Σύσκεψη στο Υπουργείο Ναυτιλίας για το λιμενικά προβλήματα της Σαντορίνης

Νέα ζημιά αποδυναμώνει το λιμάνι

  • Πέμπτη, 15 Φεβρουαρίου, 2018 - 06:19
  • /   Eνημέρωση: 15 Φεβ. 2018 - 12:28
  • /   Συντάκτης: Ελένη Λαμπράκη

Την κατάσταση έκτακτης ανάγκης, στην οποία βρισκόταν μέχρι προσφάτως το λιμάνι του Αθηνιού, έρχεται να επαναφέρει η καθίζηση που υπέστη η προβλήτα επικίνδυνων φορτίων μετά την πρόσφατη κακοκαιρία, η οποία αποτέλεσε το κεντρικό θέμα της συζήτησης που πραγματοποιήθηκε μεταξύ κορυφαίων κυβερνητικών στελεχών και των αρμόδιων αιρετών.

Συγκεκριμένα ο Δήμαρχος Θήρας, Νίκος Ζώρζος και ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας, Ηλίας Πελέκης, έθεσαν υπ’ όψιν του Υπουργού Ναυτιλίας, Παναγιώτη Κουρουμπλή, του υφυπουργού, Νεκτάριου Σαντορινιού και των γενικών γραμματέων του υπουργείου, τα συνολικά προβλήματα λιμενικής φύσης που αντιμετωπίζει το νησί, εν όψει και της τουριστικής περιόδου.

Εξέταση αποσυμφόρησης του Αθηνιού

Για τη συνολική κατάσταση του λιμανιού μίλησε στην «Κοινή Γνώμη» ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας, Ηλίας Πελέκης, ο οποίος ανέφερε ότι εξετάσθηκε το ενδεχόμενο κάποιας ρύθμισης στα δρομολόγια των πλοίων ώστε η Σαντορίνη να έχει τη λιγότερη δυνατή επιβάρυνση μέχρι να αποκατασταθεί η ζημιά. Όπως επεσήμανε ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου, λόγω των ακραίων καιρικών συνθηκών προκλήθηκε μεγαλύτερη κλίση στα κρηπιδώματα με αποτέλεσμα την καθίζηση στην προβλήτα των επικίνδυνων φορτίων.

“Αναφερθήκαμε αναλυτικά στην κατάσταση του Αθηνιού και αναγνωρίστηκε απ’ όλους η ανάγκη επίσπευσης των διαδικασιών για τη δημοπράτηση του έργου. Αυτή τη στιγμή η προβλήτα των επικίνδυνων φορτίων έχει υποστεί εκτεταμένες ζημιές, έχουμε αποκλείσει ένα κομμάτι της και είμαστε στη διαδικασία να συντάξουμε συμπληρωματική μελέτη ούτως ώστε να επισκευαστεί”, δήλωσε.

Το χρονοδιάγραμμα της διαδικασίας

Σύμφωνα με την ενημέρωση του κ. Πελέκη, το Λιμενικό Ταμείο έχει ήδη μία πρώτη επαφή με το μελετητικό γραφείο και με την καλυτέρευση των καιρικών συνθηκών, έχει προγραμματιστεί να μεταβεί στο σημείο δύτης πολιτικός μηχανικός, ο οποίος θα εξετάσει τη ζημιά ώστε να δώσει συμπληρωματικά στοιχεία που θα βοηθήσουν στη σύνταξη της μελέτης επισκευής. Η μελέτη θα γίνει από ίδιους πόρους του Λιμενικού Ταμείου και αναλόγως του προϋπολογισμού που θα προκύψει, η επισκευή θα πραγματοποιηθεί είτε με πόρους του Ταμείου είτε με χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Υπενθυμίζοντας ότι το Υπουργείο Υποδομών έχει αναλάβει πλήρως το έργο της ανακατασκευής του λιμένα, αξίας 8,5 εκατομμυρίων ευρώ, ο κ. Πελέκης σχολίασε ότι η χρηματική αποδέσμευση που προκύπτει αφορά ένα αρκετά σημαντικό ποσό ύψους περίπου 1 εκατ. ευρώ και είναι πιθανό με αυτά τα χρήματα να μπορέσει να ολοκληρωθεί η επισκευή της προβλήτας.

“Θεωρώ ότι μέχρι τέλος του μήνα θα έχουμε τη μελέτη στα χέρια μας”, σχολίασε ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου.

Παράταση της “έκτακτης ανάγκης” και οι υπουργικές δεσμεύσεις

Ο κ. Πελέκης εξέφρασε την επιθυμία του Λιμενικού Ταμείο να εγκρίνει η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου την παράταση του χαρακτηρισμού του λιμανιού σε κατάσταση “έκτακτης ανάγκης”, προκειμένου να προχωρήσει η αδειοδότηση του έργου με σύντομες διαδικασίες.

