Δίκτυο Νήσων Ενάλιων Διαδρομών

Η Κέα στρέφεται σε εναλλακτικές μορφές τουρισμού

Η Κέα αποτέλεσε τη μοναδική συμμετοχή από τις Κυκλάδες στην εναρκτήρια εκδήλωση του “Δικτύου Νήσων Ενάλιων Διαδρομών”, η οποία πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη Παρασκευή 3 Νοεμβρίου, δίνοντας νέες κατευθύνσεις για το νησιωτικό τουρισμό της χώρας.

Το Δίκτυο Νήσων Ενάλιων Διαδρομών, νεοσύστατος μη κερδοσκοπικός οργανισμός, ο οποίος καλείται να αναδείξει και στη χώρα μας ένα αναξιοποίητο κομμάτι, αυτό του καταδυτικού τουρισμού, ενός ταχύτατα αναπτυσσόμενου κλάδου του τουρισμό σε παγκόσμιο επίπεδο. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της European Underwater Federation, μόνο στην Ευρώπη υπάρχουν πάνω από 3.5 εκατομμύρια ενεργοί δύτες, ενώ σε παγκόσμιο επίπεδο ο αριθμός αγγίζει τα 25 εκατομμύρια.

Η Μεσόγειος θεωρείται ένας καταδυτικός παράδεισος, με το 70% των δυτών να την επιλέγει σαν ταξιδιωτικό προορισμό. Και για να μιλήσουμε με αριθμούς, οι Ευρωπαίοι δύτες υπολογίζεται ότι πραγματοποιούν τουλάχιστον 1.000.000 ταξίδια 10ημερης διανυκτέρευσης ετησίως, με τον ετήσιο τζίρο τους να υπερβαίνει τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ.

Τα μικρά νησιά κάνουν την αρχή

Το Δίκτυο Νήσων Ενάλιων Διαδρομών το οποίο αριθμεί 8 νησιά μέλη – συμπεριλαμβανομένης της Κέας, έχει ως βασικούς στόχους:

  • Την εξέταση και η ενημέρωση των μελών του Δικτύου σχετικά με το ισχύον νομικό πλαίσιο και την εφαρμογή του, αλλά και τις απαραίτητες ενέργειες που πρέπει να γίνουν για την ανάδειξη και την τουριστική χρήση των καταδυτικών περιοχών.

  • Την προσέλκυση επενδύσεων από την εγχώρια και τη διεθνή αγορά.

  • Την προσέλκυση τουρισμού.

  • Την υποστήριξη και η ενημέρωση των μελών του Δικτύου για τις απαραίτητες ενέργειες σε τεχνικό επίπεδο για αδειοδότηση και λειτουργία χώρων εναλίας εκμετάλλευσης.

  • Την αναζήτηση χρηματοδοτικών εργαλείων για ανάπτυξη των προτάσεων των μελών του.

  • Την ανάδειξη, προβολή και προστασία των ενάλιων τουριστικών διαδρομών και του περιβάλλοντός τους σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.

  • Τη διενέργεια ημερίδων, συνεδρίων, επιστημονικών συναντήσεων που αφορούν την αειφόρο διαχείριση των ενάλιων τουριστικών διαδρομών του Δικτύου και του περιβάλλοντός τους.

Μέχρι στιγμής στο Δίκτυο συμμετέχουν οι Δήμοι Ελαφονήσου, Κέας, Κυθήρων, Μεγίστης (Καστελόριζο), Νισύρου, Οινουσσών, Σκύρου και Ψαρών, με 35 ενάλιες διαδρομές και 24 ναυάγια.

Τα ναυάγια της Κέας – ένας υποθαλάσσιος θησαυρός

Η Κέα είναι το πρώτο νησί των Κυκλάδων το οποίο συμμετέχει στο Δίκτυο Νήσων Ενάλιων Διαδρομών, προσφέροντας στου επισκέπτες της 4 καταδυτικούς προορισμούς μοναδικού ενδιαφέροντος και ομορφιάς. Πέρα από το ιστορικό ναυάγιο του HMHS BRITANNIC, δίδυμου αδελφού του Τιτανικού, κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, το οποίο ανακαλύφθηκε από τον Ζακ Υβ Κουστώ, οι δύτες μπορούν να εξερευνήσουν το κουφάρι του ιστορικού ατμόπλοιου “ΠΑΤΡΙΣ” στα ανοιχτά της παραλίας του Κούνδουρου, το οποίο θεωρείται ένα από τα δέκα καλύτερα σημεία κατάδυσης στην Ελλάδα, και τα 30 αντικείμενα που ανελκύστηκαν εκτίθεται στο Βιομηχανικό Μουσείο Σύρου. Υπάρχει επίσης το ναυάγιο του γαλλικού επιταγμένου υπερωκεάνιου “S/S BURDIGALA”, το οποίο ανακάλυψε μόλις το 2008 η καταδυτική ομάδα του Kea Dive Expedition, ενώ ένα χρόνο αργότερα, βρέθηκε το τρικινητήριο μεταγωγικό αεροσκάφος Junkers 52, το οποίο είναι το πλέον καλοδιατηρημένο από άλλα τρία αντίστοιχα που έχουν ανευρεθεί, με άθικτο τον εξοπλισμό του.

Στήριξη από το Υπουργείο Ναυτιλίας – Τακτοποίηση εκκρεμοτήτων & απλοποίηση διαδικασιών ζητά ο Δήμαρχος Κέας

Η εναρκτήρια εκδήλωση του Δικτύου πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη Παρασκευή στο Ζάππειο Μέγαρο, παρουσία εκπροσώπων της Κυβέρνησης, μεταξύ των οποίων του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Παναγιώτη Κουρουμπλή, εκπροσώπων της περιφερειακής και τοπικής αυτοδιοίκησης και της εκκλησίας, ενώ επίσημος προσκεκλημένος ήταν ο Δρ. Δημήτρης Νανόπουλος, μέλος της Ακαδημίας Αθηνών και καθηγητής στο τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου του Τέξας.

Η παρουσίαση τόσο της εκδήλωσης όσο και του Δικτύου, των μελών και των στόχων του έγινε από τον πρόεδρό του και Δήμαρχο Σκύρου κ. Μιλτιάδη Χατζηγιαννάκη, ενώ στην ομιλία του ο Υπουργός Ναυτιλίας εξέφρασε τη στήριξή του στο νέο φορέα και τη συμβολή του Δικτύου στην ανάπτυξη του τουρισμού, σε τοπικό και εθνικό επίπεδο. Ο κ. Νανόπουλος στη συνέχεια τόνισε τη σύνδεση των ενάλιων προορισμών, με την ιστορία και τον πολιτισμό της χώρας, καθώς και την τουριστική αξιοποίηση τους.

Τόσο ο Δήμαρχος Κέας κ. Γιάννης Ευαγγέλου, όσο και ο Δήμαρχος Κυθήρων κ. Στράτος Χαρχαλάκης ανέφεραν τα οφέλη για το νησιωτικό τουρισμού και την οικονομία μιας συνάσπισης νησιών και κοινών δράσεων γύρω από τον καταδυτικό τουρισμό αλλά δεν παρέλειψαν να αναφερθούν στη γραφειοκρατία που δεν επιτρέπει τις γρήγορες και ευέλικτες απαιτήσεις ενός τέτοιου εγχειρήματος.

Στην εισήγησή του ο κ. Ευαγγέλου, είπε χαρακτηριστικά:

“Πρέπει επιτέλους να δημιουργηθεί ένα πιο ευέλικτο θεσμικό πλαίσιο και πρακτικές οι οποίες θα δώσουν τη δυνατότητα τόσο σε εμάς όσο και στους επισκέπτες μας που ενδιαφέρονται για τα υποθαλάσσια πολύ σημαντικά αυτά ευρήματα, να το κάνουν με τον τρόπο που πρέπει, οπωσδήποτε με μία επιφύλαξη γιατί κανείς από εμάς δε θέλει να κατασπαταλήσουμε αυτά τα μνημεία αλλά από την άλλη μεριά να μην ταλαιπωρούμαστε όπως π.χ. για το ναυάγιο του Βρεταννικού, για το οποίο προκειμένου να αποκτήσουμε κάποιες άδειες όχι τουριστικής επίσκεψης αλλά έρευνας μας παίρνει 4-5. Πρέπει αυτά τα θέματα να τακτοποιηθούν. Κι επειδή μου τέθηκε και τέθηκε κι εδώ το ερώτημα για τι φτιάχνουμε αυτό το δίκτυο, αυτή είναι και η απάντηση, "Εν τι ενώσει η δύναμις".”

Οικοτουριστικές δραστηριότητες στις νησιωτικές περιοχές

Ο Καταδυτικός Τουρισμός χαρακτηρίζεται οικοτουριστική δραστηριότητα, δηλαδή μία εναλλακτική μορφή τουρισμού με έμφαση στην περιβαλλοντική συνείδηση, σεβασμό στη φύση και υπεύθυνη διαχείρισή της. Εάν συνυπολογίσουμε ότι περίπου το 20% της συνολικής έκτασης της χώρας αποτελείται από νησιά, η ελληνική ακτογραμμή μήκους 17.000 χλμ αντιστοιχεί περίπου στο 1/2 της συνολικής ακτογραμμής της Μεσογείου και ότι σύμφωνα με έρευνα του δικτύου Medsos η παράκτια ζώνη της Ελλάδας (μέχρι 50 χλμ από τη θάλασσα) φιλοξενεί το μεγαλύτερο μέρος του ελληνικού πληθυσμού, της βιομηχανίας και του τουρισμού, μεγάλο μέρος της γεωργίας και σχεδόν το σύνολο της αλιείας και των ιχθυοκαλλιεργειών, αντιλαμβανόμαστε τη σημασία και το μέγεθος μιας τέτοιου είδους επένδυσης.

Δεδομένου λοιπόν ότι με την ανάπτυξη του οικοτουρισμού δεν απαιτείται η ύπαρξη βαρέων υποδομών στην παράκτια ζώνη, δημιουργούνται νέες και δυναμικές θέσεις εργασίας για την απορρόφηση τοπικού εργατικού δυναμικού, ενισχύονται οι ήδη υπάρχουσες τουριστικές υποδομές / παροχές, ίσως είναι η απάντηση στην προσπάθεια όλο και περισσότερων περιοχών να βρουν εναλλακτικές δράσεις, προκειμένου να επιμηκυνθεί η τουριστική τους περίοδος. Με αυτό τον τρόπο αναβαθμίζεται το τουριστικό προϊόν κάθε τόπου, γίνεται ελκυστικό για ποιοτικό και σταθερό τουρισμό, μακριά από λογικές άκριτης εμπορευματοποίησης της φυσικής ομορφιάς των νησιών μας, και μετατροπής τους σε φτηνό τόπο διακοπών, απευθυνόμενο σε τουρίστες που ούτε τα σέβονται, ούτε ξοδεύουν παραπάνω από τα ελάχιστα δυνατά.

Εδώ πρέπει να σημειωθούν και οι επισημάνσεις πλήθους περιβαλλοντικών οργανώσεων για την άμεση ανάγκη ενός δικτύου θαλάσσιων προστατευόμενων περιοχών σε Ελλάδα και Μεσόγειο, καθώς και της δημιουργίας περιβαλλοντικής συνείδησης για το θαλάσσιο πλούτο μας.