Ανάδειξη της Τήνου ως πολιτιστικός προορισμός με βιώσιμη ανάπτυξη

Η Τήνος βραβεύεται από τον ΕΟΤ

  • Πέμπτη, 1 Φεβρουαρίου, 2018 - 06:16
  • /   Eνημέρωση: 1 Φεβ. 2018 - 19:00
  • /   Συντάκτης: Ελένη Λαμπράκη

Βραβεύτηκε η Τήνος ως νικητής προορισμός στον τομέα του πολιτιστικού τουρισμού, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος EDEN “Ευρωπαϊκοί Προορισμοί Αριστείας 2016”, με την πρότασή της να την τοποθετεί στο βάθρο των ανερχόμενων πολιτιστικών προορισμών της Ευρώπης.

Η τελετή βράβευσης πραγματοποιήθηκε από τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης τη Δευτέρα 29 Ιανουαρίου 2018, όπου η Τήνος εκπροσωπήθηκε από την αρμόδια αντιδήμαρχο τουρισμού, Αναστασία Δεληγιάννη. Υπενθυμίζουμε ότι η επιτροπή αξιολόγησης για την Ελλάδα είχε κατατάξει την Τήνο ως τέταρτο επιλαχόντα νικητή προορισμό, με θέμα τον πολιτιστικό τουρισμό, με την Υπουργό Τουρισμού, Έλενα Κουντουρά, να κάνει λόγο για την πολιτιστική αξία των προτεινόμενων πόρων και το ιδιαίτερο ενδιαφέρον της πρότασης του νησιού.

Το πρόγραμμα EDEN (Εuropean Destinations of Excellence), αποτελεί μια πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που άρχισε το 2006, με στόχο την ανάδειξη νέων τουριστικών προορισμών, μη παραδοσιακών, οι οποίοι αναπτύσσονται σύμφωνα με τις αρχές της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης.

Η Τήνος καθιερώνεται ως ευρωπαϊκός προορισμός

Η βράβευση του νησιού αποτελεί δικαίωση της συνολικής και στοχευμένης προσπάθειας του Δήμου για ένα υψηλού επιπέδου τουριστικό προϊόν, με τους υπεύθυνους να αναφέρονται στην καθιέρωση του τόπου ως ευρωπαϊκό πλέον προορισμό με πολιτιστικό ενδιαφέρον, κάτι το οποίο συμβάλλει καθοριστικά στην ανάδειξη των ιδιαίτερων στοιχείων της Τήνου και της μεγάλης πολιτιστικής της, κληρονομιάς.

Όπως αναφέρεται συγκεκριμένα και στην επίσημη συμμετοχή της Τήνου στα βραβεία, πρόκειται για προορισμό που εμπνέει τον άνθρωπο να δημιουργήσει έργα παγκόσμιου καλλιτεχνικού διαμετρήματος και σπουδαίας λαογραφικής αξίας. Ειδική μνεία γίνεται δε στην απαράμιλλη φυσική ομορφιά της, καθώς και στα μοναδικά έργα μαρμαροτεχνίας και τους περιστεριώνες, χαρακτηριστικά που την καθιστούν “χειροποίητο νησί”, όπως ήταν και ο τίτλος της υποψηφιότητας.

Σε πρότερη δήλωσή της αναφορικά με τη θέση κατάταξης της Τήνου στο πρόγραμμα EDEN, η κα Δεληγιάννη είχε αναφέρει ότι «χάρη στις συντονισμένες προσπάθειες όλων όσων συνέδραμαν στο εγχείρημα, αναδείχθηκε και αυτή η πτυχή της Τήνου που αποδεικνύει ότι διαθέτει όλα τα στοιχεία που την κατατάσσουν ψηλά στους πολιτιστικούς προορισμούς της πατρίδας μας».

Η Τήνος έχει καταβάλει μεγάλη και συγκροτημένη προσπάθεια για την αναβάθμιση του τουριστικού της προϊόντος, καθώς και την απεμπλοκή του ονόματος της απ’ τον αμιγώς θρησκευτικό τουρισμό, χωρίς φυσικά να μειώνεται η αξία του, αλλά και με ταυτόχρονη προώθηση των υπολοίπων αξιόλογων στοιχείων που μπορεί το συγκεκριμένο νησί να επιδείξει.

Οι άξονες της πρότασης συμμετοχής και οι προτάσεις βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης

Με τη διεκδίκηση μίας εξ’ αρχής υψηλής κατάταξης στα ευρωπαϊκά αριστεία, η Τήνος είχε επιλέξει να προβάλει ένα κράμα των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του νησιού, προβάλλοντας το κομμάτι του θρησκευτικού τουρισμού και εστιάζοντας τόσο στο Ναό της Ευαγγελίστριας, που αποτελεί το μεγαλύτερο προσκύνημα πανελλαδικά, όσο και στη συνύπαρξη του ορθόδοξου με το καθολικό στοιχείο, που φέρει ως αποτέλεσμα την ιδιαίτερη πυκνότητα εκκλησιών και μοναστηριών σε σχέση με την έκτασή του.

Η ιστορία του νησιού με τη μακραίωνη καλλιτεχνική παράδοση σαν γενέτειρα του Γιαννούλη Χαλεπά, του Νικολάου Γύζη και του Νικηφόρου Λύτρα και την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά της παρακαταθήκης τους, κατέστησε τη συμμετοχή του στα ευρωπαϊκά αριστεία “δικαιωματική” σύμφωνα με τις δηλώσεις της αντιδημάρχου Τουρισμού, η οποία είχε επισημάνει ότι “ο πολιτισμός στην Τήνο βρίσκεται παντού”. Κορωνίδα αυτών η ένταξη της τηνιακής τέχνης της μαρμαροτεχνίας στον κατάλογο Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO.

Παράλληλα προωθούνται, οι παραδοσιακοί οικισμοί και ο ανέπαφος χαρακτήρας των τοπικών κοινωνιών, ο γαστρονομικός τουρισμός και τα προϊόντα τοπικής παραγωγής, οι ιδιαίτερες φυσικές ομορφιές που κρίνονται κατάλληλες και για αθλητικές δραστηριότητες, όπως η Βώλξ για bouldering και η Κολυμπήθρα για θαλάσσια σπορ.

Αναφορικά με τον άξονα της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης, η οποία εμπεριέχεται στα προαπαιτούμενα των νέων τουριστικών προορισμών, η καθιέρωση της Τήνου ως πολιτιστικού προορισμού συμβάλει στην ανάδειξη και καλύτερη αξιοποίηση των πολιτιστικών πόρων και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της, την αποδεσμεύει από την εποχικότητα με παράλληλη αποσυμφόρηση του τουριστικού ρεύματος από τις πιο ανεπτυγμένες περιοχές, προσελκύονται τουρίστες υψηλότερου εισοδήματος και μορφωτικού επιπέδου με οικολογική συνείδηση, ενώ δημιουργούνται νέες προοπτικές απασχόλησης για ειδικευμένο προσωπικό.

Τήνος, η «Μούσα του Αιγαίου»

Σημαίνοντα ρόλο στην επιτυχημένη πορεία του νησιού στους τουριστικούς διαγωνισμούς και εκθέσεις έχει διαδραματίσει τόσο το οργανωμένο marketing plan όσο και η εικαστική ταυτότητα του νησιού, το οποίο είχε παρουσιαστεί και ψηφιστεί παμψηφεί από το Δημοτικό Συμβούλιο της Τήνου τον περασμένο Ιούνιο. Βάσει αυτού όλες οι ενέργειες τουριστικής προώθησης του νησιού κινούνται γύρω απ’ το μοτίβο της Τήνου ως “Μούσα των Κυκλάδων”, ένα νησί το οποίο με την ομορφιά του εμπνέει τους ανθρώπους σε κάθε έκφανση της ζωής τους.

Πρωταρχικό μέλημα αποτέλεσε, με θετική έκβαση όπως φάνηκε και από την πρόσφατη βράβευση, η διαμόρφωση του τουριστικού προϊόντος σε κάποιες υποενότητες με βάση τον φυσικό και πολιτιστικό πλούτο της Τήνου: ήλιος, θάλασσα, γαστρονομία, φύση και δραστηριότητες, πολιτιστικός / θρησκευτικός τουρισμός, απεύθυνση σε οικογένειες και ζευγάρια. Στο ίδιο πλαίσιο είχε κινηθεί και ο σχεδιασμός της εικαστικής ταυτότητας του νησιού, με αφαιρετικό γραμμικό σχέδιο και γήινο χρωματισμό, τα οποία παραπέμπουν στα αρχιτεκτονικά του μοτίβα.

Στο πλαίσιο του τουριστικού σχεδιασμού μάλιστα είχε κριθεί απαραίτητη μία ολοκληρωμένη μελέτη branding προκειμένου το τελικό περιεχόμενο να διοχετευθεί στα μέσα επικοινωνίας με εικόνα, βίντεο και κείμενα, προς τον εγχώριο και τον διεθνή τύπο, με συντονισμένες ενέργειες προβολής και προώθησης, με τοποθέτηση διαφημίσεων εξωτερικού χώρου, προωθητικό έντυπο υλικό αλλά και διαφήμιση σε ψηφιακό περιβάλλον.

Ετικέτες: