράτος να παρέμβει».

Σχετικά με το ενδεχόμενο, παρά την ελκυστικότητα που παρουσιάζει το νέο αεροδρόμιο, τα αεροπορικά δρομολόγια να ελαττωθούν κατά πολύ για την Πάρο, εφόσον πλέον η σύνδεσή της με το «Ελ. Βενιζέλος» δεν επιδοτείται, ο Αντιδήμαρχος υποστήριξε, ότι «η Olympic Air επένδυσε πάνω σε αυτό το αεροδρόμιο, δεν πιστεύω ότι θα διακόψει τα δρομολόγιά της από και προς την Πάρο. Μπορεί να τα ελαττώσει, αν δει ότι δεν υπάρχει ζήτηση, αλλά είμαι σίγουρος, ότι ενεργώντας στο πλαίσιο της ελεύθερης οικονομίας, αν θα υπάρχει ζήτηση από τον κόσμο, σίγουρα θα μπουν ακόμη περισσότερες γραμμές, προκειμένου να την καλύψουν», ενώ αναφέρθηκε σε ένα σημαντικό και θετικό στοιχείο, το οποίο «μπορεί να επαληθεύσει τον ισχυρισμό μου, ότι η Sky Express, άλλη μία ελληνική αεροπορική εταιρεία, ξεκινά τα δρομολόγιά της από και προς την Πάρο, από την 1η Οκτωβρίου και μάλιστα με συχνότητα 4 φορές την εβδομάδα, για το δρομολόγιο Αθήνα-Πάρος. Αυτό πάλι, δείχνει, ένα ενδιαφέρον για τη γραμμή».

Όπως εξήγησε, το συνεχιζόμενο ενδιαφέρον από αεροπορικές εταιρείες, για το νέο αερολιμένα της Πάρου, αναμένεται να λειτουργήσει ευεργετικά και για την επέκταση της θερινής τουριστικής σεζόν στο νησί. «Η Πάρος έχει πολύ μεγάλη δυναμική, αλλά έχει και πάρα πολύ μεγάλη συγκέντρωση, τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Αυτό που θα μπορούσε και θα ήταν ιδανικό εδώ για τον τόπο, θα ήταν να υπάρχει μία ει δυνατόν αύξηση και για τους υπόλοιπους μήνες του καλοκαιριού και των αρχών του φθινοπώρου».

Καταλήγοντας, ο Αντιδήμαρχος ανέφερε, πως «για τον κόσμο, το αποτέλεσμα θα είναι το ίδιο. Είτε υπάρχει η επιδότηση είτε δεν υπάρχει, αυτά τα χρήματα πήγαιναν στις αεροπορικές εταιρείες. Είχαμε αεροπλάνο, θα συνεχίσουμε να έχουμε αεροπλάνο και μεγαλύτερο και ενδεχομένως με καλύτερα αεροσκάφη. Ο πολίτης είναι κερδισμένος», ενώ «από την άλλη πλευρά, ο Δήμος Πάρου και ιδιαίτερα ο Δήμαρχος, κ. Κωβαίος, πάλεψαν πάρα πολύ, προκειμένου να πετύχει αυτό το “πάντρεμα” της Aegean με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων. Έπαιξε καθοριστικό ρόλο για να γίνει αυτός ο ιδιότυπος σχηματισμός και να ολοκληρωθεί το έργο, με μεγάλη συνεισφορά της εταιρείας. Αυτή είναι και μία επιτυχία της τοπικής μας κοινωνίας, ότι ολοκληρώθηκε τελικά αυτό το αεροδρόμιο».