Προτάσεις του Αντιδημάρχου Οικονομικών Άνδρου, Χρ. Βουραζέρη, για την βελτίωση των εσόδων του Δήμου

«Ο Δήμος να έρθει στο σήμερα»

  • Παρασκευή, 22 Σεπτεμβρίου, 2017 - 06:15
  • /   Eνημέρωση: 22 Σεπ. 2017 - 21:00

Προτάσεις άμεσης υλοποίησης προς όφελος του Δήμου Άνδρου και των δημοτών, κατέθεσε προς τον Δήμαρχο Άνδρου, Θεοδόση Σουσούδη, ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών, Χρήστος Βουραζέρης, επισημαίνοντας τα καίρια οικονομικά θέματα που ταλανίζουν το νησί και απαιτούν άμεση επίλυση.

Μία πλήρης καταγραφή των ίδιων εσόδων του Δήμου, κατά την τριετία άσκησης διοίκησης από την παρούσα δημοτική αρχή, αλλά και των οικονομικών «κενών» που κληρονομήθηκαν, διαμορφώνοντας μία «δραματική κατάσταση», όπως χαρακτηρίζεται από τον Αντιδήμαρχο.

Τα αναλυτικά οικονομικά στοιχεία του Δήμου, αφορούν στην πορεία των εσόδων από το 2011 μέχρι σήμερα, αλλά και εξειδικευμένα τέλη των υπηρεσιών καθαριότητας, ύδρευσης και αποχέτευσης, που παρουσιάζουν στο σύνολο τους μία απογοητευτική εικόνα, γεγονός που αιτιολογεί την κατάθεση εκ μέρους του κ. Βουραζέρη συγκεκριμένων προτάσεων για ανάληψη άμεσων πρωτοβουλιών δημιουργίας δημοτικών φορέων που θα λειτουργήσουν προς ωφέλεια του Δήμου Άνδρου και των δημοτών.

Έλεγχος πορείας ιδίων εσόδων από το 2011 μέχρι σήμερα

Μία περιεκτική καταγραφή των οικονομικών στοιχείων ανά έτος αποτυπώνει απόλυτα την πραγματική υστέρηση εσόδων του Δήμου Άνδρου, οδηγώντας στα απογοητευτικά συμπεράσματα.

Συγκεκριμένα, για την χρήση 2011 προϋπολογίστηκαν ότι θα βεβαιωθούν και θα εισπραχθούν 5.110.594,14 €, από τα οποία βεβαιώθηκαν το 41,20% και εισπράχθηκαν το 40,16% αυτών, ενώ υπολογιζόταν ότι θα εισπραχθούν οφειλές που είχαν βεβαιωθεί στο παρελθόν ύψους 1.131.946,74 € εισπράχθηκαν μόνο 6,58% αυτών.

Για την χρήση 2012 προϋπολογίστηκαν ότι θα βεβαιωθούν και θα εισπραχθούν 4.512.166,32 €, βεβαιώθηκαν το 45,12% και εισπράχθηκαν το 37,71% αυτών, ενώ υπολογιζόταν ότι θα εισπραχθούν οφειλές που είχαν βεβαιωθεί στο παρελθόν ύψους 747.624,07 €  και εισπράχθηκαν μόνο 16,01% αυτών.

Για την χρήση 2013 προϋπολογίστηκαν ότι θα βεβαιωθούν και θα εισπραχθούν 2.881.333,93 €, βεβαιώθηκαν το 100% και εισπράχθηκαν το 90,45% αυτών, ενώ υπολογιζόταν ότι θα εισπραχθούν οφειλές που είχαν βεβαιωθεί στο παρελθόν ύψους 971.296,01 € και εισπράχθηκαν μόνο 11,20% αυτών .

Για την χρήση 2014 προϋπολογίστηκαν ότι θα βεβαιωθούν και θα εισπραχθούν 2.765.812,25 €, βεβαιώθηκαν το 97,03% και εισπράχθηκαν το 74,10% αυτών, ενώ υπολογιζόταν ότι θα εισπραχθούν οφειλές που είχαν βεβαιωθεί στο παρελθόν ύψους 1.094.919,33 € και εισπράχθηκαν μόνο 9,89% αυτών.

Για την χρήση 2015, ουσιαστικά την πρώτη διαχειριστική χρήση της παρούσας δημοτικής αρχής, προϋπολογίστηκαν ότι θα βεβαιωθούν και θα εισπραχθούν 2.681.451,89 €, βεβαιώθηκαν το 100% και εισπράχθηκαν το 88,72% αυτών, ενώ υπολογιζόταν ότι θα εισπραχθούν οφειλές που είχαν βεβαιωθεί στο παρελθόν ύψους 1.311.623,19 € και εισπράχθηκαν μόνο 14,77% αυτών.

