Παρουσίαση της α’ φάσης του γενικού προγραμματικού σχεδίου του λιμένα της Πάρου, με συμμετοχή τοπικών φορέων και εκπροσώπων της ακτοπλοΐας

Σε βάθος οκταμήνου οι λύσεις

Τα αποτελέσματα της πρώτης μελετητικής φάσης για το Γενικό Προγραμματικό Σχέδιο (Master Plan) του λιμένα της Πάρου, παρουσιάστηκαν ενώπιων εκπροσώπων των τοπικών και όχι μόνο φορέων, στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Πάρου, την Τρίτη, 10 Ιανουαρίου.

Στην παρουσίαση των αποτελεσμάτων της α’ φάσης του Master Plan, τα οποία βασίζονται στη μελέτη των στοιχείων λιμενικής κίνησης των τελευταίων 10 ετών, σχετικά με όλους τους τομείς δραστηριότητας στο λιμάνι της Παροικιάς, όπως ακτοπλοΐα, εμπορική κίνηση, κρουαζιέρα, τουριστικά σκάφη αναψυχής, ημερόπλοια, αλιευτικά σκάφη κλπ, προκειμένου να εξαχθούν προβλέψεις και εκτιμήσεις και για τις επόμενες δεκαετίες, παρόντες ήταν οι εκπρόσωποι της μελετητικής εταιρείας, ο Δήμαρχος Πάρου, ο Πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Πάρου - Αντιπάρου, ο Λιμενάρχης Πάρου, εκπρόσωποι της ακτοπλοϊκής εταιρείας Blue Star Ferries και άλλοι εκπρόσωποι επαγγελματικών, επιχειρηματικών και κοινωνικών φορέων της Πάρου.

Αξίζει να σημειωθεί, πως η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, για την νομιμοποίηση των ήδη υφιστάμενων λιμενικών εγκαταστάσεων της Πάρου, βρίσκεται σε τελικό στάδιο, ωστόσο, για τη λήψη της σχετικής αδειοδότησης και κατά συνέπεια, για την δυνατότητα υλοποίησης βελτιωτικών παρεμβάσεων στο χώρο του λιμανιού, απαιτείται η ολοκλήρωση και του Master Plan.

Ανάγκη απομάκρυνσης του εμπορικού λιμένα

Κύριο ζήτημα, που προέκυψε από τη μελέτη των μέχρι στιγμής στοιχείων, από την ομάδα των μελετητών, υπήρξε η ανάγκη μεταφοράς των εμπορευματικών δραστηριοτήτων, από τη θέση Βίντσι, εντός του λιμένα της Παροικιάς, ένα χρόνιο αίτημα και της τοπικής κοινωνίας.

Δεδομένου, ότι η απομάκρυνση του εμπορικού λιμένα, και κατ’ επέκταση της όχλησης και ρύπανσης που αυτός συνεπάγεται, από τον παραδοσιακό οικισμό της «πρωτεύουσας» της Πάρου, αποτελεί επιδίωξη και της δημοτικής αρχής, ο Δήμος Πάρου, σε συνεργασία με το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο, έχουν προχωρήσει στις σχετικές μελέτες, προκειμένου ο εμπορικός λιμένας να μεταφερθεί εκτός Παροικιάς, σε σημείο της ανατολικής Πάρου, όπου θα βρίσκεται περίπου 1 χιλιόμετρο μακριά από τον κοντινότερο οικισμό και σε ίση με τη σημερινή, περίπου, απόσταση από τα «νταμάρια», ενώ θα υπάρξει χάραξη νέας οδικής αρτηρίας, προκειμένου να αποφεύγεται η διέλευση των φορτηγών οχημάτων από οικισμούς.

«Πληγή» το κυκλοφοριακό

Σχεδόν ομόφωνη ήταν η συμφωνία των παρευρισκομένων, σε σχέση με την απομάκρυνση των εμπορευματικών δραστηριοτήτων, όπως επίσης και για την συμβολή του Master Plan στην επίλυση του κυκλοφοριακού ζητήματος, το οποίο επίσης χρονίζει και αποτελεί αιτία ταλαιπωρίας, τόσο για τους μόνιμους κατοίκους, όσο και για τους επισκέπτες.

Σε ό,τι αφορά στο κυκλοφοριακό, αποτυπώθηκε η ανάγκη νέας χωροθέτησης των θέσεων ταξί, ΚΤΕΛ κλπ, ωστόσο στην πρώτη φάση της μελέτης, δεν προβλέπεται η σύνταξη συγκεκριμένων προτάσεων.

Από την πλευρά των εκπροσώπων της ακτοπλοΐας, υπήρξε η παραίνεση στο Master Plan να προβλεφθεί ένας σύγχρονος λιμένας, με υποδομές, όχι μόνο για τις υφιστάμενες ανάγκες, αλλά και για αυτές που ενδεχομένως να προκύψουν στο μέλλον, αναφέροντας ενδεικτικά το παράδειγμα της αλλαγής καυσίμου στα επιβατηγά σε LNG.

Τονίστηκε μάλιστα, πως αν και ο μακροπρόθεσμος σχεδιασμός είναι θεμιτός, επείγουν παρεμβάσεις, ίσως ακόμη και από αυτή τη χρονιά, στις ήδη υπάρχουσες εγκαταστάσεις, ως έχουν, όπως η τοποθέτηση βιομηχανικού δαπέδου, προσκρουστήρων κλπ.

Από την πλευρά του, ο Λιμενάρχης Πάρου, τόνισε, ότι το μείζον ζήτημα, αφορά στη χωροταξική οργάνωση στο χερσαίο τμήμα του λιμένα, και πιο συγκεκριμένα, πέριξ αυτού, δηλαδή την οργάνωση του κυκλοφοριακού, καθώς όπως υπογράμμισε, ο ορθός ελλιμενισμός των πλοίων δεν αποτελεί πρόβλημα για το Λιμεναρχείο, ωστόσο οι διαδικασίες αποβίβασης και επιβίβασης, δεδομένων των κωλυμάτων που προκαλούνται από το κυκλοφοριακό, αποτελούν σημαντικό πρόβλημα, για την εύρυθμη λειτουργία του λιμένα.

Κατόπιν αυτής της συνάντησης, αναμένεται να ξεκινήσει η Β’ φάση της μελέτης, που θα ολοκληρωθεί άνευ απροόπτου περίπου τον Μάιο, με το πέρας της οποίας, θα παρουσιαστούν συγκεκριμένες λύσεις και εναλλακτικές προτάσεις για τη βιώσιμη, περιβαλλοντικά και οικονομικά, ανάπτυξη του λιμένα σε βάθος 20ετίας, οι οποίες και πάλι θα παρουσιαστούν στους τοπικούς φορείς του νησιού.

Κλείνοντας τη συνάντηση, ο Δήμαρχος Πάρου, κ. Κωβαίος, διαβεβαίωσε πως η δημοτική αρχή έχει την πολιτική βούληση να προχωρήσει σε πράξεις, πέραν των σχεδίων, ενώ επεσήμανε, πως ο Δήμος Πάρου, μέσω του Δημοτικού Συμβουλίου, θα επιχειρήσει βραχυπρόθεσμα και ενόψει της θερινής περιόδου να προβεί σε ενέργειες, αναφορικά με το κυκλοφοριακό, έτσι ώστε να αντιμετωπιστεί προσωρινά το πρόβλημα.

Τέλος, συνεχάρη τη μελετητική εταιρεία για τη συνέπειά της στο χρονοδιάγραμμα και ευχαρίστησε τους παρευρισκόμενους.

Ετικέτες: