Επανασχεδιασμός των άγονων γραμμών και νέες ακτοπλοϊκές συνδέσεις των νησιών

Οι προτάσεις του Επιμελητηρίου Κυκλάδων για το ακτοπλοϊκό

  • Τετάρτη, 31 Μαΐου, 2017 - 06:18
  • /   Eνημέρωση: 31 Μαΐου. 2017 - 19:00
  • /   Συντάκτης: Τέτα Βαρλάμη

Στην ημερίδα για τη νησιωτικότητα και το ακτοπλοϊκό, η οποία πραγματοποιήθηκε στη Νάξο, καίρια παρέμβαση υπήρξε και εκ μέρους του Προέδρου του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, Γιάννη Ρούσσου, στο πλαίσιο της συζήτησης που αναπτύχθηκε για τα προβλήματα που σχετίζονται με τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις των νησιών και γενικώς την μη αναγνώριση της νησιωτικότητας στην πράξη.

Μέρος των τοποθετήσεων του κ. Ρούσσου αφορούσε και στο ακτοπλοϊκό, το οποίο, όπως αναφέρεται και σε ανακοίνωση του Επιμελητηρίου «είναι άλλωστε ένα φλέγον ζήτημα που απασχολεί αδιάκοπα πολίτες και επιχειρηματίες».

Προτάσεις για τις άγονες γραμμές

Στο θέμα «Η Ακτοπλοΐα ως πυλώνας ανάπτυξης της οικονομίας των νησιών των Κυκλάδων: Συμβάσεις Ανάθεσης Δημόσιας Υπηρεσίας & Παράγοντας Ανάπτυξης της Νησιωτικότητας», σε τρία βασικά σημεία επικεντρώθηκε το ενδιαφέρον του Επιμελητηρίου, όπως αναλύθηκαν από τον πρόεδρο του, Γ. Ρούσσο.

Συγκεκριμένα κατατέθηκε πρόταση για την αναβάθμιση της διενεργούμενης ετήσιας εκδήλωσης στη Νάξο, με σκοπό την αύξηση της συμμετοχής και την καλύτερη αξιοποίηση των συμπερασμάτων που προκύπτουν κάθε φορά.

Όπως διευκρίνισε στην εφημερίδα ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου, ζητήθηκε αυτή η αναβάθμιση «προκειμένου να υπάρξει περισσότερη ουσία και αποτελεσματικότητα για να αυξηθεί και η συμμετοχή, γιατί συνεχώς βλέπουμε και οι Δήμαρχοι δεν παρίστανται, αλλά και πέρα από μία παράθεση των προβλημάτων και συζητήσεις δεν προκύπτει άμεσο και ουσιαστικό αποτέλεσμα, με επακόλουθο να φθίνει αυτή η εκδήλωση».

Η πρόταση του κ. Ρούσσου αφορούσε συγκεκριμένα σύνδεση της εκδήλωσης με το αποτέλεσμα ώστε να μην έχει εντελώς θεωρητικό χαρακτήρα, ο οποίος ενισχύει την μη συμμετοχή.

Ένα άλλο θέμα που επισημάνθηκε από τον κ. Ρούσσο αφορούσε στις διορθωτικές κινήσεις που απαιτούνται στα επιδοτούμενα δρομολόγια και συγκεκριμένα στην ανάγκη επίσπευσης των διαδικασιών για την επιστροφή στα περσινά δρομολόγια των άγονων γραμμών, μέχρι την εφαρμογή του νέου και, με την ελπίδα, βελτιωμένου σχεδίου που θα ισχύσει από την 1η Νοεμβρίου 2017.

Όπως αιτιολόγησε σχετικά ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου, «καθώς πέρασε μεγάλο διάστημα από την μεταβολή (προς το χειρότερο) των συγκεκριμένων δρομολογίων οι επιπτώσεις πλέον είναι εμφανείς και ιδιαιτέρως σοβαρές, καθώς στα πλοία αυτά, βάσει των στοιχείων, μειώθηκε η χρήση τους, αλλά παράλληλα μεγιστοποιήθηκε η ζημιά που υπέστησαν και οι επιχειρηματίες των νησιών, όπως και των κατοίκων, λόγω της περαιτέρω δυσκολίας στη μετακίνηση τους».

Ζητούμενο από πλευράς Επιμελητηρίου είναι άμεσα να υπάρξει μεταβολή των δρομολογίων με επαναφορά στην πρότερη κατάσταση, η οποία ναι μεν δεν ήταν καλή όμως ήταν καλύτερη από την υπάρχουσα, τουλάχιστον για να εξομαλυνθεί μερικώς η κατάσταση εντός της θερινής περιόδου.

Προς αυτή την κατεύθυνση βελτίωσης και ανανέωσης των δρομολογίων της άγονης γραμμής προτάθηκε να συμβάλλουν όλοι οι εμπλεκόμενοι, αφού ακόμα και μετά την προαναφερθείσα  επαναφορά δεν εξυπηρετούνται επαρκώς οι κάτοικοι και επισκέπτες  των νησιών.

Επεξηγηματικά ανάφερε ο κ. Ρούσσος ότι «μετά την επαναφορά δεν μπορούν να παραμείνουν αυτές οι συνδέσεις των νησιών, οπότε συλλογικά πρέπει να υπάρξουν ριζικότερες παρεμβάσεις. Όχι απλά να σχεδιάσουμε έναν κύκλο ή έναν περίπλου στα νησιά που θα χρειάζονται 10 ώρες μέχρι τον τελικό προορισμό αλλά να επανακαθορίσουμε τα δρομολόγια επί της ουσίας».

Η πολυπλοκότητα του θέματος καθιστά δύσκολη, ακόμα και για την συσταθείσα Επιτροπή του υπουργείου, την κατάθεση προτάσεων ολοκληρωμένου σχεδίου, διότι η πρόταση του κάθε συμμετέχοντα θα αφορά στη δική του περιοχή, την οποία εκπροσωπεί.

Επ’ αυτού η πλευρά του Επιμελητηρίου υποστηρίζει ότι «πρέπει να κατατεθεί ένα σχέδιο, αξιοποιώντας τις μελέτες που όλα αυτά τα χρόνια έχουν κατατεθεί στο υπουργείο, οι οποίες πρέπει να επικαιροποιηθούν ώστε να υπάρξει ένας σχεδιασμός τουλάχιστον για το 60-70% των προτάσεων και επ’ αυτού να γίνουν συζητήσεις βελτίωσης του και όχι να αυτοσχεδιάζει ο κάθε ένας, γιατί κανένα μέλος της Επιτροπής δεν μπορεί να έχει την τεχνογνωσία για αυτό το πολύπλοκο θέμα».

Ανάγκη νέων συνδέσεων

Κατά την διάρκεια της ημερίδα από τους Δήμους Νάξου και Μικρών Κυκλάδων και Πάρου, τους Επάρχους Νάξου, Άνδρου και Πάρου και από τον Δικηγορικό Σύλλογο Νάξου, τέθηκε επιτακτικά το αίτημα σύνδεσης της Παροναξίας και της Σαντορίνης με την Σύρο, με ζητούμενο να υπάρξει άμεση επίλυση.

Όπως αναφέρει το Επιμελητήριο, υπάρχει ανάγκη να δοθεί άμεσα τέλος στην ελλιπέστατη σύνδεση της Παροναξίας και της Θήρας με τη Σύρο, που εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα ταλαιπωρεί και επιβαρύνει τόσο τους μόνιμους κατοίκους όσο και τους επισκέπτες των νησιών αυτών.

Σε περίπτωση που η εν λόγω σύνδεση δεν είναι εφικτή από τις κύριες γραμμές, θα μπορούσε να εξυπηρετηθεί από τις άγονες, γιατί όπως επεσήμανε ο κ. Ρούσσος «είναι πλέον αποδεδειγμένο ότι όπου υπάρχει διαθεσιμότητα δημιουργείται αγορά, κυρίως από τα πιο ανεπτυγμένα τουριστικά νησιά προς τα άλλα».

Οι αλλαγές που τέθηκαν υπό μορφή προτάσεων, από τους ακτοοπλόους, σε ότι αφορά στη δομή και τη λειτουργία των ακτοπλοϊκών γραμμών, κρίνεται θετικά, όμως το σχέδιο που παρουσιάστηκε, κρίνει ο κ Ρούσσος ότι «θέλει πάρα πολύ δουλειά ακόμα για να φτάσει σε ένα σημείο ωρίμανσης και της μέγιστη δυνατής εξυπηρέτησης».

Εκτός αυτού ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου τόνισε την ανάγκη της άμεσης παρέμβασης του Υφυπουργού Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής στις 3 εταιρείες που καλύπτουν την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Ραφήνας με Άνδρο-Τήνο-Μύκονο, ώστε εκ περιτροπής να καλύψουν το κενό της σύνδεσης της Τήνου με τη Σύρο κατά τις ημέρες Τρίτη-Πέμπτη-Κυριακή της θερινής περιόδου που δεν υπάρχει σύνδεση της Τήνου με τον Πειραιά μέσω Σύρου.

Επικρότηση της έναρξης των συζητήσεων για την αξιοποίηση των συνδυασμένων μεταφορών και πρόταση για την άμεση έναρξη πιλοτικού σχεδίου για την αξιοποίηση των διεθνών αεροδρομίων Σαντορίνης και Μυκόνου.

Τέλος, σύμφωνα με την ενημέρωση του Επιμελητηρίου, ο Πρόεδρος του πρότεινε μετ’ επιτάσεως τη συνεννόηση μεταξύ της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (Π.Ν.Ο.) και όλων των εμπλεκόμενων φορέων, ώστε να σταματήσει το απαράδεκτο φαινόμενο του αποκλεισμού των νησιών στις περιπτώσεις των απεργιών, που κρατά τους κατοίκους σε καθεστώς ομηρίας και έχει ολέθρια αποτελέσματα στις τοπικές οικονομίες.