Για την χρήση 2016, προϋπολογίστηκαν ότι θα βεβαιωθούν και θα εισπραχθούν 2.673.741,52 €, βεβαιώθηκαν το 100% και εισπράχθηκαν το 86,11% αυτών, ενώ υπολογιζόταν ότι θα εισπραχθούν οφειλές που είχαν βεβαιωθεί στο παρελθόν ύψους 1.352.999,00 € και εισπράχθηκαν μόνο 9,07% αυτών.

Για την χρήση 2017, προϋπολογίστηκαν ότι θα βεβαιωθούν και θα εισπραχθούν 2.800.585,11 €, βεβαιώθηκαν έως 31/08/2017 το 65,48% και εισπράχθηκαν το 61,52% αυτών, ενώ υπολογιζόταν ότι θα εισπραχθούν οφειλές που είχαν βεβαιωθεί στο παρελθόν ύψους 1.438.705,20 € και εισπράχθηκαν μόνο 9,78% αυτών.

Συμπεράσματα

Βάσει των προαναφερθέντων στοιχείων εξάγεται το συμπέρασμα ότι το άνοιγμα των ανείσπρακτων οφειλών των οικονομικών ετών 2011-2015, που άφησε η προηγούμενη δημοτική αρχή είναι της τάξεως των 1.311.263,19 €, ενώ οι δεσμεύσεις προβλέψεων μη είσπραξης ποσού 1.120.501,64 €, δηλαδή περί το 13% του δημοτικού προϋπολογισμού, διαμόρφωσαν μία δραματική κατάσταση.

Σημείο το οποίο ιδιαιτέρως επισημαίνεται από τον Αντιδήμαρχο, που το χαρακτηρίζει ως το μεγαλύτερο πρόβλημα που κληρονόμησε η δημοτική αρχή είναι ότι βάσει των ταμειακών καταλόγων, η προηγούμενη δημοτική αρχή «σε καμία από τις χρήσεις που διαχειρίστηκε δεν βεβαίωσε ποτέ τα έσοδα της εκάστοτε χρήσης αλλά βεβαίωνε σε κάθε χρήση έσοδα προηγούμενων χρήσεων, αλλοιώνοντας τελείως τα πραγματικά ετήσια έσοδα και την πραγματική οικονομική κατάσταση του Δήμου, με αποτέλεσμα τη διαστρέβλωση της πραγματικής εικόνας του Δήμου, θέτοντας σε κίνδυνο την λειτουργία του».

Εκτός αυτού σημειώνει ότι «Για τα δε βεβαιωμένα έσοδα καμία ουσιαστική ενέργεια δεν είχε γίνει προκειμένου να εισπραχθούν, παρά μόνο εκμετάλλευση τυχόν ρυθμίσεων και αυτό όχι με σωστή ενημέρωση των δημοτών, με αποτέλεσμα να μην έχει ο Δήμος τα αναμενόμενα αποτελέσματα».

Από τους πίνακες των ταμειακών απολογισμών των χρήσεων 2015 και 2016, αλλά και από την εκτέλεση της τρίτης χρήσης 2017 κατά τα 8/12,φαίνεται ξεκάθαρα η προσπάθεια της υπηρεσίας εσόδων να βελτιώσει τον τρόπο βεβαίωσης και είσπραξης εσόδων με την τοποθέτηση νέων υπαλλήλων αλλά και την τοποθέτηση πλέον προϊσταμένης στο τμήμα εσόδων του Δήμου. Παρόλα αυτά εξακολουθεί η μεγάλη υστέρηση είσπραξης στα βεβαιωμένα έσοδα παρελθόντων ετών, η οποία κατά μέσο όρο ανέρχεται στο ποσοστό 11,24%.

Χαρακτηριστική είναι η κατάσταση σε ότι αφορά την υπηρεσία ύδρευσης, που από 01/01/2011-31/12/2016 υπολείπεται των βεβαιωθέντων από τα  προϋπολογισθέντα κατά 1.247.099,97€ και των εισπραχθέντων από τα προϋπολογισθέντα κατά 1.833.792,96€, χωρίς ακόμη να έχουν εκδοθεί και συνταχθεί κατάλογοι βεβαίωσης για τις χρήσεις 2016 και 2017.

Αναλόγως και με την υπηρεσία αποχέτευσης, που από 01/01/2011-31/12/2016, υπολείπεται των βεβαιωθέντων από τα  προϋπολογισθέντα κατά 425.978,94€ και των εισπραχθέντων από τα προϋπολογισθέντα κατά 547.302,56 €, χωρίς ακόμη να έχουν εκδοθεί και συνταχθεί κατάλογοι βεβαίωσης για τις χρήσεις 2016 και  2017.

Και για τις δύο προαναφερόμενες υπηρεσίες, να σημειωθεί ότι υπάρχουν Τοπικές ή Δημοτικές κοινότητες που δεν έχει βεβαιωθεί ούτε το 2015, με αποκορύφωμα εκείνη του Γαυρίου, που πρέπει να εκδοθούν κατάλογοι από το 2012.

Προτάσεις

Προκειμένου να υπάρξει σταδιακή εξομάλυνση της κατάστασης και όχι μόνο στον τομέα των εσόδων αλλά και στις παρεχόμενες υπηρεσίες προς τους δημότες, ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών, καταθέτει μία σειρά συγκερκιμένων προτάσεων, προς άμεση υλοποίηση.

Πρωτίστως κρίνει ως επιτακτική την ανάγκη σύστασης, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης-Αποχέτευσης στο νησί και μέχρι την σύσταση της, να τεθούν κανονισμοί για ύδρευση-αποχέτευση, κανονισμοί καθαριότητας, νεκροταφείων και χρήσης κοινοχρήστων χώρων.

Χρησιμοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας (π.χ. ηλεκτρονικοί υδρομετρητές, ηλεκτρονική πλατφόρμα για καταχώρηση από τους ίδιους τους δημότες των μετρήσεων κ.λπ.), με την οποία θα αυξηθεί και θα γίνεται πολύ γρήγορα η είσπραξη των εσόδων, με συνέπεια να καλυτερεύσουν οι υπηρεσίες προς τους δημότες.

Στα περιφερειακά κέντρα του Δήμου (Γαύριο, Μπατσί, Όρμος Κορθίου) να πηγαίνει μόνο εισπράκτορας μία φορά τον μήνα για τις ομάδες εκείνες των ανθρώπων που δεν μπορούν να πληρώσουν με την σύγχρονη τεχνολογία και όλοι οι υπόλοιποι δημοτικοί υπάλληλοι να έρθουν στα κεντρικά κτίρια διοίκησης του Δήμου που βρίσκονται στην Χώρα, ώστε να υπάρχει παράλληλα η ενασχόληση τους με την βεβαίωση ιδίων εσόδων.

Οι υπηρετούντες υπάλληλοι στο τμήμα εσόδων να παρακολουθήσουν ημερίδα ή σεμινάριο στο χώρο του Δήμου προκειμένου όλοι να έχουν τις ίδιες γνώσεις από έγκριτη εταιρία επιμόρφωσης.

Να ενισχυθεί το τμήμα εσόδων τουλάχιστον μέχρι τέλους του έτους και αν χρειαστεί και με εξωτερικό συνεργάτη, εφόσον ζητηθεί από την προϊσταμένη του τμήματος, προκειμένου να βεβαιωθούν όλα τα αβεβαίωτα τέλη, δικαιώματα και φόροι του παρελθόντος και ο Δήμος να έρθει στο σήμερα.

Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία μπορεί να καταργηθεί και να συγχωνευτεί με τον Δήμο τόσο το Ν.Π.Δ.Δ. όσο και η Κοινωφελής Επιχείρηση και όλοι οι υπηρετούντες υπάλληλοι και συνεργάτες να ασχοληθούν με τα έσοδα του Δήμου, τα οποία μετά την χωροθέτηση του ΧΥΤΥ φαίνεται ότι είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα αυτή τη στιγμή.

Να γίνει πλήρης εκμετάλλευση της σύγχρονης τεχνολογίας, όπως χρήση συστήματος pos, χρήση web banking, χρήση υβριδικού ταχυδρομείου με αποστολή των αρχείων στα ΕΛΤΑ.

Να γίνεται συστηματική, ώστε να φτάσει σε κάθε  οικία, ηλεκτρονική και έντυπη ενημέρωση των δημοτών για την τελευταία ρύθμιση που υπάρχει, για τον τρόπο πληρωμής των οφειλών τους αλλά και ενημέρωση τους για τυχόν λήψη αναγκαστικών μέτρων και τι σημαίνει αυτό.