Καθώς έχει επέλθει το χρονικό διάστημα που ίσχυε ο χαρακτηρισμός χωρίς να έχει γίνει μέχρι τώρα αίτηση παράτασης, ο ίδιος ενημέρωσε ότι “Δεν είχαμε κάνει αίτηση για παράταση γιατί είχαν σχεδόν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες για το λιμάνι του Αθηνιού, είχε βγει και το πρακτικό απ’ την επιτροπή σχεδίασης λιμένων και θεωρήσαμε ότι η διαδικασία έχει λήξει και έμενε μόνο η αδειοδότηση του έργου. Όμως προέκυψε η περαιτέρω ζημιά της προβλήτας των επικίνδυνων φορτίων γι’ αυτό ζητάμε παράταση”.

Επεσήμανε δε ότι είχε ήδη εκπονηθεί μελέτη για την ανακατασκευή της επιφάνειας της προβλήτας, καθώς έφερε μικρά ρήγματα, τα οποία είχαν προκληθεί από βαρέα οχήματα. Η μελέτη, της τάξης των 60.000 ευρώ έχει ήδη κατατεθεί από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο στο τμήμα Λιμενικών και Κτιριακών Υποδομών του Υπουργείου Ναυτιλίας και βρίσκεται σε αναμονή έγκρισης.

Τέλος, αναφορικά με τις δεσμεύσεις από πλευράς υπουργείων, θα υπάρξει από πλευράς τους κάθε δυνατή βοήθεια σε ότι αφορά τις εγκρίσεις για την υλοποίηση της επισκευής, με τον κ. Πελέκη να επισημαίνει ότι και από πλευράς Λιμενικού Ταμείου δε θα μπορούσε να απαιτηθεί κάτι άλλο, από τη στιγμή που δεν υπήρχε έτοιμη μελέτη.

Η Σαντορίνη καλείται να διαχειριστεί δύο πολύ σημαντικά θέματα

Παρών στη σύσκεψη και ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, Γιάννης Ρούσσος, ο οποίος μιλώντας στην «Κοινή Γνώμη» εξέθεσε τα δύο σημαντικά θέματα που καλείται η Σαντορίνη να αντιμετωπίσει, με βασικό τη μεγάλη φθορά που έχει υποστεί το λιμάνι, που το καθιστά έως και επικίνδυνο, σε συνδυασμό με τις όποιες προεκτάσεις μπορεί να έχει για ένα νησί του επιπέδου της Σαντορίνης ο αποκλεισμός του, ολικώς ή μερικώς, από την τουριστική ροή.

Ο κ. Ρούσσος τόνισε πως ακόμα κι αν επισκευαστεί αυτή η ζημιά το λιμάνι δεν είναι ικανό για να δεχθεί τον ιδιαίτερα υψηλό αριθμό των εισερχόμενων επιβατών, καθώς η μεγάλη συχνότητα των πλοίων που καταφθάνουν και ο όγκος των επιβατών προκαλούν μεγάλη δυσλειτουργία στο χώρο του λιμανιού.

Ο ίδιος αναγνώρισε ότι υπήρξε μία κινητοποίηση από την πλευρά του υπουργείου για συντονισμένες ενέργειες αντιμετώπισης της γραφειοκρατίας και επίσπευσης των διαδικασιών για μερική αποκατάσταση της ζημιάς, καθώς η μελέτη για την ολοκληρωμένη αποκατάσταση δεν προλαβαίνει να υλοποιηθεί και θα ακολουθήσει μετά το πέρας της τουριστικής περιόδου.

Η διαχείριση του όγκου των επισκεπτών που δέχεται το λιμάνι της Σαντορίνης, αποτελεί ένα πρόσθετο θέμα που χρήζει άμεσης αντιμετώπισης, για το οποίο ο κ. Ρούσσος επεσήμανε ότι δεν είναι εύκολα αντιμετωπίσιμο, ειδικά όταν έχουν εκδοθεί ακτοπλοϊκά εισιτήρια και έχουν δοθεί οι ακτοπλοϊκές γραμμές. Έθεσε μάλιστα και την παράμετρο της ακτοπλοϊκής ανταπόκρισης, τόσο μεταξύ των λιμανιών τα οποία προσεγγίζει ένα πλοίο, αλλά και μεταξύ του λιμένα της Σαντορίνης και του αεροδρομίου ή των συγκοινωνιών του Πειραιά. Απαιτείται μεν, υποστήριξε, καλύτερος καταμερισμός του χρόνου άφιξης - αναχώρησης και του όγκου επισκεπτών, αλλά αυτό δε μπορεί να λυθεί μονομερώς, καθώς σε μία ελεύθερη αγορά οι πλοιοκτήτριες εταιρείες επιλέγουν πλοία και δρομολόγια χωρίς περιορισμό. Χαρακτηρίζοντας την ευθύνη μιας τέτοιας αλλαγής μεγάλη, σημείωσε ότι χρειάζεται επιμονή και πίεση, καθώς δεν είναι θέμα που λύνεται με μία επίσκεψη στο αρμόδιο υπουργείο.

Τέλος, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων επεσήμανε πως όλοι οι φορείς της Σαντορίνης φέρουν πλέον ενιαία άποψη σε θέματα διευθέτησης της κρουαζιέρας και διαχείρισης των τουριστών, αντιλαμβανόμενοι τη δυσφήμιση που μπορεί να προκαλέσει στο νησί η μη αντιμετώπισή τους.