Κυκλοφοριακή μελέτη για τη βελτίωση του συστήματος στάθμευσης στη Χώρα Μυκόνου εκπονήθηκε για λογαριασμό του Δήμου, για την καλύτερη εξυπηρέτηση κατοίκων και επισκεπτών

Οργάνωση ενόψει σεζόν

Κυκλοφοριακή μελέτη, για την οργάνωση των χώρων στάθμευσης στη Χώρα της Μυκόνου εκπονήθηκε για λογαριασμό του Δήμου Μυκόνου, με σκοπό την εφαρμογή των λύσεων σταδιακά από το φετινό καλοκαίρι, για την αποσυμφόρηση της κίνησης των οχημάτων και την καλύτερη εξυπηρέτηση των επισκεπτών του νησιού.

Το μεγάλο πρόβλημα, που εμφανίζεται ειδικότερα σε νησιωτικές περιοχές, λόγω της ιδιαίτερης μορφολογίας των πόλεων, αυτό της κυκλοφορίας, επιχειρεί να λύσει, με την εκπόνηση σχετικής κυκλοφοριακής μελέτης, ο Δήμος Μυκόνου, προκειμένου η Χώρα να διατηρήσει τα γραφικά χαρακτηριστικά της, επιτρέποντας την ασφαλή και άνετη διέλευση των επισκεπτών, χωρίς ωστόσο να παρεμποδίζει τη μετακίνηση οχημάτων ενοικιαζομένων ή ιδιωτικών, από τις οδικές αρτηρίες.

Στόχοι και προτάσεις της μελέτης

Η μελέτη, συντάχθηκε από τον Συγκοινωνιολόγο και Πολιτικό Μηχανικό, κ. Σταύρο Κωνσταντινίδη, και αφορά στη διερεύνηση των χαρακτηριστικών του συστήματος στάθμευσης στη Χώρα Μυκόνου και την αντίστοιχη διαμόρφωση προτάσεων για την καλύτερη διαχείρισή του, με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και των επισκεπτών και τη μείωση των περιβαλλοντικών και κυκλοφοριακών επιπτώσεων από την ανεξέλεγκτη στάθμευση.

Στρατηγικός στόχος του σχεδιασμού, αποτελεί η προστασία, ανάδειξη και αναβάθμιση των ελεύθερων χώρων και των σημείων συγκέντρωσης επισκεπτών στη Χώρα, η μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων και των προβλημάτων ασφαλείας, η μέγιστη δυνατή αξιοποίηση των υφιστάμενων υποδομών και τέλος, η καταπολέμηση των κυκλοφοριακών προβλημάτων που οφείλονται στη στάθμευση.

Όπως σημειώνεται, η χειμερινή περίοδος, προτείνεται να λειτουργεί, όπως και η θερινή, ως προς τη στάθμευση, τόσο για την ποιότητα ζωής των κατοίκων, όσο και για την εξασφάλιση της επιτυχίας του σχεδίου στάθμευσης, λόγω της εξοικείωσης των ντόπιων οδηγών με αυτό. Παράλληλα, προτείνεται η νομιμοποίηση θέσεων, στις οποίες σήμερα τα οχήματα σταυθμεύουν παράνομα, εφόσον εκπληρώνονται με σειρά προτεραιότητας, το κριτήριο της ασφαλούς κίνησης των πεζών, της περιβαλλοντικής προστασίας και ανάδειξης των ελεύθερων χώρων της Χώρας και τέλος, της απρόσκοπτης και ασφαλούς διεξαγωγής της κυκλοφορίας. Στόχος, είναι η ελεγχόμενη μείωση της προσφοράς στάθμευσης στο βαθμό που αυτή είναι δυνατή, χωρίς να δημιουργεί άλλα προβλήματα. Η ελεγχόμενη μείωση προσφοράς μπορεί να οδηγήσει, σύμφωνα με τη μελέτη, στην “εξαφάνιση” και ενός μέρους της ζήτησης, αφού χρήστες εκτρέπονται προς άλλους τρόπους μετακίνησης.

Επιπλέον, συστήνεται η απομάκρυνση της παράνομης παρόδιας στάθμευσης σε σημαντικούς για τον οικισμό ελεύθερους χώρους, όπου συγκεντρώνονται μεγάλοι φόρτοι πεζών, αλλά και η απομάκρυνση όλων των ΙΧ των επισκεπτών, από το συνεκτικό τμήμα του οικισμού και η καθοδήγησή τους σε περιφερειακούς χώρους στάθμευσης εκτός οδού και η ταυτόχρονη εξασφάλιση ειδικών θέσεων στάθμευσης για ταξί και άλλα ειδικά οχήματα, κοντά ή εντός του κέντρου.

Από το μελετητή προτείνεται η διαφύλαξη του παραδοσιακού πυρήνα του οικισμού κατά το δυνατό από όλα τα οχήματα, (με την εξαίρεση των οχημάτων τροφοδοσίας για συγκεκριμένες ώρες της ημέρας και ειδικών οχημάτων έκτακτης ανάγκης, δημοτικά, λιμενικού, κλπ και η απομάκρυνση κάθε παρόδιας στάθμευσης από το τμήμα αυτό του οικισμού.

Η αποτροπή της παράνομης παρόδιας στάθμευσης, προτείνεται να επιτευχθεί μέσω του φυσικού σχεδιασμού (βραχυπρόθεσμα με πλαστικούς κώνους ή κολονάκια και μακροπρόθεσμα με την κατασκευή νέων πεζοδρομίων), αποδίδοντας μόνο τον απαραίτητο χώρο στην κυκλοφορία και εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα χώρο για την κυκλοφορία των πεζών.

Σημειώνεται μάλιστα, πως η μέγιστη αξιοποίηση των χώρων στάθμευσης που διαχειρίζεται ο Δήμος και που βρίσκονται εντός ή πολύ κοντά στον πυρήνα του οικισμού, καθώς και των νέων χώρων στάθμευσης στην επέκταση της χερσαίας ζώνης του λιμένα Δίκαιη κατανομή των θέσεων αυτών σε κατοίκους και επισκέπτες, με στόχο τη διαφύλαξη της προτεραιότητας των πρώτων.

Αναγνώριση της ανάγκης οργάνωσης από την κοινωνία

Σύμφωνα με τον αρμόδιο Αντιδήμαρχο του Δήμου Μυκόνου, κ. Μίλτο Ατζαμόγλου, η εκπόνηση της μελέτης κρίθηκε αναγκαία, από τους ανθρώπους του Δήμου, καθώς παρατηρήθηκε, πως, παρ’ όλο, που τα ποσοστά ικανοποίησης των επισκεπτών στη Μύκονο, όπως και στη Σαντορίνη, ξεπερνούσαν σχεδόν κατά 30 μονάδες, τα αντίστοιχα ποσοστά, για τους υπόλοιπους προορισμούς της Μεσογείου, το “προβάδισμα” αυτό της Μυκόνου εξαφανιζόταν, κατά τη διάρκεια της περιόδου υψηλής επισκεψιμότητας, λόγω, μεταξύ άλλων, και της κυκλοφοριακής συμφόρησης που επικρατεί δεδομένου του τεράστιου – για τα γεωγραφικά όρια του νησιού – όγκου επισκεπτών.

Το γεγονός αυτό, προέτρεψε το Δήμο να απευθυνθεί σε ειδικό συγκοινωνιολόγο, ο οποίος ανέλαβε την εκπόνηση της μελέτης ήδη κατά τη διάρκεια της περσινής τουριστικής σεζόν, με αποτέλεσμα να ολοκληρωθεί εγκαίρως και σε εύλογο χρονικό διάστημα πριν τη νέα σεζόν, προκειμένου οι προτάσεις της να ξεκινήσουν να εφαρμόζονται, είτε μεμονωμένα, είτε σε σύνολα λύσεων.

Παράλληλα, σύμφωνα με τον κ. Ατζαμόγλου, η ανάγκη ρύθμισης του κυκλοφοριακού ζητήματος έχει γίνει συνείδηση ανάμεσα στους μόνιμους κατοίκους του νησιού, αφού και οι ίδιοι πέφτουν θύματα της ταλαιπωρίας, κατά τους καλοκαιρινούς και όχι μόνο μήνες. Κατά συνέπεια, δεν έχει υπάρξει καμία ένσταση, σε σχέση με τα όσα προτείνει η μελέτη, αντιθέτως, όπως υποστηρίζει ο Αντιδήμαρχος, οι πολίτες αντιλαμβάνονται την ανάγκη σωστότερης οργάνωσης των χώρων και θέσεων στάθμευσης, ιδιαίτερα κατά τη θερινή περίοδο.

Τέλος, ο κ. Ατζαμόγλου τόνισε, πως η μελέτη δεν προτείνει μόνιμα μέτρα, όπως για παράδειγμα κάποιο κτίριο, ή κάποια εγκατάσταση και ως εκ τούτου, υπάρχει η δυνατότητα να δοκιμαστούν στην πράξη τα μέτρα που προτείνει, να εξεταστούν και να επανεξεταστούν οι συνδυασμοί “πακέτων” λύσεων, έως ότου βρεθεί αυτό που θα συμβάλλει στην αποσυμφόρηση του κέντρου της Μυκόνου, το οποίο αποτελεί ίσως από τους γραφικότερους, μεσαιωνικού τύπου, οικισμούς, ανάμεσα στις Χώρες των νησιών των Κυκλάδων, κάτι που ο Δήμος μεριμνά να διατηρεί κατά το δυνατόν, καθώς αφενός αποτελεί μοναδικό χαρακτηριστικό, το οποίο ελκύει τον επισκέπτη και αφετέρου, ειδικότερα στην περίπτωση της Μυκόνου, προσδίδει ακόμη περισσότερη αίγλη, αφού ο τουρίστας αναγκάζεται να περπατήσει και να γνωρίσει τον οικισμό καλύτερα.

Τέλος, ο κ. Ατζαμόγλου, αναγνωρίζοντας την ανάγκη του σύγχρονου ανθρώπου, να μετακινείται προς πάσα κατεύθυνση και προορισμό με το όχημά του, όπως έχει καταλήξει να ορίζει ο σύγχρονος τρόπος ζωής, σημειώνει, ότι με τη μεγαλύτερη αποσυμφόρηση των δρόμων και η κυκλοφορία, κατά συνέπεια, θα βελτιωθεί, προκειμένου ο επισκέπτης να σταματήσει να αισθάνεται “πνιγμένος”, κατά τη διάρκεια του Αυγούστου και να αισθάνεται ευχάριστα και ικανοποιημένος, όπως και τους υπόλοιπους μήνες.

Ετικέτες: